Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter noe voldsomt mot Terran når de går tank, marauder og marine. Marine er så enkelt å masse produsere og tank i siege mode er bare evil.

 

Hvordan kan jeg som protoss slå dette? Legger med en reply, som jeg faktisk vant. Vet ikke helt hvorfor han stakk. Kanskje han måtte på jobb eller noe for han hadde ikke hatt noe problem mot meg, men det er en fin reply for å se meg i early game og hvordan jeg kan countre når jeg ser at han har 4-5 tanks og en liten hær med marauder/marine. kanskje jeg skulle ha droppet early expand?

 

Eneste måten jeg klarer å slå terran på no for tiden (top av silver league) er cannon rush, men liker ikke det valget siden det ikke er en sikkerlig taktikk.

hvordan slå dette.rar

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Disclaimer: jeg suger.

 

For min del går det stort sett ganske greit mot tank, immortal er ganske bra mot både tansk og marauders, zealot med charge er bra mot alle disse tre også, i tillegg sper jeg på med litt DT om det egner seg. (selv om terran har den sensor-saken som kan gjøre det ltit vondt og vanskelig, ofte får man gjort mye damage på hæren før de helt fatter mistanken)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

AtW oppsumerer det ganske greit, men ikke glem at Colossi gjør hakkemat av marine og marauder. Hvorvidt man bør gå for Immortal eller Colossus er en vurderingssak, avhengig av hvor mye motstanderen satser på tanks. Ellers er også Void Ray en mulighet mot tanks/marauder, men disse er svake mot marines igjen.

Lenke til kommentar

Disclaimer: jeg suger.

 

For min del går det stort sett ganske greit mot tank, immortal er ganske bra mot både tansk og marauders, zealot med charge er bra mot alle disse tre også, i tillegg sper  jeg på med litt DT om det egner seg. (selv om terran har den sensor-saken som kan gjøre det ltit vondt og vanskelig, ofte får man gjort mye damage på hæren før de helt fatter mistanken)

 

AtW

takker for svar. jeg går som oftest stalker heavy i starten for å forsvare mot reaper og air attack/harass. Ofte har jeg bare et bar immortal. og selv om jeg stormer inn med zealot og/eller prøve å kite med stalker tar tanks meg ganske fort. Har brukt DT en del, med de 3-4 siste terran er veldig flinke til å bruke den sensor-saken eller har plassert ut et par av sa antennan så de ser at jeg kommer med warp flyet mitt for å warpe inn units. Dere ser no hvordan Situasjonen er i det replay'et. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Eventuelt kan Stalkers med blink være en mulighet. Om Siegetanks står oppå høyder pleier de som regel å være noe ubeskyttet. Om du er heldig klarer du å blink stalkersene opp ved siden av siege-tanksene og få tatt dem ut rimelig kjapt. Ellers er selvfølgelig phoenix-er rå mot siege tanks. Tre phoenix på en tanks burde gjøre kort prosess. Phoenix er riktignok svak mot marines, så er kanskje ikke så lurt å gå for mange phoenixer med mindre fienden også går air.

Lenke til kommentar

Tidlig scout er vel essensielt mot random. Greit å vite om man burde forberede seg på et Terran reaper rush eller ikke.

 

Eller i værste tilfelle, at du scouter et 6-pool. Jeg pleier som regel å prøve å scoute så tidlig som mulig mot Zerg, for det er så lett å 6-poole med de og vinne.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli sykt hekta på forcefield. En god forcefield kan endre hele gamet, helt vilt.

 

Men romis, som protoss, hva gjør du vanligvis mot thors? Jeg oppdaget nettopp til min forskrekkelse at thors gjør aoe damage mot air. Mista kjapt 10 void rays uten at jeg la merke til det, var flaut :p

 

Regner med chargelots funker, og kanskje immortals?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli sykt hekta på forcefield. En god forcefield kan endre hele gamet, helt vilt.

 

Men romis, som protoss, hva gjør du vanligvis mot thors? Jeg oppdaget nettopp til min forskrekkelse at thors gjør aoe damage mot air. Mista kjapt 10 void rays uten at jeg la merke til det, var flaut :p

 

Regner med chargelots funker, og kanskje immortals?

Immortals spiser Thor, men marines spiser immortal så du må mikse :)

Lenke til kommentar

En annen ting, reapers begynner å gå meg på nervene :@

Jeg leser mye om at "reapers er lett å kontre" osv osv og dette er på mange måter sant, problemet er at det virker nesten umulig å vite om terran har tenkt å gå for early reapers eller ikke.

 

Du kan scoute gas og tech lab men dette sier deg i grunn ingenting annet enn at han har tenkt å lage en marauder eller to, hvilket ofte er en selvfølge. Problemet nå er at jeg, i min uvietnhet, blir nødt til å spille spillet I TILFELLE han har reapers. Går jeg ut av basen og scouter / prøver å push terran er det plutselig 10 reapers i basen min han har vendta med å sende inn før han vet at hæren min er ute, før den kommer tilbake er nexus borte. Dette gjør at jeg, uansett om terran bestemmer seg for å bruke reapers eller ikke, blir nødt til å enten sette igjen en ålreit mengde stalkers ved mineralfeltet mitt eller bruke dyrebare ressurser på cannons, hvilket vil være helt bortkastet om han da faktisk ikke går for reapers.

 

Føler at eneste gode strategi er å bare campe i basen til jeg har hallucination/observer og kan scoute om det faktisk fins reapers der ute, ellers tørs jeg nesten ikke gå min vei for du kan banne på at han sender reapers inn om han har dem.

 

TL;DR: At terran har reapers gir en fordel uavhengig om de bruker dem eller ikke. QQ.

Lenke til kommentar

Nja, behøver ikke være early gas engang. Det veldig tidlige reaperrushet faller jeg ikke ofte for, men det hender jo han plutselig kommer med 15 reapers inn i basen min. Hadde jeg visst at han brukte alle penga på reapers kunne jeg jo brukket wallen hans muligens men hans reapers vil likevel ødelegge nexusen min og fly tilbake til hans base før wall er nede.

 

To stalkers holder neppe mot 15 reapers, og du kan bare scoute i de første 5 minuttene før terran har walled off.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...