Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Må innrømme jeg fortsatt sliter litt med mass void rays, har prøvd med tilsvarende mengde phoenix, uten særlig hell, og stalkers er nesten like dyrt, og er ikke på langt nær like effektivt per pris. Siste matchen jeg spillte, så 1-baset motstandere med masse photon-cannons, så jeg hadde dårlig scoutemuligheter, og i "panikk" så masset jeg voidrays selv fordi jeg trodde han kom til å gjøre det samme. (noe han ikke gjorde, og jeg moste alt uten problemer). Problemet er at void-rays i store antall nærmest virker ustoppelig for meg, selv om motstanderen har færre baser osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. VELDIG viktig å fokusere ned en og en av gangen. Hvis du bruker attackmove har du ikke sjans.

 

Anbefaler å queue opp kommandoer ved bruk av shift-knappen. Ha merket alle stalkerne dine, høyreklikk på første void ray, hold ned shift, høyreklikk på resten av void rayene en av gangen. Må likevel holde et øye med dem i tilfelle de prøver å microe vekk, men vil sørge for at alle dine fokuserer en og en selv om du ikke følger med hele tiden.

 

Psi Storm, når det funker.

 

Er psi storm effektivt mot void rays? Har ikke prøvd dette selv, men trodde void rays hadde alt for mye hp til dette.

 

Så for eksempel day9 viste en game her om dagen hvor 1 voidray KNUSTE 1 thor. Jeg ble helt sjokkert. Void ray hadde ca 66% av livet igjen (0 skjold, 66% hp ca).

Lenke til kommentar

Hvor ofte har man kun High Templars mot Void Rays?

 

Uansett, hvor høyt opp på stigen må man før man kan begynne å åpne med Gateway før Forge? Spiller akkurat nå i Bronze 1v1 (selv om jeg spiller mot Silver-motstand og vinner, må man være #1?) og alt jeg ser er cheese, cheese, cheese.

 

Får knapt nok påbegynt produksjonsbygninger før jeg er softcappa på probes mtp. første basen (22). Ironisk nok kan jeg expande basen min på samme tid som jeg begynner å bygge army. Får normalt sett et enormt overtak material-wise av dette også og det er ofte det at jeg anti-cheeser (bygger potteforsvar) som gjør at jeg vinner.

 

Noen ganger har jeg faktisk kunne vandret inn i basen til noen og cannon-"rusha" 9-10 minutter inn i gamet fordi de går all Reapers, all Marine-proxy eller lignende.

Lenke til kommentar

Bare og prøve og få slakta de før de får charga, og hvis de er charged så pleier focus fire og funke bra. Stalkers funker utrolig bra mot Void Rays, bare de blir microet riktig.

 

Får prøve å trene meg på det, når jeg har brukt stalkers før, så er det jo helt slaugheterhouse, tar jo ikke et sekund enga for 10-20 void rays å drepe en stalker. Men min micro er jo rimlig elendig, så der har jeg nok mye å hente.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor ofte har man kun High Templars mot Void Rays?

 

Uansett, hvor høyt opp på stigen må man før man kan begynne å åpne med Gateway før Forge? Spiller akkurat nå i Bronze 1v1 (selv om jeg spiller mot Silver-motstand og vinner, må man være #1?) og alt jeg ser er cheese, cheese, cheese.

 

Får knapt nok påbegynt produksjonsbygninger før jeg er softcappa på probes mtp. første basen (22). Ironisk nok kan jeg expande basen min på samme tid som jeg begynner å bygge army. Får normalt sett et enormt overtak material-wise av dette også og det er ofte det at jeg anti-cheeser (bygger potteforsvar) som gjør at jeg vinner.

 

Noen ganger har jeg faktisk kunne vandret inn i basen til noen og cannon-"rusha" 9-10 minutter inn i gamet fordi de går all Reapers, all Marine-proxy eller lignende.

 

Synes egentlig ofte ikke at cheese er et voldsomt problem, utover at det kanskje ikke er så god trening. I samme match der jeg selv hadde mass void-rayt så var det masse cheese på gang, varpet inn gateways og pylons i basen min til den store gullmedlasjen, riktignok forstyrret det gamet mitt, men langt ifra så mye som det hemmet han. Rett etter alt var slått ned så hadde ahn 15 supply og jeg 55 og 2 expos på vei opp. Ikke overraskende, så vant jeg.

 

Mine største problemer er mid-game-pushes fra motstanderen (jeg er nok litt tech og expo-heavy, så har ofte ikke den største armyen, og avogtil undervurderer jeg hans når jeg scouter, spesielt zerg kan jo endre army-størrelse og composition veldig veldig raskt), og attack timings, synes ofte jeg får vesentlig ulemper når jeg angriper motstanderen, taper vesentlig mer enn han osv. Ofte er taktikken min å heller angripe expansions (ihvertfall alle utenom natural), og prøve å out-expoe motstanderen.

 

AtW

Lenke til kommentar

I går fikk jeg prøvd 1 Gate FE (Nexus på 30) mot Terran for første gang. Første kampen gikk rett i helvete mot 3 Rax Marauder, men det var mest pga av dårlig spilling fra min side. Neste kamp gikk Terran Hellion drop. Hellion grillet noen probes, men det var ikke så farlig siden jeg hadde mange, mange probes fra to Nexuser da droppet skjedde. Jeg kverket Hellions, samlet litt styrker og gikk til motangrep. Jeg tvang terran til å flykte natural exp og i basen til terran ventet 3-4 Banshees. Jeg pumpet ut Stalkers til den store gullmedalje, og vant med brute force. Tredje kamp kom en MM push da jeg hadde ca 40 pop. Greidde å stoppe pushet ganske greit, og da var det bare å kjøre over terran, som ikke hadde exp.

 

Utrolig artig strategi og har allerede blitt min yndling mot Terran.

Lenke til kommentar

Mye av det blir effektivt blokkert av en raven eller to. Kombinert med mm og banshees, detter stalkers ganske fort.

Det er sant, men at jeg vant med bare stalkers var mer en "bi-effekt". Målet er å få en mye bedre økonomi enn terran. Typisk ville jeg ha gått chargelots + templars i mid-game, men kampene jeg spilte varte ikke lenge nok. Har akkurat begynt med strategien, så jeg er ikke helt stø enda. Uvant å få en så høy income så tidlig, så jeg har mye å lære enda. Har i alle fall potensiale.

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Jeg tapte nettopp mot en terran som hadde cirka 25 apm igjennom hele matchen. Skikkelig flaut. Han turtla basen sin til han hadde rundt 50 marines så a-mova han inn i basen min og grusa alt jeg hadde til tross for at jeg separerte hæren hans med sentries flere ganger. Jeg rakk akkurat å få ut en colossus i tide også men det hjalp lite når hæren min smelta bort. Skikkelig kjipt :p

 

jeg har rett og slett elendig micro føler jeg. Zealots setter seg ofte fast bak stalkers og når jeg vil bare angripe med stalkers (som denne gangen når jeg hadde separert hæren ville jeg jo ikke nærme meg kanten med noen units for da blir de jo bare drept av de som står på bakken) begynte i tide og utide zealots og løpe tilbake igjen. arg. Mista alle zealots uten at de egentlig fikk gjort noe og når andre forcefield var borte hadde jeg ingen sentries igjen.

Lenke til kommentar

I går fikk jeg prøvd 1 Gate FE (Nexus på 30) mot Terran for første gang. Første kampen gikk rett i helvete mot 3 Rax Marauder, men det var mest pga av dårlig spilling fra min side. Neste kamp gikk Terran Hellion drop. Hellion grillet noen probes, men det var ikke så farlig siden jeg hadde mange, mange probes fra to Nexuser da droppet skjedde. Jeg kverket Hellions, samlet litt styrker og gikk til motangrep. Jeg tvang terran til å flykte natural exp og i basen til terran ventet 3-4 Banshees. Jeg pumpet ut Stalkers til den store gullmedalje, og vant med brute force. Tredje kamp kom en MM push da jeg hadde ca 40 pop. Greidde å stoppe pushet ganske greit, og da var det bare å kjøre over terran, som ikke hadde exp.

 

Utrolig artig strategi og har allerede blitt min yndling mot Terran.

åssen fungerer det og hvilken league er du i? kan ikke skjønne hvordan det skal fungere mot marauder rush.

 

 

@Molecular ett tips er å ha zealot i en control gruppe og stalkers/sentries i en annen. pass på å alltid ha stalkers bak. ikke bare trykk på andre siden av mappet for stalkers løper fra zealots.

etter min erfaring er high templars nesten ett must mot terran ettersom vikings etter colossi. hvis han turtler tekker du fort til high templars + expander og så harasser du.

ikke la han expande. bygg en robo bay for observers så klart.

Lenke til kommentar

I går fikk jeg prøvd 1 Gate FE (Nexus på 30) mot Terran for første gang. Første kampen gikk rett i helvete mot 3 Rax Marauder, men det var mest pga av dårlig spilling fra min side. Neste kamp gikk Terran Hellion drop. Hellion grillet noen probes, men det var ikke så farlig siden jeg hadde mange, mange probes fra to Nexuser da droppet skjedde. Jeg kverket Hellions, samlet litt styrker og gikk til motangrep. Jeg tvang terran til å flykte natural exp og i basen til terran ventet 3-4 Banshees. Jeg pumpet ut Stalkers til den store gullmedalje, og vant med brute force. Tredje kamp kom en MM push da jeg hadde ca 40 pop. Greidde å stoppe pushet ganske greit, og da var det bare å kjøre over terran, som ikke hadde exp.

 

Utrolig artig strategi og har allerede blitt min yndling mot Terran.

åssen fungerer det og hvilken league er du i? kan ikke skjønne hvordan det skal fungere mot marauder rush.

Jeg plukket opp strategien på teamliquid sitt forum. Jeg er veldig lav Diamond, og har spilt relativt lite, så jeg har ikke erfaring nok om dette holder mot marauder rush. Folka på teamliquid som bruker buildet derimot sier at den gruser 3 Rax Marauder (i begynnelsen er det det litt micro-intensivt, og man må bruke en del dual-chrono på gateways).

Lenke til kommentar

Vurderer ikke å scoute/pushe før du tankeløst putter ned en expo?

Nå må du bestemme deg. Hvis jeg scouter, er ikke Nexusen "tankeløst" ;). Jeg scouter på 13, og chronobooster den første stalkeren. Her er en build-order jeg har prøvd (courtesy of Markwerf@teamliquid)

 

Also I think I've got what the perfect build order for this strategy is:

9 pylon

* use first 3 chronoboosts on nexus

13 gate

15 assimilator

16 2nd pylon

18 cybercore

19 zealot without stopping probe production

22 3rd pylon

23 cybercore finishes, build stalker and get warpgate *chronoboost stalker

27 2nd stalker *chronoboost

* chronoboost warpgate

30 nexus

30 sentry

*chronoboost warpgate again

a bit of probe cutting at this point

33 make gateway #2 and #3

33 4th pylon (make sure to have one near cliff of expansion)

33 robotics

(exact supply counts after 18 cybercore can vary a little bit on losing scout probe etc.)

 

Scouting er viktig. Man bør pirke litt på terran-basen for å sjekke ut enhetskomposisjonen, for å eventuell modifisere build-orderen alt ettersom hva terran har. Som sagt, jeg er ikke spesielt god, så jeg trenger en del øving.

Lenke til kommentar

Vel du kan ikke sitte å følge en buildorder så langt ut i spillet uten å gjøre noe. Det smarte er å traske bort til basen hans og putte på litt press mens du samtidig expander. Du trenger ikke gjøre noe skade, men å løpe inn, skyte 2-3 skudd, så løpe tilbake.

Da er expansionen din trygg.

Det dummeste jeg ser mange gjøre er å bare løpe ut til naturalen med proben og sette ned en expansion mens de sitter inne i basen med hæren.

 

Det som pluttselig skjer er at expansionen bare blir rullet ned av speedlings, marauders, eller noe annet før du rekker å reagere. Om du derimot hadde gått bort å pirket, selvom du ikke gjøre skade, måtte han dra sin egen hær tilbake om han har den ute på kartet og expansionen din er trygg.

Lenke til kommentar

Vel du kan ikke sitte å følge en buildorder så langt ut i spillet uten å gjøre noe. Det smarte er å traske bort til basen hans og putte på litt press mens du samtidig expander. Du trenger ikke gjøre noe skade, men å løpe inn, skyte 2-3 skudd, så løpe tilbake.

Da er expansionen din trygg.

Det dummeste jeg ser mange gjøre er å bare løpe ut til naturalen med proben og sette ned en expansion mens de sitter inne i basen med hæren.

 

Det som pluttselig skjer er at expansionen bare blir rullet ned av speedlings, marauders, eller noe annet før du rekker å reagere. Om du derimot hadde gått bort å pirket, selvom du ikke gjøre skade, måtte han dra sin egen hær tilbake om han har den ute på kartet og expansionen din er trygg.

Som jeg skulle ha sagt det selv :cool:

Lenke til kommentar

Spilte med en terran her, spiller oftest i 2v2, aldri 1v1 fordi det er så skummelt :p bronze league, noen som har noe å påpeke med taktikken min? (photon cannons overalt?) Sliter litt med void ray og zerg air når den først kommer, men har merka at alle eg spiller mot klikker fullstendig i pissevinkel når eg photon cannons overalt. De får jo som oftest ikke expandet og når eg da har photonet ned hele mappen kan de gå og legge seg :p husk, 2v2, ikke 1v1, kom på taktikken da eg så at eg lagde nesten aldri units men hadde masse minerals :p

 

spiler i bronze, rank1 men går jo aldri opp -.-

Click me!.zip

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...