Gå til innhold

Jamat/neimat når man trener

Anbefalte innlegg

Trenger litt veiledning mtp hva som er jamat og neimat når man vil komme i bra form :) Gjerne litt om hvor ofte, hvor mye og hva som er bra om man vil oppnå resultater litt raskere. Fyr løs

Endret av louisami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel egentlig ikke noe spesifikt jeg skal trene.

I skrivende stund veier jeg 83kg, 180 høy, 26,5 i BMI og overvektig ifølge diverse BMI kalkulatorer på nettet.

Skal trene håndball fom høsten, jogge fra skolestart, pluss treningsstudio fra og med neste uke.

Målet er å komme ned i 75, samtidig som jeg ikke forbrenner muskler, men fett.

Hadde vært utrolig takknemlig om noen kunne skrevet på PM hva jeg burde trene når jeg begynner på treningsstudio, hvilke øvelser som passer mitt formål, og hva mat jeg bør holde meg unna/ bør få i meg. :)

Lenke til kommentar

Sjå stronglifts.com og gjer nybegynner-programmet der. Fokuser på teknikk i starten, og øv mykje med berre stang. Istedet for inverted rows (omvendt roing) så kan du prøve deg på stangroing (google) eller vendinger om teknikken sitter. Vendinger er en utruleg eksplosiv øvelse, som burde ha god overføring til handballen ;)

Lenke til kommentar

DU er på ingen måte overvektig, fotballspillere på toppnivå veier ofte mye mer enn det der. Har du mye å ta i på magen? Er du mest opptatt av å se bra ut på kort sikt er kanskje en deff tingen men det er vel ikke det du søker?

Lenke til kommentar

Har endel å ta i på magen ja, vil ha dette bort samtidig som jeg trener skadeforebyggende og får bedre konsidjon.

Har lagt opp en rute hjemme på 2,5km som jeg kommer til å jogge daglig.

For tiden er jeg i Portugal, og har syklet 7km ca hver annen dag, pluss jogget endel. Spiser mye mandler her nede, hørt at det er proteinrikt?

Lenke til kommentar

Nei-mat er "energi-drikker" rødt/grønn/blå/gult skvip som kun er sukker.

Det er bedre om du lister opp hva du pleier å spise/liker.

Merk at det er også totale mengde vs forbrenning/aktivitet som teller i første rekke og ikke selve typen mat. Det kommer i andre rekke og er viktig med tanke på tap av muskelmasse , energinivå osv.

Lenke til kommentar

Pleier å spise:

Frokost: 3 skiver med skinke/ost/leverpostei(når jeg er sulten/har tid) drikker vann

Skolen: Rundstykker på Rema og smør på kuvertpakker. Ofte to brus (0,5l)og eventuell skolemat, om jeg har giddet å lage.

Før jobb: En brus, pluss noe fastfood (gjerne baguette hos bigbite)pluss en sjokolade eller noe annet digg til jobben.

Middag: Det som serveres, spiser sjeldent mer enn en porsjon.

Kvelds: Samme som frokost.

Kommer sent hjem fra jobb, som gjør at jeg ofte ikke spiser middag, dette gjør at jeg gjerne kompenserer med fastfood. (Les: Spiser ikke på McDonalds og Burgerking, liker det ikke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...