Gå til innhold

10 spørsmål til kristne

Anbefalte innlegg

Du mener, Gud vil at jeg skal bli kjent med ham?

Kjenner ikke Gud meg, hvis han har skapt meg, og vet hva jeg tenker?

Gud vet hva du tenker, ja. Gud vet hva du gjør også.

Men det betyr ikke nødvendigvis at han kjenner deg så veldig godt, fordi du antagelig ikke gidder å la deg bli bedre kjent med ham.

Det ligger og i om du tror på Gud eller ikke.

Men jeg var kristen i 20 år. Oppriktig. Hvorfor er jeg ikke kristen lengre? Gjorde jeg noe galt, da jeg som oppriktig 20 åring, 15 åring. 7 åring snakket med Gud? Var det noe jeg gjorde som 7 åring som ikke behaget ham nok til å prente inn ett åndelig bevis for at han finnes?

"gidder ikke la deg bli kjent med ham"

På samme måte som jeg ikke ser noen grunn til å bruke tid med Allah eller noen andre Guder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RWS

Spm til TRO...Har mange spm jeg, ..ett er jo som nevnt over her hvorfor noen har lettere for å komme til tro enn andre..?...sånn rent fysilogisk sett- det å tro på ting... Det kan jo på en måte virke litt urettferdig..

MEN, hva om det ganske enkelt bare er slik...at noen kommer lettere til tro enn andre. Man kan jo mislike det, men det utelukker ikke at det kan være slik for det. Og kanskje er det ikke slik. Kanskje menneske faktisk har en fri vilje som fungerer slik at den har lik motstand mot tro, hos alle mennesker, og at det derfor er vårt eget ansvar hver og enkelt å velge om vi vil tro eller ikke.

Ellers er det fint om du kan være litt mer konkret, umulig for meg ihvertfall å ha noe svar på det du skriver...hvis du vil at jeg skal komme med noe innlegg...

Endret av Ultrawing
Lenke til kommentar

Dinoene levde noe slikt som 260 millioner år, mye MYE lenger enn det vår lille pattedyr gruppe har eksistert... Men du mener såklart når de ble utryddet? Eller mener du også at jesus red på dinoer :)

Du snakker om en teori, ikke fakta. Husk på det.

Les signaturen min.

Lenke til kommentar

Dinoene levde noe slikt som 260 millioner år, mye MYE lenger enn det vår lille pattedyr gruppe har eksistert... Men du mener såklart når de ble utryddet? Eller mener du også at jesus red på dinoer :)

Les signaturen min.

Unnskyld at jeg bryter inn. Hva er en teori? Dinosaurene? Når de levde? Hva mener du er en teori, og ikke fakta?

Lenke til kommentar

Til G.

At kirkas folk har gjort mye rart opp igjennom er jeg helt enig i.

Men dette advarer jo også bibelen mot--at kommer til å bli gjort.

Hva slags "korrupte" greier du refererer til vet ikke jeg. Du blir litt lite konkret og vanskelig å ta tak i det du skriver..løgn og fjas, hva slags løgn ? Hvordan kan man påstå at noe er løgn når man selv ikke vet sannheten om verden...

Stiller ikke kristne spørsmål ved troen sin..?..neivel, den var ny. TRO ER TRO, ikke VITEN, selvsagt har vi mange spørsmål. Mange kristne som forlater skuta, ..NOEN gjør det , og mange like smarte kommer til. Sånn skal det jo bare være, det er vel helt naturlig da vi tross alt er mennesker med fri vilje.

.

Forventer ikke noe svar.

Ha en fin dag.

:)

Men stiller dere spørsmål ved om Det Nye Testamentet kan være skrevet av korrupte kirkeledere? Jeg tviler på at dere gjør det.

Det er mye som tyder på at kirkelederne som sammenfattet Det Nye Testamentet gjorde det på sin måte. Slik at boken framstår som det eneste riktige en kan si om Jesus Kristus. I bibelen hevder forfatteren også at de har den eneste riktige lære innen temaet, for å rydde vekk konkurrentene og for å beholde makten. Kirken er ett gedigent maktapparat som har levd i nesten 2000 år, og sannsynligvis vil det fortsette å drive sin maktkampanje overfor mange mennesker.

Ett politisk redskap altså. Vi har allerede en nasjon Vatikanstaten som har enorm inflytelse på katolske kristne. Vi har en ganske ny nasjon ved navn USA, som har en meget sterke inflytelse av kirkens ledere. Ellers har man en rekke kirkeinstitusjoner som i større og mindre grad har sterk kontroll over sine tilhørere. Hele familier blir farget frivillig og ufrivillig av dens budskap. Om ett medlem av en slik familie finner ut at, nei jeg vil hellet tro på noe annet eller avstå fra å tro på det samme så er det jo ett stort fy fy.

Test din egen menighet da vel! Se hvor langt du får strekke spørsmålene før du blir kontrollert og irettesatt.

løgn og fjas, hva slags løgn ? Hvordan kan man påstå at noe er løgn når man selv ikke vet sannheten om verden...

Sannheten om verden. Den der er veldig god. Skal det unnskylde kirkens budskap som en finner i bibelen?

Beskrivelsen av en korrupt verden slik bibelen gjør det, den er god den, ikke misforstå. Men, det alene kan ikke gi ett forsvar til hvor korrupt kirken selv praktiserer. Kirken har jo selv hatt mange fingre med i spillet om å utforme bibelen på den måten en kan lese i den i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar

ikke 260 men 160

Det kan godt være noe feil med alle disse millionene vitenskapen opperer med, RWS

1,6 millioner høres bedre ut ;)

Lenke til kommentar

Proklamerer du en ideologi om at dinosaurene levde i så lite som 1,6 millioner år?

Nei, men disse hundrevis av millioner år vitenskapen operere med i ulike felt, høres unektelig dumt ut.

Jepp, det er slik vitenskapen funker. Alt som høres dumt ut forkastes til fordel for ting som ikke høres dumt ut. Som for eksempel Gud

• Liker 2
Lenke til kommentar

Proklamerer du en ideologi om at dinosaurene levde i så lite som 1,6 millioner år?

Nei, men disse hundrevis av millioner år vitenskapen operere med i ulike felt, høres unektelig dumt ut.

Jepp, det er slik vitenskapen funker. Alt som høres dumt ut forkastes til fordel for ting som ikke høres dumt ut. Som for eksempel Gud

Vitenskapen bør tas med en klype salt. Den ene tiåret er X riktig, neste tiår er Y riktig osv.

Og det gjør ikke vitenskapen? Er den ikke i konstant forandring nettopp fordi den hele tiden utfordrer seg selv?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Vitenskapen bør tas med en klype salt. Den ene tiåret er X riktig, neste tiår er Y riktig osv.

Og det gjør ikke vitenskapen? Er den ikke i konstant forandring nettopp fordi den hele tiden utfordrer seg selv?

Nei, det er fordi den fomler i mørket. Hva med å innrømme at vitenskapen, ikke vet ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, det er fordi den fomler i mørket. Hva med å innrømme at vitenskapen, ikke vet ?

Ja vitenskapen formler nødvendigvis i mørket, spesielt i begynnelsen. Men heldigvis er det blitt lysere, og den finner ut av mer og mer. Påstår vitenskapen at den vet alt? Leser man ikke hele tiden ord som "vi vet ikke enda" "vi forsker på" i vitenskapelige artikler?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Les signaturen min.

Ja den signaturen sa jo litt om deg tydeligvis... :) Eller om ditt generaliserende syn på alle andre mennesker. Selv om du ikke skjønner noe er det ikke det samme som at andre ikke kan skjønne det skjønner du...

Hva er en teori, kanskje du kan forklare meg det?

Men du har kanskje en bedre forklaring på dinosaurusene? Dette er vel kanskje "sataniske" evolusjons tanker dette eller som vitenskapsmenn med viten og vilje har plantet over det hele for å svekke folks tro på gud eller noe slikt helt abskurt?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ja vitenskapen formler nødvendigvis i mørket, spesielt i begynnelsen. Men heldigvis er det blitt lysere, og den finner ut av mer og mer. Påstår vitenskapen at den vet alt? Leser man ikke hele tiden ord som "vi vet ikke enda" "vi forsker på" i vitenskapelige artikler?

Det du tror er lys, er dessvere en 1 W pære, Tenklitt

Det er Gud som holder hele universet oppe, uten Gud er det ingen ting.

Lenke til kommentar

Det du tror er lys, er dessvere en 1 W pære, Tenklitt

Det er Gud som holder hele universet oppe, uten Gud er det ingen ting.

Hehe. Jeg tror ikke, jeg er åpen. Vitenskapen har kanskje bare kommet så langt som å få pæren (les: viten om alt) til å lyse med 1W, men det er bedre enn ingenting, og er på rett vei. Om ett par hundre år lyser gjerne pæren med 10W (vi vet ti ganger så mye)

"Det er Gud som holder hele universet oppe"... det er du som tror, ikke jeg ;)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Til G.

At kirkas folk har gjort mye rart opp igjennom er jeg helt enig i.

Men dette advarer jo også bibelen mot--at kommer til å bli gjort.

Hva slags "korrupte" greier du refererer til vet ikke jeg. Du blir litt lite konkret og vanskelig å ta tak i det du skriver..løgn og fjas, hva slags løgn ? Hvordan kan man påstå at noe er løgn når man selv ikke vet sannheten om verden...

Stiller ikke kristne spørsmål ved troen sin..?..neivel, den var ny. TRO ER TRO, ikke VITEN, selvsagt har vi mange spørsmål. Mange kristne som forlater skuta, ..NOEN gjør det , og mange like smarte kommer til. Sånn skal det jo bare være, det er vel helt naturlig da vi tross alt er mennesker med fri vilje.

.

Forventer ikke noe svar.

Ha en fin dag.

:)

Men stiller dere spørsmål ved om Det Nye Testamentet kan være skrevet av korrupte kirkeledere? Jeg tviler på at dere gjør det.

Det er mye som tyder på at kirkelederne som sammenfattet Det Nye Testamentet gjorde det på sin måte. Slik at boken framstår som det eneste riktige en kan si om Jesus Kristus. I bibelen hevder forfatteren også at de har den eneste riktige lære innen temaet, for å rydde vekk konkurrentene og for å beholde makten. Kirken er ett gedigent maktapparat som har levd i nesten 2000 år, og sannsynligvis vil det fortsette å drive sin maktkampanje overfor mange mennesker.

Ett politisk redskap altså. Vi har allerede en nasjon Vatikanstaten som har enorm inflytelse på katolske kristne. Vi har en ganske ny nasjon ved navn USA, som har en meget sterke inflytelse av kirkens ledere. Ellers har man en rekke kirkeinstitusjoner som i større og mindre grad har sterk kontroll over sine tilhørere. Hele familier blir farget frivillig og ufrivillig av dens budskap. Om ett medlem av en slik familie finner ut at, nei jeg vil hellet tro på noe annet eller avstå fra å tro på det samme så er det jo ett stort fy fy.

Test din egen menighet da vel! Se hvor langt du får strekke spørsmålene før du blir kontrollert og irettesatt.

løgn og fjas, hva slags løgn ? Hvordan kan man påstå at noe er løgn når man selv ikke vet sannheten om verden...

Sannheten om verden. Den der er veldig god. Skal det unnskylde kirkens budskap som en finner i bibelen?

Beskrivelsen av en korrupt verden slik bibelen gjør det, den er god den, ikke misforstå. Men, det alene kan ikke gi ett forsvar til hvor korrupt kirken selv praktiserer. Kirken har jo selv hatt mange fingre med i spillet om å utforme bibelen på den måten en kan lese i den i dag.

Jeg tror Kirken har hatt sine svarte får, men så består jo kirken av mennesker som er fulle av feil, og det gjelder også kristne. Det var jo ikke bare fullkomne mennesker Jesus ønsket skulle komme til Han.

Men kirken har også blitt sværtet ned. Kirken har gjort mye godt, selv om mmange ikke vil vedkjenne seg det. De har pleiet syke og var begynnelsen til apoteket, startet skoler, tatt hånd om bostadsløse, fattige og foreldreløse barn. Kirken har vært Jesu kropp her på jorda og evangeliet har spredd seg utover jorda. Men Jesus sa at kristne også skulle bli hatet. Og det får man vel bare godta, for Jesus ble hatet Han også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...