Gå til innhold

SC 2:Terran, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Har Reapers i det hele tatt noe å gjøre lenger? Føler de like godt kan sitte i Barracksen og snakke om gamle dager.

funker som shock-faktor på lavere levler fortsatt

og er også en veldig fin scout unit å bruke i TvT og TvP om du skal gå fast expand

 

men som en unit du masser i et standard game er de nok litt utdødd

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Har Reapers i det hele tatt noe å gjøre lenger? Føler de like godt kan sitte i Barracksen og snakke om gamle dager.

 

Som nevnt er de gode speidere, de er også et helvete å kjempe mot om du går fast expand/banshee rush i TvT som jeg uheldigvis har opplevd (fast expand virker forøvrig som en dårlig strategi i TvT). :grumpy:

 

Personlig foretrekker jeg å gå siege tanks, marines, medivacs og thors i TvT og TvZ, i TvP har jeg hittil gått for en merkelig kombinasjon av siege tanks, marines, maruders, medivacs og vikings, jeg ser de fleste profesjonelle terran spillerne unngår siege tanks i TvP dog problemet med nærmest ren bio + medivacs/vikings for min del er at colossus slakter infanteri og vikings er døde om toss bygger kun stalker på gateways (med blink) og har god nok micro.

 

Jeg har dog tapt med det før nevnte buildet i TvP når toss gikk for colossus og stalker, samt en hersens kamp der jeg lot toss ekspandere over hele kartet og ble tatt på sengen av carriers samt en infanteristyrke som jevnet hovedbasen min med jorden mens hovedstyrken min svidde av toss hovedbasen. :realmad:

 

Det før nevnte TvT buildet har jeg tapt med to ganger den ene gangen som følge av micro/macro feil fra min side (for liten produksjon og en unsiege feil) samt en kamp hvor motstanderen hadde tatt en skjult expansion og bygde battlecruisers (kunne muligens tatt denne kampen med færre micro feil, mistet et tonn av arbeidere i natural expansion til en nuke grunnet manglende evakuering av arbeidere samt manglende missile turret i mineral linjen (nuket samtidig hovedhæren hans lol :D) og angrep ikke når jeg slaktet siege linjen hans utenfor natural expansionen min).

 

Jeg har testet ut banshee rush en del, for min del mener jeg macro buildet der man går for en standard hær er langt bedre, 400 minerals/gas er en heftig pris å betale om motstanderen har nok marines eller missile turrets og tidlige motangrep er jeg ikke god nok til å forsvare meg mot om motstanderen er på mitt nivå eller er bedre enn meg.

 

Tar sjeldent mer enn to expansions (eventuelt en gull mens jeg angriper), er nok en macro feil fra min side men jeg forsøker å spille trygt. :hmm:

 

I hovedbasen har jeg fire til seks racs med en tech lab og resten reactor i TvT/TvZ og to tech labs resten reactors i TvP, i tillegg har jeg to factories med tech labs og to starports med reactors, om jeg vil ha ravens får jeg bare slenge ned nok en starport, banshees/dark templars/ghosts kan vanligvis fikses med scans. Har ikke spilt mot en zerg som har researchet burrow enda, men kan tenke meg at ravens kan være nyttige mot roach pushes med tunneling claws.

 

Som terran lønner det seg forøvrig alltid å være agressiv om hæren din er stor, om du utsletter/dreper store deler av de fiendtlige styrkene bør man straks rushe hovedbasen til fienden samt macro opp forsterkninger fra egen hovedbase, om du ikke gjør dette er det sannsynligvis du som vil bli utslettet siden motstanderen sannsynligvis har en/flere ekspansjoner du ikke har speidet.

 

Er det forøvrig flere her enn meg som synes starport/stargate techswitch er noe dritt? :realmad:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
1rax expand er jo flott TvT skjønner ikke hva du snakker om :\ en bunker i front og ikke dø mot blueflamedrop=du ligger milevis forann

 

Tja, har nok noe med spillestilen min å gjøre, men problemet med den strategien er at både reapers og banshees er mobile nok til å snike seg rundt natural expansion og gå løs på hovedbasen, om du har få units kan motstanderen bare snike seg fram og tilbake og denge løs på minerallinjen/produksjonbygningene fritt, dog er dette kanskje min skyld siden jeg liker å slenge ned både barracs, factory og starport rimelig kjapt og ikke bygger marines før jeg får reactors på barracsene.

 

Det er mulig jeg spiller for defensivt, men å ta en ny base før man har et greit antall marines, medivacs og helst noen siege tanks virker litt risikabelt, jeg slenger vanligvis kun ned en ny ekspansjon raskt som mottrekk mot fast expand fra motstanderen eller når jeg spiller mot Zerg (som vanligivs går for fast expansion).

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
1rax expand er jo flott TvT skjønner ikke hva du snakker om :\ en bunker i front og ikke dø mot blueflamedrop=du ligger milevis forann

 

Tja, har nok noe med spillestilen min å gjøre, men problemet med den strategien er at både reapers og banshees er mobile nok til å snike seg rundt natural expansion og gå løs på hovedbasen, om du har få units kan motstanderen bare snike seg fram og tilbake og denge løs på mineralljinen/produksjonbygningene fritt, dog er dette kanskje min skyld siden jeg liker å slenge ned både barracs, factory og starport rimelig kjapt og ikke bygger marines før jeg får reactors på barracsene.

 

Det er mulig jeg spiller for defensivt, men å ta en ny base før man har et greit antall marines, medivacs og helst noen siege tanks virker litt risikabelt, jeg slenger vanligvis kun ned en ny ekspansjon raskt som mottrekk mot fast expand fra motstanderen eller når jeg spiller mot Zerg (som vanligivs går for fast expansion).

vel nå har jeg til gode å møte "heavy banshee builds" møter som regel den standard 1/1/1 med 1 banshee uten cloak også får som regel factory'en til motstanderen tech laben

 

men jeg kan ikke noe annet enn å se for meg at med en god timing på turret i begge mineral linene dine, og helt ok antall rines (gitt at mostanderen 1baser uansett) så burde ikke dette være noe problem.

 

reapers taper man kun mot om d kommer som shock/du gjør en elendi micro feil

 

1reaper>marine

2reaper>2marines

5reaper>5marines

ja

 

men 3reapers<3marines og 1 scv

:\

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at jeg bygger for lite marines i starten, burde nok benytte de nokså tidlige racsene mine uten reactors til jeg får gass nok.

 

Når det gjelder heavy banshee harass hjelper det dog ikke etter min erfaring med turrets kun i minerallinjen siden produksjonsbygningene også kan angripes, marines suger mot banshees før du i det minste har stim pack og medivacs. Det er irriterende å måtte bruke så mange scans (færre mules, argh) på bansheeene om han går cloak i tillegg, raven koster noe hellsike med gass og jeg går vanligvis for reactor på første starport (for medivacs).

 

Thors er selvølgelig også en mulighet, men i tillegg til å koste mye gass er de dyre i mineraler. ;)

Lenke til kommentar

helt ærli om han skyter på dine produksjonsbygninger hadde jeg bare venta til den hadde ca 40% liv før jeg pushet med marines, da kunne du nok sotte deg opp til å komme med 5 fra hver side og drepe den ganske enkelt og effektivt, har aldri opplevd at banshees har gått for production tho

Lenke til kommentar

Prøvd meg på en kraftigere banshee rush i det siste (2 starports og fire banshees isteden for det halve av begge), den ene av kampene kontret jeg en random spiller som gikk for maruder rush :tease:, blir nok vanskeligere å utføre nå som jeg er ferdig med de 60 treningskampene dog.

 

Tipper at de lavere ligaene jeg kommer til å havne i har mye cheese, om det er tilfelle blir nok dette desverre en build jeg må utføre mye, morer meg forøvrig over folk som ikke bygger cannons, missile turrests eller spore crawlers i minerallinjen (eller bygger en som fire banshees eier).

 

Endte 32-18 om noen lurer. ;)

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Prøvd meg på en kraftigere banshee rush i det siste (2 starports og fire banshees isteden for det halve av begge), den ene av kampene kontret jeg en random spiller som gikk for maruder rush :tease:, blir nok vanskeligere å utføre nå som jeg er ferdig med de 60 treningskampene dog.

så, rush a>rush b

du utfører blindt rush a

han utfører blindt rush b

du kontrer ham?, fornøyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...