Gå til innhold

Akambrukernes bilder - August 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På min vestlandstur måtte jeg naturligvis ta den tunge veien opp til Preikestolen (forrige tur var for 12 år siden, da gikk den på halve tiden og jeg var ca halvparten så sliten som denne gang).

Selvportrett :)

Oi...det var flott....(ikke manipulert heller går jeg ut ifra :roll: )

Så godt som rett ut av kamera man kan få det (med RAW). Kun litt curves og levels.

Lenke til kommentar

Dette funka ikke så godt for meg, får liksom ikke tak på det, blir nesten litt sjøsjuk, men det var kanskje meningen?

Forgrunnen er ok, det er når jeg går bakover i landskapet jeg ikke får det til å henge sammen...

 

Det var ikke meningen å gjøre noen sjøsjuke nei, så jeg får vel nesten beklage :)

Hmm, ser at "kritikken" min kanskje ikke var historiens mest konstruktive, sånn sett kunne jeg jo latt være å kommentere. Det var ikke meningen å rakke ned på noe du sannsynligvis har brukt timevis på, både for å få tatt bildet, og med etterbehandling. Og la det være sagt, det er fantastisk landskap du har vist på bildet ditt, men det virker jo veldig oppskarpet og ellers prossessert i photoshop. Det er kanskje bare meg som foretrekker litt mer "real" bilder (uten å dra i gang den diskusjonen igjen).

Synes definitivt at motivet ditt er flott, men tror det er noe med etterbehandlingen som skjærer seg for meg. Kunne vært veldig gøy å sett dette i farger.. Men det er selvfølgelig et annet bilde enn det du har tenkt deg, så...

Håper jeg ikke har rodd meg enda mer utpå med denne utdypningen..

Lenke til kommentar

2Rb0Q.jpg

 

Hadde ein liten fotosjut med min mor idag. Mitt fyrste skikkelege forsøk på blits og lyssetting. Brukte ein SB-400 reflektert i ei skumgummimadrass med lysegult laken, til venstre for kamera. Irriterande å ikkje ha kontroll over blitsen, men blei relativt nøgd. Man tager hva man haver. :)

Lenke til kommentar

Flotte bilder fra Preikestolen her TGB! Dette bildet her tok jeg i august 2008, da jeg selv var på Preikestolen, og tenkte det passet å vise frem en "gærning" til :p

post-31023-1281987637,5815_thumb.jpg

Riktignok ikke så gæærn som TGB som faktisk turte å stå på kanten å ta bilde nedover, du fikk formidlet høyden bra der, noe som definitivt ikke er lett med et stillbilde

 

 

Eksistensiel : pent portrett, og bra utnyttelse av blitsen din :)

Lenke til kommentar

Flotte bilder fra Preikestolen ja TGB. Men det er galskap å dingle med beina der. Får angst bare av å tenke på det.. :ermm:

 

Da skulle du ha vært helt inne i enden på fjorden du ser på d0ppler sitt bilde. Der ligger det en fin restaurant som henger på kanten av fjellet med spektakulær utsikt over Lysebotn.

Du kan se den langt oppe i tåka på dette bilde.

 

960393550_j2NYT-XL.jpg

 

Det var så mye tåke når jeg var der i sommer at alt var bare grått oppe på toppen, men bratt og høyt er det.

 

960400865_cYadz-XL.jpg

Lenke til kommentar

Dette året har vi lagt oss til grønnsakhage for første gang, og på veien hjem fra jobb fikk jeg en ide om et bilde av squash'en vår, som trives noe voldsom.

Ideen var å vise alle stadiene av fruktens utvikling i et bilde, fra blomst via små fruktansatser til ferdig frukt. Planten vår har alle disse, men planten var slik skrudd sammen at det ble vanskelig å få til, i alle fall med mine kunnskaper, selv om jeg prøvde å ommøblere litt på den. Men bildet jeg endte på ble vel noenlunde brukbart:

post-22925-1281993280,7445_thumb.jpg

 

Etter å ha brukt litt tid på squashen gikk jeg over til blomsterkassene på terrassen, men slet med å få til det jeg ville med fokus i en blomst og sløret bakgrunn. Nok ikke rette objektiv for det, trenger nok en Makro av noe slag. Og blomsterkassen er ikke så dyp. Det ble slik:

post-22925-1281993239,7991_thumb.jpg

 

Mens jeg klødde meg i hodet for å finne ut hvordan jeg kunne få til noe bedre (kanskje bilde på skrå inn mot blomsterkassen, dukket plutselig denne krabaten opp:

post-22925-1281993249,6535_thumb.jpg

 

Fikk satt på blitsen (Sigma EF500DG Super), og fikk til dette:

post-22925-1281993256,9759_thumb.jpg

 

Alle bildene i denne posten tatt med Canon EOS 350D på stativ. På disse 4 første brukte jeg Canon EFS 17-55mm f/2.8 IS USM, med IS slått av og manuell fokus. Brukte blenderprioritet, og holdt blender så åpen som mulig for liten dybdeskarphet.

 

Fant så ut at jeg kanskje kunne prøve med mitt Sigma 70-300mm f/4.5-5.6 APO DG, som jo kan låses som macro med en egen knapp mellom 200mm og 300mm. Bruker nesten ikke dette objektivet, av 2 grunner: Det er ikke så lyssterkt, og jeg klarer omtrent ikke å få tatt skarpe bilder med det, hverken med autofokus eller manuell.

Var litt skeptisk, siden lyset begynte å forsvinne, men tenkte at det vel gikk med blits. Men dette ble altså det skarpeste jeg klarte:

post-22925-1281993268,4475_thumb.jpg

 

La meg legge til at til vanlig bruker briller. Disse måtte av i dag siden det regnet, så det kan godt være årsaken til problemene med skarpstilling, selv om jeg ikke tror det...

Men fant i alle fall ut at mitt neste kamera skal ha skikkelig øyemusling...

Ble rene stilen dette, beklager om det ble for langt....

 

Edit: Hadde for øvrig bestemt meg for å skyte i RAW format denne gangen, men glemte å stille om, så det ble kun jpeg i kameraet.. Sorrehåve

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...