Gå til innhold

Objektiv til Nikon D60

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skulle gjerne ha hatt et objektiv til en Nikon D60 som ikke var så mye dyrere enn rundt 3000 og som fungerer bra til en 18-årig amatør. Jeg har sett litt rundt, problemet er bare at jeg ikke aner hva jeg ønsker meg, da alt virker fristende. Jeg har nå et vanlig kitobjektiv som jeg er sånn delvis fornøyd med til mitt bruk (dvs litt alt mulig, portrett, landskap, inne, ute).

Er det noen som har noe å anbefale (eller ikke anbefale)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre bildekvalitet og større zoomomfang: Nikon 16-85 (dog litt over budsjett)

Bedre lysstyrke med zoom: Tamron 17-50 VC

Bedre lysstyrke uten zoom og uten stabilisering: Nikon 35/1.8 eller Sigma 30/1.4

Ønsker du vidvinkel eller tele er det andre alternativer.

Husk at D60 ikke har innebygget motor, så du må være sikker på at alle objektiver du kjøper må ha egen motor dersom du vil ha autofokus.

Det viktigste er å finne ut hva du synes begrensningene med objektivet du har er. Synes du det gjør jobben fint og dekker behovet ditt er det mye annet gøy å bruke 3000,- på. Kitobjektivet er fotoverdenens hasj; temmelig ufarlig, men prøver man seg på noe hardere sitter man plutselig der med heroinsprøyten i øyet.

Les de tilsvarende trådene på forumet, så står det veldig mye der.

Lenke til kommentar

Etter kitobjektivet mener jeg det er flere naturlige veier å gå alt avhengig av hva du har lyst til å fotografere. Her er disse veiene i ingen bestemt rekkefølge:

- Tele. Dette er glimrende for fotografering av fugler, mennesker på lang avstand, fjelltopper og mye annet

- Vidvinkel gir en spesiell effekt, rare ansikter, godt for trange rom, fasader i tette bygater, landskap og mye annet.

- makro er glimrende til portretter, blomster, insekter og andre små detaljer. Mange makro-objektiver har også mer tele enn kitobjektivet

- selektiv fokus. Det betyr lite eller ingen zoom, men til gjengjeld mulighet for mye kortere lukkertider, lavere ISO-verdier og kort dybdeskarphet (diffus bakgrunn, skarpt motiv)

I tillegg kan du vurdere noe morsomt tilbehør:

- Stativ

- polariseringsfilter

- ND-filter

- blits

- bakgrunnslerret

- reflektor

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...