Millen Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Har sett på ny gaming-laptop i over 2 måneder nå og klarer aldri å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Det jeg har sett på er 2 modeller fra Multicom.no, Kunshan D900 og X8100, så har jeg sett på Alienware m17x. Grunnen til at jeg ikke får bestemt meg er at de 3 maskinene har forskjellige fordeler. Kunshan D900 I denne laptopen får man en desktop-prossesor som er utrolig kjapp i forhold til vanlige laptop prosessorer. GTX 480m Den er råest på ytelse av alle 3. Men den er stor og lite pen å se på! Får nesten litt vondt av å se på den. Men ytelsen gjør den nesten verdt det. Kunshan X8100 Den har HDMI in og ut, som er litt kult. Kan koble på PS3, se på tv etc. Har også GTX 480m. Den har også noen Macro-knapper til f.eks gaming, til spill som Worlf of Warcraft som krever endel keybindings. Ser mye bedre ut enn D900! Alienware m17x Den har Backlight-keyboard Beyond HD skjerm (1200p)som er utrolig deilig å se på De har de nye prossesorene fra intel (820QM - 840QM). Regner med at hvis jeg venter litt kommer det også til X8100. Den har en matt-finish, ikke den pianolakk -finishen som X8100 har. Det er Dell som lager den, så hvis det skulle skje no tull med den er Dell som regel veldig flinke på service. Alienware er 5000kr dyrer enn de 2 andre med samme spec (D900 med laptop prosessor) og har ikke GTX 480m, men har Crossifre ATI 5870. Jeg spiller jo endel WoW, og WoW støtter ikke SLi eller Crossfire så det er litt dumt. Alle 3 maskine har 160GB SSD - til operativsystemet og andre programmer. Intel 820QM - 840QM eller bedre (D900 INTEL Core i7 950 3.06GHz) GTX 480m eller ATI 5870 Blu-ray og DVD-brenner 8GB minne eller mer Skal bruke laptopen til mye gaming, multimedia og bilderedigering. Pleier å spille filmer og spill på TV'n (42" LED-tv). Pleier og ha mange applikasoner oppe om gangen som WoW, 2xWoW vinduer eller fler, nettleser, photoshop, sony vegas, en film på ekstern skjerm, Spotify eller winamp etc.. Derfor skal jeg kjøpe meg en masking som kan håndtere dette, og i7 er jo awesome på multitasking Noen som kan hjelpe meg med valget mitt, eller veit om noen bedre alternativ? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Husk at det er ikke så veeldig lenge til Multicom får inn den nye versjonen av D900 som kan ta GTX 480M i SLI, sammen med en intels nye 6 kjerners extreme prosessor. Det blir en monster uten like! Lenke til kommentar
Millen Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Husk at det er ikke så veeldig lenge til Multicom får inn den nye versjonen av D900 som kan ta GTX 480M i SLI, sammen med en intels nye 6 kjerners extreme prosessor. Det blir en monster uten like! Tenker du på DENNE X7200 som hardware.no skriver om i artikkelen sin? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Yeah baby Kan jo spørre Multicom når de tror de får den inn. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg kan være enig med deg at skjermen på Alienware m17x er bare helt utrolig fin å se på, både film og spill. Jeg for min del har ikke sett bedre skjerm på en bærbar tidligere og jeg har hatt noen stykker opp gjennom årene. Kjøpte den for en måneds tid siden og er nå veldig fornøyd med den. Jeg valgte den Nubela Red utgaven fordi jeg sysnes at det var en forandring fra de vanlige svarte laptopene. Ellers har min M17x 2 x HD 5870, 2 x 500GB hard disker, i7-620M, jeg for min del syntes to SSD disker ble litt for dyrt fordi jeg ville ha 2 HDD i den. Tastaturet kan du dele opp i 4 fargesoner etter din smak, eller forandre farge på baklyset eller fjerne det helt. Jeg sa ”nå veldig fornøyd med den” fordi i begynnelsen var det bare tull og problemer med den. Den låste seg, programmer krasjet, av og til ville den ikke starte i det hele tatt osv. Kontaktet Dell support og etter en del fram og tilbake om hva som kunne være galt, kom det en fyr hjem til oss og byttet hovedkort på M17x. Etter det har det virket helt supert, så jeg var nok uheldig og fikk en ”mandags” maskin. Mulig jeg hatt tatt en Clevo X7200 hvis jeg hadde hatt tid til å vente litt lenger, men det ble en Alienware M17x jeg kjøpte. Lenke til kommentar
Millen Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Nå kom den enda en inn i bilde her ja, x7200 ble plutselig fryktelig fristende etter å ha lest endel om den i forumet på Notebookreview.com her Ser ut som om den skal få 120Hz skjerm, 3D skjerm. Ikke at jeg er inne i 3D hypen enda, men 120Hz gir utrolig god flyt i bilde. Kanskje RGB LED! :o Men dette er bare rykter som går på forumet. Den kommer med USB 3.0 SLi GTX 480m! Skrives på forumet at det vil koste ca $1500 ~ 9000kr Nyeste Desktop prossesorene! Den blir rett og slett det råeste på markede når den kommer, og det virker ikke som om den kommer med det første, mulig om 2-3 måneder ser det ut som. Skal sende en mail til multicom å høre om de vet noe mer, og om de kommer til å ta den inn Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Husk at du ikke kan konvertere direkte fra amerikanske priser for å få norske priser. I tillegg til å regne for valutakurs må du også regne for større merverdiavgift her i Norge, samt konsumprisindeksen (levestandarden). En grei regel for elektroniske duppedingser er å ganger det amerikanske beløpet med ti for å få den norske prisen. Isåfall må du hvertfall ut med 15 000. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Hvis disse 30.000 er egne oppstarte penger og ikke fars visakort du skal bruke, så ville jeg virkelig seriøst ha tenkt meg om. Vi snakker om seriøst mye penger her for noe som ikke er verdt en dritt om 2 år. Hva med å gå for en kompakt barebone PC og en passende skjerm? Bør ikke fylle allverdens med plass det hvis det er et issue, og du får samme ytelse for halvparten av hva en laptop koster. Alternativ 2 er å stikke på elkjøp og kjøpe den råeste laptoppen du finner der og "låne" denne et par uker. Så kan du etter 2 uker smake på om det er forsatt er verdt å bruke så seriøst mye penger på en laptop og du har fortsatt sjangse til å få pengene igjen. Elkjøp har en 30 dagers garanti som kan være verdt å bruke noen ganger når man vil prøve noe nytt utstyr. Endret 2. august 2010 av Mazeking Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Vil legge til at av all hypen som står på NBR, er det ikke alt som kommer med i det faktiske produktet - sjekk kilden til ryktet før du baserer deg på det. Ellers har du etter kjøpsloven rett til å få sende tilbake laptop / få pengene tilbake uansett hvilken nettbutikk du kjøper i. Enig med Mazeking om at du kanskje bør revurdere om du vil bruke såpass mye penger på en laptop. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg gått for en lett laptop pluss en stasjonær med stor, fin skjerm å spille på. Bedre ytelse i den stasjonære enn du kan få i en bærbar, og en liten sak med god batteritid det er null stress å ta med rundt. Selv har jeg i alle fall erfart at å spille på laptop aldri ble helt det samme etter at jeg fikk meg en 24" til den stasjonære ... Men det er opp til deg. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Noen ord angående Multicom Kunshan D900-i7, som er den jeg har mest greie på. Jeg er forsåvidt enig med noen av de over her, at det i de fleste tilfeller vil være en bedre løsning å gå for en kraftig stasjonær maskin til hjemmebruk + en lett og rimelig bærbar til å ta med seg ut - hvis det er bruksmønsteret. Har man derimot behov for å kunne ta med seg en en kraftig workstation rundt omkring, så er D900 et utmerket valg - for ikke å snakke om X7200. Ja, det koster dobbelt så mye som en tilsvarende stasjonær, men atskillig hendigere å flytte på enn et tower + skjerm + keyboard osv. Og så er jo alle de alternativene du har nevnt, veldig hendige hvis du er typen som flyr rundt på LAN-parties. Vil legge til Asus G73 og Kunshan W870/W880 her også. Men som sagt, du bør tenke nøye over om du virkelig har behov for en flyttbar kraftig workstation, eller om du kan nøye deg med å gjøre alt det mest krevende arbeidet/spillingen hjemme, og så ha en litt hendigere bærbar til å ta seg av lette oppgaver andre steder. Ut over det har jeg bare positivt å si om D900. Jeg har hatt en i snart ett år, og den er; 1. Superrask. Kan ikke sammenlignes med noen annen bærbar på markedet, og jeg har vært borti et par-tre av toppmodellene fra Lenovo, Dell, HP og Apple. Med Win7 og en Intel SSD er den en drøm å jobbe på. 2. Problemfri. Alt har virket som det skal i 1 år, og det synes nesten ikke at den har blitt brukt, og fraktet rundt, mye. 3. Ikke noe varmeproblem. Den genererer selvfølgelig veldig mye varme takket være "stasjonær" prosessor, men alt blir effektivt ledet bort og blåst ut. 4. Uventet lite støy. Viftene er flinke til å regulere seg selv ned når de ikke behøves, og da er den stillere enn mange "normale" bærbare. De er selvsagt godt hørbare når de må jobbe, men selv da er det ikke snakk om direkte bråk, i mine ører. Og det er ikke særlig mekanisk støy fra viftene, det er mest lyden av mye luft som flytter på seg. Jeg har forlengst sluttet å legge merke til det. 5. Spilling. Jeg spiller konsekvent i 1920 x 1200 oppløsning, og det er svært sjelden jeg må fire litt på grafikk-settingene for å kunne få akseptabel fps. Det er med et GTX 280M. I tillegg gjør prosessoren jobben i de tilfellene det er den som må ta seg av det meste av arbeidet; f.eks. Football Manager, eller campaign-moduset i Total War-serien, Civilization osv. Den gjør unna kalkulasjonene i en fei der jeg opplever at selv de kraftigste bærbare prosessorene bruker øhm "evigheter"... Med WoW kan du kjøre alt på max og ha et stort overskudd av fps'er, samtidig som du kan kjøre andre ting på en annen skjerm, no problems. Ulempene: Dårlig batteritid. Ca. 1 time ved normal bruk, betraktelig mindre når den må fyre opp alle sylindrene. Det til tross for at den er utstyrt med det kraftigste og største batteriet jeg har vært borti på en bærbar. Denne maskinen trenger et strømuttak i nærheten; det er ikke en maskin man tar med seg ut i parken eller på stranden. Den er også for stor og tung til at det er særlig komfortabelt å bruke den på toget/flyet. Stygg? Tja ... øyet som ser osv. Jeg bryr meg ikke særlig. Det er et arbeidsredskap, og formet deretter. Selv liker jeg et sånt funksjonellt, industriellt design - type Lenovo Thinkpad. Denne er i samme bås. Jeg synes utseendet på denne er langt å foretrekke foran Alienware .... glorete og harry, etter min mening, not my cup of tea at all. Dett var dett. Har du virkelig bruk for en sånn, og har pengene, så kjøp i vei. Hvis ikke, så gjør du lurt i å høre på rådene over. For de samme pengene får du en minst like kraftig stasjonær til hjemmebruk + en liten og billig bærbar til å ta med seg ut, og bruke til surfing o.l. PS: De egentlige alternativene til D900, nemlig de mest toppspesifiserte "proff"-maskinene fra Lenovo/Dell/HP/Mac, koster mye mer - og de kan ikke hamle opp med den i det hele tatt, i ren kraft. Også noe å tenke på. Endret 3. august 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå