Jon Arild Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg savner mitt Nikon FE! Vel, jeg har det jo fremdeles, men bruker mitt Nikon D70s, selvfølgelig.. Men altså, det jeg savner er den enkle bruken av mitt gamle kamera. Jeg satte det på lukkerautomatikk, og hadde dermed full kontroll på dybdeskarpheten ved å regulere blenderen. Kameraet hadde også en kjekk dypdeskarphetsknapp som jeg brukte for å sjekke dybdeskarpheten før jeg tok bildet. Jeg likte størrelsen, ergonomien og utseendet. Det jeg ønsker meg er et digitalt FE! Er jeg den eneste? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Nå har vel D70s noe av det samme (med unntak av størrelse, egronomi og utseende) Lukkerautomatikk (blenderprioritering) har du jo på A Dybdeskarpheten kan du sjekke ved å trykke på nedblendingsknappen på siden av objektivet.. Jeg for min del håper Nikon kommer med et digitalt rangefiner, ala Endret 1. august 2010 av Actibus Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Vel - kontrollhjulet på huset mitt står omtrent boltet fast på lukkerprioritet, og nedblendingsknappen blir flittig brukt og holdt inne - så de funksjonene er viktige og jevnlig i bruk på alskens digitale speilreflekser. Oppfølgeren D80 fikk D70s har da også en nedblendingsknapp - hva er problemet? Endret 1. august 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Savner mitt FE også. Det ble stjålet for flere år siden. Fantastisk kamera! Savner den hendige størrelsen. Selv med MD-12 påmontert, var størrelsen akseptabel. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Meget pent kamera det der. Fikk nesten lyst på en slik Nikon kommer vell ikke med noe sånt? De fortsetter sikkert med store klumpete dSLR'er med god høy ISO ytelse til sport og dyrefotografering. Nikon jo har grepet rundt "balla" på nesten alle fotografene som bruker tiden sin som "educators" og bloggere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 D70s har da også en nedblendingsknapp - hva er problemet? Nedblendingsknappen på D70 er jo rimelig verdiløs, siden søkeren er så trang at man ikke klarer å vurdere dybdeskarpheten - alt som skjer er at det blir mørkere... Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Ok, veldig flaut, dere sier altså at jeg har en nedblendingsknapp på mitt D70s...? Jeg får vel prøve den da :-). Joda, jeg bruker mye lukkerprioritert automatikk, så jeg kan styre blenderen nå også, men allikevel så savner jeg altså følelsen av kontroll på FE'en. Det er kanskje mer en følelse enn en realitet, for jeg har jo full kontroll på D70'ien også.. Det er også en stor grad av nostalgi inni bildet. Jeg kjøpte FE'en i 1979, da jeg var 13 år gammmel. Det hadde et 50mm 1.4 objektiv, som nesten gjorde at jeg ikke trengte blitz'en. Kameraet gjorde det lette å lære de grunnleggende prinsippene i forholdet mellom lukker/blender og ISO (eller ASA, som det het da..). Synes av og til at den følelsen forsvinner litt i alle hjulene, knappene og displayene.. Et Nikon rangefinderkamera, ala det på bildet? Høres veldig spennende ut, jeg vil ha et sånt! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Det er den lille, runde knappen nede ved siden av objektivfestet, på venstresiden.. Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Å ja, den knappen ja! Prøver den nå! Takk for bilde og greier :-). Men synes at det fungerte bedre på FE'en.. Nettopp fordi, som det ble påpekt over, at søkeren blir veldig mørk... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Søkeren på FE'n ble også mørkere. Du husker det bare ikke. Prøv igjen i morgen, ute i dagslys, og så er det ikke så ille. ..Nedblendingknappen blender tross alt ned, og når man blender ned så blir det mørkere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Poenget, Trondster, er at søkeren på D70 er så fordømt trang. Tenk Olympus. Søkerbildet er utrolig lite sammenlignet med en 5D (eller 20D for den sakens skyld). Søkeren var en av de store forbedringene fra D70 til D80. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Ja, jeg savner FE, FA og til og med F4. Når skal Nikon lage et dFE-2 som veier max 500gr? Vi trenger ikke flere Nikon mastodont klumper, men et kompakt no-nonsens hus . Når Leica klarer å lage et FF hus i samme str som filmbaserte klarer vel Nikon det samme? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Ja, jeg savner FE, FA og til og med F4. Når skal Nikon lage et dFE-2 som veier max 500gr? Vi trenger ikke flere Nikon mastodont klumper, men et kompakt no-nonsens hus . Når Leica klarer å lage et FF hus i samme str som filmbaserte klarer vel Nikon det samme? All den tid folk slavisk dyrker regelen om at større er bedre kommer det til å være sånn. De eneste som har gjort en synlig innsats for å kontrollere størrelsen på et påkostet/avansert hus er Pentax med K7. All ære til dem for det, og jeg håper flere følger etter. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå