Gå til innhold

10 spørsmål til kristne

Anbefalte innlegg

Som Core2Dude forklarer så bra lenger opp her handler ikke kristendommen noe om hva vi mennesker synes er fornuftig eller ikke. I første omgang er hjernen din bare et hinder for å ta imot gud. I neste omgang blir den et redskap til å forstå mer av guds verden.

Men i første omgang kan ikke et menneskets fornuft bli særlig klok på at det er noe som heter "den hellige ånd" som virker i de mennesker som tar imot gud. Dette vil i så fall være en kraft som ikke gjør særlig utslag på noe måleinstrument. Bibelen mener at den uroen mennesker føler, det konstante jaget etter NOE...(som ofte resulterer i endeløse bilkjøp, hyttebygging og den evigvarende jakten etter det "lykkelig liv", som er nedlagt i alle mennesker ER nettopp drivkraften som skal styre oss mot gud. Først når menneske innser det kan dette tomrommet i oss bli fylt. Dette faller selvsagt veldig tungt for enkelte som mener relgion er tull da dette jo ikke kan bevises på noen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at syndefloden ble utgjort, var fordi det var ingen som satt sin lit til den guden i kjenner i Bibelen – JHVH – bortsett fra noen få mennesker, Noah og hans familie.

Det står ingenting i Bibelen som sier at det er en ukjærlig handling å tilintetgjøre de som nekter å følge Guds påbud. Hva er ukjærlig med det – bibelsk sett? De, på lik linje som alle andre, hadde en fri vilje til å tro på hva de ville – liksom i dag.

Endret av Enzyme X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om, bare tenk om, Bibelen, Gud og alt det der, er fantasi? Selv om du ikke liker det. Ville det vært fælt?

Det ville bety at jeg kom til å dø å bli til ingenting. Egentlig ikke noe verre enn det.

Men, hvis det nå er slik at det er en Gud som forklart i bibelen, har jeg vel ganske så mye mer å tape på å tro at han ikke finnes..

Hvorfor ikke "helgardere" når det ikke koster en eneste krone ekstra...?

Blir litt sånn : at det kom en og spurte om jeg ville ha en et landsted på Sørlandet gratis, men siden jeg ikke trodde på det sa jeg nei. Jeg burde vel svart ja takk.

:)

Lenke til kommentar

Grunnen til at syndefloden ble utgjort, var fordi det var ingen som satt sin lit til den guden i kjenner i Bibelen – JHVH – bortsett fra noen få mennesker, Noah og hans familie.

Det står ingenting i Bibelen som sier at det er en ukjærlig handling å tilintetgjøre de som nekter å følge Guds påbud. Hva er ukjærlig med det – bibelsk sett? De, på lik linje som alle andre, hadde en fri vilje til å tro på hva de ville – liksom i dag.

Så du synes det er en kjærlig handling. Du om det, glad jeg ikke er ditt barn.

Men, hva med alle barna Gud også drepte i floden da? Hadde de enda fått en mulighet til å lyde Gud?

Når ett barn blir født inn i ett samfunn der ingen lyder eller tror på Gud. Hvordan i alle verdens dager skal da det barnet vokse opp til å tro på Gud? Hvis det var slik, at alle var ulydige, så fulgte de jo bare normen. Gud straffet dem da for å.. hva? for å leve i samfunnet som det var?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barn følger foreldrene, siden de ikke har mulighet til å ta et standpunkt selv. Men de «ugudelige menneskene», altså de som ikke var av Noahs familie, var selvfølgelig blitt tilbudt hjelp til å omvende seg. De hadde lang tid på det, men de valgte å trosse Noahs advarsler – ifølge Bibelen.

Edit: Jeg bare siterer det Bibelen hevder, ikke vits i å gå etter mannen isteden for ballen.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Tenk om, bare tenk om, Bibelen, Gud og alt det der, er fantasi? Selv om du ikke liker det. Ville det vært fælt?

Det ville bety at jeg kom til å dø å bli til ingenting. Egentlig ikke noe verre enn det.

Men, hvis det nå er slik at det er en Gud som forklart i bibelen, har jeg vel ganske så mye mer å tape på å tro at han ikke finnes..

Blir litt sånn : at det kom en og spurte om jeg ville ha en et landsted på Sørlandet gratis, men siden jeg ikke trodde på det sa jeg nei. Jeg burde vel svart ja takk.

Dø å bli til ingenting? Du liker ikke tanken på det? Trodde ikke du brydde deg om hva du selv synes, mer hva virkeligheten var. Jeg for min del hadde det helt fint før jeg ble født, og hvis jeg får evig hvile når jeg dør, så er det helt greit. Jeg kan bare sørge for å ha ett best mulig liv når jeg har det.

Helgradere? Da bør du også inkludere ett par hundre andre religioner også.

Hvorfor har du takket nei til Allah? Iflg. muslimene har du takket nei til landstedet.

Og ps, lær deg sitering, må redigere postene dine hver gang jeg skal svare på dem :)

Barn følger foreldrene, siden de ikke har mulighet til å ta et standpunkt selv. Men de «ugudelige menneskene», altså de som ikke var av Noahs familie, var selvfølgelig blitt tilbudt hjelp til å omvende seg. De hadde lang tid på det, men de valgte å trosse Noahs advarsler – ifølge Bibelen.

Edit: Jeg bare siterer det Bibelen hevder, ikke vits i å gå etter mannen isteden for ballen.

Så derfor druknet altså Gud hauger av små skjønne unger. og du synes det er helt greit. Jeg blir kvalm.

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Når du garderer deg, bør det regnes med sannsynlighet. Hvor sannsynlig er det at det finnes en gud? Hvor sannsynlig er det at denne guden er den kristne guden og ikke en annen? Hvilke antydninger/beviser har vi?

Tar du med deg kniv på butikken i tilfelle du blir ranet? Har du alltid flytevest i bilen i tilfelle du kjører ut i en elv? Har du nød-provianter, våpen og telt+sovepose i en sekk på ryggen til enhver tid i tilfelle teknologisk sammenbrudd/ny verdenskrig/romveseninvasjon?

Jeg husker jeg tenkte som deg en stund også, man kunne jo helgardere seg - men jeg synes det blir for dumt å helgardere seg mot alle ting her i verden. Det blir jo forferdelig upraktisk.

Minner også på innlegget mitt, som du antakeligvis ikke så:

I og med at guds "gave" til menneskene er kjærlighet, glede og ro osv..synes jeg det også virker litt rart at såpass dedikerte relgiøse som muslimene behandler andre mennesker slik de gjør. For meg fremstår de mer hatefulle enn noen og det rimer ikke med en gud som vil gi noe godt til de som tar i mot han.

Hva med korstogene; heksebrenningene; tortur- og drapsmetodene katolikkene brukte mot "feiltroende" som bålbrenning, knusing med steiner eller å trekke folk "begge veier" ved hjelp av hester og rep? Eller hva med Bush som "endte tyranniet" i Irak på oppdrag fra Gud? Hva med fremmedhatet i sørlige deler av statene hvor kristendommen står sterkest, eller volden imellom protestanter og katolikker i nord-Irland, eller måten kristendommen ofte ble fremmet i Norge etter vikingtiden: med vold og drap?

Rimer dette med en gud som vil noe godt til de som tar i mot han?

Til Dixi vil jeg si at jeg ikke tror at du lyver eller på noen måte finner på dette her, men at jeg har litt vanskeligheter for å tro at det er sant. Om det skulle finnes en slik gud, hvorfor skulle han velge å åpenbare seg for noen få mennesker? Jeg skulle gjerne sett at han stakk innom meg også, men det har han ikke gjort, selv ikke de første 18 årene av mitt liv når jeg var troende kristen.

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar

@Tenklitt: Les det jeg skriver igjen, vær så snill. Du legger ord i min munn. Jeg siterer det Bibelen hevder. Jeg sier ikke at jeg fryder meg over at de døde – hvorfor skulle jeg gjort det? Jeg fryder meg ikke over noens død. Hverken barns eller andres.

Greit, jeg ser at du ikke bokstavelig skriver at du var for handlingen. Men du skriver jammen ikke at du var i mot barnedrapene heller. Hva er du?

Lenke til kommentar

Nå er det slik at barn følger foreldrene – uansett hva – med mindre de er voksne nok til å ta egen avgjørelse. Hadde de valgt å ta imot Noahs budskap på en positiv måte, hadde selvfølgelig de og barna fått overleve. Nå gjorde de ikke det; og dessverre førte det til at barna måtte lide døden sammen med foreldrene. Men tenk: Si at det var 50.000 barn (tall tatt ut fra luften for eksempel) som overlevde siden de ikke fikk mulighet til å omvende seg, hvem skulle da tatt av dem? Noahs familie på noen få stykker og 50.000 barn… jeg vet ikke om det er mer kjærlig.

Ser du hva jeg mener? I dette tilfellet er det ikke Guds direkte skyld at barna døde, men foreldrenes – de er ansvarlige for både deres og barnas liv. Ikke misforstå meg, jeg ønsker ikke at noen skal dø!

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Nå er det slik at barn følger foreldrene – uansett hva – med mindre de er voksne nok til å ta egen avgjørelse. Hadde de valgt å ta imot Noahs budskap på en positiv måte, hadde selvfølgelig de og barna fått overleve. Nå gjorde de ikke det; og dessverre førte det til at barna måtte lide døden sammen med foreldrene. Men tenk: Si at det var 50.000 barn (tall tatt ut fra luften for eksempel) som overlevde siden de ikke fikk mulighet til å omvende seg, hvem skulle da tatt av dem? Noahs familie på noen få stykker og 50.000 barn… jeg vet ikke om det er mer kjærlig.

Ser du hva jeg mener? I dette tilfellet er det ikke Guds direkte skyld at barna døde, men foreldrenes – de er ansvarlige for både deres og barnas liv. Ikke misforstå meg, jeg ønsker ikke at noen skal dø!

Nå tar jeg meg selv i å diskutere holdbarheten i en historie som uansett, etter hva jeg kan se, er full av hull. Les gjerne synspunktene på bloggen min: http://tenklitt.blogspot.com/2010/06/noahs-koselige-ark.html

Lenke til kommentar

Den negative massen-og katalysatoren for reaksjonen- må også på ett eller annet tidspunkt ha blitt til...Når og hvordan ?....For meg er det lettere å tro at det står en intelligent kraft bak - GUD - ,og som i så fall befinner seg på et intelligensnivå/forstandsnivå over mennesket, enn at slikt har oppstått ved en tilfeldighet, hvilket også da er en umulighet sett i forhold til våre naturlover om at energi ikke kan bli til av ingenting.

Men du fikk med deg poenget mitt lenger opp her om mine filosofiske betraktninger rundt opprinnelsen ?

Hva eller hvem som har bidrat med oppskriften og ingrediensene til big-bang er vel ikke akkurat noe vi har mye litteratur på...:)?

Har dyp respekt for at det kan være noe som befinner seg over vårt intelligensnivå. Det er unektelig komplisert og vakkert hele universet og spesiellt livet på jorden og forholdene som ligger til rette for dets eksistens.

Men å dra det hen at den guden jødene trodde på, og gjennom en forherligelse av guden i navnet Jesus skal forsvare en slik skapelse. Den kan bli litt drøy kost å fordøye.

Jesus er en interessant personlighet, med en interessant påvirking av vår 2000 år siste del i utviklingen.

Kan en ikke like godt sammenlikne religion med evolusjon. At den har utviklet seg og blitt skapt av mennesket til hva den er nå?

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi har ikke svar på noen av disse spørsmålene for å beskytte meninga med livet.

Hadde vi vist alt, så hadde ikke livet vært som det er. Vi er avhengig av ubesvarte spørsmål.

(Jeg er ikke Kristen. Jeg har en alternativ trosretning som er litt knyttet til Kristen tro da... Jeg tror at man fint kan kommunisere med de døde, og jeg tror på den andre siden ;) At vi er her for å læret om livet og når vi er ferdige drar vi hjem igjen :) + mye mer xD )

Endret av RedEye2058
Lenke til kommentar

Vi har ikke svar på noen av disse spørsmålene for å beskytte meninga med livet.

Hadde vi vist alt, så hadde ikke livet vært som det er. Vi er avhengig av ubesvarte spørsmål.

(Jeg er ikke Kristen. Jeg har en alternativ trosretning som er litt knyttet til Kristen tro da... Jeg tror at man fint kan kommunisere med de døde, og jeg tror på den andre siden ;) At vi er her for å læret om livet og når vi er ferdige drar vi hjem igjen :) + mye mer xD )

Lag en ny tråd, lag en ny tråd, lag en ny tråd :) Dette må vi diskutere ;)

Lenke til kommentar

TIL "tenklitt"

Hvorfor jeg har valgt kristendommen fremfor Allah har du spurt om før, og det har jeg svart på, ganske utfyllende.

Når er det heller ikke slik at gud tar livet av de som ikke har fått mulighet til å tro på han. Det er de som FÅR muligheten men som avviser den som.........osv.

Vet ikke hvordan man gjør dette med "sitering" her inne.

Lenke til kommentar

TIL "tenklitt"

Hvorfor jeg har valgt kristendommen fremfor Allah har du spurt om før, og det har jeg svart på, ganske utfyllende.

Når er det heller ikke slik at gud tar livet av de som ikke har fått mulighet til å tro på han. Det er de som FÅR muligheten men som avviser den som.........osv.

Vet ikke hvordan man gjør dette med "sitering" her inne.

Det er ikke deg jeg ber lage en ny tråd ;)

Hvordan mener du at en hyggelig guttunge, som vokser opp i en familie, Ateist på tiende generasjonen, skal få muligheten til å ta i mot Gud? Er ikke han overbevist om at det ikke finnes noen Gud? Hvorfor skal han velge Bibelens Gud, og ikke en annen Gud?

Forresten svarte du ikke på det jeg kommenterte med "helgraderingen" din. Hvorfor tror du ikke på alle Guder som finnes? Det ville vært helgradering det.

Lenke til kommentar

Til tenklitt.

Har jeg laget en ny tråd ?...Har ikke tenkt å lage noen ny tråd heller jeg. Er du morragretten ?

Det er mange spm man har som kristen også, deriblandt det du reiser om ateistguttungen.

Men , for meg er ikke sånt nok til at jeg ikke tror det finnes en gud.

Helgardering/halvgardering, what ever...Jeg TROR på den kristne guden, mer komplisert trenger det vel ikke være.

:-)

Lenke til kommentar

Gud sees på som mange som den ultimate leder/far, ikke sant.

La oss si du har en katt. Den er ulydig, og du irettesetter den. Den er fremdeles ulydig. "Så du velger å spise den, som straff", slik en kunne lese en mann ønsket å gjøre. Politiet fant katten dekket av olje, chili og pepper i mannens bil. (fant ikke artikkelen igjen, men bare en blogg om hendelsen)

På samme måte som mannen og katten, så er gud villig til å drepe deg for din ulydighet. Hvilken syk gud er dette?

Endret av G
Lenke til kommentar

Til tenklitt.

Har jeg laget en ny tråd ?...Har ikke tenkt å lage noen ny tråd heller jeg. Er du morragretten ?

Det er mange spm man har som kristen også, deriblandt det du reiser om ateistguttungen.

Men , for meg er ikke sånt nok til at jeg ikke tror det finnes en gud.

Helgardering/halvgardering, what ever...Jeg TROR på den kristne guden, mer komplisert trenger det vel ikke være.

:-)

Nei, jeg er ikke morragretten. Hvis du leser ett par poster opp så ser du at jeg ber "RedEye2058" lage en ny tråd om sin tro på at "Jeg tror at man fint kan kommunisere med de døde, og jeg tror på den andre siden At vi er her for å læret om livet og når vi er ferdige drar vi hjem igjen + mye mer xD )"

Dette hadde ikke noe med deg å gjøre :)

Det var forresten du som tok opp helgradering som ett argument på "hvorfor ikke være kristen, så er man sikker" jeg påstår at du har valgt én av tusenvis av religioner, slik at en helgradering ville være å tro på alle.

Du tror på den kristne Gud, og du viser gjennom postene dine at troen din nok er basert på hva du er blitt fortalt i din oppvekst. Det er lov å tenke selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...