Gå til innhold

SC 2:Zerg, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Møtte en ny utfordring i går.

 

Jeg var zerg og spilte mot Protos.

 

Tilfeldigvis sendte jeg en Overlord til min "ramp". Og plutselig så jeg på kartet at fienden var rett nedenfor. Det viste seg at han hadde en Pylon på plass og holdt på og warpe inn Turrets og Gateway. Jeg hadde nettopp fått opp en spawning pool og kunne lage Zerglings.

Jeg sendte zerglings ned men rakk ikke og ta ut nok før turretene tok meg ut. Og innen jeg kom ned igjen med 6 zerglings så hadde han turrets og en soldat...jeg klarte aldri og bygge opp nok som han ikke kunne kontre..og han viste det og ville nok også angrips ganske snart. Jeg gav meg bare.

 

Hva skulle jeg gjort?

 

AKIRA

 

Hadde selv problerer med dette en stund. Jeg løser problemet med å sende en scout til basen dems (som vanlig). Hvis jeg ser scouten dems på vei til meg, men den ikke kommer opp til basen min (altså blir borte fra jeg ser den med scouten min til den kommer inn i basen min). Da reagerer jeg med å sende 1-2 workers rundt basen min for å sjekke etter proxy pylon, når jeg ser den sender jeg ned så jeg har 3-4 workers som slår løs på den.

 

Setter også ofte min andre overlord på et punkt i utkanten av rampen så jeg har mer overskit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han er nære på å få opp cannons holder det ikke med 6 zerglings.

 

Da har man vanligvis to alternativer:

 

1: Løpe forbi cannons med zerglings, dra til hans base og kille hans workers

 

Dette fordi at han i stedet for å ha en mobil styrke (zealots / stalkers) har stasjonær styrke ( cannons). På denne måten kan du ødelegge hans økonomi samtidig som du bygger opp ditt eget forsvar.

 

2: Forsvare.

 

Vil anbefale å gå for roaches her. Avhengig av hvor mange cannons han har må du vurdere om du skal fokusere cannons eller pylons. Kan være en fordel å lage noen spinecrawlers i basen din og, slik at han ikke kan kite deg så lett. Ofte vil de "krype nærmere" ved å bygge flere cannons innenfor rekkevidden til de gamle. På denne måten kan du ikke drepe cannons som warper inn.

 

 

Beste forsvaret mot slike builds er uansett som de andre her nevner, å scoute det før det er oppe. Hvis du først overlever den første offensiven har du i mange tilfeller et så stort forsprang at kampen er over.

Lenke til kommentar

Det som kan være nice med infested terrans er at du kan bruke den fra under bakken.

Genialt hvis han andre har sieget og har en biohær i nærheten. Bare å sende litt infested terrans midt i klynga hans så tar han masse friendlyfire :D

 

Aldri gjort det selv tho

Lenke til kommentar

Det som kan være nice med infested terrans er at du kan bruke den fra under bakken.

Genialt hvis han andre har sieget og har en biohær i nærheten. Bare å sende litt infested terrans midt i klynga hans så tar han masse friendlyfire :D

 

Aldri gjort det selv tho

 

Dette funker vist ikke så bra nå som tanks har smart fire. Han vil ta minimalt med friendly fire. Men infested terrans kan fortsatt gjøre stor skada ja.

Lenke til kommentar

Hvis du skyter en infested terran mot 5 seige tanks så vil bare 1 skyte (eller at de skyter akkurat nok til å drepe, ikke ta overkill). Det er en av de største agrumentene noen av progamer zerg spillere har mot T.

Endret av nanotech
Lenke til kommentar

Hydra? Nå er jeg Bronze-spiller, og spiller fint lite Zerg, men jeg har prøvd å gå Vikings med Terran en del ganger. Merker meg at om jeg befinner meg over 3-4 Hydras, forsvinner Vikingene litt for raskt til at jeg gidder bruke dem i jakten på overlords. (Tar ut dem som scouter i basen min, men ikke mer..).

Lenke til kommentar

Hydras er i de fleste situasjoner en langt bedre løsning mot "mass vikings" enn å gå muta.

 

Problemet er at Hydra er Trege. Klart, hydra er bedre hvis terran ikke beveger vikingene sine. Men. hvis fyren beveger seg ut av basen kan terran lande vikingene sine og skyte ned det som er av droner.

 

Har terran i tillegg et par tanks i basen så kommer de hydraene til å slite.

Og vikingene har tid til å harasse og komme hjem og forsvare samtidig etterpå.

 

Zerg har mye mer kontroll med mutalisk. Hvis Terran driter seg ut litt med plassering av units, kan mutaliskene fly etter og skyte de ned siden muta er mye kjappere. Og har du nettop tatt en haug med vikings kan du fly rett inn i basen hans etterpå og skyte scv's.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...