Gå til innhold

SC2: Hva skal man velge av Zerg of Protoss-"Research" (valgene er irreversible!)


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en ny tråd om dette siden jeg ønsker innspill.

 

I SC2 kan man gjøre "research" etter hvert som man samler poeng for henholdsvis Protoss og Zerg. En oversikt finnes her:

 

http://starcraft.incgamers.com/wiki/Research

 

Protoss:

  1. Ultra-capacitors (5% raskere angrep) / Vanadium Plating (5% økt liv + økt armor)
  2. Orbital Depots (Supply Depots bygges øyeblikkelig) / Micro-filtering (gass produseres 25% raskere)
  3. Automated Refinery (gass kan hentes uten bruk av SCVs) / Command Center Reactor (lag to SVCs om gangen)
  4. Raven (kan sette opp forsvarssystemer hvor som helst(?)) / Science Vessel (Irradiate + reparerer mekaniske enheter)
  5. Tech Reactor (kombinerer Tech Lab og Reactor) / Orbital Strike (Barracks-enheter kommer med Drop-Pod, ved rally-point)

 

Zerg:

  1. Shrike Turret (bunkere kan skyte) / Fortified Bunker (+150 liv for bunkere)
  2. Planetary Fortress (Command Center får våpen) / Perdition Turret (flammekastere som er skjulte, og samtidig detektorer)
  3. Predator (anti-infanteri-enhet) / Hercules (massivt transportskip)
  4. Cellular Reactor (spesialister for +100 energi, og starter med 100 mer) / Regenerative Bio-Steel (fly og kjøretøy regenererer sakte når de får skader)
  5. Psi Disrupter (Zerg i nærheten beveger og angriper saktere) / Hive Mind Emulator (kan permanent ta over enkelt-enheter fra Zerg)

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede gått for 5% raskere angrep på Zerg-Research, men har problemer med å velge mellom Orbital Depots og Micro-filtering.

 

Auto-Refinery er et forholdsvis enkelt valg. Det er vel nyttigere enn å lage to SCVs om gangen?

 

Er Raven veldig bra? Hvis ikke kan man vel like gjerne gå for Science Vessel fordi den automatisk reparerer mekaniske enheter, og da velger man bare Cellular Reactor i stedet for Regenerative Bio-Steel (så det valget blir enkelt).

 

Psi Disrupter høres bedre og mer nyttig ut enn å ta enkelt-Zerg.

 

Og hva med kombinert Tech Lab og Reactor vs. Orbital Strike?

Lenke til kommentar

Det er jo litt smak og behag. Men selv valgte jeg følgende:

 

Protoss:

 

1. Ultra-capacitors. Fordi jeg mener at damage>armor. Har nok medics uansett.

 

2. Micro-filtering. Hvorfor? Fordi jeg mener at jeg bør klare å unngå å bli supplyblocked uansett. Og dersom jeg failer på det, så er det min egen feil. Og kun min egen feil. 25% vespene vil hjelpe meg mye mer, dersom jeg spiller riktig.

 

3. Command Center Reactor. Lett valg. Ettersom jeg valgte Micro-filtering, er det bare herlig å kunne produsere mer SCV's for raskere minerals. Det er utrolig bra for å komme fort i gang. Noe som kreves i en del missions.

 

4. Science Vessel. Healer mechanical units. Nuff said. SCV'ene skal bruke tiden sin på å bygge og mine. Ikke repaire siegetanks :)

 

5. Selv valgte jeg Tech Reactor. Men den her mener jeg er veldig smak og behag. Men ettersom jeg har fokusert såpass mye på høyere income (micro filtering og dobbel SCV produksjon), kan jeg utnytte dette ved å pumpe ut 2 og 2 tech units på en gang. Noe som igjen hjelper meg med å komme fort i gang. Men Orbital strike kan være sykt nice for å mobilisere seg raskt. F.eks. på "All In", når du skal drepe Nydus Worms overalt.

 

--

 

Zerg:

 

1. Shrike Turret. Samme grunn som jeg valgte damage over armor på første protoss research. Man kan alltids repaire bygninger. Så å ha en ekstra damage output ser jeg på som en større fordel.

 

2. Perdition Turret. Fordi jeg aldri bruker Planetary Fortress. Orbital Command er å foretrekke. Igjen, for høyere income.

 

3. Hercules. Den er fantastisk om du bruker den rett.

 

4. Igjen, en litt vanskelig avgjørelse. Men ettersom jeg sjelden bruker special units valgte jeg Regenerative Bio-Steel. Hadde jeg fått muligheten til å endre, hadde jeg mest sansynlig valgt Cellular Reactor. Veldig nyttig dersom du går for ghosts eller banshees.

 

5. Psi Disrupter. Fordi den eier. Kombiner den med siegetansk, så er det autowin mot de aller fleste zerg units.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på spillestilen din. Selv valgte jeg:

Protoss:

 

* Ultra-capacitors (5% raskere angrep) - offense over Defense

* Orbital Depots (Supply Depots bygges øyeblikkelig) - Vespene gas er kanskje mer fordel, men jeg likte at jeg kunne bruke omtrent null tid på å bygge jævlene

* Automated Refinery (gass kan hentes uten bruk av SCVs) - sparer supplypoints

* Science Vessel (Irradiate + reparerer mekaniske enheter) - ikke tvil engang.

* Tech Reactor (kombinerer Tech Lab og Reactor) - Funker på alle produksjonsbygninger, ikke bare barracks. ikke tvil her heller.

 

 

 

Zerg:

 

* Shrike Turret (bunkere kan skyte) - burde muligens ha byttet etter at jeg så hvor lite skade den gjorde.

* Perdition Turret (flammekastere som er skjulte, og samtidig detektorer) - planetary fortress kan ikke flytte seg...nuff said.

* Hercules (massivt transportskip) - tja, det er ett valg du må ta selv :)

* Cellular Reactor (spesialister for +100 energi, og starter med 100 mer) - brukte endel wraiths og banshees. :)

* Psi Disrupter (Zerg i nærheten beveger og angriper saktere) - zerg proof forsvar.

Lenke til kommentar
4. Igjen, en litt vanskelig avgjørelse. Men ettersom jeg sjelden bruker special units valgte jeg Regenerative Bio-Steel. Hadde jeg fått muligheten til å endre, hadde jeg mest sansynlig valgt Cellular Reactor. Veldig nyttig dersom du går for ghosts eller banshees.

Og Regenerative Bio-Steel er vel litt overflødig hvis du har Science Vessel?

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Auto-Refinery er et forholdsvis enkelt valg. Det er vel nyttigere enn å lage to SCVs om gangen?

 

Det spørs hva du bruker SCVs til. Refinery gir deg vel bare gass, men for meg er mineraler mye bedre. Dessuten kan jeg lettere avse en og annen SCV til reparasjoner, bygging av nye ting osv om jeg har mange, og er de mange nok kan de i et nødstilfelle brukes til å blokkere en inngang til basen. ;)

Lenke til kommentar

 

"Psi Disrupter (Zerg i nærheten beveger og angriper saktere)" er genial i det siste oppdraget! I kombinasjon med masse Tanks så kommer du til å komme seirende ut fra det siste oppdraget!

 

 

Edit: La til spoiler ;)

 

 

 

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Protoss research har jeg bare 15ish poeng. Så begynte med å velge mer skade på første tier, da medics som er oppgraderte og marauders og marines med relativt mye hp overlever ganske fint allerede.

Tier 2 ble instant supply depots, da å vente på mer supply er irriterende, og frigjør en scv som skulle bygd til å heller samle mineraler. Har ikke så store problemer med gass heller.

Tier 3 ble Automated Refinery, frigjør seks SCV som kan samle mineraler istedet, og sparer 6 supply. Og behovet for å pumpe ut dobbelt så mange SCVs om gagnen er ikke tilstede i tilstrekkelig grad. Lar deg også begynne på gassinnsamlinga mye tidligere.

Tier 4 blir nok Science Vessel, og håper lydene er like som i SC 1, og jeg har alltid hatt en liten svakhet for den :wee: . At den healer mech er bare mer enn bra. Regner med den kan reparere vikings?

Tier 5, her er jeg usikker. Tech Reactor frister, da to brakker blir fire effektivt, og lar meg pumpe ut marauders hurtig om jeg skulle ha behov for det, eller kunne bruke samme brakker til å pumpe ut 'rines og medics. Regner med at det er sånn for factory og airport?

 

 

 

Tier 1 ble Shrike Turret, da mine bunkere ikke dør med det første ved bruk av en SCV som reparerer en forsvarslinje.

Tier 2 ble Perdition Turret, trodde det skulle være mulig å gå oppå de når det ikke var i bruk så de kunne bli brukt som en del av wall-in, men neida. En firebat i en bunker gjør samme nytten, men detektor er ganske nice :) . Og brukerh eller orbital command for mule, og bruker 300 mineraler (det mule kan samle inn) på et forsvar (to turrets for eksempe :wee:) . Lite spørsmål ang. Perd. turret, er de skjulte for vandrende hydralisks for eksempel, og popper opp når de er innen rekkevidde til å treffe? Eller blir de alltid sett av folka på kartene?

Tier 3 ble Hercules. Medivac har blitt bytta ut av medics for lenge siden, og det tåler masse, i tillegg dør ikke ting ved misting av skipet. Og fikk høre at predator tålte altfor lite til å være noe effektiv.

Tier 4 blir nok Cellulator Reactor siden det teller mer som en passiv bonus, og SCV reparerer ganske bra allerede, så trekker heller ut en eller to fra mineral til å reparere.

Tier 5 blir nok Psi Dissruptor siden den er passiv og jeg slipper å tenke mer på den etter den er satt ut :wee: .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Protoss:

 

* Ultra-capacitors (5% raskere angrep) - Fordi jeg har medics, og i tillegg skjold oppgraderingen, trenger ikke mer forsvar.

* Orbital Depots (Supply Depots bygges øyeblikkelig) - Kjempenyttig, instant nye depots isteden for å vente når du virkelig trenger det.

* Automated Refinery (gass kan hentes uten bruk av SCVs) - Sparer en masse scvs som heller kan brukes til bygging, henting av minerals og reparering.

* Raven (kan sette opp forsvarssystemer hvor som helst - En fantastisk konstruksjon, kjempebra som support i tilbaketrekning eller angrep. Science vessel er bortkastet, har scvs som gjør jobben dobbelt så fort.

* Tech Reactor (kombinerer Tech Lab og Reactor) - Bruker ikke orbital strike uansett, så da er det kjekkere å kunne masseprodusere alle slags units.

 

 

 

Zerg:

 

* Shrike Turret (bunkere kan skyte) - Ekstra angrep, repareres fort av scv med "dobbel repair" oppgraderingen. ( I tillegg har du den oppgraderingen som reparerer halvparten av livet selv).

* Perdition Turret (flammekastere som er skjulte, og samtidig detektorer) - Fantastiske ting som tar ut zerglings kjempefort. Trenger ikke commandcenter våpen, har somregel tapt om fienden kommer seg til commancenter uansett.

* Hercules (massivt transportskip) - Få tropper til fronten fortere.

* Regenerative Bio-Steel (fly og kjøretøy regenererer sakte når de får skader) - Igjen, hva i alle dager trenger man science vessel til?

* Psi Disrupter (Zerg i nærheten beveger og angriper saktere) - Effektivt forsvar mot zerg.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg de "beste" valgene er ganske lette (dog kanskje ikke de morsomste)

 

1.Ultra-capacitors (5% raskere angrep) (angrep brukes oftere, gjelder også i bunkere osv)

2. Micro-filtering (gass produseres 25% raskere) (å få innsupply med en gang er bare viktig om du ikek har kontroll på byggingen, gass er et problem på mange brett)

3.Automated Refinery (gass kan hentes uten bruk av SCVs) (sparer mange SCVer)

4.Science Vessel (Irradiate + reparerer mekaniske enheter) (et av singleplayers mest OP units)

5.Tech Reactor (kombinerer Tech Lab og Reactor) (kan være praktisk, drop er ikke så nyttig i praksis)

 

Zerg:

 

1.Fortified Bunker (+150 liv for bunkere) (ekstra våpenet gjør ikke så mye skade, man har plass til 6 folk i bunkeren uansett)

2.Planetary Fortress (Command Center får våpen) (bedre enn alternativet, ahr noen interessante bruksområder)

3.Hercules (massivt transportskip) (bedre enn den katta ihvertfall, nyttig en gang i blant)

4.Cellular Reactor (spesialister for +100 energi, og starter med 100 mer) (suverent smamen med sci-vessel og banshee, som er blant topp-unitsene i singleplayer, regen går sakten uansett, og man har jo sci-vessel)

5.Psi Disrupter (Zerg i nærheten beveger og angriper saktere) (den mind-control-greia kan være vittig avogtil, men disrupteren er mer nyttig)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva betyr "OP"?

 

Ellers er listen du laget der, ATW, nettopp den jeg vurderer akkurat nå. Har ikke turt å oppgradere uten å undersøke skikkelig ;)

 

For Science Vessel må da være bedre for reparasjon av mekaniske units enn SCVs ute i felten? Irradiate er jo bra mot Zerg også. Og da må man nesten ha den 100+ energi-greia.

Lenke til kommentar

Hva betyr "OP"?

 

Ellers er listen du laget der, ATW, nettopp den jeg vurderer akkurat nå. Har ikke turt å oppgradere uten å undersøke skikkelig ;)

 

For Science Vessel må da være bedre for reparasjon av mekaniske units enn SCVs ute i felten? Irradiate er jo bra mot Zerg også. Og da må man nesten ha den 100+ energi-greia.

 

I denne sammenheng, overpowered. Science Vessel er gull, spesielt med air units, comboen science vessel, banshee, viking (med upgrades) lar seg knapt stoppe av noe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Imo så er Science Vessel bortkastet. SCVs er billigere, lettere å ta med seg mange av, og reparerer fortere. Raven kan sette opp forsvarssystemer overalt, har en kjempegod missile til å ta ut flyverklaser og en fantastisk ting som absorberer angrep mot luftunits.

 

Raven gir deg rett og slett en liten fordel i felten, som du ikke får om du velger science vessle.

 

Er du fremdeles i tvil, kjør bio-steel oppgraderingen også... Tada, du er kongen i kampen.

Lenke til kommentar

Imo så er Science Vessel bortkastet. SCVs er billigere, lettere å ta med seg mange av, og reparerer fortere. Raven kan sette opp forsvarssystemer overalt, har en kjempegod missile til å ta ut flyverklaser og en fantastisk ting som absorberer angrep mot luftunits.

 

Raven gir deg rett og slett en liten fordel i felten, som du ikke får om du velger science vessle.

 

Er du fremdeles i tvil, kjør bio-steel oppgraderingen også... Tada, du er kongen i kampen.

 

Reparer de fortere?Det må være med liten margin, fordi science vessel reaprerer fort, de dør ikke til landunits, og de må ikke være inntil, de er uendelig mye mer praktisk i feltet, spesielt om du kjører air. Med reparerbare units er man jo nesten uovervinnelig med science vessel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Imo så er Science Vessel bortkastet. SCVs er billigere, lettere å ta med seg mange av, og reparerer fortere. Raven kan sette opp forsvarssystemer overalt, har en kjempegod missile til å ta ut flyverklaser og en fantastisk ting som absorberer angrep mot luftunits.

 

Raven gir deg rett og slett en liten fordel i felten, som du ikke får om du velger science vessle.

 

Er du fremdeles i tvil, kjør bio-steel oppgraderingen også... Tada, du er kongen i kampen.

SCVs har en tendens til å dø. SV kan fly bort fra fare, og kan vel i tillegg se usynlige units?

Lenke til kommentar

Så for å oppsummere:

 

SV reparerer gratis. SCV-reparasjon koster penger.

 

SV reparerer på avstand. SCV må klemme seg inn i mølja.

 

SV reparerer flere på en gang. SCV krever micromanagement for å reparere de man ønsker.

 

SV har irradiate. SCV har ikke noe slikt.

 

SV kan ikke skades av ground-units. SCV har en tendens til å dø.

 

SV kan detektere skjulte units. SCV kan ikke det.

 

Hvilke påståtte fordeler har SCV? Billig? Ikke når man må ha med seg mange, noe som kreves for å få samme effektivitet som SV (om mulig).

 

Og trenger man virkelig stasjonære forsvarsverker (Raven)? Er det ikke bedre med ting du kan flytte hvor du vil?

 

Spørsmål: Repareres units raskere med både SV og Bio-steel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...