christian1986 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Planlegger kablet nettverk i min nye leilighet og har derfor en del spørsmål jeg håper noen kan svare på. Det første er kan jeg bruke innfelte bokser selv om kablene ligger utenpå veggen(dvs skjult inni list)? Når jeg først legger kable, hvilke bør jeg velge(cat5, 6, 7)? Lønner det seg å legge dobbelt til NASet(en freenasboks som ikke er veldig heftig spekket, men har nok lagring)? Går det bra å legge en slik kable i 90graders sving i lister? Takker for samtlige innput:-) Edit: Og ja, noen tips til vanlige lister som har mulighet for å skjule en kabel? Da helst med utsalgssted:)? Endret 31. juli 2010 av christian1986 Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 DU må huske på et par ting når du skal kable... Cat 5 er den minste og tynneste kabelen. Også lettere å bøye / legge. Cat 6 er Gigabit, og er også litt tykkere og mer tungvint å strekke. Bøying i 90 graders vinkel anbefales ikke. Mister signalkvalitet. Forøvrig lettere å strekke cat 5 enn cat 6... Cat 5 er mer enn nok til å streame dvd-filmer fra NAS-disken og til forskjellige punkter. Skal du ha et patchepanel? Kanskje litt overkill? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Cat5e er Gigabit. Tror de fleste Cat5-kabler som selges nå er Cat5e-kabler. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Mener også at alt av cat5 i dag egentlig er cat5e, og denne støtter gigabit. Skal du ha 10Gb må du ikke gå for cat6 (Da denne også maks klarer 1Gb) men cat6a. 90grader sving går greit så lenge den har stor nok svingradius. Mener å huske at 4 ganger diameteren til kabelen er en huskeregel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå