Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å finne sub/forsterker/kabler

Anbefalte innlegg

Da har jeg skaffa meg bil. Og jeg trenger hjelp til å finne riktig sub, forsterker og kabelsett

Er total "noob" på dette så.. Kom gjerne med forslag.

Har en audi a4 99 mod

Cd-spilleren er ikke standard. Jeg har da: alpine cde 104 bti x4 50w nokka sånt. Har skjønt det sånn at jeg ikke trenger forsterker til høytaleran siden cd-spilleren har nok til fronthøytaleran og bakhøytaleren(som ligger rett ovenfor bagasjerommet :S).

Har lite med penger akkurat nå. Så prisen skal være under 5K. dess billigere jo bedre. Trenger heller ikke allverden med Watts på forsterkern. minst 300watt, men jo høyere watt vs billigere dess bedre.

Liker "subwoofer i kasse" typen.

Har funnet basspakke til 3K http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4672&katid=40&mid=m436&id=&vn=736 Og hvis jeg har forstått det riktig så skal jeg få 360Watt på den?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem den pakken der, ikke verdt pengene.

Glem høyttalere bak, det er framme du sitter.

Glem watt, det er avhengig av hva du skal drive.

Ville gått for et greit komponentsett framme, sub bak og forsterker/forsterkere pluss kabler.

Og det kan du få for 5k uten store problemer.

Ett oppsett:

Bass med kasse: Phonocar Thunder 2/929

Komponentsett: Phonocar ProTech 2/815

Høyttalerovergang: Audi A4 (94-01), høyttaleroverganger

Forsterker: Monacor HPB-604

Kabler: Kabelsett for forsterker 60A pluss ekstra Signalkabel (5m)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Så det oppsettet har god nok "trøkk" ? som jeg da skjønte det så skal jeg koble 2kanaler til fronthøytalerne og brokoble 2kanaler til sub'en? mye watt får sub'en? Oppsettet var ganske greit :). Blir vel å bestille det i løpet av uka. + få en kompis til å installere det i bilen hehe

Lenke til kommentar

Frontsettet skal være bra for pengene ja.

Hvor mye watt suben får er ikke viktig (får 200W ifølge specs på forsterker), følsomheten på sub er viktigst.

Den vil nok trykke greit med forsterkeren siden den har høy følsomhet, på linken står det 92db/m mens på hjemmesiden til Phonocar står det 96db/m (som er bedre).

Lenke til kommentar

Ser nå at settet ikke har med høyttalerkabler.

Jeg er ikke kabel fanatiker ihvertfall, billigst mulig så lenge tverrsnitt er stort nok (mm2/tykkelse).

Helst minimum 1.5mm2 til frontsettet (10-12m bør være nok), og helst minst 2.5mm2 til sub (1-2m)..

Clas Ohlsson, Biltema og europris pleier ihvertfall å ha billige..

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar (Y). Hva hvis jeg gir F'''' i å kjøpe fronthøytalera? spare litt $$$ :D.

Da blir det vel bare Sub og forsterker.

Da trenger jeg kabler hehe, Hadde du vært så snill å linka meg kablan jeg trenger til sub og forsterker? :)

Hvis jeg bestiller 2meter av: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/201_729/products_id/3343

Og denne: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/3045

Og 6Meter: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/2385%7B1%7D213

Trenger jeg vel bare en mono forsterker da?

Hva mer hadde jeg trengt da?

Veit at jeg er tilbakestående... Bear with me please :D

Endret av Renegade600
Lenke til kommentar

Om det kun er originale høyttalerne på spiller pluss sub med forsterker så er det en god sjangs for at alt som høres er bass, ikke regn med å høre selve musikken..

Opp til deg hva du vil ha, bare å gi et max budsjett så er det ikke så vanskelig å sette opp en pakke.

Lenke til kommentar

hmm.. Får vel ikke brukbare Sub,forsterker og høytallere + kabler til 3500kr? hvis du hadde klart å finne det.. såå.. hadde det vært konge :) som sagt, så trenger jeg ikke allverden med bass :) men hadde selvsagt vært digg hvis det blir litt dunk dunk ;).

Aight, hvis du klarer å lage en pakke til meg som inneholder alt(kabler,sub i kasse,forsterker, høytalera) til 3500kr max 4000kr inkludert frakt(Alt skal koste rundt 3800kr), Så skal jeg slutte å mase :p

Lenke til kommentar

hmm. blir litt vrient, fins det ikke sånn ferdig lagd basskasse(portet) eller ka dem kalles for? :)

Edit: Kan jo få en kompis til å lage basskasse :).

Høytaler overganger blir litt vrient å lage, men som sagt, noen andre venner av meg får det sikkert til :p

Men hadde du klart å finne 2 slags tilbud, en hvor man skal lage basskasse selv og to: hvor man kjøper sub element i kasse / eller ferdig lagd bass kasse uten sub element, blir vel billigere på den måten.

Endret av Renegade600
Lenke til kommentar

Sånn, da slutta jeg å være lat. fant ut at jeg betaler det lille ekstra for å slippe masse hodebry.

Kan du sjekke for siste gang om jeg har alt jeg trenger og at dem passer sammen?

Har da funnet ut at det er dette jeg vil ha:

Strømkabel, 10mm2, 1m(svart)(til sub) 85kr

Strømkabel, 10mm2, 1m(rød)(til sub) 85kr

Signalkabler 5Meter 110kr

Kabelsett for forsterker 60A 595kr

Phonocar ProTech 2/815 995kr

Monacor HPB-604 1295kr

Phonocar Thunder 2/929 1495kr

Audi A4 (94-01), høyttaleroverganger 95kr

tilsammen: 4755kr

Ser på dette som ett komplett pakke hvor jeg ikke mangler noen kabler når jeg skal begynne å sette alt sammen i bilen(Untatt 1.5mm2 til frontsettet 10-12m(rød og svart) den henter jeg bare hos en elektro butikk i nærheten) forresten, trenger jeg rød og svart kabel til sub'en(1meter hver?) og Rød og svart kabel til høytaleran (5meter hver)? og trenger jeg lengre kabler?

Lenke til kommentar

Fant ikke. men ser at du fant, hehe. Da skulle det vel være alt. noe mer som jeg trenger? Cd-spiller kontakter? overganger? kontakter? etc. blir vel å bestille hvis det ikke er noe mer jeg trenger.

Edit: forresten, holder det med å kjøpe 1 rull(10meter 2.5mm)?

Endret av Renegade600
Lenke til kommentar

Ikke 100% sikker på om kabelsko er med i kabelsettet, men det koster uansett ikke mye, og mange steder de selger.

Her omkring har de selv på den lokale esso stasjonen.

Holder med 10M til sub ja (var så billig at det ikke er point å kjøpe per meter), og 10m til sammen fra forsterker til høyttalerne framme holder i de fleste biler (i verste fall så har du nok en del meter ekstra 2.5mm2 kabel)..

Eventuelt så kan du bare kjøpe 2 ruller med 2.5mm2 istedet, og bruke det til både sub og høyttalerne.

Lenke til kommentar

Fant ut at bilen hadde kabler ferdig liggende, Så nå ser jeg kun etter sub og forsterker. Er ikke så nøye hvis bilen har standard høyttalera.

noob spørsmål:

Går det ann å installere det sånn at cd-spilleren gir kun strøm til høyttalerne foran? og forsterkern går kun til sub'en(kordan skal man da koble forsterkern til sub?). Kan jo bestille høyttalere når jeg har fått mere peng. derfor synes jeg at det er lurt å bestille 4kanals forsterker ( den du linket )

Er disse å anbefale?

SUB

Forsterker

Eller denne? enkelt å greit. Men da må jeg bestille forsterker når jeg bestiller høyttaleran..

Sub m/ forsterker

Endret av Renegade600
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...