zZzZz Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Det går vel an å gjøre slik at alle får root-rettigheter i et program? Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 chmod o+rwxs <programnavn> Dette skal få programmet ditt til å kjøre med root rettigheter... Eller du kan jo sette opp sudo... Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 chmod o+rwxs <programnavn> Dette skal få programmet ditt til å kjøre med root rettigheter... Eller du kan jo sette opp sudo... eh, det der er usikkert, naa kan alle brukere kj0re kommandoen, men sudo kan du spesifisere en bruker eller gruppe. be smart use sudo Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Poenget var jo at alle skulle kunne kjøre programmet som root Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 chmod o+rwxs <programnavn> Dette skal få programmet ditt til å kjøre med root rettigheter... Eller du kan jo sette opp sudo... Hvis jeg f.eks. sett er chmod a+rwxs, så blir det bare slik:rwsrwsrwx Altså, "others" får ikke root-tilgang, eller? Litt kjedelig å hive inn hele gjengen inni root-gruppa... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 vil heller anbefale deg å bruke sudo.. lag en gruppe som skal kunne bruke programmet og legg alle som skal bruke programmet inn i gruppa og legg til denne linjen når du kjører visudo %gruppe ALL=/path/to/prog as simple as that Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 hvilket program det gjelder, og hvorfor vil du at alle skal ha root? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 hvilket program det gjelder, og hvorfor vil du at alle skal ha root? Tror det er qtisdnlinux han snakker om. Greit å kunne være vanlig bruker og koble seg opp. Så: Viss du vil gjøre det enkelt: chmod +rwxs filnavn Viss du vil gjøre det sikkert: sudo. Lenke til kommentar
nander Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg har samme problem med rettigheter for å tillate oppkobling til nettet. Men jeg bruker net_monitor kommandoen istedet.... For meg virker det som om det er resursen som må endres på, ikke programmet... noen tanker? :-? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Generelt har man suid/sgid, for å gi eksekverbare filer muligheten til å kjøre som den som eier fila. Dermed vil alle som kunne kjøre sjiten ha eierens aksess"nivå". Dette er vanligvis IKKE smart, hvis eksempel der er muligheter for å stoppe den normale eksekveringen av fila og så gjøre ting som programmet/applikasjonen ikke er beregnet for. Eks vanligvis vil være å få et shell med eierens tilgang. I ditt tilfelle blir det "root". Da er det nok heller bedre med noe lignende som "sudo", som i praksissvil gjøre samme nytten, men gir deg muligheten til å styre hvem/hvor/m.m. i ei "akessfil". -Dante Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Uten tvil =) Mye snacks som MÅ kjøres som root. Men disse er (forhåpentligvis) ikke hvilke som helst programmer som er gjort suid/guid. Men jeg skal gi meg før vi går off-topic ,) Poenget er bare at folk burde vite hva sjiten egentlig gjør. (Og de komplikasjonene det medfører) -Dante Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 vil heller anbefale deg å bruke sudo.. lag en gruppe som skal kunne bruke programmet og legg alle som skal bruke programmet inn i gruppa og legg til denne linjen når du kjører visudo %gruppe ALL=/path/to/prog skreiv dette:%[gruppenavn] ALL=/stien/min/qtisdnlinux/qtisdnlinux [gruppenavn] er jo selvfølgelig noe annet. Stien også, men de to siste leddene er riktige. Programmet qtisdnlinux skal kjøres som root av alle brukere, og det ligger i mappen qtisdnlinux... Men det funka visst ikke... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 hvilket program det gjelder, og hvorfor vil du at alle skal ha root? Tror det er qtisdnlinux han snakker om. Greit å kunne være vanlig bruker og koble seg opp. Så: Viss du vil gjøre det enkelt: chmod +rwxs filnavn Viss du vil gjøre det sikkert: sudo. Det er QtIsdnLinux, ja. Før man kobler opp, må man trykke på "Load ISDN subsystem and activat HiSax". Denne knappen ligger under "Administrative(root)", som bare root har tilgang til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå