Gå til innhold

Arbeidsplass med tariff, hvilke rettigheter har man?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber på en butikk som har tariffavatale og har funnet ut at jeg har mottatt feil lønn i et års tid nå.

Har jeg krav på minstelønnssatsene på tariff 2010 automatisk, eller må jeg melde meg inn i Handel og kontor for å ha krav på lønn etter minstelønnssatsene?

Hvis jeg automatisk har krav på minstelønnssatsene, har jeg da krav på å bli tilbakebetalt lønn for det siste året? Siden jeg har blitt underbetalt i forhold til minstelønnssatsene.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i samme situasjon som deg. Etter at jeg fikk studiekompetanse så skulle jeg egentlig gå opp til lønnstrinn 3. Selv kom jeg fram til at jeg ikke hadde krav på etterbetaling.

Sendte mail til LO og litt forskjellig for å sjekke det ut, legger ved det i spoileren.

Min mail:

Hallo, det har seg slik at jeg jobber i en matvarebutikk (Meny), og dette har jeg gjort siden høsten 2008. Ved ansettelsestidspunkt var jeg elev på VGS (VG3), og hadde derfor ikke krav på noe spesiellt i henhold til tariffen. http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=494

I juni 2009 fikk jeg studiekompetanse, og skulle defor i henhold til tariffen ha krav på lønnstrinn 3 : "Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3.".

Dette fikk jeg ingen informasjon om. Så jeg har hele tiden jobbet med lønn i henhold til lønnstrinn 2.

Det jeg lurer på er om jeg har krav på etterbetaling av lønn fra den perioden fra jeg fikk studiekompetanse til dags dato. Det er ikke all verdens penger, men for undertegnende så vil det utgjøre en god del.

Svaret:

I utgangspunktet har man krav på etterbetaling i inntil 3 år hvis man har mottatt feil lønn. Det som gjør det problematisk i forhold til akkurat denne saken er at arbeidsgiver ikke kan vite at du har fått generell studiekompetanse uten at du gir beskjed.

Dermed vil det naturlige i dette tilfellet være at du har krav på trinn 3 fra du gir arbeidsgiver dokumentasjon på at du har fått generell studiekompetanse. (Som arbeidstaker har man også et selvstendig ansvar for å sette seg inn i avtalen som gjelder.)

Mitt råd til deg er å ta det opp med sjefen, fremlegge dokumentasjon på studiekompetanse og vise til tariffavtalen – og prøve å få det etterbetalt. Men dersom arbeidsgiver ikke er villig til å etterbetale, er det vanskelig å få medhold for kravet ved en tvist. Trinn 3 skal du uansett ha fremover etter at du har dokumentert studiekompetanse.

Så tviler på at du får etterbetalt lønn, med mindre du har sagt fra til arbeidsgiver tidligere at du har krav på et høyere lønnstrinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...