Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. omregistrering og vognkort

jagt

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt bruktbil fra en privatperson, men det er noen ting rundt omregistreringen som er uklart for meg. Selger har levert inn vognkort del 2 samt salgsmelding til biltilsynet. På fredag fikk jeg et brev som inneholdt en giro for omregistreringsavgiften samt noe uklar informasjon.

Det som ikke kommer klart frem er om det er noe mer jeg må overlevere biltilsynet. Brevet sier; "Omregistrering kan skje ved personlig fremmøte. Alternativt kan De postlegge de forutsatte dokumenter, og vi vil sende Dem nytt vognkort så snart korrekte dokumenter er mottatt her." Spørsmålet er da hvilke dokumenter dette kan være? Er det bare å betale avgiften og så vente på vognkort i posten? Jeg befinner meg for øyeblikket 2 timer unna nærmeste trafikkstasjon, så jeg kan ikke trappe opp og få overlevert vognkortet direkte. Jeg skal derimot kjøre forbi en trafikkstasjon om cirka en uke, vil det være mulig å plukke opp vognkortet her? Jeg antar midlertidig vognkort blir utstedt umiddelbart etter betalingen er bekreftet?

Jeg synes det er ganske dårlig informert om disse tingene på nettsidene til biltilsynet. All hjelp mottas med takk.

Endret av jagt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å betale omregistreringsavgiften og vente. Er alt annet i orden (forsikring, EU-kontroll, mangellapper) så kommer det nytt vognkort i posten etter noen dager. Trenger du midlertidig vognkort før nytt vognkort kommer i posten, kan du få det på en trafikkstasjon.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Ringte biltilsynet i dag og alt er visst i orden, utenom betalingen som ikke er registrert enda. Forhåpentligvis går den i orden i løpet av morgendagen.

Må forresten få si at det var en svært lite hjelpsom dame jeg møtte på. Skulle tro de unngikk å ansette sure kvinnemennesker til å svare på telefoner. Mulig mine spørsmål var dumme, men allikevel.

Lenke til kommentar

Det skal stå spesifisert i brevet du får tilsendt hva som eventuelt mangler før omreg kan ta sted. Dersom det ikke står om noe annet enn avgift, er dette alt. At dette er tungvint skrevet er jeg enig i.

Etter at omreg har funnet sted (dvs Tollvesenet har bekreftet til Vegvesenet at du har betalt avgift), tar det normalt 2-5 dager før du får endelig vognkort i posten. Trenger du midlertidig vognkort (noe du i utgangspunktet skal ha, men som trolig ingen vil arrestere deg for), kan du få dette på en trafikkstasjon. Hvorvidt de sender midlertidig ut til deg er det vel varierende praksis på mener jeg.

Lenke til kommentar

Vedkommende jeg snakket med på biltilsynet sa at midlertidig vognkort blir utsendt så snart betalingen er bekreftet. Hun sa derimot også at ordinært vognkort også blir utstedt etter at betalingen er bekreftet... akkurat hva som måtte være poenget med dette da begge kortene mest sannsynlig ankommer ca samtidig, er for meg uklart. Dette kunne hun heller ikke forklare meg.

Jaja, jeg fortsetter å kjøre på forrige eiers vognkort til det (de?) nye ankommer. Må ha bilen pga. jobb, så eventuelle problemer med dette får jeg bare ta støyten av. Forrige eier mente dette måtte gå greit han også. Får kjøre pent og ikke tiltrekke meg for mye oppmerksomhet. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg fikk midlertidig vognkort i hånda da jeg var på trafikkstasjonen og omregistrerte min nåværende bil. Noen dager etterpå kom det ordinære vognkortet i posten.

Trodde det var slik at vist bilen ikke hadde noe vognkort, eventuelt den har vært avskiltet, så får du midertidlig vognkort med en gang.

Har bilen vognkort fra forrige eier kjører du på det inntil nytt kommer i posten

Ble iallefall jeg fortalt på BT.

Lenke til kommentar

Jeg fikk midlertidig vognkort i hånda da jeg var på trafikkstasjonen og omregistrerte min nåværende bil. Noen dager etterpå kom det ordinære vognkortet i posten.

Har bilen vognkort fra forrige eier kjører du på det inntil nytt kommer i posten

Nei, forrige eiers vognkort måtte jeg levere inn. Det vognkortet var for øvrig av gamle typen. I bytte fikk jeg et midlertidig vognkort (A4-ark).

Lenke til kommentar

Jaja, jeg fortsetter å kjøre på forrige eiers vognkort til det (de?) nye ankommer. Må ha bilen pga. jobb, så eventuelle problemer med dette får jeg bare ta støyten av. Forrige eier mente dette måtte gå greit han også. Får kjøre pent og ikke tiltrekke meg for mye oppmerksomhet. :p

Jeg kjørte med den forrige eierens vognkort i over et halvt år, pga. en feil i utsendelsen fra Vegvesenet. I mellomtiden hadde jeg en ulykke med bilen, uten at vognkortet ble noe problem i den sammenhengen. Bilen var uansett registrert i mitt navn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg kjørte med den forrige eierens vognkort i over et halvt år, pga. en feil i utsendelsen fra Vegvesenet. I mellomtiden hadde jeg en ulykke med bilen, uten at vognkortet ble noe problem i den sammenhengen. Bilen var uansett registrert i mitt navn.

Hva i huen skal vi med vognkort da? Vist de kan leve med og sjekke at bilen står i ditt navn uansett XD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, nå spør du godt. Kanskje vi ikke trenger førerkort heller, de kan sikkert slå opp det også..

Vett ikke om det hva ironisk eller ei, men syns Norge (eller de fleste land i grunn) er firkantet på akkuratt dette, alle patruljebiler burde hatt en PDA som de slo opp informasjon på hvem personen sier han er, med passbilde, fødselsalder og det hele og kjørt 2-3 kontrollspørsmål, som f.eks. fødselsnr. osv.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...