Gå til innhold

Augustfest 2010 - JohnMerrick

Anbefalte innlegg

Bruker: JohnMerrick

Deltagernivå: Pingle

Tema: Traveling light

Utstyr: D90 + 35mm f/1.8 eller 50mm f/1.8

Da prøver jeg meg på min første fest her på akam, med stor fare for å ikke fullføre selv på pingle nivå. Jeg kjører pingle både på deltagernivå og utfordring, tema for alle fire ukene er traveling light, og tanken er enkelt og greit at jeg tar med meg kun kamera med ett av mine små fastobjektiver påmontert på jobb og fyrer av et par skudd etter jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært et begredelig fotovær i det siste, med et grått, ensfarget skylag som dekker hele himmelen. I dag var det litt bedre, fremdeles fullstendig overskyet men i det minste litt tekstur i skyene, så jeg tok meg en liten spasertur med kameraet etter jobb, men fikk det ikke helt til. Om jeg ikke skal ryke ut av utfordringen før jeg i det hele tatt kommer igang, så er det vel på tide å poste noe, så her kommer mitt første bidrag.

Boland´s Flour Mills

post-110075-1281048271,4833_thumb.jpg

Boland´s Flour Mills var et av de sentrale "strongholds" for de irske opprørerne under "the easter rising" i 1916. 24. april 1916 forsøkte et sted mellom 1000 og 1500 irske kvinner og menn å ta over Dublin med det endelige mål å kaste britene ut av Irland. Forsøket feilet, søndag 30. april var det over, og Dublin lå i ruiner. Rundt 130 soldater og politimenn hadde mistet livet i kampene og rundt 450 sivile.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer.

Perspektivkorrigering hadde definitivt gjort seg, ja... Dessverre har jeg ikke noe egnet programvare for øyeblikket, jeg har bare Aperture 2. Jeg har ment å kjøpe Capture NX i et par år nå, men har bare ikke kommet så langt..

Jeg klatret opp på et murgjerde for å få tatt bildet, men måtte likevel tilte kameraet oppover for å unngå bilene som stod parkert langs bygget og tønnefortegningen fra 35 f/1.8 kommer også tydelig frem på slike bilder.

Når jeg tok bildet var jeg faktisk ikke klar over historien til denne møllen, men mens jeg stod oppå gjerdet, kom det en eldre kar ut ifra huset gjerdet hørte til og spurte meg om jeg kjente til historien bak denne bygningen. Jeg har lest litt om the Easter Rising de siste dagene, og vurderer å gjøre dette til et tema i August festen min.

Jeg fortsetter med bilder som 35 f/1.8 egentlig ikke egner seg til...

Liberty Hall

post-110075-1281305870,6554_thumb.jpg

Liberty Hall var opprinnelig hovedkvarteret til Irish Transport and General Workers Union, og etterhvert også hovedkvarteret til ICA, Irish Citizen Army. Det var her planleggingen til The Easter Rising ble gjort, og i forkant av opprøret ble det også produsert våpen som bomber og bajonetter der. Bygningen ble forlatt av opprørerne Mandag den 24. April, noe britene ikke var klar over, og Liberty Hall var det første målet som ble bombet av britene og bygget ble jevnet med jorden. En tro kopi ble bygget ble bygget etter opprøret, men ble på slutten av 50-tallet erklært utrygt og revet. Dagens bygg var fullført i 1965 og er Dublin´s nest høyeste bygg. Det regnes som et landmark og et eyesore, pent er bygget definitivt ikke...

SIPTU (Services, Industrial, Professional and Technical Union) som eier bygget har søkt om tillatelse til å rive bygget og bygge et nytt hovedkvarter på samme stedet. Bygget var planlagt revet i fjor, men står der altså fortsatt.

Lenke til kommentar

Etter tre uker med grått og ultratrist vær fikk vi endelig litt godvær forrige uke, og helgen var helt fantastisk. Bilder ble det så-som-så med dog...

Papal Cross 10. August

post-110075-1281992505,9568_thumb.jpg

The Papal Cross i Phoenix Park ble bygget i forkant av pave John Paul II´s besøk i 1979. Rundt 1.25 million mennesker møtte for pavens gudstjeneste, ca en tredjedel av Irlands befolkning.

Guinness i et tidlig produksjonstadium? 14. August

post-110075-1281993574,129_thumb.jpg

Som sagt, fantastisk vær i helgen. På Lørdag dro jeg og to venninner på tur til Skerries nord for Dublin. Flott tur, men vi dro ut i tolv-tiden og lyset var deretter.

Lenke til kommentar

Det har vært et begredelig fotovær i det siste, med et grått, ensfarget skylag som dekker hele himmelen. I dag var det litt bedre, fremdeles fullstendig overskyet men i det minste litt tekstur i skyene, så jeg tok meg en liten spasertur med kameraet etter jobb, men fikk det ikke helt til. Om jeg ikke skal ryke ut av utfordringen før jeg i det hele tatt kommer igang, så er det vel på tide å poste noe, så her kommer mitt første bidrag.

Boland´s Flour Mills

Boland´s Flour Mills var et av de sentrale "strongholds" for de irske opprørerne under "the easter rising" i 1916. 24. april 1916 forsøkte et sted mellom 1000 og 1500 irske kvinner og menn å ta over Dublin med det endelige mål å kaste britene ut av Irland. Forsøket feilet, søndag 30. april var det over, og Dublin lå i ruiner. Rundt 130 soldater og politimenn hadde mistet livet i kampene og rundt 450 sivile.

Denne ble flott...fine farger, bra komposisjon :yes:

Lenke til kommentar

Takk for kommentar RandiA.

Denne uken er jeg virkelig misfornøyd med det jeg har å presentere. Det har vært skikkelig hardkjør på jobb med masse overtid, og jeg har vurdert å bare droppe ut av utfordringen. Men viljen til å fullføre er altså høyere enn stoltheten, så her er et par bilder jeg normalt ikke ville ha offentliggjort:

Old and new 20. August

post-110075-1282518602,0603_thumb.jpg

Jobbet sent på Fredag, og forlot kontoret som siste mann på avdelingen rundt halv åtte. Lyset var bra, men dessverre rotet jeg meg opp i en bydel det var håpløst å ta bilder uten sjenerende skygger. Jeg syntes denne samlingen av gamle og nye hus var ganske interessant, men er ikke fornøyd med hverken komposisjon eller skyggene.

Høst i anmarsj 22. August

post-110075-1282519337,5102_thumb.jpg

Dagens fototur var på under 10 minutter. Høstfargene har så smått begynt å dukke opp, og tanken her var vel egentlig å fange litt høststemning. Jeg så en veldig dramatisk himmel ut gjennom kjøkkenvinduet, og bestemte meg for å løpe ut å ta dette bildet. Problemet er bare at skyene ligger veldig lavt i Irland og fyker over himmelen, så før jeg hadde fått på meg skoene og kommet meg til nærmeste tre, så var de dramatiske skyene for lengst blåst bort.

Lenke til kommentar

Det var en ganske heftig himmel i kveld, så jeg tok meg en liten spasertur etter jobb. Bare en snartur i området der jeg jobber, og bildene ble vel i overkant "turist", men himmelen var da i det minste fin...

City Quay - 24. August

post-110075-1282687530,5215_thumb.jpg

City Quay i tidlig høstdrakt til venstre, og fra høyre The Customs House, The Spire og Liberty Hall.

Edit:

Burde vel egentlig ha postet dette i stedet:

post-110075-1283033469,3784_thumb.jpg

Endret av JohnMerrick
Lenke til kommentar

Etter regnet - 27. August

Jeg var på rett sted på rett tid i går, men med feil utstyr. Godt lys, rikelig med gode motiver, men jeg kunne virkelig ha trengt et videre objektiv. Komposisjonen her er og blir et kompromiss.

post-110075-1283037137,0246_thumb.jpg

Og selve regnet:

og regnet...Bildet er ikke stort å skryte av, men det er sjeldent jeg tar bilder der regnet faktisk synes...

post-110075-1283037746,7725_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...