Gå til innhold

Safe OC av i7 930 og xfx hd5870? hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei jeg har lyst til og overclocke min I7 930 litt:) (kjølingen min er en Corsair H50!)

jeg tenker på hva er den enkleste måten og safeste speedsa jeg kan klokke til ca?

samme med mitt stock xfx 5870.. hvor mye ca er det safe og oc ? ^^

takker for deres hjelp^^

visst dere trenger info om kabinett: Lancool Dragonlord PC-K62

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt du kan klokke kommer helt an på hvilke komponenter du har fått levert. Noen prosessorer takler heftig overklokking, mens en annen ikke klarer så mye i det hele tatt.

Så du må rett og slett bare prøve deg frem.

Men basic så har du standard en BLK på 133mhz. Usikker på hvilken multiplier prosessoren din har, men ganger du 133 med den, får du prosessorhastigheten. Eller prosessorhastighet delt på 133, så har du multiplier.

De fleste hovedkort klarer en BLK på 155-170 uten problemer, eneste du må passe på er ram-hastigheten, siden den også er avhengig av BLK. Så her må du følge litt med på hva du gjør i BIOS. Veit ikke om du har 1333, 1600, 1866 eller 2000mhz-minne. Sørg for at memorydivider er stilt inn så du kommer så nærme opprinnelig hastighet som mulig. Ingen vits å overklokke ram, det er ingen reell hastighetsforbedring der.

Eneste som er kjipt, er at om du har slapp ram, så kan det sette begrensninger for overklokkinga.

For å finne maks hastighet på utstyret ditt, trenger du penn og papir, og en del tid til overs. Da senker du multiplier til 9x, så begynner du å øke BLK helt til pc'n er ustabil. Da finner du hva hovedkortet maks klarer. Så senker du BLK ned igjen. Så senker du ramhastighet til et lavt nivå, og setter cpu multiplier til standard og øker BLK helt til ting kræsjer.

Når det er gjort har du funnet maks BLK og maks cpu-hastighet (uten at ram har ødelagt). Så er det bare å begynne å kombinere, dvs finne ut hvilken kombinasjon som gir best ytelse.

Husk at du i alle prossesser må øke spenningen til både cpu, hovedkort og ram når det begynner å bli ustabilt, for å finne ut om det er noe mer å hente ved å øke strøm-mengden.

Og for all del, sørg for å ha skikkelig kjøling. Ikke begynn med økning av spenning hvis du har stock kjøler.

Mellom hver økning må du kjøre noen stress-tester av cpu for å finne ut om det er stabilt.

Finnes flere hundre forskjellige tråder her om overklokking, så les erpar av dem, så finner du basic info.

Men INGEN kan si deg hvor mye DITT ustyr overklokkes, det må du rett og slett finne ut selv.

Lenke til kommentar

Du er sparsom med opplysninger om hardware, hovedkort og type RAM er greit å vite siden disse gjerne overklokkes samtidig. Det er dessuten ikke alle hovedkort som lar seg overklokke i særlig grad.

HK: Asus P6T SE x58

RAM: OCZ Platinum DDR3 1600Mhz, C7 6GB

Corsair HX750W

Lenke til kommentar

Kjøpte meg 2x XFX 5870 XXX når jeg skulle ha ny pc, disse er factory-overclocked med standard kjøling, ligger på 875/1250 med idle temps på 45-50 grader, load temps helt opp mot 70-75 grader (80-85 er maxtemp på kortet, aldri nådd med MSI Kombustor)

ok:) skal sjekke litt^^ tipper jeg bruker msi afterburner siden det er så mange som bruker det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...