Gå til innhold

Gaming PC til 14~16 lapper

Anbefalte innlegg

Hei,

ønsker å sette sammen en gaming PC til 14-16 lapper. Håper derfor noen kan gå over listen og komme med eventuelle kommentarer.

• ASUS P6X58D-E (hovedkort)
  • Intel Core i7-930 Quad Core (CPU)
  • 2x Gainward GeForce GTX 460 1GB (skjermkort)
  • Cooler Master CM 690 II Advanced (kabinett)
  • Cooler Master Silent Pro Gold 800W (PSU)
  • Cooler Master V8 (CPU vifte)
  • Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit (RAM)
  • Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB (SSD // startup)
  • Samsung SpinPoint F3, 1 TB (HDD)

I tillegg har jeg lagt inn Windows 7 Home Premium (Engelsk 64 bit -- hater Norsk OS), en 140mm vifte og DVD brenner.

Komplett sin pris: 16 417,- eksl. frakt, tort og svie.

Trenger jeg å bestille noen ekstra kabler eller skulle det jeg trenger være i eskene? Tenker da spesielt på SATA kabler o.l.

Til slutt. Ønsker å benytte Komplett, så vennligst hold dere til varesortimentet deres. Kommer ikke til å overclocke denne maskinen.

Ønsker en maskin som består Final Fantasy 14 sine krav med glans:

http://www.finalfantasyxiv.com/media/recom/na/pc.html

På forhånd takk for kommentarer.

Endret av kimiko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ser bra ut. Corsair Force er raskere enn Nova og koster bare kr 50 mer.

Dersom både oc og sli er uaktuelt, vil du klare deg godt med 650W eller mindre. En Cooler Master Silent Pro Gold 600W vil være et godt valg. Den koster 200 mer enn Chieftec'en.

Du behøver ikke tenke på å kjøpe kabler, du får med mer enn du har bruk for. Mulig du trenger kjølepasta til CPU-vifta. Ville sjekket om det følger med. Om du ikke har fra før, så kjøp et antistatisk armbånd og bruk det når du setter delene sammen og ellers "roter" inni PC'en.

Lenke til kommentar

Var abnormt drøye krav på det spillet, selv om det ikke er minimumskrav. Jeg ville nok spandert et litt høyere budsjett på grafikkløsningen når den først skal parres med en i7-930 til gaming.

Hvorfor skal du forresten absolutt handle på Komplett når det nesten uten unntak finnes rimeligere alternativer?

Lenke til kommentar

Ønsker å handle komponentene fra ett sted, og siden Komplett er det som har best utvalg av de nettbutikkene jeg har hatt å gjøre med, valgte jeg dem. PS har generelt sett billigere komponenter, men ikke fult så bredt sortiment. Dessuten så vil man spare penger i frakt ved å handle fra ett sted. Handle fra fire steder betyr jo fire ganger så mye i frakt, tort og svie.

FF14 er et MMO og krever derfor mer, og grafikken ser veldig lovende ut. Men hvorfor de har lagt seg så høyt på anbefalt specs vet jeg ikke. Minimum er Core 2 Duo, men da får du selvfølgelig tilsvarende resultat på benchmarken. :)

Vurderte GTX 480, men dette er jo nesten dobbelt så dyrt og spørsmålet da er hvorvidt det er verdt pengene. Dette er jo uansett noe som kan oppgraderes. Forøvrig, hvordan er ASUS P6TD Deluxe kortet i forhold til EVGA X58 som jeg har i listen? Begge har fått veldig gode tilbakemeldinger, som er et pluss. Ser EVGA kortet ikke har eSATA kontakt... ikke fult så positivt.

Har endret handlelisten til å inkludere noen av de tingene dere har forslått. Ender opp på 17 745,- inkludert skjerm og Windows 7 Home Premium OEM.

Hvordan vil denne maskinen nå være støymessig? Ser helst at maskinen ikke høres ut som en jumbo-jet (en grunn til å ikke velge GTX 480?)

Endret av kimiko
Lenke til kommentar

Siden Komplett ikke er et absolutt must, ville jeg ved en slik handel spredd det utover 2-3 butikker. Det ville i verste fall økt fraktkostnaden med kr 250. Det er dog dine penger. Har laget et oppsett tilnærmet det du har:

https://prisguiden.no/profil/lister/42524

Ram er forskjellig av den enkle grunn at prisguiden har store minneproblemer. Amentio har nøyaktig samme Corsair-ram som du har valgt til 1228.

HK er Gigabyte, med USB3, 6Gb/s sata og eSATA, men det er ikke noe i veien for å velge et fra Asus. Har selv et P6T Deluxe V2, som fungerer helt greit. Det har ikke USB3, men eSATA er på plass.

Ser du har endret PSU til Cooler Master. Det var nesten den jeg mente, men det mangler gold på slutten. Prisen er på Komplett 1098, mens den kan plukkes opp til 925 på PS (kommer ikke frem av prisguiden, der Pixmania har det beste tilbudet). Disse er helt nye på markedet og oppfyller kravene til 80plus gold. De er priset lavere enn tilsvarende fra konkurrentene og er tilgjengelig nå. Vurderer å avbestille en Corsair AX750 til fordel for en Cooler Master Silent Pro Gold 700 W. 700W siden jeg har bestilt 2 GTX 460.

GTX 480 er et monster på alle måter. Du skal ha gode grunner for å kjøpe et slikt kort. Da er det nok bedre å kjøre 2 GTX 460 i SLI eller starte med et GTX 460 og oppgradere senere. Det vil helt sikkert komme nye kort i 4xx-serien. Tipper det kommer et GTX 475, som yter litt bedre enn GTX 470, uten varmeproblemene som har preget første generasjon Fermi.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Ville du ha anbefalt en ekstra Noctua NF-P14 FLX 140mm vifte, strategisk plassert, for bedre kjøling. Kabinettet får gode tilbakemeldinger og er stille, men hvordan vil dette oppsettet være varmemessig?

Skal også titte på hvordan jeg vil, utgiftsmessig, ligge ved å bestille fra flere steder.

Har forøvrig endret harddisk type fra Western Digital sin Green serie til Samsung pga lavere RPM. Siden MMO spill kan være et h..... å reinstallere om det skulle skje noe, tenker jeg å bruke en eSATA harddisk til backup. Får se om jeg går for RAID på Samsung diskene.

Om jeg skulle gå for SLI enten nå eller i fremtiden, vil jeg da måtte velge en 700 watt PSU isteden?

Endret av kimiko
Lenke til kommentar

En god 650W skal klare å kjøre to 460 i sli, men 700W er kanskje et tryggere valg som ikke sliter så mye i lengden.

Forøvrig anbefaler jeg definitivt 460, enten en eller to, over GTX 480

Er litt usikker på om du i det hele tatt får plass til NH-D14 i det kabinettet, og VELDIG usikker på om du trenger det. Personlig syntes jeg den tar mye plass, og er litt unødvendig.

Har selv en V8 som holder min i7 930 @ 4Ghz på behaglige temperaturer.

Husk at selv om mange av kabinettene kommer med led lys, betyr det aldeles ikke at de må være på hele tiden.

Jeg ville tatt en titt på Cooler master 690 II advanced. Det er knallbra kjøling.

Forøvrig kan du alltids se på tråden min til ideer til komponenter - komponent guide

Til hovedkort anbefaler jeg

Gigabyte GA-X58A-UD3R som et billig alternativ

eller

ASUS P6X58D-E som et litt dyrere et. Fremdeles et akseptabelt prisnivå, og knakende godt hk med alt du trenger

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Siden du ikke har planer om oc, så bør vel den Noctua-kjøleren klare seg uten ekstra vifte. Nå har jeg ingen erfaring med den selv, så du får se litt rundt eller spørre.

Kabinettet er testet av HW.no og skal være stille, men ikke av de aller beste termisk, om jeg ikke husker feil. Nå er imidlertig ikke GTX 460 av de verste hva varme angår, PSU'en jeg anbefalte er blant de som avgir minst varme - tipper et sted mellom 30-50% mindre enn de to alternativene du har hatt i lista di så langt. Det er forskjellen på "bare" 80plus og 80plus gold.

PC'en jeg sitter på nå har 2 stk GTX 260 og en Q6700 CPU. GPU'ene går maks 24/7, noe også CPU'en gjorde inntil jeg fikk ny antivirus, og det trakk maks 410W fra veggen. Med en 90% effektiv PSU, vil det si at resten av komponentene trakk ca. 370W. Du kommer neppe opp i mer enn 300W selv under stresstester, i normal bruk kanskje et sted mellom 200-250W. Du kan jo lese litt om det i linken under.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/13

Lenke til kommentar

Det står faktisk mellom Cooler Master 690 II Advanced og Fractal sitt kabinett.

Skal oppdatere handlelisten og se hvordan jeg ligger ann (med Komplett sine priser, så får jeg se hvordan det går om jeg kjøper fra forskjellige steder)

Endret av kimiko
Lenke til kommentar

HVis han ikke skal OC'e klarer han seg jo med stock vifte da...

Ville heller prøvd å finne et meget stillegående en. Noctua er stille til å være så stor, men finnes vel noe lettere.

Hva med Cooler Master 212 Hyper+?

I tillegg har CoolIT kommet med en ny vannkjøler serie som ser helt ekstremt lovende ut. Ta en titt her - http://www.3dgameman.com/reviews/1167/coolit-vantage-advanced-liquid-cooling-cpu-cooler

Lenke til kommentar

Gjeldende config er nå:

• ASUS P6X58D-E (hovedkort)
  • Intel Core i7-930 Quad Core (CPU)
  • 2x Gainward GeForce GTX 460 1GB (skjermkort)
  • Cooler Master CM 690 II Advanced (kabinett)
  • Cooler Master Silent Pro Gold 800W (PSU)
  • Cooler Master V8 (CPU vifte)
  • Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit (RAM)
  • Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB (SSD // startup)
  • Samsung SpinPoint F3, 1 TB (HDD)

I tillegg har jeg lagt inn Windows 7 Home Premium (Engelsk 64 bit -- hater Norsk OS), en 140mm vifte og DVD brenner.

Komplett sin pris: 16 417,- eksl. frakt, tort og svie.

Skulle gjerne visst hvordan denne maskinen vil fungere sammen med Final Fantasy 14 Benchmark... men oh well. Oppfyller kravene i det minste:

http://www.finalfantasyxiv.com/media/recom/na/pc.html

Forøvrig, legger jeg ut noen hundre ekstra får jeg et Radeon 5850, men hvor stort utslag vil det gi? Ett 5850 kort tilsvarer nesten to GTX 460 i SLI, så to 5850 i CrossFire må jo bli helt sykt. :)

Endret av kimiko
Lenke til kommentar

460 GTX er et bedre kjøp enn 5850. 5850 er LITT kraftigere, men koster også mer.

to 460 i SLI knuser forøvrig et 480GTX; så hvis du vil ha mye kraft til senere er det en flott vei og gå.

Forøvrig så har jeg en ilten kommentar.

Cooler Master V8 er en knall kjøler til en billig penge, men den bråker også litt ved full load. Hvis du skulle ha en stille kjøler er det ikke det beste valget :) Jeg tenker ikke spesielt over det selv mtp at jeg ikke er støyallergikker av noe slag.

Ellers ser det ut som et vanvittig kraftig oppsett. Bra jobba ;)

Lenke til kommentar

Takker for alle innspillene så langt. Hva slags alternativ har jeg til V8. Bruker som regel hodetelefoner likevel, men har vært borti maskiner som er rett og slett ikke morsomt å sitte ved siden av. Det er jo V10-varianten, men den er DIIIIIIGER. Tror nok jeg skal klare meg med V8ern, men har noen innspill så tar jeg dem.

Følger SLI broen med i pakken eller er det noe du må kjøpe ekstra? Skal se hvorvidt jeg klarer å kjøpe to GTX 460 samtidig.

Endret av kimiko
Lenke til kommentar

460 GTX er et bedre kjøp enn 5850. 5850 er LITT kraftigere, men koster også mer.

5850 Toxic er fabrikkoverklokket, så det ligger midt mellom standard 5850 og 5870.

Toxic har også mye lavere temp og mindre støy (i forhold til standard 5850) takket være vapor-x kjølingen på kortet.

Verdt å se på sammenligningene i testen jeg linka til hvis du vurderer 5850.

Følger også med en ekstra lang Crossfire bro hvis du vurderer 2 stk ved en seinere anledning.

That's my 2 cent. Håper det hjalp noe mht til valg:)

Lenke til kommentar

Du betaler som regel mye ekstra for en liten fabrikkoverklokk. Vapor-X kjølingen er riktignok grei og ha med seg, men 58xx er et ganske kaldt kort fra før så spørsmålet er forsovet om man trenger det.

Jada, Toxic kort yter bra.

Nå har ikke jeg kjøpt et nVidia kort på lenge, men ville blitt overrasket om det ikke fulgte med SLi bro.

Det å kjøpe 10000rpm disker er lite økonomisk forsvarlig. Anbefaler Samsung SPinpoint F3. Den disken er knallrask.

Det er vanskelig å se noen tester på det, men vil tro at 5870 har ganske balletak på to 8800 GTX kort, for ikke å snakke om de nye teknologiene som gjør at den må jobbe "mindre for mer"

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer Cooler Master CM 690 II Advanced kabinett, Cooler Master V8 CPU vifte og eventuelt ekstra 140mm vifte festet til sidelokket? Går med et nødskrik eller ikke plass? Evnentuelt putte 140mm vifta over skjermkortene (sikkert der den vil trengs mest likevel)

Ser forresten at SLI broen normalt skal komme i pakken sammen med et SLI-komptabilt hovedkort.

Så var det PSUen da... beklager at jeg er treg, men vil bare være sikker på at jeg ikke går på en smell og kjøper for liten. PSUen bør tåle i7-930, opptil 4 HDD og en SSD, en DVD-brenner, to GTX 460 kort i SLI og fortsatt ha litt å gå på. Bør jeg velge 600W, 700W eller 800W?

Forsøkte å bruke en PSU kalkulator men den manglet i7-930 og GTX 460.

Endret av kimiko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...