Gå til innhold

FM-sender, lovlig?

Anbefalte innlegg

Det finnes FM-sendere til bilbruk og i forbindelse med bærbare mp3-spillere. Jeg kunne tenkt meg en FM-sender som man kunne koble til datamaskinen min og drives av enten USB-strøm eller strømnettet. Tanken var et lite FM-nett som kunne nådd ut i garasjen, på badet og i hagen uten så mye styr. Jeg liker musikk som ingen radiostasjon er så særlig interessert i, så tenkte å sette igang spillelister fra itunes. Finnes sånt produkt? Er det lovlig? Vet det var noe diskusjon rundt dette mhp at man begynte å selge utstyr til bil. Jeg trenger noe som ikke har lengre rekkevidde enn 50 meter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil forstyrre naboens radio hvis det er 50 meter til naboen.

Hvorfor ikke bare streame over WLAN? Det er sikker billigere og mer praktisk å oppgradere mobitelefon/mp3 med WLAN (hvis du ikke har det allerede) spiller enn å kjøpe en FM sender.

Lenke til kommentar

Hva er typen til bilbruk? Det produktet jeg linket til? Ja, dealextreme har flest til bilbruk, men den har 3.5mm tilkobling (kobles til PC, mp3-spiller, telefon osv.), og den går på batterier, så den kan taes med overalt.

Skriften fra post og teletilsynet skiller ikke på bruken.

Selv har jeg en som ligner veldig på den jeg linket til, og den brukte jeg på en jobb jeg hadde der jeg brukte øreklokker med innebygget radio. Koblet senderen til mobilen min som spillte musikk.

edit:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331321

Denne har jeg. Selges ikke lenger ser det ut som.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Hva er typen til bilbruk? Det produktet jeg linket til?

De som typisk er laget for bruk i bil. Den du linken til hadde power fra sigarettenner. De jeg har sett tidligere har kort rekkevidde, bare noen meter (som er nok i en bil), som f.eks. denne fra

Clas Ohlson som har 5 meter rekkevidde.

Men hvis du vet at de fleste virker til 50 meter er det nok en grei sak for hypnotize7.

Lenke til kommentar

Ja, men den er også powered av 2xAA batterier, så bil-poweret er unødvendig. Jeg fikk med bil-power til min også, og det er den eneste jeg har erfaring fra. Der rakk senderen fint 20-30 meter i tungt industrimiljø (freser, smelteovn, dreiebenker, søyleborremaskiner +++). Men nå er jo peltor radioene gode mottakere også da.

Jeg tror den jeg linket til holder for trådstarter. $8 er jo ikke all verdens å "kaste" vekk heller. Eneste er leveringstid er kanskje lang...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har sett litt på en Sirius 2000 som vistnok skal ha 100 fot + (30m+) rekkevidde og USB tilkobling. Skal vistnok komme opp som en høytaler på PCen.

Jeg er forsåvidt ute etter noe med enda lengre rekkevidde og kanskje jack-inngang i tillegg.

Edit: Selgeren ser ut til å være ifra Canada, så jeg regner med den bruker oddetall frekvenser og ikke partall slik vi bruker. Correct me if I am wrong.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...