Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Det var nok mest medspilleren min som "vant" den kampen der, men eg hadde jo en finger med i spillet, ja han søg ahn eg spilte mot, nei ikke det beste eg kan, hører definitivt ikke hjemme i bronz når eg vinner hver jevla game eg spiller :p Nei, funker ikke mot air eller siege tanks :( skulle egentli brukes til å beskytte baser, men så så eg jo at vi vant, og da proppa eg gjerne opp et par hundre stykker XD Nei ikke det beste eg kan igjen :p

 

 

mhm ville egentlig ha tips, men da trenger dere sikkert en game der eg taper?

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da prøvde jeg meg på nett for første gang i helgen. Prøvde practice league vel og merke. Tenker jeg har spilt 10 matcher, 6 seire og 4 tap. Virker å være alt fra svært flinke til like noob som meg der. Folk som tester ny rase men har spilt lenge var en del, de hadde utrolig med ressurser tidlig. Møtte selvsagt mest terran, hovedsaklig turtles eller reapers som ikke trenger ta de destructible rocks sakene. Kjedelig at de kan scoute så raskt, mens jeg må enten hugge meg vei eller vente på observer før jeg kan scoute. Da er jo gått 8-9 min vil jeg tro.

 

Men blir det lettere eller vanskeligere i bronze league egentlig? Er det like mye void rush der? Testet void rush selv også, og 4gate build. Men macroen min suger fantastisk. Er jeg ute med styrker glemmes jo basen helt. Har kun spilt protoss så langt på nett.

Lenke til kommentar

Fint. Tenker jeg skal fortsette å pusse litt på 4GW/WG push, og generelt har jeg fått med meg at scouting er det aller viktigste på protoss.

Så langt har jeg fått slått tilbake alle reaper rush, selv med kun zealots når han kommer. Med et par stalkers virker reaper rush å være ødelagt allerede. Når jeg har pusher på med 2-3 zealots og 5 stalkers like etterpå er det ofte game over.

Er det noen av dere som rekker å ha med air i tillegg til land units? Eller gjelder det å gå for en type og pushe raskest mulig? (Ikke mot turtles vil jeg tro).

Lenke til kommentar

Hvordan slår du tilbake reapers med zealots?

 

De kan jo aldri komme nærme nok til å angripe reapers en gang med mindre du surrounder med workers...

 

Jeg satte to zealots mellom probene og han løp rett på dem flere ganger. Jeg tror ingen her ville sagt jeg møtte en pro akkurat. Om mulig var vel hans micro enda verre enn min, og det skal litt til. ;)

Lenke til kommentar

charge er nyttig men stort sett bare mot terran og kanskje en gang i blant mot protoss, skjelden synes jeg det er noe særlig mot zerg. Dessuten er det en såpass billig tech at man skjelden får den på en base. Få som regel ut en stalker så raskt som mulig så er du sikret de aller fleste reaper rushes, med mindre han venter til han har 20 reapers, noe jeg har brent meg på et par ganger (20 reapers ødelegger et nexus på null komma svisj :p)

Lenke til kommentar

Argh, okey. Nå har jeg sittet og stanget hodet mot terranspillere i hele dag og blitt like most hver gang, ting jeg sliter med:

 

2rax - ghost academy - early push. Dette er helt sinnsykt irriterende å ha med å gjøre. Siden man vanligvis har hæren sin nærme ramp så man kan forcefield om de plutselig angriper. Hva gjør terran? scan ramp, EMP, hvilket er enkelt da EMP har en latterlig lang range til å være en aoe som tar halve hp'en til hæren din og rasser sentry range.

 

Eneste måten man kan vinne mot dette er å til alle tider holde hæren sin nogenlunde spredt i TILFELLE terran går ghost academy. Disse push kommer forresten som regel før jeg i hele tatt har ut en observer, til tross for at jeg går 1gate - robo - 2gates (dog jeg har til og med begynt å gå 2 gate - robo - 1gate fordi en marine rush overkjører meg om jeg bare har en gate og robo, som er noe ubrukelig mot marines).

 

Det andre jeg sliter med er banshees. Jeg klarer lett å forsvare basen min mot banshees, men når jeg skal på krigsstien blir det nesten helg umulig. Jeg er helt avhengig av å ha med en observer eller to, men hva gjør terran? Scan - død observer - woops der ryker hele hæren min til 3 banshees mens jeg flykter mot skogen. Jeg bruker å ha observern langt bak men dette hjelper lite da de bare ofrer en viking eller to, selv om jeg prøver focus fire dem, men observer tåler jo ikke en døyt.

 

Jeg tror begeret rant over nå den siste gamen, da jeg nekta terran en eneste expansion (bortsett fra natural, som lå sånn cirka midt i hans egen base). Jeg hadde observers rundt hele mappet og gruset enhver mulighet han hadde til å expande. Selv hadde jeg fire baser og en 200/200 army bestående av omtrent 10 colossus, 20 zealots, 4 high templar og drøssevis med stalkers. Oppgraderte I might add. Jeg prøver å scoute men dette funker ikke pga missile turrets rundt omkring i basen hans og han har tanks og wallet seg inne så jeg tør ikke angripe så jeg venter til han har tørket ut og prøver expande. Hva tror du ikke skjer?

 

Tyve battlecruisers, out of nowhere. De gruser den første hæren min, men siden jeg har så mye oppsparte midler rekker jeg fyre ut en 30-40 stalkers til før han når basen min, jeg er iferd med å vinne når, loe and behold: MULES OVERALT TIL Å REPARERE BATTLECRUISERS. jebus.

 

Okey beklager ranten, mener ikke nødvendigvis at det er balance issues men gurimalla man blir frustrert når man føler man har gjort alt man kan og motstandern er tjukk i huet så taper man lell :p

Lenke til kommentar

Sliter også litt med marine/marauder når det kommer raskt.

 

Ellers sliter jeg litt med 6-pool om dagen, ofte at jeg akkurat ikke rekker å få ut zealoten (pleier å lage en sånn halveis wall-off, der det kun er plass til en unit.

 

Noen som skjønner greia med baneling-bust mot protoss? Greit nok om du har masse styrker, men har skejdd et par ganger mot meg nå, man får kanskje en zealot eller tre første gangen, andre gangen slenger jeg bare en imortal innved chocke, de kaster bort en trilliard banelings, immortalen dør ofte ikke engang, men de får kanskje en bygning eller to. SÅ tenker jeg "whatever, la meg bare stikke bort og drepe han", noe jeg gjør...

 

AtW

Lenke til kommentar

Hver eneste zerg jeg har møtt i helga har kjørt mass hydras. Så jeg gikk zealots med charge og colossus som funker fint i noob-league. Med unntak av de gangene det kommer dobbelt så mange som jeg klarer å hoste opp.

Dark Templars var bra i en match, men etter første overseer kommer på banen er jo hele DT-greia fullstendig waste? Og High templars synes jeg virker svake mot hydras. Flaks om de rekker en storm før de er på de evige jaktmarker.

Så det eneste jeg får noenlunde til mot hydras er zealots med charge og vill micro med colossus. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

Høres ut som det du leter etter er Sentries. Jeg har normalt sett fire stykker med til nærmest ethvert tidspunkt, fordi jeg mener de rett og slett er den beste support-uniten i spillet. Guardian Shield er rett og slett fantastisk mot Hydralisks, og kan man dele de opp med Force Field i tillegg så har man ikke mye å klage på. En grei composition med T1.5 Gateway units og Colossi liker jeg meget godt.

 

Vill micro med Colossi høres ut som manglende Thermal Lance.

 

Høres også ut som om du er en slags "en unit type av gangen" spiller, dette er muligens en av de største feilene man gjør i multiplayer.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen micro-tips til en low-level spiller? Hvordan legger dere det opp i grupper osv? Har en tenden til å bare klumpe sammen enheter i en stor haug, og evt focus fire på noen spesifike enheter, har spesielt problemer med å bruke high templars og sentries fornuftig. I tilegg til å få riktig rekkefølge på enhetene (greit nok å få colossi bakerst, men når jeg har en stor møljehær av stalker, imoortal og zealot feks så er det værre)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Mener du high templars og sentries samtidig? Dette er noe ikke engang veldig veldig high level protoss har begynt med enda, for det er veldig vanskelig å micro ordentlig, men jeg regner med vi kommer til å se det engang i framtiden.

 

Selv kjører jeg -

 

1 - zealots + sentries

2 - stalkers

3 - high templars/colossus

et poeng jeg kan nevne er at det er greit å ha casters i forskjellige grupper, ellers blir det vanskelig å cast ordentlig.

4 - hva annet du bruker f.eks air units som er greie å ha her, phoenixes eller void rays.

5 - her slenger jeg robo bays

6-7-8-9 observers a plenty

0 - nexus'ene mine.

 

Jeg kopierte dette oppsettet fra HuK. For de som ikke har spilt starcraft 1 virker det sikkert veldig på trynet å keybinde noe som helst etter 5, men den gang da var det rett og slett nødvendig pga max 12 units per gruppe og ikke mulighet til å keybinde flere bygninger til samme sett, men det er noe det er veldig nyttig å lære ellers uansett. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har rota bort observers :p

 

Warpgates går så klart på W forresten. Men finn helst noe som funker for deg :o

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

High Templar er en av de mest effektive unitene mot hydras, pga hydras lave fart og hp.

Da er det som jeg fryktet, min plassering av HTs som suger.

 

Høres også ut som om du er en slags "en unit type av gangen" spiller, dette er muligens en av de største feilene man gjør i multiplayer.

 

Passer forbløffende bra til meg egentlig, på en god dag klarer jeg 2. Zealots fremst, stalkers bak, HTs på flanken, og sentries i midten er planen nå som tipset av flere her. Silver league, here i come!

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...