Gå til innhold

Hvilken filformat for best bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er sluttproduktet ? Jeg vil tro at så lenge du har gjort en god jobb før du genererer filen, så er det ikke så nøye om du leverer JPEG eller TIFF.

Enig med Tom, alt du scanner fra papir vil ha så begrenset dynamisk område at det holder lenge med JPG så lenge du ikke komprimerer for hardt og gjør grunnleggende justeringer før du scanner. Hvis du sliter med å få papiret hvitt nok (og skriften svart nok) samtidig med at bilder er OK kan du scanne tekst og bilder for seg og så sette de sammen igjen etterpå.

Lenke til kommentar

jpeg er ganske dårlig til å enkode tekst. Hvis jeg skal lagre screenshots eller scans der tekst er viktig, bruker jeg png. Alternativet er å lagre ukomprimert, tar mer plass, blir marginalt bedre. Hvis du ikke er avhengig av å sende fila fra eller til mailklienter som har begrensning på filstørrlese, eller skal lagre store mengder av filene, er det bare å gå for ukomprimerte alternativer.

Lenke til kommentar

har brukt jpeg før men teksten og bildet blir bare mer og mer utydelig for hvergang jeg kopierer

Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette. Hvis du skal åpne og lagre filen flere ganger vil JPG åpenbart fungere dårlig siden det gir dårligere kvalitet for hver gang du lagrer, men hvis du scanner og printer eller legger den scannede siden inn i et dokument bør det gi et helt OK resultat.

Forøvrig enig med Olaaaaa at JPG ikke er god på lagring av tekst, det var derfor jeg kommenterte lav kopmprimering i første innlegg. På den annen side blir filene store hvis du skal bruke et 24-bits format med lossless komprimering.

Hvis jeg bare skal lage en enkel kopi av et dokument scanner jeg bare rett til JPG. Skal jeg ha best mulig kvalitet scanner jeg gjerne i 300dpi, lagrer som TIF og kjører OCR på dokumentet. Bilder scanner jeg da ofte separat, mens grafikk gjerne blir bra nok rett fra "tekstscannet". Da kan jeg lage en ny versjon i Word og/eller Pdf hvor både tekst og bilder blir bra (eller så bra som mulig), men det krever mer arbeid og et OCR-program koster også litt.

Lenke til kommentar

har brukt jpeg før men teksten og bildet blir bare mer og mer utydelig for hvergang jeg kopierer

Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette. Hvis du skal åpne og lagre filen flere ganger vil JPG åpenbart fungere dårlig siden det gir dårligere kvalitet for hver gang du lagrer, men hvis du scanner og printer eller legger den scannede siden inn i et dokument bør det gi et helt OK resultat.

Forøvrig enig med Olaaaaa at JPG ikke er god på lagring av tekst, det var derfor jeg kommenterte lav kopmprimering i første innlegg. På den annen side blir filene store hvis du skal bruke et 24-bits format med lossless komprimering.

Hvis jeg bare skal lage en enkel kopi av et dokument scanner jeg bare rett til JPG. Skal jeg ha best mulig kvalitet scanner jeg gjerne i 300dpi, lagrer som TIF og kjører OCR på dokumentet. Bilder scanner jeg da ofte separat, mens grafikk gjerne blir bra nok rett fra "tekstscannet". Da kan jeg lage en ny versjon i Word og/eller Pdf hvor både tekst og bilder blir bra (eller så bra som mulig), men det krever mer arbeid og et OCR-program koster også litt.

takker :) akkurat det jeg ville vite

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...