lisA- Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Det er jo sånn at om man tjener under et visst beløp kan man ha frikort. Litt under 40000. Hva om jeg skaffer meg en deltidsjobb til høsten og jeg tror at jeg ikke kommer til å tjene mer enn det jeg kan med frikort, men så overstiger jeg 40000 allikevel. Hva skjer da? Og hvordan regner de et år? Er det et år etter den dagen man begynner å jobbe, eller er det sånn at jeg kan tjene 40000 før nyttår, og så begynner jeg på ny igjen i 2011? Har ikke hatt noen jobber tidligere i år. Takk for svar! Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Det er jo sånn at om man tjener under et visst beløp kan man ha frikort. Litt under 40000. Hva om jeg skaffer meg en deltidsjobb til høsten og jeg tror at jeg ikke kommer til å tjene mer enn det jeg kan med frikort, men så overstiger jeg 40000 allikevel. Hva skjer da? Og hvordan regner de et år? Er det et år etter den dagen man begynner å jobbe, eller er det sånn at jeg kan tjene 40000 før nyttår, og så begynner jeg på ny igjen i 2011? Har ikke hatt noen jobber tidligere i år. Takk for svar! 1. Frikort: Om du tjener litt mer enn beløpsgrensen på 40.000,- så hadde jeg ikke giddet å bry meg. Arbeidsgiveren vil da trekke 50% av det OVER 40.000,-. Dette er jo i realiteten småpenger, og du får da noen hundrelapper tilbake året etter. På slike beløp betaler du vel egentlig ikke skatt, men trygdeavgift. 2.Inntjeningsår: Har du noen gang levert selvangivelse for andre perioder enn fra 1.jan til 31.des? De 40.000,- kan du tjene i des. om du vil, og nye 40.000,- i jan. men DA er kvota brukt opp for dét året. Lenke til kommentar
lisA- Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Det er jo sånn at om man tjener under et visst beløp kan man ha frikort. Litt under 40000. Hva om jeg skaffer meg en deltidsjobb til høsten og jeg tror at jeg ikke kommer til å tjene mer enn det jeg kan med frikort, men så overstiger jeg 40000 allikevel. Hva skjer da? Og hvordan regner de et år? Er det et år etter den dagen man begynner å jobbe, eller er det sånn at jeg kan tjene 40000 før nyttår, og så begynner jeg på ny igjen i 2011? Har ikke hatt noen jobber tidligere i år. Takk for svar! 1. Frikort: Om du tjener litt mer enn beløpsgrensen på 40.000,- så hadde jeg ikke giddet å bry meg. Arbeidsgiveren vil da trekke 50% av det OVER 40.000,-. Dette er jo i realiteten småpenger, og du får da noen hundrelapper tilbake året etter. På slike beløp betaler du vel egentlig ikke skatt, men trygdeavgift. 2.Inntjeningsår: Har du noen gang levert selvangivelse for andre perioder enn fra 1.jan til 31.des? De 40.000,- kan du tjene i des. om du vil, og nye 40.000,- i jan. men DA er kvota brukt opp for dét året. Har aldri levert selvangivelse, jeg. Har heller aldri hatt noen jobb. Endret 31. juli 2010 av lisA- Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Det er jo sånn at om man tjener under et visst beløp kan man ha frikort. Litt under 40000. Hva om jeg skaffer meg en deltidsjobb til høsten og jeg tror at jeg ikke kommer til å tjene mer enn det jeg kan med frikort, men så overstiger jeg 40000 allikevel. Hva skjer da? Og hvordan regner de et år? Er det et år etter den dagen man begynner å jobbe, eller er det sånn at jeg kan tjene 40000 før nyttår, og så begynner jeg på ny igjen i 2011? Har ikke hatt noen jobber tidligere i år. Takk for svar! 1. Frikort: Om du tjener litt mer enn beløpsgrensen på 40.000,- så hadde jeg ikke giddet å bry meg. Arbeidsgiveren vil da trekke 50% av det OVER 40.000,-. Dette er jo i realiteten småpenger, og du får da noen hundrelapper tilbake året etter. På slike beløp betaler du vel egentlig ikke skatt, men trygdeavgift. 2.Inntjeningsår: Har du noen gang levert selvangivelse for andre perioder enn fra 1.jan til 31.des? De 40.000,- kan du tjene i des. om du vil, og nye 40.000,- i jan. men DA er kvota brukt opp for dét året. Har aldri levert selvangivelse, jeg. Har heller aldri hatt noen jobb. My mistake... Alt av arbeid i Norge straffes pr kalender-år. Edit: "skattes" skulle det stå. Endret 1. august 2010 av Autofil Lenke til kommentar
lisA- Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Det er jo sånn at om man tjener under et visst beløp kan man ha frikort. Litt under 40000. Hva om jeg skaffer meg en deltidsjobb til høsten og jeg tror at jeg ikke kommer til å tjene mer enn det jeg kan med frikort, men så overstiger jeg 40000 allikevel. Hva skjer da? Og hvordan regner de et år? Er det et år etter den dagen man begynner å jobbe, eller er det sånn at jeg kan tjene 40000 før nyttår, og så begynner jeg på ny igjen i 2011? Har ikke hatt noen jobber tidligere i år. Takk for svar! 1. Frikort: Om du tjener litt mer enn beløpsgrensen på 40.000,- så hadde jeg ikke giddet å bry meg. Arbeidsgiveren vil da trekke 50% av det OVER 40.000,-. Dette er jo i realiteten småpenger, og du får da noen hundrelapper tilbake året etter. På slike beløp betaler du vel egentlig ikke skatt, men trygdeavgift. 2.Inntjeningsår: Har du noen gang levert selvangivelse for andre perioder enn fra 1.jan til 31.des? De 40.000,- kan du tjene i des. om du vil, og nye 40.000,- i jan. men DA er kvota brukt opp for dét året. Har aldri levert selvangivelse, jeg. Har heller aldri hatt noen jobb. My mistake... Alt av arbeid i Norge straffes pr kalender-år. Edit: "skattes" skulle det stå. huh? Kan jeg fortsatt tjene 40000 fram til 2011 og så begynne på ny? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Syntes "straffes" var en svært passende betegnelse jeg. Som han skriver (eller skulle skrive), så skattes inntekter per kalenderår - altså starter man på ny frisk når rakettene smeller i slutten av desember. Så lenge du ikke tjener mer enn frigrensen frem til rakettene går av har du ikke noe å bekymre deg for før etter nyttår. Hvis du har planer om å tjene mer enn 39 997 netto i perioden 01.01.2011 - 31.12.2011 så må/bør du ha skattekort for 2011. Lenke til kommentar
lisA- Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Ok, om jeg får meg jobb til høsten, så skaffer jeg meg frikort da og skattekort etter nyttår. Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Min erfaring er at det i hvert fall straffet seg stort å starte med frikort for så å måtte skatte 38 prosent resten av året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå