Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skal starte på BI i Oslo. Redd !

Gjest Gjest.student

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest.student

Hei, jeg er en gutt på 20 som skal starte på BI Oslo nå etter sommeren.

Jeg skal da flytte hjemmefra for første gang. Jeg har jo hørt mye rykter om BI og hvordan det er der. Har så mange spørsmål

- Hvordan kommer jeg til å klare med i studietiden, sosialt og i skolesammenheng?

- I byen jeg er fra kjenner jeg mange, men nå som jeg skal flytte, kjenner jeg bare noen få som går på BI Oslo. Er redd for at jeg ikke kommer til å få venner. Men jeg er en veldig sosial person.

- Og tyngden på stoffet på BI? har hørt at det er vanskelig og at det er mange som sier det er lett.

ER LITT NERVØS..DRØYE 2 UKER IGJEN. HJEEEELP !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter på andre året BI nydalen jeg og nå, gikk første året i kristiansand så er ikke så veldig mange jeg kjenner her. Flytta faktisk inn i leiligheten i dag, og kryr av BI studenter som har flyttet inn tidlig.

Har igrunn ikke noe nerver, det løser seg som regel. Du finner alltid noen i fadderuka, eller i området ved leiligheten som du kan sosialisere deg med. Bare husk å delta på det meste du kan.

Angående fagene, så kommer det litt ann på linja du skal gå. Jeg går internasjonal markedsføring, og helt ærlig, faga er nokså lette. Ligger på en C i snitt med altfor liten innsats. Men jeg vet mange som går økonomi kan ha problemer med mattematikken.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest.student

Du må gjerne sende meg en pm når du bor her, ikke no problem det.

jeg var der i dag, men bare for å legge fra meg noen ting. Drar opp dit 12 august igjen

Lenke til kommentar

Noen tips for deg som begynner på nytt studie for første gang:

1. Delta på alle sosiale arrangementer i begynnelsen av semesteret. Dette kan være ting som fadderuke, fester, konserter og andre kulturarrangementer.

2. Sett deg skikkelig inn i studiet ditt. Hvilke regler gjelder, hvilken vurderingsform brukes, hva har du av obligatoriske oppgaver underveis etc. Dette får du gjerne vite om på et orienteringsmøte eller første forelesning.

3. Delta på alle forelesninger, og møt opp forberedt. Det kan være lurt å sette seg inn i pensum før du kommer på forelesning. Da får du mer ut av forelesningen. Forelesningene er ikke ment å være en fullstendig innføring i pensumet, men drar ut viktige deler av pensumet, og går gjerne litt inn på spesifikke ting. Om du har lest pensumet som hører til forelesningen på forhånd har du større mulighet til å forstå det som snakkes om.

4. Lag selvstudie-planer! Jeg har som regel ikke gjort det, og blitt noe urutinert som resultat. Selvstudie-planer kan være genialt for å få en god struktur og plan på studiehverdagen. Du bør til en hver tid har oversikt over hva du skal lese, hva du ikke har fått lest, ting du må ta igjen etc. Dette er viktig!

5. Prøv å få blitt med i, eller dannet, en kollokviegruppe. Kollokviegrupper er enkelt sagt en frivillig studiegruppe hvor man deler erfaringer og kunnskap om pensum. Man kan for eksempel fordele arbeidet litt, og si at en kan fordype seg i det emnet, mens de andre fordyper seg i sine respektive emner. Alle bør selvsagt lese alt, men alle trenger ikke nødvendigvis å nilese på alt pensumet. Kollokviegrupper kan dermed gjøre studiehverdagen litt enklere. Når man er med i kollokviegrupper får man også et incentiv til å lese, da resten av gruppen forventer at du har lest din del av pensum.

6. Don't panic! Hvis du leser rimelig jevnt, deltar på forelesningene og jobber godt med eventuelle obligatoriske og frivillige oppgaver skal det som regel gå ganske bra. Så lenge du har en plan for studeringen skal du kunne klare deg bra. Om det er pensum du ikke forstår er det ikke verre enn at du heller tar kontakt med medstudenter eller foreleser i emnet. Jeg tror ikke foreleser har noe imot studenter som viser litt iniativ til læring. Ikke vær redd for å spørre om hjelp dersom det er ting du ikke forstår. Så lenge du faktisk har prøvd å lære deg pensumet vil du ikke straffes for å spørre om hjelp.

7. Ikke glem å ha det morsomt mens du studerer! Selv om det er dyrt å studere og studielånet ikke strekker helt til, er det viktig å ikke glemme å ha det gøy. Det kan hende du blir nødt til å ta en deltidsjobb for å delfinansiere studiet. Med mindre du har rike foreldre som betaler utdanningen er jo ikke BI særlig billig. Men å aktivere seg i en eller annen gruppe, enten det er sosiale grupper, idrettsgrupper eller mer politisk eller faglig-relaterte grupper, kan være en fin måte å bli kjent med nye folk og ha det artig. Spesielt kan det se pent ut på CV-en om du har vært med i en gruppe tilknyttet studiet.

En mønsterbesvarelse. :)

Kollokviegruppe er genialt dersom det fungerer, hvis ikke er det bare et herk som virker mot sin hensikt. Sørg for å ha faste rammer og tidspunkter for når gruppa skal være aktiv og hvordan dere ønsker å arbeide. La andre bidra, ikke gjør degselv til superhelten i gruppa som skal belære og hjelpe alle til en hver tid. Da blir du bare jævlig fort utbrent og lei.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er 20 år selv og skal begynner på mitt andre år på siviløkonomistudiet.

Du trenger ikke engste deg for det sosiale. Skolen er fylt med mange oppegående sosiale vesner i motsetning til Høyskolen og Univeristet har jeg fått inntrykk av. Fadderuken er essensiell. En uke med bare moro, men den er også veldig viktig. Denne uken blir du kjent med mennesker du kanskje skal kjenne hele arbeidslivet ditt. Så vær utadvendt og bli kjent med så mange som mulig, og det er veldig lett!

Første året på BI er lett hvis du har en normal intelligens og motivasjon. Regel nummer 1: gå i alle forelesningene ellers kan du ende opp som en karaktertaper og et avfall som slutter etter ett år fordi "det var for """vanskelig""" å komme seg opp om morgenen".

Og sant skal sies. De som kommer inn på BI fordi de ikke kom inn noen andre steder slutter ett ett år. Jeg skal ikke skremme deg helt her, men gjør en god innsats, så får du mye igjen. Jeg føler det er mye lettere å få A på BI enn det var å få 6 på vgs. Det var liksom ikke en eksiterende karakter på vgs omtrent.... på BI får du A hvis du har har rett. ferdig med det. ikke noe mer knoting.

Lykke til ihvertfall. BI er en flott skole, masse hyggelig mennesker og utrolig smarte forelesere som har masse å lære deg! jeg har vokst mye på dette året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...