Gå til innhold

10 spørsmål til kristne

Anbefalte innlegg

[quote name=Magnus :)' date=' 9. august 2010 - 10:58' timestamp='1281347901' post='16049368]

[quote name=Magnus :)' date=' 8. august 2010 - 22:41' timestamp='1281300102' post='16047677]

Trangsynt du er. Jeg gir blaffen i om de gjør det eller ikke.

Edit: beklager om jeg er frekk, men jeg er frustrert nå!

Hva er det du har spurt om? Kanskje du kan gjenta, eller vise til tråden du tenkte på?

Jeg kan prøve på et svar.

Mistet nettet i går kveld.

Jeg tar meg ikke tid til å henvende meg til tidligere diskusjoner og spørsmål jeg har vært involvert i. Men jeg kan godt fyre opp noen nye spørsmål, og synspunkter.

For litt siden så hørte jeg en andakt som fikk meg til å tenke. Hun fortalte om da Josva tok over ledelsen av israelittene etter Moses død. Gud fortalte dem om byen Jerriko der folket tilba "feil" gud og drev med menneskeofring. Så Gud gav dem beskjed om å drepe alle menn, kvinner og barn i byen og overta herredømmet. Da jeg hørte det ble jeg litt forskrekket, for bare noen år tidligere hadde Moses mottatt de ti bud, som inneholder "5.Du skal ikke slå i hjel" og det som er sentralt i kristendomsk etikk som er at du skal elske din neste og din fiende. Det virker så helt galt at alle i byen døde(unntatt 1 dame), inkludert småbarn som ikke har fått sagt sin mening.

Den landsbyen, og flere andre, gjør lite galt eller vondt med hverandre, eller andre. Dem som har sin oppvekst der, lærer bare om sin Gud, og får ikke høre et ord om "den virkelige Gud" av sine kjente, eller av Gud selv. De er derfor dømt til å tro på deres lokale gud, og de er lykkelige med den troa. Menneskeofring var noe som var akseptert i deres landsby.

1)Hvorfor fremstår Gud som en tilhenger og makt-desperat skaper som rett og slett dreper de som ikke tror på ham? Trodde Gud elsket alle, men han dreper jo dem som er lykkelige og ikke gjør noen skade bare fordi de tilber feil gud.

Hvis du ser på det store bildet, så virker Gud ond mot menneske i sammenligning med satan i antall menneskedrap.

Steve Wells fant ut hvor mange drap som Gud og Satan utførte i bibelen, og kom frem til

Gud: 2,391,421

Satan: 10

Det var tall som han kom frem til når bibelen oppgav en eksakt tall, men når han tok med total utslettelse og slikt, kom han frem til ca:

Gud: 33 mill.

Satan: fremdeles 10.

Det hele ser helt feil ut. Gud elsker hver og en av oss?

Noe annet jeg ikke finner svar på, er det at bibelen sier at de som ikke tror på Jesus, vil havne i helvete. Helvete er jo flott beskrevet i bibelen som ”et mørkt sted, med ild, svovel, en ovn av ild og lavasjøer. I helvete er det gråt og tenners gnitsel, tårer og evig pine for de sjeler som er dømt til å bo der..”

2) Så det betyr at alle de fattige som bor på rismarkene i thailand, nomadene i Khirgistan, 1,2 mrd muslimer, 1 mrd hinduer, 500 mill buddister osv, vil alle oppleve evig pine med ild, svovel, lavasjøer, tårer osv? God loves us.

Det innebærer også samme etterliv for meg. Som nevnt i et annet emne tidligere så prøvde jeg å bli kristen i 3 år. Jeg ble bedt for, deltok på alle slags mulige kristne hendelser. Jeg forsøkte å be, og ble forsøkt healing på (null resultater). Kort sagt, jeg gjorde meg så åpen til å bli kristen som mulig. Men ikke et tegn fra Gud, ingen ting fikk meg til å endelig få troa, selv om jeg virkelig ville.

Jeg måtte da le litt når IHS sa til meg at ”det er ikke sånn man blir kristen.” 3) Hvor vanskelig skal det være? Så selv mennesker som meg, som er gode mennesker, og vil tro på Gud, må til helvete og oppleve evig pining. Det kan jeg kalle et lite bra fungerende system.

Det var bare litt jeg kom på i farta, flere kommer vel litt senere.

Liker posten din godt. Jeg synes du tar for deg emnet på en god måte. Nesten på en litt objektiv måte også :)

Jeg klarer heller ikke få GT guden til å gå opp i opp med NT.. og det faktum at han aldri har forandret seg.

Jeg får det ikke til å stemme med at en Gud, som er allmektig, mer perfekt enn vi kan tenke oss til, må ty til barbarisk vold når tingene ikke går hans vei.

Morsomt at du skriver at du prøvde å bli kristen i tre år. Hvis du helhjertet var oppriktig, og hypotetisk sett det fantes en bibelsk Gud.. da gjør han det sannelig vanskelig for oss å bli kristne.

For noen få innlegg siden skrev jeg litt fra en bok. Nå har jeg gjort meg helt ferdig med kapittel 1, så det kan være greit å åpne det en gang til. I kapittel 2 tar boken for seg gudsbildene hos de ortodokse (kristne) og de gnostiske (kristne).

Sitat fra boken The Gnostic Gospels skrevet av Elaine Pagels:

"Én Gud, én biskop": monoteismens politikk

Den kristne bekjennelsen begynner med ordene: "Vi tror på én Gud, den allmektige Far, som har skapt himmel og jord". Noen forskere mener at dette bekjennelsesutsagnet opprinnelig ble formulert for å utelukke tilhengere av kjetteren Markion (ca. 140) fra ortodokse kirker. Markion, en kristen fra Lilleasia, ble slått av det han opplevde som kontrasten mellom Det gamle testamentet skaper-Gud, som krever sin rett og straffer ethvert brudd på sin lov - og den Far Jesus forkynner, tilgivelsens og kjærlighetens Gud i Det nye testamente. Hvorfor, spurte han, skulle en "allmektig" Gud skape verden som rommer lidelse, smerte og sykdom - ja tilmed mygg og skorpioner? Markion kom fram til at det måtte dreie seg om to forskjellige Guder. Storparten av de kristne fordømte tidlig denne oppfatningen som dualistisk, og hevdet sin ortodokse identitet ved å bekjenne én Gud, som både er "den allmektige Far" og "har skapt himmel og jord".

Når ortodoksiens talsmenn vendte seg mot en annen utfordring - gnostikerne - angrep de dem ofte som "markionitter" og "dualister". Irenæus sier at hans hovedanklage mot gnostikerne er at de, på samme måte som markionittene, hevder at "der er en annen Gud ved siden av skaperen".

@Tenklitt:

Du er tydeligvis ikke den første som ikke har fått de gudevariantene til å gå i hop, som sitatet ovenfor tydeliggjør.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jødiske Guds bildet er og blir feil. Jesus Kristus har klart og tydelig vist hvordan Gud egentlig tenker og føler. Det finne ingen grunn til å tro at det er anderledes.

Det som er utfordringen da, er vel å forklare historier som Noahs ark, Sodom, alle førstefødte i Egypt etc? Noen må jo ha utført disse drapene? Hvis ikke de da bare er fantasi? (historiene altså)

Lokale natur katastrofer, Tenklitt

Ok, så alle bibelens historier om alle katastrofer der Gud visstnok hadde en finger med i spillet, er bare naturlige katastrofer tatt ut av sammenheng?

Samme som å si at tsunami 2004 var Gud, meningsløst.

Ja, helt meningsløst. Jeg tenker mer på de bibelske historiene som er litt mer enn en tsunami. For eksempel Moses og Farao historien. Hver og én av landeplagene kan man i ytterste konsekvens forklare med noe naturlig, men ikke hvis trusselen kom på forhånd?

Edit: ja, bortsett fra at alt vannet ble til blod da selvsagt :)

Uansett er det landeplagen med at alle de førstefødte som passer best inn akkurat her nå. Var det en naturkatastrofe?

Alle disse lokale natur katastrofene har blitt diktet litt rundt, Tenklitt

Det er ikke en gamel avis du leser.

Ok, så eneste måten for Gud til å forklare oss mennesker at boken/loven vi navigerte etter inneholder mange feil, det var å sende sin sønn ned til oss i menneskeform? Jeg er kjent med at Jesus opphever loven, men hvor påpeker han at Gud ikke har gjort det som GT beskylder ham for?

Fordi de da ville drept Ham på stedet.

Jødene har aldrig sett Gud.

NT > Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.

Men er det ikke litt "skummelt" av Gud/Jesus å etterlate muligheten for oss mennesker til å måtte tolke? Dvs veldig mange går til grunne pga feiltolkelse, vranglære. Når jeg i 20 år har bedt, og kun fokusert på Jesus, så lurer jo jeg da på hvorfor jeg ikke har hatt så mange gode møter med ham, at jeg i dag hadde vært en overbevist kristen?

Hvordan kan teksten over feiltolkes ?

Hva mener du med "kun fokusert på Jesus" ?

Har du noensinne bedt Fader vår ?

Lenke til kommentar

Bra oppfordring cuadro. Tråden min er her.

Har lest en bok av Elaine Pagels.

Det gjør meg ikke så veldig kompetent, slik hun måtte være. Men, det gir noen gode pekere på tidlig kristendommen, hvordan den kan ha vært.

pagels.jpg

Hun vet hva hun snakker om. Professor er hun og greier.

http://johnweiskopf.com/ascendancyblog/wp-content/uploads/2009/04/9780753821145.jpg

Det er overaskende å se at hun tror den ortodokse kirke ikke vet at Jesus Kristus og menneskets egentlige "jeg" er en og det samme.

Se bare her i denne videoen: 02:35 Der hun sier, "And what you discover through the Gospel of Thomas is that you and Jesus on a deeper level are identical twins. This is a very different kind of teaching from what you find in orthodoxy"

Virker som om hun har for liten kunskap om hva Kirken vet ?

Burde kanskje sende henne en mail.

@IHS: Du har blitt en ekspert i å sette ting ut av kontekst. Den damen har nok god peiling på hva de ortodokse kristne tror. Du må huske at hun her forklarer hva den gnostiske teksten Thomas-evangeliet måtte fortelle. Det er det hun viser oss her, og hun sier i den bittelille setningen du fant fram til at:

Det er en stor kontrast til hva du finner i ortodoks lære! Det er jo det hun forteller.

Litt annerledes enn det vrøvl som du IHS forsøker deg på her.

Jeg begynner å lure på om engelsk er så fremmed for deg at du misforstår teksten. Hvis du er god i engelsk, så tror jeg du forsøker å vri på teksten som er skrevet "i ditt sitat med din tolkning".

Nei, hun tar feil når hun sier: "This is a very different kind of teaching from what you find in orthodoxy"

De ortodokse vet meget godt at det å finne Jesus Kristus er å finne seg selv.

Det er med andre ord ingen kontrast på dette punktet, G

I neste setning sier Elaine Pagels:

Ortodokse forteller tydelig i Det Nye Testamentet at vi er fordømt om vi ikke tror på ham (Jesus). Endret av G
Lenke til kommentar

Betyr dette at du har forstått at Elaine Pagels tokk feil av de ortodokse på det første punktet, angående den troendes og Jesu Kristi identitet ?

Taler ikke saken for seg selv ? Sier du nei til Jesus Kristus, sier du samtidig nei til deg selv og derved dømmer du deg selv.

Det var måten gnostikerne ønsket å formidle ting på (hemmelige ord), som var problemet.

De ortodokses rituele formidling av ting til mennesket var bedre, folk kunne ikke lese, hadde ingen skole, var primitive.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Elaine Pagels står i fare å ta feil IHS. Hun presenterer 2 forskjellige syn på ett poeng i kristendommen.

At du fremdeles forsøker å diskreditere henne for å være en dårlig forsker er tydelig.

Jeg ser at du forsøker å lage ett poeng IHS. Du får spørre Elaine selv da, etter svar om hva hun mener om akkurat det poenget du prøver å få frem.

Her er en anbefaling på hvordan du kan få kontakt. Sjekke Wikipedia for hvilke universiteter hun arbeider for. Presenter deg for universitetene som er nevnt (i høyre seksjon av Wikiartikkelen) med hva du ønsker å finne ut. Overlat til universitetet å skape kontakt mellom deg og Elaine Pagels. Om du er heldig får du kanskje en tilbakemelding.

Endret av G
Lenke til kommentar

3. Hvorfor krever Gud død over så mange uskyldige mennesker i Bibelen?

Hvilke uskyldige mennesker er det vi snakker om?

Har ikke lest GT? Du bør bla opp der noen ganger også.

Alle de førstefødte i Egypt? Moses? Farao?

Gud sørget for at Farao ikke lot Israelittene dra, og med det kunne Gud gjøre alvor av trusselen sin.

Det er da rimelig å anta at Farao ville latt dem dra, hvis ikke Gud hadde messet med tankene hans. Og dermed ville ikke de førstefødte dødt heller.

Da har jeg svart deg i en anne tråd som du også har lagd.

Kan jo dobbeltposte - men jeg antar at du finner den :)

// WINWIN

Lenke til kommentar

Det jødiske Guds bildet er og blir feil. Jesus Kristus har klart og tydelig vist hvordan Gud egentlig tenker og føler. Det finne ingen grunn til å tro at det er anderledes.

Det som er utfordringen da, er vel å forklare historier som Noahs ark, Sodom, alle førstefødte i Egypt etc? Noen må jo ha utført disse drapene? Hvis ikke de da bare er fantasi? (historiene altså)

Lokale natur katastrofer, Tenklitt

Ok, så alle bibelens historier om alle katastrofer der Gud visstnok hadde en finger med i spillet, er bare naturlige katastrofer tatt ut av sammenheng?

Samme som å si at tsunami 2004 var Gud, meningsløst.

Ja, helt meningsløst. Jeg tenker mer på de bibelske historiene som er litt mer enn en tsunami. For eksempel Moses og Farao historien. Hver og én av landeplagene kan man i ytterste konsekvens forklare med noe naturlig, men ikke hvis trusselen kom på forhånd?

Edit: ja, bortsett fra at alt vannet ble til blod da selvsagt :)

Uansett er det landeplagen med at alle de førstefødte som passer best inn akkurat her nå. Var det en naturkatastrofe?

Alle disse lokale natur katastrofene har blitt diktet litt rundt, Tenklitt

Det er ikke en gamel avis du leser.

Ok, så eneste måten for Gud til å forklare oss mennesker at boken/loven vi navigerte etter inneholder mange feil, det var å sende sin sønn ned til oss i menneskeform? Jeg er kjent med at Jesus opphever loven, men hvor påpeker han at Gud ikke har gjort det som GT beskylder ham for?

Fordi de da ville drept Ham på stedet.

Jødene har aldrig sett Gud.

NT > Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.

Men er det ikke litt "skummelt" av Gud/Jesus å etterlate muligheten for oss mennesker til å måtte tolke? Dvs veldig mange går til grunne pga feiltolkelse, vranglære. Når jeg i 20 år har bedt, og kun fokusert på Jesus, så lurer jo jeg da på hvorfor jeg ikke har hatt så mange gode møter med ham, at jeg i dag hadde vært en overbevist kristen?

Hvordan kan teksten over feiltolkes ?

Hva mener du med "kun fokusert på Jesus" ?

Har du noensinne bedt Fader vår ?

Men de setningene der er jo ikke hele bibelen?

Ja, jeg har bedt Fader vår mange mange ganger :) fokusert på Jesus i bønnene. :) "kun" kunne jeg utelatt..

Lenke til kommentar

Må de være det ?

Hva i all verden mener du med "fokusert på Jesus i bønnene" ?

Faderen hører Jesu Kristi bønn, siden Jesus Kristus er Hans sønn.

Har du bedt Fader vår som Jesus Kristus, som Hans sønn ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Må de være det ?

IHS... Er det slik at det er Fadervår du ber, og bare den? Er ikke det feil, i forhold til hva Jesus selv sa.

Det er en mønsterbønn ja... men oppramsing av de samme ordene om og om igjen har vel liten nytte?

Du har ikke sagt at du gjør det, men jeg bare lurte :)

// WINWIN

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må de være det ?

Jeg har forklart meg dårlig, og brukt feil ord. "kun fokusert på jesus" - jeg har ikke en forklaring på det. Jeg har bedt/vært kristen i 20 år.

Hvordan ba Jesus fader vår?

Må de være det ?

Ja?

Så ikke Adam Gud? Så ikke Moses Gud?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

*host* brennende *hark* busk *kremt" ;)

Men så er jo den igjen. Hvis man ikke kan stole på Bibelen, hvordan vet du at forfatteren siterer Jesus riktig i dette tilfelle?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Jeg har forklart meg dårlig, og brukt feil ord. "kun fokusert på jesus" - jeg har ikke en forklaring på det. Jeg har bedt/vært kristen i 20 år.

Du misforstår spørsmålet litt, Tenklitt

Hvem som ber er viktig. Du må være Jesus Kristus, for å bli bønn hørt.

Du må komme foran Faderen som Guds sønn Jesus Kristus ikke som Per Olsen.

Faderen elsker sønn og gir Ham alt, Han ber om.

Å be i Jesu Kristi navn, vil si å be som Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du misforstår spørsmålet litt, Tenklitt

Hvem som ber er viktig. Du må være Jesus Kristus, for å bli bønn hørt.

Du må komme foran Faderen som Guds sønn Jesus Kristus ikke Per Olsen.

Faderen elsker sønn og gir Han alt, Han ber om.

Å be i Jesu Kristi navn, vil si å be som Jesus Kristus.

Ok, dette har vi vært inne på før mener jeg. Men hvordan var det man blir Jesus igjen? nattverd?

Lenke til kommentar

Ja

Så oppskriften er enkel.

Nattverd -> Fader vår = du skjønner at Gud finnes? :)

Når vi er inne på fadrevår... Hva betyr det som står der? Hva er det som man faktisk ber om?

Tenkt over det?

( Mange spm på en gang :) )

// WINWIN

Lenke til kommentar

Ja

Så oppskriften er enkel.

Nattverd -> Fader vår = kontakt med Gud (komunikasjon)

Jeg har nok ikke gjort det i den rekkefølgen, med få timers mellomrom. Hvordan fant du ut av dette?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Ja

Så oppskriften er enkel.

Nattverd -> Fader vår = kontakt med Gud (komunikasjon)

Jeg har nok ikke gjort det i den rekkefølgen, med få timers mellomrom.

Hvordan fant du ut av dette?

Gjennom gjentatt deltagelse i nattverd.

Et par ting, det må være en ekte nattverd, for at du skal bli ett med Jesus Kristus må det virkelig være Jesu Kristi legeme og blod du spiser. Du selv må også være uten alvorlig synd/skyld. Ellers blir det hele "selvmord"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...