untouch4ble Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Nå har det seg slik at jeg fikk en gratis invitasjon til Birkebeineren i vår og tenkte at det kunne bli spennende. Nå har det stått dårlig stelt med offroadsykkelen min, en gammel DBS Tricky Track 15 år gammel hehe. Så har nettopp skaffet meg en helt grei Merida sykkel. Men det jeg lurer på er hvor mye trening jeg trenger i selve marka? Er litt usikker på hvordan dette rittet er, grusveier? skogsveier? Eller begge dele? Er det jevne bakker, eller er det bratte og så litt flatt før det er kjempe bratt igjen? Altså veldig kuppert? Kom over en løypeprofilen og la merke til at det går stort sett oppover de første milene, og "bare" nedover de 2 siste milen. Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Trening i marka, altså ren terrengkjøring, er ikke nødvendig. Birken er stort sett et landeveisritt på grusunderlag. Profilen du har sett er riktig den. Det åpner med en lang slak bakke opp til Skramstadsetra. Ikke kjør på deg syre opp dit. Så er det litt opp og ned, med et par veldig korte sti-partier. Så er det ut på grusen, og der begynner Birken. Ikke veldig tøft terreng, men det stiger jevnt og trutt helt til Storåsen etter ca 70 km. Rosinbakken etter ca 55 km kan være litt trist om du allerede har krampetendenser. Fra Storåsen og inn er det lett terreng og full fres. Det er ingen sak å gjennomføre Birken så sant du ikke er i veldig dårlig form, men å sykle fort på Birken er noe annet. 1 Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Takk for fin tilbakemld. Har syklet Trh - Oslo 4 ganger, men aldri prøvd meg på birken. Så meste av syklingen har egentlig foregått på asfalt, så er glad for å lese at det ikke er rein skogssti sykling hele tiden. Har en fin treningsbakke i grus 2mil unna, den er på litt over 7km og 9%, tipper jeg kjører den noen ganger framover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå