Nedward Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Som tittel sier, finnes det en grunn for at en del spill i Asia (kanskje spesielt Japan) bruker O som "action button" mens i Europa og USA brukes X?. Har man noen gang spilt Metal Gear Solid (dette er ikke standard på 4, og jeg er husker ikke om det er tilstede i 2 og 3) vil man merke forskjellen. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Det har sikkert bare blitt sånn over tid. Jeg vet ikke om det kan ha noe med plasseringen av knapper på andre kontrollere. (NES/SNES f.eks) Ser vi bortifra selve plasseringen på kontrollen så syns jeg også at O er mer passende for "OK/JA" enn X som jeg vil tolke mer negativt ( "NEI/STOP" ). Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 det ble vel slik allerede på ps1? og som topguy sier henger det vel kanskje igjen fra Snes dagene. når noe slikt først er indoktrinert i spillerne er det veldig vanskelig å snu det tilbake.. og hvorfor skulle dem egentlig Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det mest interessante er ideen bak symbolene som betegner de fire knappene på kontrolleren. Mens konkurrentene brukte enten bokstaver eller farger for å skille knappene fra hverandre, ville Sony ha noe som var enkelt å huske og valgte ikoner. Trekant-ikonet representerer synspunktet, firkanten betyr papir (altså menyer eller dokumenter), mens sirkel og X står for å godkjenne eller avvise et valg. ref: ITavisen - Slik designet han PlayStation Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Aha!. Så det var en logikk bak symbolene. Synd ikke utviklerne tok det til seg. Uansett er det vel mer praktisk å bruke X til å godkjenne når den er plassert så pass sentralt, uansett hva symbolet måtte bety. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå