Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

 

Helt sikkert mange som har fått det med seg ja. Skulle tro Jesus hadde gjort ett litt større nummer ut av det dersom det skulle erstatte de ti bud.

 

Men da regner jeg med at vi kan ha andre Guder enn.. Gud da?

Ja den andre heter Jesus Kristus.

Men reglen er jo opphevet. Kan jeg tilbe andre guder også og komme til himmelen, så lenge jeg elsker alle andre som Jesus elsket dem? Det betyr jo i så fall ingenting om hvem jeg tilber.

Det at Moses sine lover er opphevet for de kristne betyr ikke at de kristne fritt kan drepe, stjele, lyve osv. det er fortsatt synd.

 

Hvorfor det?

 

Og jeg sikter til å tilbe andre Guder. drepe og stjele handler om etikk i dagens samfunn

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Helt sikkert mange som har fått det med seg ja. Skulle tro Jesus hadde gjort ett litt større nummer ut av det dersom det skulle erstatte de ti bud.

 

Men da regner jeg med at vi kan ha andre Guder enn.. Gud da?

Ja den andre heter Jesus Kristus.

Men reglen er jo opphevet. Kan jeg tilbe andre guder også og komme til himmelen, så lenge jeg elsker alle andre som Jesus elsket dem? Det betyr jo i så fall ingenting om hvem jeg tilber.

Det at Moses sine lover er opphevet for de kristne betyr ikke at de kristne fritt kan drepe, stjele, lyve osv. det er fortsatt synd.

 

Hvorfor det?

 

Og jeg sikter til å tilbe andre Guder. drepe og stjele handler om etikk i dagens samfunn

Det er kanskje på tide å spørre om hvem som "opphevet" disse lovene? Var det Jesus eller Paulus? Alle og enhver er frie til å sitere bibelen her.

Lenke til kommentar

 

Men hvor står det at det budet ERSTATTER de ti bud? I ditt sitat står det "Et nytt bud gir jeg dere...."

Det blir 11 såvidt jeg kan se.

Moseloven inkl. de 10 bud er opphevet, khaffner

 

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

 

 

Uhm.. logikken her blir da:

 

1. Dere er løsrevet fra loven!!!

2. Betyr det at vi ikke trenger følge loven?

3. Nei, slett ikke. Bryter dere den, synder dere (og det er ikke lov)

 

Ergo, ingen lov er opphevet

 

Det blir som å si til en fange at han er fri, og sette en ekstra hengelås på cellen han

Lenke til kommentar

..Ergo, ingen lov er opphevet...

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

 

Betyr det at du ikke ser ordet "opphevet" i dette NT sitatet ?

 

Joda jeg ser dette. Da antar jeg at du kan svare meg også da: Jeg kan be kveldsbønnen min til hvem jeg vil, og fremdeles komme til himmelen, dersom jeg elsker alle andre som jesus ville? Fordi det å elske andre på riktig måte, kommer vel ikke i konflikt med hvilke Gud jeg tilber?

 

Edit: kan vel lyve litt innimellom også da?

 

Stjeling, drap og slikt holder jeg meg unna av eget initiativ.

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

..Ergo, ingen lov er opphevet...

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

 

Betyr det at du ikke ser ordet "opphevet" i dette NT sitatet ?

 

Joda jeg ser dette. Da antar jeg at du kan svare meg også da: Jeg kan be kveldsbønnen min til hvem jeg vil, og fremdeles komme til himmelen, dersom jeg elsker alle andre som jesus ville? Fordi det å elske andre på riktig måte, kommer vel ikke i konflikt med hvilke Gud jeg tilber?

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

Betyr det at du ikke ser ordet "Slett ikke!" i dette NT sitatet ?

Lenke til kommentar

..Ergo, ingen lov er opphevet...

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

 

Betyr det at du ikke ser ordet "opphevet" i dette NT sitatet ?

 

Joda jeg ser dette. Da antar jeg at du kan svare meg også da: Jeg kan be kveldsbønnen min til hvem jeg vil, og fremdeles komme til himmelen, dersom jeg elsker alle andre som jesus ville? Fordi det å elske andre på riktig måte, kommer vel ikke i konflikt med hvilke Gud jeg tilber?

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

Betyr det at du ikke ser ordet "Slett ikke!" i dette NT sitatet ?

 

For det første unngår du enda en gang å svare på ett konkret spørsmål.

 

For det andre, hvis loven er opphevet hvordan er synden definert da

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Hvis Gud var allmektig før han skapte universet, jorden, mennesket, engelen Lucifer... Hvorfor skapte han det?

 

Bør vi ikke heller først få svar på hvem som skapte Gud eller hvordan han/hun ble til?

Dette argumentet kan brukes mot alle teorier om livets opprinnelse.

 

Hvem/hva skapte den første massen/energien/partiklene som hele universet er bygget på grunnlag av? Oppsto det av ingenting?

 

Det blir vel egentlig spørsmålet; Hva kom først, høna eller egget?

 

Kan gud alltid ha eksistert? Det går vel ann å tenke seg til at en livsform etterhvert (en svært gammel en) kan ha utviklet gudommelige egenskaper. Nå spekulerer jeg bare her. :p Men poenget er bare at alt som eksisterer vil det finnes en vitenskapelig forklaring bak. :)

 

jesusridingdinosaur.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes IHS fortjener noe "cred." for å nevne kjærlighetsbudet.

 

Om du er kjærlig, så vil du neppe finne på å drepe, stjele og pule nabokona. Lyve er en vanskelig en, for hvem har ikke benyttet seg av en hvit løgn, eller løyet i farlige situasjoner. Logikk sier at en av og til må kunne frikjøpes fra det budet om at en ikke skal lyve. Å lyve minst mulig hadde vært enklere å forholde seg til.

 

Regler lages gjerne litt rigide, og bestemte. Så i ett sånn lys kan jeg forstå at de skrev: "Du skal ikke lyve! (basta bestemt)"

Endret av G
Lenke til kommentar

Løsningen til denne diskusjonen vil være å lese "Tricell" innleggene i diskusjonen.

 

Innlegg nr 7 side 1

Innlegg nr 64 side 4

Innlegg nr 87 side 5

Innlegg nr 91 side 5

Innlegg nr 94 side 5

Innlegg nr 96 side 5

Tricell, du kommer ikke spesielt fordelaktig ut av denne debatten. Ateister som er overbevist om at de har rett er omtrent like troverdige som fundamentalistisk religiøse. De bruker forskere som profeter og viser til at de har rett og at det ikke finnes alternative forklaringer, uten å ha nok faglig tyngde til å kunne vurdere argumentasjonen deres godt nok. Ergo er det ikke det spor mer oppegående enn alle dem som er religiøse og tar kirken og deres menn som de eneste som har de riktige svarene. Har man dogmatisk tro på vitenskapens teorier og anser dette som fasit blir vitenskapen til en religion. Man glemmer det viktige vitenskapelige prinsippet at man konstant skal være på utkikk etter og omfavne nye teorier hvis det viser seg at argumentasjonen disse er bygget på er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...