chevyz28 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Har noen en guide på hvordan man på best måte skal rense filtre med multicoating? Har lest litt rundt på nettet, men det er så mange forskjellige meninger. Noen sier det er greit med rensemidler og andre sier at det må man ikke finne på å bruke. Hvilke produkter er eventuelt best å bruke? Linsepapir, mikrofiber, rensemidler osv. Det er et Sigma pola filter som jeg skal rense. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Tror du skal være enda mer forsiktig med polafilter enn et robust frontelement - mener det var noen her på forumet som herpet et filter med litt for kraftig rens.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Coatingens robusthet er veldig varierende. Den kan være ekstremt hard og den kan være myk som smør. Vi har sett historier om Hoya-filtre som er nær umulige å rense uten å ripe opp, men hvordan Sigma-filtre er aner jeg ikke. Hard coating er dyrere enn myk (hard coating krever påføring på varmt glass), så dyrt filter kan være en indikasjon... De myke coatingene tåler kjemikalier godt, men ikke friksjon. Endret 31. juli 2010 av Anew Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg bruker t-skjorta.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg bruker t-skjorta.. FWIW: Me too! (men mine Cokin-filtre er ucoated plast... ) Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg bruker t-skjorta.. Godt vi er flere Bruker t-skjorta til både filter (lee, hoya) og objektiver Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Blir ein del møter mellom skjorte og frontelement her og, må eg innrømma. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg bruker faktisk engangs-kluter beregnet for briller når behovet er til stedet,men som alle andre her gjør så gjør jeg også,er stort sett t-shorta som blir brukt Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Har forsiktig prøvd t-skjorta, men det blir bare værre. Den legger igjen mer støv og bare drar flekkene utover. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Protip: Skift til reine kle regelmessig. Lenke til kommentar
tole Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Har god erfaring med å bruke Microstar Mikrofiberklut og Formula MC Lens Cleaner. Begge deler er spesielt laget for linser, filter og optikk. Har ikke testet på multicoating, så jeg skal ikke forskudtere noe resultat. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Har et Hoya HMC filter hvor det står på forpakningen at det ikke skal brukes rensevæske. Da er det jo klin umulig å få bort fingermerker. Men det er et Sigma filter jeg skal prøve meg på nå. Vet ikke om man kan bruke rensevæske på disse. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg pleier å puste på linsen (bruker ikke filter, utenom ved besøk ved havet, sjøsprøyt ol) og tørke av med tskjorten. Fjerner det meste ganske greit Er jeg hjemme bruker jeg gjerne brilleklut Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Mikrofiberklut og pust ble jeg anbefalt av fotovideo. Prøvde det, men like fint som nytt får jeg det ikke. Men sikkert bra nok til at det ikke synes på bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå