Gå til innhold

Problemer med alt for varm CPU! Hva gjør jeg?

IkkeSåPro

Anbefalte innlegg

hei jeg poster for første gang på forum. jeg er ikke så skarp når det gjelder innmaten til data men har bygd den selv for halvt år siden, så jeg har litt erfaring.

jeg har er problem med overheat på CPU. jeg skjekka på BIOS og den er faktisk oppi 100 grader celsius og dette er jo ALT for mye. Men CPU det er power sypply ikke sant?? eller prosessor? (dumt spm jeg veit). jeg bare skriver opp noe info om pcen jeg =)

corsair powersupply 750w bulk, black ATX/EPS, 120mm FAN, 4x Sata, SLI

INTEL CORE 2 duo E8500 3,16GHz, socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

erre no mer dere trenger og vite så spørr tror heatsinksa mine er i orden, vis det er de cobber fargede tingene rundt CPU, jeg kjenner personlig ikke varmen når jeg tar på komponentene men jeg får støt av kabinettet, men det problemet har jeg hatt en stund. alt dette begynnte med en error som sa at usbene var overloaded, men det fiksa jeg med at keg tok ut alt av datan rensa det for støv og diverse og satt det inn igjen så kan hende ikke alt er som det skal vere med cpu men har ikke sett noe som ikke er koblet til.

JEG ER MEGET TAKKMENLIG FOR ALL HJELP JEG KAN FÅ! =) MVH Andrè

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU (central processing unit) er ikke strømforsyningen (det er PSU eller Power Supply Unit).

CPUen skal ikke nå 100 grader ved normal kjøling, så da er nok kjøleren enten ikke montert riktig, eller evt. viften på kjøleren ikke roterer riktig pga. den er blokkert, ødelagt eller ikke har fått tilkoblet strømmen sin. Å ikke bruke termisk pasta når du monterer kjøleren vil også redusere kjølerens effektivitet mye (ved mindre kjøleren kom med medfølgende "pad" på undersiden), men selv uten kjølepasta burde den ike nå 100celcius, så jeg tror ikke det er det eneste problemet i så fall. Det er også mulig å tilsynelatende ha montert kjøleren riktig, men små feil kan føre til at det ikke er skikkelig kontakt slik at den fungerer meget dårlig. Om du monterte maskinen selv og er uerfaren kan dette være årsaken.

Når CPUen din når 100celcius så vil den nok automatisk redusere ytelsen for å forhindre overoppheting, så du vil nok sikkert merke mye redusert ytelse, men permanent skade er lite sansynlig selv om du evt. har grovt feilmontert kjøleren pga. de innebydge sperrene mot overoppheting er så gode.

Kort sagt: Sjekk CPU kjøleren. sjekk viften først, og hvis den er i orden så vurder å ta av hele kjøleren, ta av gammel termisk pasta, påfør ny, og dobbelsjekk monteringsguiden for kjøleren før du setter den på på nytt igjen. Forhåpentligvis vil dette kurere problemet.

Om du er i tvil hva som er CPU og CPUkjøleren, ta en titt her:

http://www.washington.edu/lst/help/computing_fundamentals/troubleshootingosx/img/motherboard.gif

Dette er nok ikke samme hovedkort eller kjøler du har, men ditt kort bør strukturellt ligne nok til at du kan idenifisere hvor den er på hovedkortet likevel :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

CPU (central processing unit) er ikke strømforsyningen (det er PSU eller Power Supply Unit).

CPUen skal ikke nå 100 grader ved normal kjøling, så da er nok kjøleren enten ikke montert riktig, eller evt. viften på kjøleren ikke roterer riktig pga. den er blokkert, ødelagt eller ikke har fått tilkoblet strømmen sin. Å ikke bruke termisk pasta når du monterer kjøleren vil også redusere kjølerens effektivitet mye (ved mindre kjøleren kom med medfølgende "pad" på undersiden), men selv uten kjølepasta burde den ike nå 100celcius, så jeg tror ikke det er det eneste problemet i så fall. Det er også mulig å tilsynelatende ha montert kjøleren riktig, men små feil kan føre til at det ikke er skikkelig kontakt slik at den fungerer meget dårlig. Om du monterte maskinen selv og er uerfaren kan dette være årsaken.

Når CPUen din når 100celcius så vil den nok automatisk redusere ytelsen for å forhindre overoppheting, så du vil nok sikkert merke mye redusert ytelse, men permanent skade er lite sansynlig selv om du evt. har grovt feilmontert kjøleren pga. de innebydge sperrene mot overoppheting er så gode.

Kort sagt: Sjekk CPU kjøleren. sjekk viften først, og hvis den er i orden så vurder å ta av hele kjøleren, ta av gammel termisk pasta, påfør ny, og dobbelsjekk monteringsguiden for kjøleren før du setter den på på nytt igjen. Forhåpentligvis vil dette kurere problemet.

http://www.washington.edu/lst/help/computing_fundamentals/troubleshootingosx/img/motherboard.gif

Dette er nok ikke samme hovedkort eller kjøler du har, men ditt kort bør strukturellt ligne nok til at du kan idenifisere hvor den er på hovedkortet likevel :)

-Stigma

TUSEN TAKK FOR NYDELIG SVAR! <33

jeg skal gå igjennom alt dette nå men hvor får jeg kjøpt termisk pasta??

- Andrè

Lenke til kommentar

-Stigma

TUSEN TAKK FOR NYDELIG SVAR! <33

jeg skal gå igjennom alt dette nå men hvor får jeg kjøpt termisk pasta??

- Andrè

Så og si alle butikker som har spesialisert seg i data selger også termisk pasta. Noen ganger refererer folk til det som "kjølepasta" eller "goop" på folkemunne.

Eksempelvis:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10543

Om du ikke vet hva du skal bruke så er Artic Silver Ceramique et "safe bet" siden det både yteer godt i nesten alle situasjoner og er makismalt trygt og stabilt (leder ikke strøm osv.).

Du finner også på samme siden middel for å rense av gammel pasta før påføring av ny. Dette er det aller meste ideelle du bør bruke for det, og om du skla bygge mange maskiner er det lurt å investere i en sånn rensepakke, men du kan klare deg godt i praksis med litt helt vanlig rødsprit som finnes på alle bensinstasjoner og sikkert også i pappas garasje ;) Isopropanol er også bra, men vanskeligere å finne. Bare ikke finn på å bruke andre ting som whitespirit eller lignende. Ikke vær for "fantasifull"... hold deg til de annbefalte stoffene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Denne videosnutten kan også hjelpe på:

http://www.quietpc.com/no-no-eur/media (velg part 3)

Nå trenger du nødvendigvis ikke å bytte vifte, slik som det blir gjort i filmsnutten.

Den viser derimot hvordan du demonterer/monterer CPU viften og hvordan du fjerner og påfører kjølepasta. Om du vil vite, Ser det ut som han bruker Arctic Silver ArctiClean og Arctic Silver 5

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...