Gå til innhold

Veien til regissør ?

spetwols

Anbefalte innlegg

yo! ^^

Er utrolig interesert i film. Alltid likt å drive med film kamera helt siden jeg var liten, og utforsket og eksprementert. Sett kjempe mye film også såklart. Jeg ble 17 i år. Dvs at jeg egentlig skulle begynte i 2 klasse på vgs nå.

Men ting gikk ikke akuratt som planlagt. Helt fra 8 klasse var jeg bestemt på og gå medier og kommunikasjon. Kan nevne at jeg har har hatt veldig problemer på skolen. Med og konstentre meg osv. Så jeg har fått ekstra tilrettelgning. Så når vi skulle søke så "rådet" rådgiveren min meg til å søke på apo. Jeg sa bestemt at jeg vil kun søke medier og kommunakasjon. Men han bestemte faktisk at jeg ikke fikk lov til å søke det fordi jeg kom til å rote til alt. At jeg ikke kom til å klare å fullføre året. Så det endte med at jeg søkte apo. Så alt ble jo fullstendig vridd for meg. Jeg gikk første halv året på apo på elektriker. Men jeg hadde rett og slett ingen form for motivasjon. Så siste halv året var jeg så dritt lei at jeg omtrent droppa helt ut. Jeg bare jobbe 4 dager i uken, og skole 1.

Jeg hadde absolutt ingen gnist får å fortsette der. Helt uintresant for meg.

Så jeg fikk jo ikke fullført det skoleåret. Godkjent det altså. Det er igrun helt greit for meg, for jeg er klar for å starte på nytt, med masse motivasjon nå. Problemet er at jeg søkte på media og kommunakasjon på 1, og 2 valget. Jeg kom ikke inn på noe av det. Ikke 3 valget en gang. Det er fordi han bare søkte meg helt vanlig inn uten karaterer ellernoe. Og jeg har alltid trengt tilrettelegning, og det var det som var meningen at han skulle søke. Men det gjorde han ikke.

Så nå sitter jeg fint i det. Eneste jeg drømmer om er å bli regissør. Noe som jeg virkelig brenner for. Jeg har tenkt masse på forkjellige ting, men det er det jeg virkelig vil.

Jeg har andre hobbyer som jeg kun vil beholde da som hobbyer.

Nå så har jeg ikke kommet inn på noen av linjene. Det jeg egentlig lurte på var hvordan bli veien til regissør. Å hva jeg eventuelt burde gjøre nå ?

Man burde vel helst egentlig gå medier og kommunaksjon på vgs ? Og hva etter det ? Vet at det er filmskole på lillehamer, men den er jo utrolig vanskelig å komme inn på.

Tusen takk for all hjelp a!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går MK, og skal begynne i 3. klasse nå. Foruten en periode på 4-5 uker i første klasse har vi ikke skrevet noe manus/lagd film, da andre ting som foto og grafisk design blir prioritert mye høyere (hvertfall på vår skole).

Hvis du virkelig brenner for å bli regissør, kunne det vært en idé å lage en konto på Youtube hvor du legger opp filmer du lager, men det er viktig at du legger mye arbeid i dem. Er du heldig (og ikke minst dyktig) kan du kanskje bli snappet opp og få sjansen til å lage ordentlig film. Mye går an uten utdanning, men ofte vil utdanning likevel gjøre veien frem enklere.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg går MK, og skal begynne i 3. klasse nå. Foruten en periode på 4-5 uker i første klasse har vi ikke skrevet noe manus/lagd film, da andre ting som foto og grafisk design blir prioritert mye høyere (hvertfall på vår skole).

Hvis du virkelig brenner for å bli regissør, kunne det vært en idé å lage en konto på Youtube hvor du legger opp filmer du lager, men det er viktig at du legger mye arbeid i dem. Er du heldig (og ikke minst dyktig) kan du kanskje bli snappet opp og få sjansen til å lage ordentlig film. Mye går an uten utdanning, men ofte vil utdanning likevel gjøre veien frem enklere.

Lykke til! :)

ja, nettopp. Takk for svar. Ja har tenkt på veien uten om skole også. Men den er jo så klart mye hardere og man må nok trenge en del flaks i tilegg da. Jeg har enda ikke noe orntlig kamera enda, men jeg driver og sparer til panasonic XHA1 som vist skal være et veldig nybegynner kamera.

Regissøren sin jobb er jo å filmatisere en historie. Det jeg ikke er så veldig flink på er å skrive historier, noveller osv. Så det blir liksom litt vanskelig for meg å lage en film i løse lufta. Har jo ikke veldig mye erfaring, men det er jo noe man alltid lærer nye ting.

Men rekker ikke skrive mere nå, party time!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Først av alt: Spark han rådgiveren din. Makan til tulling.

Forøvrig er jeg enig med plakatmannen. Jeg har gått 2 år på MK, og det var nesten bare fokus på foto og grafisk design. MEN det er likevel mye du kan ta med deg her!!! Komposisjonsprinsippene passer for all medieproduksjon. Medieteorien kan være veldig nyttig (det har jeg erfart i ettertid). Og det skader ikke å kunne gjøre andre ting heller...? Dessuten må du gjennom vgs for å kunne ta noe høyere utdanning, noe jeg anbefaler dersom du vil bli regissør. Så da er det vel bedre å gjøre noe som er litt relevant, enn noe elektriker- eller mekanikergreier som tydeligvis ikke er interessant for deg.

En regissør sin oppgave er i hovedsak å instruere cast og crew i arbeidet med å formidle regissøren sin tolkning av manuset. Da sier det seg nesten selv at ting som psykologi, (interkulturell) kommunikasjon, sosiologi og diverse kan være smarte ting å studere. Det er selvsagt ikke nødvendig... Men det vil gjøre deg til en bedre regissør. Det første jeg ville gjort (etter vgs), var å søke en filmskole. Der får du vært innom de fleste rollene i en filmproduksjon, noe som er essensielt for at du skal kunne instruere andre. Du får også kontakt med andre som brenner for film, og det vil bli mye lettere å skaffe folk til eventuelle prosjekter du skulle ha!

Hvis jeg var deg, ville jeg surfet inne på diverse filmforum, f.eks. Norsk Amatørfilmforum, DVXUser og Filmere.no og plukke opp tips, komme i kontakt med filminteresserte i ditt nærmiljø, og til å stille spørsmål. Mye av mediekunnskapen har jeg fått ved å lese, spørre og observere. Så.. kom i kontakt med andre filminteresserte. Du bør også vurdere et IzzyVideo-medlemskap. Jeg har fulgt denne fyren siden han begynte, og han har enormt mange gode tips! Det koster litt å få tilgang til alle videoene, men det er vel verdt det. Jeg har en del års erfaring, men lærer mye nytt likevel! Veldig god måte å få innsikt og kunnskap på.

Videre.. Du trenger ikke noe godt kamera! Det er en utbredt misforståelse. Du blir ikke noe bedre i å lage film med et godt kamera. Bruk det du har! Du kan lære deg bildekomposisjon og bevegelse uten å ha noe dyrt utstyr. Lær deg først å håndtere kamera, og bruk det til du virkelig får behov for noe bedre. Du kan kjøpe noe ala Canon HV-30.. Relativt billig. Og dersom du absolutt må ha utstyr selv, så bruker du resten av pengene på lyd- og lysutstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...