Gå til innhold

Tips til fotografering av seilskuter? TSR

Anbefalte innlegg

Skall inn og se på avgang og parade for skipene i TSR som går fra kai i Kristiansand i dag kl 10:00.

Tenkte å ta bilder av de fleste skipene. Hvordan bør jeg stå i forhold til solen? og i forhold til skipene som kommer kjørende. Plassen jeg tenkte å stå, har jeg solen i ryggen når jeg ser skipene forfra og fra siden. Det er ca 80 seilskuter av forskjellig størrelse og nasjonalitet. Blir ett flott skue.

Noen tips til best mulige bilder? (amatørfotograf, med Canon PowerShot S2 IS)

Buker stativ.

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seilskuter er ganske vanskelige, de går gjerne for motor når de går så tett ut og da blir bildene fort temmelig ordinære.

Prøv å tenke på bakgrunnen, at den ikke dominerer for mye og roter til bildene. Hvis den i tillegg er ekstra maritim, f.eks. et gammelt fyr eller en varde så kan det bidra i positiv retning.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett,skal du ha med hele skuta både i lengde og høyde trenger du litt avstand men ikke for mye så de forsvinner i bildet,du burde heller ikke stå så langt unna at du må "zoome" helt inn.

Du burde prøve og komme litt høyt opp så du får med litt av dekkene/dørken og ikke bare rekka/sidene,blir litt mer tredimensjonalt over bildene.Prøv og ta bildene litt skrått forfra og sånn at du får mer luft over og foran skutene.

Prøv og ikke ha for mye forstyrrende objekter i bildene,stake/varde/fyrlykt/småbåter vil med fordel gi bildet proporsjoner.

Hadde du hatt litt ekstrem vidvinkel/fisheye kunne du gått relativt nært og ta bildene fra helt nede ved vannkanten og fått litt kule bilder.

Lenke til kommentar

post-82388-1280693991,9887_thumb.jpg

Ble ikke så lett å finne stor nok bakgrunn til de høye skutene. Måtte stått en helt annen plass, men ikke så mange egnede plasser i området.

Ellers takk for tipsene.

Prøvde etterpå å ta bilder fra båt, lant ute på åpent hav. Men det ver ikke lett med dønninger/bølger på opp til 3m.. Og skutene opp til 2 km unna.. Med optisk zoom på 12X, var det ikke mye bevegelse i båten, før man tar bilde av hav eller himmel..

post-82388-1280694503,3976_thumb.jpg

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...