voidDraw() Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Hei Er på tide å tenke på hva jeg skal gjøre i fremtiden. En mulighet er å ta lærlingtida i militæret som IKT-servicefag lærling og få med seg spesiell studiekompetanse. Dette ligger som en sterk nr 2. Mest lyst har jeg til å ta fagbrev inne IKT-servicefag og gå høyskole etterpå. Lar dette seg gjøre uten studiekompetanse? Evt ta et par sertifiseringer. Har fra før VG1 Elektro. Begynner på IKT dette året. halp plxz? Endret 1. august 2010 av MarB Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/ I utgangspunktet må du ha generell studiekompetanse (GENS) for alle høyere studier. I tillegg har enkelte studier spesialkrav (som f.eks. 3MX+2FY eller hva det når heter i dag, for mange realfagsrettede studier og ingeniørutdanning). Du oppnår generell studiekompetanse ved å gå ettårig allmennfaglig påbygg etter fagbrevet. Meg bekjent får du ingen spesialkompetanse på denne måten (f.eks. realfaglig). Gjennom voksenopplæringen i Forsvaret får man mulighet til å ta enkelte VGS-fag. Tilbudet varierer fra sted til sted, men dersom du skal i militæret før du evt. vurderer høyere utdanning kan du altså ta enkelte fag i den forbindelse. Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Mest lyst har jeg til å ta fagbrev inne IKT-servicefag og gå høyskole etterpå. Lar dette seg gjøre uten studiekompetanse? Ja. Du kan benytte deg av den såkalte Y-veien. Les mer her. (HIN er ikke den eneste høyskolen som tilbyr dette) Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Stilig! Var å sjekket på HIG og de har den samme utdanningen. ER det noen forskjell fra de forskjellige skolene eller er utdanningen lik? Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 ER det noen forskjell fra de forskjellige skolene eller er utdanningen lik? Innholds- og pensummessig er det stort sett likt over hele fjæla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå