Gå til innhold

10 spørsmål til kristne

Anbefalte innlegg

TIl "G":

Skjønner jo hva du mener. Men, sett fra et kristent ståsted har Jesus en svært viktig rolle.

Har du tenkt over følgende...:

Hvis Jesus ikke hadde eksistert ville vi ikke KJENT gud i det hele tatt. Det at Jesus kom og Nytestamentet ble til er jo selve greia. Uten jesus hadde vi ikke visst hvordan vi skulle forholdt oss til gud.

At kristendommen har utviklet seg er jeg ikke enig i. Men mennesket har utviklet seg til å tolke bibelen på ganske mange forskjellige måter. Feks Jehovas vitner som mener at gud har droppet alle sine løfter til jødene om å få tilbake sitt opprinnelige land. Pinsevennene mener vel da fortsatt at gud står ved sine løfter til jødene. Så hva menneskene har gjort denne relgionen til kan man jo ha mange tanker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helgardering/halvgardering, what ever...Jeg TROR på den kristne guden, mer komplisert trenger det vel ikke være.

Det er ikke helt riktig, for det trenger ikke å være så komplisert engang. Du kunne jo prøvd å tenke litt selv og ikke bare la andre lede deg og fortelle deg hva du tror....

Hvorfor er DU ateist for alle de andre gudene enn den kristne guden? Kan det være at du er oppvokst med den guden, det er den guden du kjenner og den guden du tror må være den riktige? Hvis du er ærlig med deg selv (noe veldig mange religiøse IKKE er, for de tørr aldri utfordre sin tro i den grad den trenger å utfordres!) så vil også du måtte innrømme at det ikke finnes noen bedre grunner for å tro på den kristne guden mer enn alle de andre gudene der ute, påstandene er AKKURAT de samme, bevisene, eller manglen på bevis, er akkurat det samme... Men dette fordrer såklart at du klarer å være ærlig mot deg selv og tørr å stirre sannheten i hvitøyet... Tørr du det?

Lenke til kommentar

1. Hvorfor vil ikke Gud helbrede amputerte?

Han vil det. Folk har ikke tro nok, der ligger problemet!

Hvis noen har vondt i ryggen og noen har tilbydt seg å helbrede ham, så er det enkelt å tro. Men med amputerte lem, så er det naturligvis veldig vanskelig å tro.

2. Hvorfor er det så mange mennesker som sulter i vår verden?

Fordi det har blitt ujevnheter i verden. Det er FOR mange rike egoister her i verden som vil ha alt selv. Dette har ikke noe med Gud å gjøre.

3. Hvorfor krever Gud død over så mange uskyldige mennesker i Bibelen?

Han gjorde det i GMT, da var han strengere. Men ikke i NT. NT er etter jesu død og oppstandelse, altså idag. Gud dømmer INGEN til døden i NT. På grunn av jesu oppstandelse, så har vi uendelig nåde.

4. Hvorfor inneholder Bibelen så mye anti-vitenskapelig tøv?

Hvem har sagt det?

5. Hvorfor er Gud en så stor talsmann for slaveri i Bibelen?

Det har ikke jeg sett noe til...

6. Hvorfor skjer dårlige ting med gode mennesker?

En sløydlærer vi hadde da vi gikk i 9ende, en veldig god mann, bad alltid en liten bønn hver morgen med oss før vi startet timen. En gang glemte vi det, og ettermiddagen etter fikk han brennskader pga. en ulykke med kokende stearin. Og han er et godt menneske. Forklart godt nok?

7. Hvorfor etterlot ikke noe av Jesu mirakler i Bibelen bevis?

Det skjer mirakler i dag, se selv:

8. Hvordan forklarer vi det faktum at Jesus aldri har vist seg for deg?

Han har egentlig ikke noe grunnlag for det.

9. Hvorfor vil Jesus at du skal spise hans legeme og drikke hans blod?

Det er en talemåte. Jesus snakket i koder og sammenligninger, fordi andre utenom disiplene skulle forstå hva han sa, i og med at det kunne føre til bråk og store konflikter, akkurat slik dere konflikterer med oss nå, bare den gangen på et høyere nivå.

10. Hvorfor blir kristne skilt i samme tempo som ikke-kristne?

Fordi vi er mennesker. Mennesker er ikke perfekte.

Fordi vi er kristne, betyr det ikke at vi ikke synder eller er perfekte.

Lenke til kommentar

Til tenlitt:

Du prøver deg igjen med å konkludere på andres vegne....:-)

..du liker det..

Jeg har nok tenkt sjøl ja...er vel nettopp det jeg har gjort. Var ikke noen kristen jeg før jeg var godt opp i 30 åra. Hadde brukt noen år på å lese og prøve å forstå etter beste evne, og plutselig falt liksom alt på plass. Jeg tror ganske enkelt ikke at alt vi ser (jorda) og mennesket er en ren tilfeldighet. Synes bare det blir for dumt.

Endret av Ultrawing
Lenke til kommentar

Jasså? Så hva er da vitsen med å være kristne og forsøke å etterleve guds bud når dere ikke klarer dette noe bedre enn ateister, som overhodet ikke bryr seg med hva "bud" gud enn måte gi? Du sier det jo selv, dere kristne har samme tempo i skilsmisser som ikke troende til TROSS for at dere inngår en pakt med gud dere dere står foran presten å sverger troskap... Da bortfaller jo selve grunnen, som i følge en rekke religiøse er nettopp å følge guds bud i alt og et da? Det var veldig selvmotsigende sagt av deg, for du har akkurat tatt vekk de religiøses egen uskrevne regel, at uten gud kan vi ikke ha moral og etikk men hvis kristne synder like mye som ikke troende bortfaller ikke da hele grunnlaget med å være kristen? Eller er det bare en billett til himmelen for deg? Du påstår bare at du er kristen fordi du tror det sikrer deg en perleport på gløtt når du parkerer tøfflene for godt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til tenlitt:

..du liker det..

Jeg har nok tenkt sjøl ja...er vel nettopp det jeg har gjort. Var ikke noen kristen jeg før jeg var godt opp i 30 åra. Hadde brukt noen år på å lese og prøve å forstå etter beste evne, og plutselig falt liksom alt på plass. Jeg tror ganske enkelt ikke at alt vi ser (jorda) og mennesket er en ren tilfeldighet. Synes bare det blir for dumt.

Ja jeg er ikke så opptatt å ha rett, jeg har tolket måten du skriver på, ut i fra at du har vokst opp med kristendommen.

Setninger som at du er kristen fordi du ikke TROR på islam for eksempel.. og at "det blir for dumt å tro på en religion som handler om å drepe de som ikke tror" hvorfor blir det for dumt? Hvis det hypotetisk sett skulle være slik? Du sier jo selv at hva Gud gjør, må han selv få bestemme. Hva hvis Gud Allah bestemmer seg for å drepe de som ikke tror?

Jeg synes uansett du skriver for løst om hva du egentlig tror, og hvorfor du tror, til å være en som virkelig har satt seg inn i alternativene. Du avkaster islam fordi du du ikke TROR på den, og synes Allah er for slem?

Lenke til kommentar

Jasså? Så hva er da vitsen med å være kristne og forsøke å etterleve guds bud når dere ikke klarer dette noe bedre enn ateister, som overhodet ikke bryr seg med hva "bud" gud enn måte gi? Du sier det jo selv, dere kristne har samme tempo i skilsmisser som ikke troende til TROSS for at dere inngår en pakt med gud dere dere står foran presten å sverger troskap... Da bortfaller jo selve grunnen, som i følge en rekke religiøse er nettopp å følge guds bud i alt og et da? Det var veldig selvmotsigende sagt av deg, for du har akkurat tatt vekk de religiøses egen uskrevne regel, at uten gud kan vi ikke ha moral og etikk men hvis kristne synder like mye som ikke troende bortfaller ikke da hele grunnlaget med å være kristen? Eller er det bare en billett til himmelen for deg? Du påstår bare at du er kristen fordi du tror det sikrer deg en perleport på gløtt når du parkerer tøfflene for godt?

En lever ikke med Gud bare fordi han vil en skal gjøre det han sier. Mer fordi Gud vil bli bedre kjent med en.

Lenke til kommentar

En lever ikke med Gud bare fordi han vil en skal gjøre det han sier. Mer fordi Gud vil bli bedre kjent med en.

Den allmektige Gud vil bli kjent med meg?

Lenke til kommentar

Til tenlitt:

..du liker det..

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke kommer fra en dypt religiøs familie. På den måten har jeg selv kunnet tilnærme meg tema med øynene til en voksen. Nå vet jeg at det skrives at Jesus sier at det er enklere for barna å komme til ham. Men, det jeg mener er at med ett mer utviklet sinn, så har en velutrustede filtre som kanskje sier fra når hjernevaskeprogrammet kjører.

Nå er hjernevaskelsen frivillig. Jeg har tidligere tillatt ett kortvaskprogram for å kunne lære litt som voksen, men så kjørte jeg ett grundig skylleprogram etterpå for å vaske bort vaskemiddelet.

Er veldig skeptisk til måten kristne tolker bibelen på. At kristne har så store problemer med å sile vekk jødeguden på kan jeg forstå, i og med at denne guden er dypt forplantet inn i også Det Nye Testamentet. Jesus sier jo selv ting som støtter opp om guden.

Men, det jeg lurer på er om at også fremstillingen av Jesus er kommet helt skjevt ut. Nå har vi kirken, og den går jeg ganske klar av. Manipulasjon er stikkordet som treffer kirken.

Det er likevel noe med Jesus som er interessant. Som om deler av Jesus budskap kan klare å stå uten bibelen, selv om det er ett vanskelig arbeid å luke etter kirkens grundige forvandling av Jesus i alle bibelens tekster.

Til slutt: Selv om Jesus ikke skulle oppnå status å være lik en gud, så er budskapet om kjærlighet noe alle kan ta med seg, uten å måtte være/bli kristen.

Kjærligheten slår kål på bibeltekstene som ikke følger dette budskapet. Det er min mening.

Kan en få til kjærlighet uten betingelsene?

Når kristne og kirken kan legge av seg kontrollbehovet, så har man kommet ett lite stykke på veien.

Jeg er også skeptisk til syndebegrepet, da det virker å måtte være ett kontrollredskap. Så enkelt kan det sies.

Lenke til kommentar

TIl "G":

Skjønner jo hva du mener. Men, sett fra et kristent ståsted har Jesus en svært viktig rolle.

Har du tenkt over følgende...:

Hvis Jesus ikke hadde eksistert ville vi ikke KJENT gud i det hele tatt. Det at Jesus kom og Nytestamentet ble til er jo selve greia. Uten jesus hadde vi ikke visst hvordan vi skulle forholdt oss til gud.

At kristendommen har utviklet seg er jeg ikke enig i. Men mennesket har utviklet seg til å tolke bibelen på ganske mange forskjellige måter. Feks Jehovas vitner som mener at gud har droppet alle sine løfter til jødene om å få tilbake sitt opprinnelige land. Pinsevennene mener vel da fortsatt at gud står ved sine løfter til jødene. Så hva menneskene har gjort denne relgionen til kan man jo ha mange tanker om.

Det er det kristne ståstedet jeg ikke kan tre ned over meg selv. Å skulle kalle meg kristen blir for meg en vederstyggelighet. Da jeg vet hvor mye korrupte greier som følger med tittelen. Det betyr ikke at jeg ikke kan finne enkelte bra ting dypt inne i bibeltekstene.

En må bare ta kristne for hva de er:

De har blitt lurt inn, og de holdes i sjakk av at de ikke kan stille spørsmål ved kirken og ved bibeltekstene. Ting er skrevet i stein for alltid for kristendommen.

Kristendommen lar seg ikke rokke ved:

:hmm: Det er ikke helt sant. Selv om kristne har problemer med å selv rokke ved den, så har folk som ser feilene ved religionen muligens en påvirkningskraft. Selv om det tar tid, så kanskje det en dag skjer noe også der.

Den største usikkerheten for de kristne blir de som var kristne som forlater skipet. Disse kristne er godt belærte og kan sette fingeren på mye. Jo flere slike som tør å stille de riktige spørsmålene jo mer i riktig retning vil det gå.

Hmm, dere kristne tror vi vil rive i stykker noe?

Ja. Vi vil rive i stykker det som er basert på løgn og fjas. Folk kan jo likevel ha den troen som passer dem best. Det er frivillig. Det er presteskapet og kristne ledere (samt hele kirkekanonen) som står innen skuddhold, bare for å gjøre den delen av dette krystallklart.

Endret av G
Lenke til kommentar

Til G.

At kirkas folk har gjort mye rart opp igjennom er jeg helt enig i. Men dette advarer jo også bibelen mot--at kommer til å bli gjort.

Hva slags "korrupte" greier du refererer til vet ikke jeg. Du blir litt lite konkret og vanskelig å ta tak i det du skriver..løgn og fjas, hva slags løgn ? Hvordan kan man påstå at noe er løgn når man selv ikke vet sannheten om verden...Stiller ikke kristne spørsmål ved troen sin..?..neivel, den var ny. TRO ER TRO, ikke VITEN, selvsagt har vi mange spørsmål. Mange kristne som forlater skuta, ..NOEN gjør det , og mange like smarte kommer til. Sånn skal det jo bare være, det er vel helt naturlig da vi tross alt er mennesker med fri vilje..

Forventer ikke noe svar.

Ha en fin dag.

:)

Lenke til kommentar

TIl G.

...du sier du er skeptisk til syndebegrepet..

Vet du egentlig hva bibelen mener med synd...?...eller har du definisjonen fra en som ønsker å fortelle deg sin oppfatning av synd...

Hva er det du er skeptisk til ved det bibelen beskriver som synd ?

Lenke til kommentar

Til G.

At kirkas folk har gjort mye rart opp igjennom er jeg helt enig i. Men dette advarer jo også bibelen mot--at kommer til å bli gjort.

Hva slags "korrupte" greier du refererer til vet ikke jeg. Du blir litt lite konkret og vanskelig å ta tak i det du skriver..løgn og fjas, hva slags løgn ? Hvordan kan man påstå at noe er løgn når man selv ikke vet sannheten om verden...Stiller ikke kristne spørsmål ved troen sin..?..neivel, den var ny. TRO ER TRO, ikke VITEN, selvsagt har vi mange spørsmål. Mange kristne som forlater skuta, ..NOEN gjør det , og mange like smarte kommer til. Sånn skal det jo bare være, det er vel helt naturlig da vi tross alt er mennesker med fri vilje..

Forventer ikke noe svar.

Ha en fin dag.

:)

Svar skal du få. Om ikke lenge. I dette innlegget.

SVARET:

Åpne spoiler og les deg klokere på hva kirken er for noe.

TIl G.

...du sier du er skeptisk til syndebegrepet..

Vet du egentlig hva bibelen mener med synd...?...eller har du definisjonen fra en som ønsker å fortelle deg sin oppfatning av synd...

Hva er det du er skeptisk til ved det bibelen beskriver som synd ?

Det bare føles som ett kontrollredskap. Det er ikke værre. Og jo mer en sjekker sømmene av bibelen, jo mer riktig føles også konklusjonen min å bli.

Endret av G
Lenke til kommentar
Du mener, Gud vil at jeg skal bli kjent med ham?

Kjenner ikke Gud meg, hvis han har skapt meg, og vet hva jeg tenker?

Gud vet hva du tenker, ja. Gud vet hva du gjør også.

Men det betyr ikke nødvendigvis at han kjenner deg så veldig godt, fordi du antagelig ikke gidder å la deg bli bedre kjent med ham.

Det ligger og i om du tror på Gud eller ikke.

Lenke til kommentar

Stiller ikke kristne spørsmål ved troen sin..?..neivel, den var ny. TRO ER TRO, ikke VITEN, selvsagt har vi mange spørsmål.

Få høre noen av spørsmålene du stiller da? Prøv å tenke litt utenfor boksen du er satt inn i og still skikkelige spørsmål....

Husker jeg satt til konfirmasjon og irriterte rumpa av meg over de lamme "spørsmålene" vi ble lært at vi skulle stille ved krsitendomms undervisningen, for det var spørsmål som allerede hadde svarene fremme, spørsmål med fasit om du vil. For å kneble meg og mine spørsmål kom de med et ultimatum til meg den gangen og det var at enten så holdt jeg kjeft resten av tiden ellers så kastet de meg ut av konfirmasjons undervisningen! Fordi jeg stilte ORDENTLIGE spørsmål de ikke hadde noen fasitsvar på! (Og, påsto de, fordi jeg "ødela" konfirmasjons undervisningen (Les: Jeg kunne få noen av deandre til å tvile) med spørsmålene mine.) Og jeg var fjorten år den gangen jeg begynte å stille skikkelige spørsmål ved kristendommen.... Men jeg klarte å holde kjeft (De var faktisk 12 000 svimlende kroner det var snakk om!) men jeg har aldri respektert de folkene etter det! Ikke presten, som ikke klarte å gi meg ennet enn skikkelige svovelstinkende tordentaler om hva som ville skje med meg når jeg en dag døde, i klartekst og i den tro at han klarte å skremme meg til å tro på dette han ikke engang klarte å redegjøre for selv med de lamme trusslene sine...

Har du foresten LEST bibelen? Jeg mener, fra perm til perm? Hvis du ikke har det så gjør det og har du det så gjør det en gang til! Og tenk mens du leser, ikke bare tro blindt slik du er opplært til å gjøre. Legg det "hellige" ved den boka vekk et øyeblikk og les det i lys av at ALT som står der er påstander og påstander ut i fra andre påstander, da blir ikke bibelen så imponerende lenger skal jeg si deg....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...