hjelpmegg Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Hei! jeg har en extern hard disk på 500 GB som ikke blir lagt merke til i min datamaskin, men han ses på datamaskinbehandling med navnet " disk 1" (vedleg 1) og når jeg prøver å intialisere disk ( som jeg ikke vet hva er) kommer det opp denne fielien (vedleg 2) disken lager ikke noen mistenksomme lyder.. den bare furngerer rett og slett ikke.. hva har kjedd 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 'Initialisere disk' betyr å skrive MBR. Det er den aller første sektoren på disken, og er helt essensiell for å i det hele tatt å kunne bruke disken til noe. Vi ser også at disken står som 'Ukjent'. Det kommer av at MBR ikke kan leses. Her er en artikkel som blant annet anbefaler SpinRite for slike tilfeller. Men da må disken monteres internt. Tror du skal begynne der uansett, dvs ta ut disken fra kabinettet og koble den til med SATA / IDE. Kan jo være at det bare er USB kontrolleren som fusker. Lenke til kommentar
hjelpmegg Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 (endret) 'Initialisere disk' betyr å skrive MBR. Det er den aller første sektoren på disken, og er helt essensiell for å i det hele tatt å kunne bruke disken til noe. Vi ser også at disken står som 'Ukjent'. Det kommer av at MBR ikke kan leses. Her er en artikkel som blant annet anbefaler SpinRite for slike tilfeller. Men da må disken monteres internt. Tror du skal begynne der uansett, dvs ta ut disken fra kabinettet og koble den til med SATA / IDE. Kan jo være at det bare er USB kontrolleren som fusker. funet desverre ikke pga jeg ikke forstod det.. er det murlig om du kan tilby fjernhelp eller noe lignende??.. jeg har en kompis som har spinrite.. så jeg kan bare be han overføre den hei.. jeg har nå instalert spin rite fra en kompis... men da dukket det visst enda ett problem gitt... disken er ikke synlig... finnes det en måte jeg kan "tvinge den til å bly synlig?" Endret 1. august 2010 av hjelpmegg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Antar at det er fordi det er en USB disk. Det var det jeg mente med at disken må monteres internt. SpinRite fungerer ikke mot USB. Hvis det er mulig så kan man reklamere på at disken har blitt defekt, og kanskje få en ny. Hvis ikke så skrur man opp boksen og plukker ut selve disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå