Gå til innhold

Skal bo 1-2 år i Spania, hva med økonomien?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal studere i Spania, ihvertfall 1 år og kanskje 2 :)

Siden skolen jeg skal gå på gir meg full støtte i lånekassen så har jeg regnet med å sitte med 7800 i mnd etter at husleie(som har inkludert strøm og div). Turen er ikke før høsten neste år, så jeg har planlagt å forsøke å spare rundt 30-40 tusen som også skal brukes til lommepenger. Vis vi sier at jeg klarer å legge til side 30 000, dvs 3000 med i mnd som blir totalt 10800.

Kan jeg leve greit på dette? Jeg er forsåvidt prisbevist og kommer til å handle på supermarkedene og lage maten stort sett hjemme med et par unntak i uken.

Alkohol drikker jeg veldig veldig sjeldent her hjemme, men det blir muligens noe mer der nede :thumbup: Vis vi ihvertfall sier at jeg går ut en kveld i uken.

Atlantis Medical College, som skolen heter i Spania, holder til i Fuengirola, en by og kommune på Costa del Sol, i provinsen Málaga og den autonome regionen Andalucía, sånn til info :)

Det er jeg og min samboer som reiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket om du får Erasmus stipend også? Hvis du får det i tillegg til støtten fra lånekassen skal du ikke trenge mye ekstra oppsparte penger. Hvor mye du trenger avhenger selvfølgelig av ditt personlige forbruk. En venn av meg levde i 6mnd i Valencia og hadde mye mer til overs enn da han studerte på Ås. Han hadde ikke spart opp noe penger før han dro. Det skal dog sies at han ikke drikker, så han sparer en del penger på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man skal få det hvis det er utveksling og studiet er på et annet språk enn engelsk. Er noen kompliserte regler, men det skal være mulig å få stipend derfra. Har aldri prøvd selv, men vet at vi nordmenn kan få det.

Hæ? Er det ikke språkkurset du snakker om nå? Så lenge du reiser som ERASMUS-utvekslingsstudent, eller hva nå enn det kalles, så skal du ha ERASMUS-stipend (jeg kan da ikke forstå noe annet). Støtte til språkkurs er på omtrent 15 000 kroner, og krever fire uker eller mer på kurs, tror jeg. De andre ERASMUS-pengene er en støtte som skolen får tildelt av ERASMUS, og som de fordeler på sine utvekslingsstudenter. Hvor mye man får avhenger av støtten og antall studenter. Rundt 2500 kroner i måneden antar jeg.

Om spørsmålet ditt, ilpostino, var om man kan være ERASMUS som nordmann, så ja.

Endret av Tindron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://hist.no/content.ap?thisId=2184

Det er en side fra skolen min om ERASMUS.

Hvilke krav og regler gjelder for ERASMUS-stipend?

Du må være heldtidsstudent ved Høgskolen i Sør-Trøndelag

Du må enten være norsk statsborger, statsborger fra et europeisk land som deltar i ERASMUS, eller ha permanent oppholdstillatelse i Norge.

Du må ha tatt eksamen(er) tilsvarende minst ett års studier før avreise.

Studieoppholdet må vare minst 3 måneder, maksimum 12.

Et ERASMUS-studieår starter bestandig om høsten.

Studieoppholdet må være faglig godkjent både av HiST og den høgskolen/universitetet du reiser til. Avdelingen gir endelig godkjenning til å reise.

Du har etter endt studieopphold krav på karakterutskrift eller annen dokumentasjon fra det utenlandske lærestedet, og får deretter godkjent studiene som en del av din utdanning ved HiST.[/size]

Endret av Tindron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...