Gå til innhold

Installere Windows7 på en ny egen bygget PC

Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge PC for første gang om noen få dager når delene kommer. men spørsmåle er ganske enkelt. Med å installere windows 7 på harddisken, har jeg da ALT som trengs for å kunne bruke PC´n til gaming å sånn ? er internett eksplorer inkludert i opperativsystemet? og for eksempel kan jeg sette skjermkorte i allerede før jeg har innstallert windows7 ? eller må jeg først installere windows7 og SÅ montere inn skjermkorte å finne driver? som sagt vært skikkelig takknemmelig for å få noen svar rundt det med å installere operativsysteme på ny pc som e har bygd selv. med tanke på om man har alt til å gå rett på nett da osv. å kan begynne å bruke pcn. hva er vikti å få tak i først når windows7 er ferdig installert f.eks. finner windows7 f.eks det innebygde lydkorte i hovedkorte f.eks?

takk for svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 7 finner så og si garantert all hardwaren din, og om ikke kobler den seg på nett og laster ned resten derfra.

Om du ikke har kjøpt noe veldig sært hovedkort eller noe slikt, men det er vel lite trolig.

Hvorfor skal du inn å endre noe i BIOS? Om du ikke skal overklokke, så er det tut å kjør. Eneste du kanskje må, er å sette at DVD ROM startes opp før harddisken, slik at du kan starte installasjonen fra Windows 7 plata.

Skal du lage partisjoner etc, så les litt her:

http://samfunn.myhken.com/?p=819

http://samfunn.myhken.com/?p=915

Lenke til kommentar

Ok=) en lettelse å høre:) fordi har helst ikke lyst å rote i BIOS. håper alle komponentene fungerer når jeg får dem i posten :) komplett.no som leverer. :) har bestillt en i7 960 prossesor, hovedkort, 6gb ddr3ram, readon 5870 grafikk kort 1GB, å ett rått kabinet, å alt annet som trengs til pc´n. regner med det blir en bra gamer pc :p

Lenke til kommentar

Hmm okei.. trengs det partisjon? eller ikke partisjon det samme som at man liksom har "2" harddisker i EN harddisk ? men det er jo egentlig ikke nødvendig da. for min del.

Jeg anbefaler deg virkelig å lage minst to partisjoner. En på f.eks 100 GB til Windows etc, og resten til data, som musikk, bilder, filmer etc.

Når du en gang må reformatere pcen din (skjer nesten alltid) så slipper du alt styret med å ta backup av alt fra Windows disken din. Bare å hive inn plata og formatere og legge inn Windows på nytt. Så ligger alt annet på den andre partisjonen din.

Ekstra kjekt om Windows 7 faktisk blir korrupt (fra f.eks et virus angrep) og du ikke en gang får startet opp pcen...da blir det MYE jobb med diverse Linux live CDer etc for å få ut dataene som ligger på Windows partisjonen.

Men det er jo ditt valg. Jeg setter ALDRI opp en pc uten minst to partisjoner. Enkelt å greit.

Lenke til kommentar

Ok skjønner.. skjønner jeg deg rett at operativsystemet ligg da på egen partisjon, men alt av f.eks spill, bilder, dokumenter ligg på den andre.. så vist maskinen klikker så e d bare å formatere partisjon som windows ligg på å formatere å installere? og når win da er oppe igjen så har jeg mine bilder,spill osv på den andre disken. urørt? er det det du mener? isåfall, lurt. så blir vel å gjøre det:)

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid lurt å installere spill og programmer på andre harddisker/partisjoner, da disse ofte er avhengig av diverse systemregistre og lignende, som gjør at du uansett må installere på nytt. Jeg har et par spill installert på andre harddisker enn den jeg har operativsystemet på, og mange har sluttet å virke etter at jeg reinstallerte.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid lurt å installere spill og programmer på andre harddisker/partisjoner, da disse ofte er avhengig av diverse systemregistre og lignende, som gjør at du uansett må installere på nytt. Jeg har et par spill installert på andre harddisker enn den jeg har operativsystemet på, og mange har sluttet å virke etter at jeg reinstallerte.

ja det har jeg faktisk vært borti før når du nevner det... men dokumenter å sånt er jo greit å ha på en annen partisjon, bilder etc.. men like greit å ha windows partisjon så stor at man kan ha spill på den også. og en liten partisjon til litt Data.

Lenke til kommentar

ja det har jeg faktisk vært borti før når du nevner det... men dokumenter å sånt er jo greit å ha på en annen partisjon, bilder etc.. men like greit å ha windows partisjon så stor at man kan ha spill på den også. og en liten partisjon til litt Data.

100 GB er en fin størrelse på Windows partisjonen. Om du ikke skal kjøre mange store og nye spill da.

Hos meg tar musikk, bilder, filmer etc MYE mer plass en spill, så data partisjonen(e) er ALLTID størst hos meg. Men folk har ulike behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...