Gå til innhold

Hvorfor har X og O på PS-kontrollerne har forskjellige funksjoner i EU/NA og Asia?

Nedward

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, finnes det en grunn for at en del spill i Asia (kanskje spesielt Japan) bruker O som "action button" mens i Europa og USA brukes X?.

Har man noen gang spilt Metal Gear Solid (dette er ikke standard på 4, og jeg er husker ikke om det er tilstede i 2 og 3) vil man merke forskjellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har sikkert bare blitt sånn over tid. Jeg vet ikke om det kan ha noe med plasseringen av knapper på andre kontrollere. (NES/SNES f.eks)

Ser vi bortifra selve plasseringen på kontrollen så syns jeg også at O er mer passende for "OK/JA" enn X som jeg vil tolke mer negativt ( "NEI/STOP" ).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Det mest interessante er ideen bak symbolene som betegner de fire knappene på kontrolleren. Mens konkurrentene brukte enten bokstaver eller farger for å skille knappene fra hverandre, ville Sony ha noe som var enkelt å huske og valgte ikoner. Trekant-ikonet representerer synspunktet, firkanten betyr papir (altså menyer eller dokumenter), mens sirkel og X står for å godkjenne eller avvise et valg.

ref: ITavisen - Slik designet han PlayStation

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...