Gå til innhold

Min stil! Hva er din?

Anbefalte innlegg

Her om dagen så var jeg i et bursdagsbesøk og i gave skulle jeg gi et bildet. Hadde fin ramme og laget passepartoutn selv, stolt som jeg var ble dette pakket inn.

Vi ankommer og levere pakken til jubilanten, den blir så pakket opp og det virker som den falt godt i smak.

I den senere tid har jeg blitt mer oppmerksom på hva andre har hengende av bilder på veggene sine og i dette tilfelle legger jeg merke til en ting. Av alle de bildene som henger der, noe gammelt vel å merke, så ser jeg at bildet mitt skiller seg en del ut. Man kunne helt klart se at mitt bildet var ulikt alle de andre selv om de andre bilde var ulik seg imellom.

Nå vet jeg ikke om det er fordi jeg kjenner bildet mitt godt men man kan neste si det var å se en sykkel blant en haug med motorsykler, alle ulike men et som stakk litt mer ut.

Rammen på bildet var helt nøytral og papiret var av matt finish, samt diskre passepartoute.

Et portrett av min familie i farger uten noe hokus pokus.

Jeg fikk også dette bekreftet da jeg spurte min bedre halvdel.

Så det jeg sitter å lurer på enda er om jeg gjorde noe feil/dårlig med dette bildet eller om dette er måten jeg synes bildet skal være, min stil..

Kan desverre ikke vise bildet her.

Noen andre med lignende tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker også å se på hva folk har på veggene. Jeg bruker også å kikke i bokhylla. Hvis de har sånne "heal deg selv", "Du er sjefen" (hund), eller andre selvkontrollbøker så blir det få besøk fra meg.

Ellers er jeg enig med Tomsi, du var fornøyd med bildet og de du ga det til har hengt det opp. Du trenger ikke engste deg før de eventuelt plukker det ned fordi det bryter med stilen dems. For det er jo det som teller. Hva folk vil ha på veggene.

Lenke til kommentar

Regner med bildet var bra nok ettersom flere spør etter nå i ettertid. Tanken var vel jeg synes det skilte seg ut, men men.

Du har ikke tenkt over at det er på grunn av at det skilte seg ut at det har fått såpass interesse? Altså, i tillegg til at det er bra bilde, så har det en egenart som fenger?

Lenke til kommentar

Tenker du/dere over kva som er "stilen" din når du er ute å tar bilder?

Prøver dere å virkeleg dyrke stilen, eller blir det berre slik?

Tja, ja og nei :hmm:

Jeg tar bilder av det meste, men har nok en forkjærlighet til rust og gamle ting. Og for slike bilder har jeg funnet frem til enetterbehandlingsstil som passer til de bildene.

Lenke til kommentar

Man begynner jo å lure litt. Er himla mange dyktige fotografer ute i verden som viser sine verk og naturlig nok prøver mange å få til lignende.

Men på et punkt må man jo gi opp denne copycat virksomheten, gi bæng i verden og heller kjøre sitt eget løp.

Lenke til kommentar

Man begynner jo å lure litt. Er himla mange dyktige fotografer ute i verden som viser sine verk og naturlig nok prøver mange å få til lignende.

Men på et punkt må man jo gi opp denne copycat virksomheten, gi bæng i verden og heller kjøre sitt eget løp.

Så sannt så sannt.. men egen stil tar lang tid å bygge opp. Mange år kanskje du ser antydinger til en egen stil ? Selv ser ikke noe poeng i å prøve å finne sin egen stil. Slike ting kommer naturlig etter hvert og er ikke noe som kan presses fram.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg velger stil ut i fra hva jeg er god på.

Innendørs og portretter har jeg aldri fått til og har derfor aldri utforska det noe mer heller.

Hadde en periode hvor jeg kun tok sort hvitt bilder og croppa til firkanter. Dette var noe jeg ble godt på og jeg følte jeg hadde funnet stilen min.

Men så ble jeg møkka lei av å ikke kunne utfolde meg mer når det kom til å bruke hele flate. Så jeg slutta å croppa og begynte å fokusere mer på store åpne landskapsbilder.

Gikk til innkjøp av vidvinkel og har lekt meg med det siden.

I starten var jeg veldig opptatt av å passe inn blant andres stiler, men ble fort lei av å bare være en av mange, så nå prøver jeg i grunn på litt forskjellig.

Så det jeg vil frem til er i grunn at å være forskjellig fra alle andre er bedre en å være en sild i tønne.

Lenke til kommentar

Har også begynt å se en viss stil gjenta seg i mine bilder, der måten jeg eksponerer på og etterbehandler bildet på, gjør at det ofte ikke helt ser ut som et foto lenger, men nesten litt som malerier av forskjellige slag.. har også fått kommentarer av andre på akkurat dette, i tillegg til at jeg har lagt merke til det selv og lurt litt på hva det kommer av.. (edit; noe av svaret er nok 200 f2.8L også har jeg funnet ut, i kombinasjon med det tidligere nevnte :p )

eksempler:

4837533064_3b274b3779.jpg

4813721116_bf0065fb46.jpg

4837521612_e9f072bd85.jpg

4272958835_2011eba3c2.jpg

4204108640_5dc252a8c6.jpg

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

De fleste utøvere av kreative profesjoner har "sin" stil, slik jeg ser det handler det mest om din stil er vanlig eller uvanlig, ikke om du har en tydelig stil. Har du en uvanlig stil vil den fremstå mer tydelig, rett og slett fordi den oftere vil skille seg ut. Med fotografering som med det meste annet vil de fleste fokusere på det de er gode til, rett og slett fordi da vil du oftere få et resultat du er fornøyd med.

Noen har gått litt lenger, og etablert en stil helt bevisst. Disse har da gjerne tatt utgangspunkt i noe de gjør bra, og deretter forsøkt å se hvordan de kan gjøre dette på en annen måte enn alle andre. Dette kan lykkes, og det kan gå helt på trynet.

Spør du meg så vil din stil defineres ganske enkelt av hva slags bilder du liker. Du vil jo da antagelig forsøke å oppnå denne typen bilder, og resultatet blir deretter. En tanke kan jo være å ta en kikk på din egen vegg, ville bildet du gav bort blitt like spesielt der? Jeg vil tro at det antagelig ville glidd ganske bra inn.

Jeg liker å trekke paraleller til maling, ser man på de store malerene har alle sin stil som er lett gjenkjennelig for kjennere, men noen er mye tydeligere enn andre. F.eks. er de fleste i stand til å gjette Picasso eller Dali på deres respektive bilder, mens det krever mer å skille van Gogh fra Monet. Likevel har van Gogh helt klart sin egen stil, den er bare litt mer vanlig.

For din del, med mindre inntekt er viktigere enn "integritet", det handler jo om at du tar bilder du er fornøyd med. Smak er tross alt ganske subjektivt, og jeg vet med meg selv at fotografering hadde blitt kjedelig hvis jeg tok bilder jeg ikke likte selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...