Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon

Anbefalte innlegg

En annen ting som kan være verdt å tenke på, er at du ikke overproduserer prober. Litt kjipt å sitte med > 70-80 probes når 20-30 supply kunne vært brukt til hær.

Mange som turtler helt til de har brukt opp alt i main for så å kjøre på. Da har han sannsynligvis 200\200, med max 30 scv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lurt å ha mye workers. Hvis du har 60-70 workers og motstanderen har kanskje 40, så kan dere begge miste hærene deres, men du har bedre økonomi og kan dermed bygge deg opp igjen raskt.

Dette gjelder vel enda mer for zerg enn for andre raser ettersom zerg bygger opp en helt ny army på 1 min :p

Mener likevel at prinsippet gjelder for alle.

Lenke til kommentar

Nå drar du jo poenget mitt i en litt annen retning. For det første var det snakk om mer enn 70-80 probes. Det var også snakk om en match der motstanderen turtler på én base, mens du selv holder et øye med de resterende.

Han kjører førstemann til 200 supply, og vil altså ikke produsere mer enn i overkant av 30 scv.

Jeg har hvertfall brent meg når jeg tidligere har mettet 3-4 baser mot motstandere som henger i basen (10-20 turrets\pc) til de har techa BC \ Carrier etc. , for så å kjøre all in mot min 200 supply hær med ~90 prober.

For meg holder litt over dobbel income i forhold til motstanderen så lenge jeg vet sånn ca. hva han driver med.

Jeg er såklart langt fra noen ekspert, men for meg har dette funket greit mot turtling :)

Endret av fredes
Lenke til kommentar

Jeg merker at mitt hvoedproblem hovedsaklig er midgame, pengene hoper seg ut, jeg expander ikek så mye som jeg kan, og kanskje ikke minst, jeg tør liksom ikke å angripe og legge press. (spesielt på terran), noen tips? De to første er hovedsaklgi at det er mye å tenke på føler jeg, er veldig mye som skjer samtidig.

AtW

Lenke til kommentar

Kan du ikke legge opp en replay så kan  vi se på hva som "går galt"?

Her legger jeg ved en replay, en selvfølgelighet jeg burde ha lagt merke til er at jeg godt kan ha en scout på alle expos når folk stenger seg inne. Jeg burde skjønt at main var minet ut og lett etter denne expansionen. Men denne illustrer litt av problemet, terran er walled up, vanskelig å scoute, jeg kaster bort en milliard enheter i et angrep, hadde det ikke vært for at jeg lo langt foran hadde det blitt min død. Jeg klarer ikke å bruke penger samt expande raskt nok (kunne sikkert ha hatt 6 expansions på slutten der, om det lønner seg). Micro er heller ikke helt patent, for dårlig med sentries og guardian shield.

AtW

Steppes of War (5).zip

Lenke til kommentar

Litt fascinerende å se at du klarte å rote bort den gratisseiern der :p Du glemmer å bruke warpgates, de står klare til å warpe inn units, vel, nesten hele tiden. Når du har 3k/1k så er det bare å kjøre på med masse units når det står 7-8 warpgates klare til å warpe inn. Du hadde fin miks av units, immortals og stalkers. Egentlig ikke nødvendig å ha noe annet mot det der, kanskje et par sentries som du nevner men det er ingen nødvendighet. Når han angrep deg med de battlecruiserne mot slutten der så skjønner jeg ikke hvorfor du bare brukte 1/3 av stalkerne dine til å forsvare? Du hadde en liten gruppe nærmere basen hans som du lett kunne trukket tilbake, du hadde flere som stod stille 10 meter bak + at du hadde 7-8 warpgates som stod klare til å warpe inn. Likevel klarte du å stoppe angrepet hans, men dette hadde du gjort MYE mer effektivt hvis du bare hadde husket på å bruke alt av tropper (noe som er viktig for å miste minst mulig). Deretter skjedde det jeg ikke skjønner at du klarte å prestere: å miste alle de troppene mot 5-6 siegetanks og noen battlecruisers :p Først og fremst er det viktig at du får med deg alle troppene i angrepet (stod en gruppe igjen). Bra at du kjørte opp immortals først, men du kom deg aldri skikkelig opp rampen. Etter du har laget hull i wallen hans, må du fortsette å pushe troppene inn. De fleste ble stående igjen utenfor eller på rampen. Hadde du kjørt på inn ville det vært game over, og du ville stått igjen med hvertfall halvparten av troppene dine :)

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Litt fascinerende å se at du klarte å rote bort den gratisseiern der :p Du glemmer å bruke warpgates, de står klare til å warpe inn units, vel, nesten hele tiden. Når du har 3k/1k så er det bare å kjøre på med masse units når det står 7-8 warpgates klare til å warpe inn. Du hadde fin miks av units, immortals og stalkers. Egentlig ikke nødvendig å ha noe annet mot det der, kanskje et par sentries som du nevner men det er ingen nødvendighet. Når han angrep deg med de battlecruiserne mot slutten der så skjønner jeg ikke hvorfor du bare brukte 1/3 av stalkerne dine til å forsvare? Du hadde en liten gruppe nærmere basen hans som du lett kunne trukket tilbake, du hadde flere som stod stille 10 meter bak + at du hadde 7-8 warpgates som stod klare til å warpe inn. Likevel klarte du å stoppe angrepet hans, men dette hadde du gjort MYE mer effektivt hvis du bare hadde husket på å bruke alt av tropper (noe som er viktig for å miste minst mulig). Deretter skjedde det jeg ikke skjønner at du klarte å prestere: å miste alle de troppene mot 5-6 siegetanks og noen battlecruisers :p Først og fremst er det viktig at du får med deg alle troppene i angrepet (stod en gruppe igjen). Bra at du kjørte opp immortals først, men du kom deg aldri skikkelig opp rampen. Etter du har laget hull i wallen hans, må du fortsette å pushe troppene inn. De fleste ble stående igjen utenfor eller på rampen. Hadde du kjørt på inn ville det vært game over, og du ville stått igjen med hvertfall halvparten av troppene dine :)

Ja, jeg vinner til slutt, men føler jeg burde klart meg mye bedre. Som du er inne på, micoren min er ikke helt patent, selv om jeg ikke synes jeg gjorde en så elendig jobb mtp på angrepet med de unitsene jeg hadde, sånn sett i forhold til unitsene jeg hadde. Men jeg skal absolutt ta rådet om å kjøre lenger inn med en gang jeg får ett hull i wall-off.

Jeg synes hovedproblemet er makro, jeg klarer liksom ikke å følge med på alt, som du sa, jeg kunne bygd flere units, og jeg kunne også uten tvil ha expandet mer, og kanskje vært litt mer aktiv med tanke på updates. Er det noen god måte å angripe denne problemetikken? Jeg er rett og slett for treg tror jeg, klarer bare å konsenterere meg om en liten ting av gangen.

Og forsåvidt også denne gangen har jeg litt problemer med å scoute, mye missile turrets og tankser som hindrer meg. Føler kanskje en starbay hadde hjulpet meg litt, men det er kanskje å branche ut litt vel mye?

AtW

Lenke til kommentar

Hvis en person turtler seg i EN base, kan jo du bare expande til 4-5 baser og harasse som faen. har du 4-5 baser mot 1 base, så kan du seriøst ikke tape altså.. Isåfall blir det baserace, og jeg er rimelig sikker på det er lettere å ta ut 1 base enn det er å ta ut 4-5 baser..

Turtler motstandere, expander og techer du som en gal, Colossus/mothership/carriers. har han en base så vinner du, sånn er det bare :D

Lenke til kommentar

jeg begynner å bli lei sc2 allerede.

hver eneste match er det samme.

mot terran er det marine+marauders etc

mot zerg er det mutas..

mot protoss er det 4 gate...

driiiit kjedelig

Mot zerg får jeg en lett blanding av ling/muta, banebust eller fast roaches.

Mot Terran får jeg marine/marauders, marine/tank, av og til reapers, av og til drops, banshees har jeg også opplevd.

4 Gate protoss ser jeg relativt sjelden faktisk. Her varierer det mellom proxy-gateway, 2-3 gate/robo (fast collossus, eller mass immortal), Dark Templar rush, void-ray harrass.

Er i Diamond (veldig lav, rundt 500 poeng)

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle meg litt når, og mot hva photon cannons er bra? De er jo greit allround, men får de liksom ikke til å være ordentlig bra mot noe. Missile turrets og spine crwlers kan jo være veldig nyttig om forholdene ligger til rette, under hvilke situasjoner bør jeg bruke photon cannons?

AtW

Lenke til kommentar

Om du vil pushe en zerg som har mutas kan du plassere et par canons i mineral line. Om du pusher uten dem kan zerg fritt drepe alle arbeiderne dine mens du pusher.

I PvP på enkelte maps kan det også være lurt å plassere én canon ved wallen, dersom den dekker den eneste bakkeinngangen til både main og natural (lost temple, f.eks.), for å forhindre DT harass (canon er detector).

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...