Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon

Anbefalte innlegg

Du venner deg fort til å spamme larvas hele tiden.

Kan være en fordel å sette ut et par creep tumors og, men det aller meste til larvas.

Jeg har også slitt en god del med å få brukt opp pengene, men begynner å bli mer dreven på det nå, og har en jevn økonomi og klarer å få opp overlords i tide. Øvelse gjør mester, du kommer nok fort inn i det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en vanesak. Sleit veldig med det jeg og, men etter noen kamper som zerg begynner jeg å venne meg til det. Er ikke alltid det går like bra, men noen ganger får jeg det til veldig godt. Har endt et par kamper med i overkant av 50-60 larver.

Men det krever definitivt mer APM enn det du trenger som terran og protoss. Husker jeg så på replay av en game jeg hadde. 4v4 sammen med noen kamerater, og vi holdt på å knuse de 2 siste folkene. Var veldig offansive hele gamet, men fortsatt greide jeg å samle opp litt larvas. Uansett etter en stor kamp føre ødeleggelse av basen fulgte, så mistet jeg da veldig mange units, noe som mindte meg på at jeg hadde glemt å injecte larver. Gikk igjennom de 7-8 hatcheriene mine, og startet med å bygge units. Under den prosessen kom jeg opp i godt over 400 APM. o_O Men hadde vel gjennomsnitt på 70 i hele gamet hehe. Ligger fortsatt ikke så høyt der enda. :p

Sliter egentlig mest med at jeg har mye mineraler. Selv om jeg bruker inject larva så ofte jeg kan, og bygger units/oppgraderer til jeg er tom for gas, for så å putte resten i zerngling. Er ikke sjeldent jeg har hatt 1000-2000 mineraler liggende.

Lenke til kommentar

støtter veldig at zerg er noe søppel sammenligna med det andre, alt for mange OP terran strats, reaper rush, mass reaper, hellions, banshee rush, stealthed banshees JEG HATER TERRAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og etter en av disse strategiene som en sukksessfull opening så knuser de meg på macroen "woo woo"

Lenke til kommentar

Reaper rush stoppes LETT av et par spine crawlers og noen speedlings. Mass reapers can stoppes av mass speedlings, og selvfølgelig spine crawlers til å hjelped med og beskytte bygninger og workers. Hellions blir tatt ut av air eller så tror jeg at man kan bruke roaches? Er ikke helt sikker på den, men roaches er vel heavy armor, og hellions gjør kun extra skade mot light units? Spine crawlers hjelper en del også. Banshee rush er jeg ikke flink til å stoppe, men overseer og hydras burde da ta seg av det.

Lenke til kommentar

Om du ofrer drones i tillegg til å betale for spine crawlers på både main og expo (4 drones, 600 minerals) fordi motstanderen fikk 2 raske reapers (100 minerals, 100 gas) har du allerede tapt. Dårlig strategi.

Mass lings stopper ikke 5 rax mass reaper. Da trenger du creep spread og roaches med speed upgrade.

Mot banshee rush er det ikke verrre enn en ekstra queen eller to. Spørs på antall banshees. Sett at du scouter en starport med tech lab.

Lenke til kommentar

Du trenger jo selvfølgelig ikke 4 spine crawlers mot 2 reapers, da kan queen og speedlings ta seg av det. Men har sett en del ganger at folk rusher med 2 reapers for så å følge opp med 5-10 etter det før de techer over til noe annet. Da kan det hjelp med en spinecrawler eller to. Trenger ikke nødvendigvis 2 på både main og natural. Har du spine crawler ved main kan noen zerglings hjelpe til med å beskytte andre bygninger og workers, mens resten er ved natural for å ta seg av eventuelt harass der.

Ville trodd mass speedlings også tar seg av mass reapers, men det burde gi deg nok tid til å få ut noen andre units som kan hjelp. Har ikke hatt så mye hell med roaches selv, da jeg føler de blir litt treige mot reapers. Men funker sikkert med god plassering, i hvertfall for å stoppe harass.

I min erfaring har ikke et par queens vært nok, men nå har jeg heller ikke møtt noen som er veldig gode på banshee rush, så de kommer noe seinere, men i flere tall. Vanligvis mellom 5-10 stk her også.

Skal sies at jeg har mest spilt mot silver og noen gold spillere da. En platinum en gang i blant, og selvfølgelig noen bronze. Så ikke på så veldig høyt nivå.

Lenke til kommentar

Hmmm. Kan vel kanskje ikke betegnes som rush (med unntak av 2v2, 3v3 etc hvor alle de andre er terrans og går samme rush). Jo jeg scoutet starports, men så aldri noen banshees noen steder. Ante meg at det kunne komme, men siden jeg også måtte passe på ground hæren som han hadde, så undervurderer jeg hvor mange banshees de kan ha.

Som jeg nevnte tidligere spiller jeg ikke på alt for høyt nivå, og tror nok ikke alle andre her inne er diamond eller plat league heller. Så ikke alle her kan se på styrkene til noen etter å ha scouta bygninger for så å regne ut ca hvor mange air units du kan forvente.

Lenke til kommentar

Reaper rush stoppes LETT av et par spine crawlers og noen speedlings. Mass reapers can stoppes av mass speedlings, og selvfølgelig spine crawlers til å hjelped med og beskytte bygninger og workers. Hellions blir tatt ut av air eller så tror jeg at man kan bruke roaches? Er ikke helt sikker på den, men roaches er vel heavy armor, og hellions gjør kun extra skade mot light units? Spine crawlers hjelper en del også. Banshee rush er jeg ikke flink til å stoppe, men overseer og hydras burde da ta seg av det.

reaper rush kontres ikke av spinecrawlers min venn... han kan fortsatt danse rundt basen din og skyte på ting og for å dekke en hel base med spines trenger du 3 (3*300 minerals+3*50 minerals) for ikke å nevne at det kosta deg 3 tidlige larvas, vist dette er scenarioet kan terranen bare trekke tilbake reapersene sine og allikavel ha tjent på det, og vist du har xpo vel da er du fucked.

Eneste måten å kontre reaper rush jeg har funnet ut er velplassert spawningpool+å rushe ut queenen litt, men har terranen leet micro og går over til 5rax reaper etterpå så vil han fortsatt ligge forann etter noe slikt, og 5racks reaper er en orentlig bitch!, da må man ha sånn 5 roaches ut minst, og helst ha speed og, og vist terranen plutselig slacker litt på reapersene (noe som er jævlig vanskelig å merke) så kan han plutselig få en skjult factory+starport opp og få ut 1 eller 2 banshees og knuse deg helt

dette er selvfølgelig ikke et problem for pros som machine, cool, slush etc fordi de kan faktisk merke at reapersene kommer 19 sec senere men det klarer helt ærlig ikke jeg

Lenke til kommentar

Eneste måten å effektivt kontre reaperrush på er speedlings. Noe av det ALLER verste du gjør er å sette ut Spine Crawlers, Terran med OK micro klarer å snipe Drones/Queen likevel. Hvis du konsentrerer deg om speedlings får du upgrade omtrent når Reapers er på vei, og da er det bare å plukke ned reapers. Spørsmålet en burde stille seg selv som Zerg-spiller er vel heller: I hvilken matchup ville man ikke techa til Speedlings? Ingen spør du meg. For det første så gjør det ikke no særlig med økonomien din, og for det andre så er det faktisk mulig å tvinge Terran til å trekke tilbake Reapers om du er rask nok med Speedlings (spesielt på maps med stor choke).

Etter Speedlings skaffer du deg som regel Overseer+speed, scout med enten den eller Overlords så ser du hva Terran planlegger, ser du antydning til Air, gå rett over på 3-4 Corruptors, som spiser Banshees. Ikke gå Mutalisks, da Marines nærmest spiser disse.

Lenke til kommentar

Eneste måten å effektivt kontre reaperrush på er speedlings. Noe av det ALLER verste du gjør er å sette ut Spine Crawlers, Terran med OK micro klarer å snipe Drones/Queen likevel. Hvis du konsentrerer deg om speedlings får du upgrade omtrent når Reapers er på vei, og da er det bare å plukke ned reapers. Spørsmålet en burde stille seg selv som Zerg-spiller er vel heller: I hvilken matchup ville man ikke techa til Speedlings? Ingen spør du meg. For det første så gjør det ikke no særlig med økonomien din, og for det andre så er det faktisk mulig å tvinge Terran til å trekke tilbake Reapers om du er rask nok med Speedlings (spesielt på maps med stor choke).

Etter Speedlings skaffer du deg som regel Overseer+speed, scout med enten den eller Overlords så ser du hva Terran planlegger, ser du antydning til Air, gå rett over på 3-4 Corruptors, som spiser Banshees. Ikke gå Mutalisks, da Marines nærmest spiser disse.

Tror jeg tar noen av pointsene dine individuelt

1: DU sier at man alltid går speedlings fort?, jeg sier feil! i ZvP (som er min sterkeste matchup) går jeg ofte ikke speedlings før lenge etter lairen, de spiller liksom ikke noen stor rolle i early-gamen så man trenger dem ikke (mot terran er d annerledes iåmed at speedlings er bra mot hver eneste opener han kan gjør)

2: du sier at man burde få corruptors mot banshees og ikke mutalisk? kan bare si WTF til dette, mye lurere å gå mutalisk, du kan harasse og likevel snipe banshees, (du unngår tross alt marine clusteret så jeg ser ikke egentlig det store problemet med banshees vist du har fått din spire opp uansett)

(problemet med banshees ligger vel i at de kommer før spiren er i nærheten av å finnishe?)

dine tacts funker nok i gold league tho (sc2 diss)

Lenke til kommentar

reaper rush kontres ikke av spinecrawlers min venn... han kan fortsatt danse rundt basen din og skyte på ting og for å dekke en hel base med spines trenger du 3 (3*300 minerals+3*50 minerals) for ikke å nevne at det kosta deg 3 tidlige larvas, vist dette er scenarioet kan terranen bare trekke tilbake reapersene sine og allikavel ha tjent på det, og vist du har xpo vel da er du fucked.

Eneste måten å kontre reaper rush jeg har funnet ut er velplassert spawningpool+å rushe ut queenen litt, men har terranen leet micro og går over til 5rax reaper etterpå så vil han fortsatt ligge forann etter noe slikt, og 5racks reaper er en orentlig bitch!, da må man ha sånn 5 roaches ut minst, og helst ha speed og, og vist terranen plutselig slacker litt på reapersene (noe som er jævlig vanskelig å merke) så kan han plutselig få en skjult factory+starport opp og få ut 1 eller 2 banshees og knuse deg helt

dette er selvfølgelig ikke et problem for pros som machine, cool, slush etc fordi de kan faktisk merke at reapersene kommer 19 sec senere men det klarer helt ærlig ikke jeg

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det nå, men det har funket for meg. Scouter jeg reapers kan jeg få opp 2 spine crawlers og noen speedlings før de er hos meg. Da hopper reapers vanligvis rett inn i rekkevidden av spine crawlers, siden de går for workers. Puller de tilbake for å ta bygninger har du speedlings til å stoppe det. Nei det er ikke den mest effektive måten å stoppe de på, men for min del liker jeg den metoden. Hvorfor? Fordi da har jeg mindre området og passe på, så jeg kan samtidig som jeg passer på bygninger med speedlings også fortsette med teching og bygge units.

Har heldigvis ikke møtt noen som går 5 rax reaper til banshees, så mest sansynlig hadde jeg ikke greid å kontre det, men så lærer man av å spille også. Når jeg måter på det kan jeg letter finne ut av hvordan jeg vil kontre det.

Lenke til kommentar

Eneste måten å effektivt kontre reaperrush på er speedlings.

Nei, speed roach er overlegent. Alle antall lings vil bli voldtatt av 5 rax reaper.

Hvis du konsentrerer deg om speedlings får du upgrade omtrent når Reapers er på vei, og da er det bare å plukke ned reapers.

Nei. Terran vil i de fleste scenarioer ha nitro packs, så det er ikke noe problem å kite-snipe lings, selv med speed.

Hvorfor corruptors? De kan ikke skyte ground, er treigere, dyrere og har mindre dps mot banshees.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...