Gå til innhold

10 spørsmål til kristne

Anbefalte innlegg

Finnes mange andre eksempler når det gjelder forholdet islam kristendom.

Men ett kan jo også være dette med jødene. Jødene skal jo i følge bibelen være guds utvalgte folk, som etter å ha fått sin straff for å ha tatt livet av jesus blir spredt over hele verden, forfulgt osv. Det står jo til og med i GT at 2/3 av jødene skal utryddes. 600 mill av 9 mill jøder ble utryddet under 2 .v krig.

De er lovet å få tilbake landet sitt av gud. Det er vel kanskje nettopp det vi ser skje. Når da koranen instruerer sine troende til å ta livet av alle jøder sier jo dette litt om hvor langt fra hverandre disse relgionene står.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv grubla mye på dette med muslimer v.s kristendom og har vel etter å ha lest litt kommet til at jeg TROR ganske enkelt ikke på Islam. Dette pga visse påståtte sammenhenger mellom bibelen og koranen, samt advarslene og kjennetegnene som er beskrevet i bibelen.

Selvsagt tror du ikke på Islam :) Du er jo oppvokst til å være en Islam-ateist, er du ikke? På samme måte som Islamister er oppvokst til å være kristen-ateister..

Lenke til kommentar

:-)

Enig i det. Men å tro på en relgion som krever at man skal drepe andre mennesker blir uansett litt dumt. Synes også det er vanskelig å spore noe av guds fred i øya på muslimene. Og hva med kvinnene deres, ser jo ut som de bærer alle verdens sorger..

Enig!

1. Samuelsbok 15:2-3

2 Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»

Det blir for dumt :)

Lenke til kommentar

2 Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»

Synes du ikke det er en litt vesentlig forskjell her ?.

Den kristne guden skal straffe ja, det kommer man vel ikke utenom. Men han skal straffe de folkene som har gjort urett mot guds folk.

Islam straffer folk som ikke har gjort noe galt annet enn å ikke tro på islam.

Endret av Ultrawing
Lenke til kommentar

Jeg er veldig følsom for det åndelige. Da jeg var rundt 20 år gammel så hadde jeg problemer med å se demoner. Jeg var redd, men så om Jesus inn, og han brukte skriftsteder i fra bibelen for at jeg skulle tro på det han sa. Han ledet meg til en liten kirke hvor presten sa det ssamme som Jesus sa. Det var positive ting for meg, at jeg skulle elske meg selv også videre. Jeg trodde i perioder jeg var sinnsyk,noe jeg vet jeg holdt på å bli også,fordi det var en kamp mellom gode og onde krefter. Men jeg valgte å høre på den gode kraften, Og Hanledet meg inn i en sund tilværelse. Gjorde så at jeg ble mer opptatt av det fysiske. Jeg kan se Jeus og høre Jesus snakke til meg. Det erflere som kan det. Jeg er veldig følsom av meg tror jeg.

Du ser han altså fysisk, som hvilken som helst annen person rett foran deg, og hører han også? Jeg håper du forstår jeg er litt skeptisk her, som man jo bør være når noen forteller om ting som dette. Kunne du eventuelt hørt om han ville komme innom meg også? Om han åpenbarer seg for folk allerede bør det jo være tid til en til også?

Jeg har ikke hatt en lett barndom og går til en psykolog som er ateist. Men hun mener Jesus er bra for meg, og hun sier at det kan være sannt det jeg opplever. selv om Gud hjelper meg, så føler jeg allikevel at Gud vil jeg skal ta i mot hjelp fra andre mennesker. Han vil vi mennesker skal bry oss om hverandre. Jeg har blitt mer åpen for å stole på andre mennesker pga. at Jesus vil det. Men Jesus kan jeg snakke om alt. Og Han har åpenbart ting for meg. Jesus har vist meg at evulosjonsteorien er sann, og at det ikke er noen motsigelser i bibelen i det om manleser bibelen rett. Jeg skjønnernmye mer av hvem Gud er nå, og hvordan man skal forstå gamletestamentet.

(...)

Jeg trenger Jesus,selv omjeg trenger mennesker også.

Jeg ser at noe som kristendommen kan være bra for deg som person ja. Men, dette er jo ganske interessante greier. Kunne du tenke deg å skrive inngående om noen av disse samtalene/åpenbaringene/etc så man kan ta en titt på de fra en utenforståendes perspektiv?

Når jeg ser Jesus så ser jeg hans skikkelse, Hans smil og karisma. Hans glede over at jeg kommer til Han. Jeg hører Hans røst med en stemme inni meg, men førte gangen hørte jeg Han snakke til meg som en hørbar stemme.

Han har ihvertfall bevist for meg at Han finns! :)

Det jeg ikke forstår er, hvorfor åpenbarer han seg ikke bare til alle sammen? Da hadde jo saken vært biff og alle vært kristne.

Hei mrHenrik

Jeg tror Gud vil at alle skal få se og høre Han. Det står mye om det i Joh. kapitel. Men jeg tror det matrealistiske gjør at mennesker blir herdet i sin følsomhet. Jeg kan bli det selv. Det finns mange mennesker som kan se og høre Jesus og ånder.

Det meste av det jeg har pratet med Gud om er personlig.

Det finns en annen dame som heter Vassula Ryden som har gitt ut mange budskap hun har fått i fra Gud. Hun trodde ikke på Gud, men opplevde en dag at en engel tok hånden hennes og begynte å skrive budskap i fra Gud. Til og med med egen håndskrift. Du kan gå inn på denne siden og gå inn på budskap, så kan du lese mange budskap hun har fått. http://www.slig.se/

Det er en ubetinget kjærlighet jeg får av Gud. Han er som en salve. Det er mye lignende de budskapene som Vasulla Ryden får, så jeg kjenner igjen Gud der. Ihverfall i veldig mange. Men jeg får ingen profetiske budskap da.

Men før så trodde jeg ikke på evolusjonsteorien. Det var mange evolusjonister som ville overbevise meg, men det var Gud som klarte det. ;) Han viste meg en film om kromosomer som forendret seg, vanskelig åforklare. Men plutselig så forstod jeg at det måtte være slik. Etter det så har skapelseshistorien blitt mye større for meg. Gud også.

Lenke til kommentar

Synes du ikke det er en litt vesentlig forskjell her ?.

Den kristne guden skal straffe ja, det kommer man vel ikke utenom. Men han skal straffe de folkene som har gjort urett mot guds folk.

Islam straffer folk som ikke har gjort noe galt annet enn å ikke tro på islam.

Når Gud ber dem drepe spedbarn, som på ingen måte har fått sjansen til å ta stilling til tro ennå? Nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er Jesus som viser oss det rette bildet av Gud. Han sa jo at vi ikke skulle ta øye mot øye tann mot tann, men vende det andre skinnet til om noen slo oss.

Jesus er Gud kommet ned til menneskene for å vise dem hvem Gud er.

Lenke til kommentar

Må du ha det med t-skje..;-)....ikke vondt ment.

Ateisten krever bevis for alt !. Uten bevis kan ting ikke eksistere. Det er hovedessensen for deg som ateist.

Som ateist så er det ikke det vi mener. Det er en haug av ting som vi ikke kan bevise, eller forstå. Jeg tror menneskehjernen ikke har kapasitet til å komme frem til de mest avanserte svarene på gåter i livet og universet. Men jeg tror absolutt alt kan, teoretisk sett, forklares med fysikk og matte. Problemet er bare at vi ikke har avansert nok hjerne til å forstå, eller komme frem til alle løsningene.

Men fysikken og matten vi har lært nå har vært utrolig pålitelig. For eksempel, så ble sort hull først forklart som mulig i 1783 og Einstein sammen med flere andre fysikere kom frem til at det måtte finnes sorte hull i hans gylne alder. Men det var først i 1971 at den første oppdagelsen av et sort hull ble gjort.

Det er her du snubler. Du setter altså menneskehjernen som den høyeste tenkelig intelligens i universet. Dette gir deg en utrolig begrensning når du skal vurdere forhold som KAN tenkes å ligge utenfor den menneskelige forstand. Det er selvsagt ditt valg, men du gir deg selv veldig dårig verktøy for å vurdere kompliserte forhold.

Personlig så tror jeg det finnes intelligent liv ute i universet som overstiger vår intelligens. Sjansen for at slikt intelligens liv påvirker oss på noen måte er for liten for at vi kan finne noe bevis.

Jeg sier da at jeg TROR det finnes intelligent liv der ute, men jeg har langt i fra utelukket sjansen for at vi er alene. Jeg vil ikke påstå at noe eksisterer med sikkerhet uten bevis. Derfor er religion helt uaktuelt for meg frem til dere begynner å hoste frem bevis.

Slik som med det sorte hullet, så var det blandede meninger om den eksistens, helt frem til beviset kom i 1971.

Når fysikere og matematikere jobber, så leter de etter svar. Og det å sette en Gud inn i bildet gir ingen svar, men derimot flere spørsmål. Så langt så har svarene vi har fått, gått i mot eldgamle tanker om en Gud. Derfor så peker vitenskapen vekk fra religionen.

Før var jo regnbuen og lyn og torden sikre tegn på Guds eksistens, men vi har nå forklart de fenomenene, så tanker om at Gud står bak det, har gått vekk fra oss. Men så er det de svarene vi ikke har forstått og de spørsmålene vi ikke har funnet svar på enda som vi fyller med Gud. Hendelser som "bare Gud kan være forklaringen" har blitt færre og færre gjennom historien, fordi vi har funnet de virkelige grunnene til at ting skjer.

Ja vi har lang vei å gå, og mange svar å finne. Men det å fylle de hulrommene vi har med Gud, mener jeg bare er å feige ut på oppdagelsesreisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at guds "gave" til menneskene er kjærlighet, glede og ro osv..synes jeg det også virker litt rart at såpass dedikerte relgiøse som muslimene behandler andre mennesker slik de gjør. For meg fremstår de mer hatefulle enn noen og det rimer ikke med en gud som vil gi noe godt til de som tar i mot han.

Hva med korstogene; heksebrenningene; tortur- og drapsmetodene katolikkene brukte mot "feiltroende" som bålbrenning, knusing med steiner eller å trekke folk "begge veier" ved hjelp av hester og rep? Eller hva med Bush som "endte tyranniet" i Irak på oppdrag fra Gud? Hva med fremmedhatet i sørlige deler av statene hvor kristendommen står sterkest, eller volden imellom protestanter og katolikker i nord-Irland, eller måten kristendommen ofte ble fremmet i Norge etter vikingtiden: med vold og drap?

Rimer dette med en gud som vil noe godt til de som tar i mot han?

Til Dixi vil jeg si at jeg ikke tror at du lyver eller på noen måte finner på dette her, men at jeg har litt vanskeligheter for å tro at det er sant. Om det skulle finnes en slik gud, hvorfor skulle han velge å åpenbare seg for noen få mennesker? Jeg skulle gjerne sett at han stakk innom meg også, men det har han ikke gjort, selv ikke de første 18 årene av mitt liv når jeg var troende kristen.

Endret av mrhenrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det er nevnt tidligere i tråden, kan ikke lese alt.

Kommentar til punkt 4 om "vitenskapelig tøv".

Beskrivelsen av jordens alder i bibelen må sees i forhold til hvordan man oppfattet BETYDNINGEN av "6000 år" den gangen dette ble nedtegnet. (Trodde det stod 10 000 år, men samme det).

Da dette ble nedtegnet første gang hadde man ingen begreper om tid slik vi har i dag. Når noen benyttet et slikt tall var det synomymt med "uendelig" gammelt. Det var en måte å fortelle at jorden var tilnærmet "uendelig" gammel.

Enkelte slike beskrivelser i GT må sees i forhold til språket og samfunnet som var den gang dette ble nedtegnet. Dette rokker ellers ingenting ved hovedbudskapet i bibelen.

Når det gjelder evolusjonen og naturvitenskapelige teorier om jordas tilblivelse er dette ikke på et eneste punkt i strid med kristendommen. Vil heller si at vår vitenskap bare underbygger at det finnes en Gud.

Vitenskapen forteller at energi ikke kan bli til av ingenting. Vi har forklart at universet startet med big-bang, men vi har et lite problem når vi skal forklare hvordan det svarte hullet, bestående av negativ masse, har begynt sin "eksplosjon". Fordi om negativ masse i enkeltes oppfatning betraktes som "ingenting", er det faktisk ikke riktig å se på dette som "ingenting". Det er det motsatte av "noe", men ingenting er det ikke. For å bringe negativ masse i ubalanse kreves energi. Den negative massen-og katalysatoren for reaksjonen- må også på ett eller annet tidspunkt ha blitt til...Når og hvordan ?....For meg er det lettere å tro at det står en intelligent kraft bak - GUD - ,og som i så fall befinner seg på et intelligensnivå/forstandsnivå over mennesket, enn at slikt har oppstått ved en tilfeldighet, hvilket også da er en umulighet sett i forhold til våre naturlover om at energi ikke kan bli til av ingenting.

Jeg anbefaler deg å studere vitenskap før du uttaler deg.

Svarte hull har positiv masse. Lik jordkloden som trekker på månen, så trekker også de svarte hullene bittelitt på jordkloden. Uten at det trenger å ha noen katastrofale konsekvenser.

Også har vi mørk materie, som også har positiv masse, bare at den ikke er synlig. Uttrykket negativ masse ønsker jeg å høre mer om, dersom du har noen gode vitenskapelige forklaringer for denne.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja jammen godt Gud sendte de for å drepe de skumle speedbarna. Historiene er like ille. At du ikke ser det, er forsåvidt greit. Du er gjerne vokst opp med å tro at Gud er bare kjærlighet. Hva var kjærlig med syndefloden?

Du konkluderer på mine vegne, det blir vel litt feil vel.... :). Synes du forenkler veldig nå...

Ingen har sagt at gud ikke straffer. De som ikke tar imot hans budskap skal ifølge bibelen dø - "gå fortapt". Kanskje er det såpass brutalt...selv om vi ikke liker det.

Syndefallet....at gud innførte synden i verden ???....tja...Mange meninger om hva dette egentlig forsøker å fortelle oss.( Overskriften "syndefallet" kom til lenge etter at innholdet ble nedtegnet.)

Syndefallet er kanskje en beskrivelse -metafor- av hvordan mennesket står seg mot det onde i verden.

Hva hvis det onde ikke var tilstede i verden..?. Hvor hadde drivkraften til menneskets søken etter gud vært da ? Hadde vi søkt gud uten synd i verden ?...Hvis synden ikke hadde vært i verden, hadde ikke da alle mennesker vært gode.? Da hadde jo verden vært slik gud mener den skal BLI i fremtiden. Regner med du er klar over hva bibelen mener med synd..

Realitetene være jo være ganske kompliserte, og man kan som du stille spm ved hva som er kjærlig med det ene og det andre, men for meg koker det litt ned til at; hva om det bare er slik, selv om vi ikke liker det..Gud har ikke skrevet noen avtale med oss mennesker om noe som helst. Han kunne like gjerne gitt oss en uke på Bahamas og så slått oss i hodet, uten at vi hadde likt det. Men nå har han da altså bestemt at han skal gi evig liv til de som velger å ta imot det han har å tilby.

:)

Lenke til kommentar

Ok, men nå er du i kvantefysikken. Kall det gjerne negativ energi du, om du først forteller at du har gitt det ett negativt fortegn. Tyngdekraften i ett svart hull, jordkloden og månen blir likevel ikke forskjellig, annet enn styrken av kraften.

Kvantefysikk, der må du rive partikler i fra hverandre for å finne andre mindre byggesteiner.

EDIT: noe interessant med svarte hull er at de gir fra seg stråling i følge Stephen Hawking. Montro om ikke det er fordi tyngden er blitt så enorm at den river og trykker massen sammen slik at den går i stykker og er nødt å gi fra seg stråling.

EDIT2: noen vitenskapsfolk har klekket ut en ny partikkel på "tegnebrettet/i teorien". Tachyon kalles det. Hevdes visstnok at det kan forklare den voldsomme akselerasjonen til BigBang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har blitt fortalt at man kan ikke finne ut ved å bruke hodet sitt. Det er dette mennesker prøver å gjøre. En kristen skal _tro_ . intet mer eller mindre. Klarer man ikke å tro, men heller prøver å forstå seg til hvorfor ting er ditt og datt, så kommer man til kort.

Man klarer ikke å forstå gud med hodet/fornuft/"logikk".

Dette er jo selfølgelig opp til en hver å tro på. Men det er kanskje noe i det, siden vi ser mange millioner mennesker som er kristne? Mange som blir helt forandret. Mange som har fått sett Gud, og fått se det vi "på utsiden" ikke ser. Og ikke glem at det fins også mange mennsker som utgir seg for å være kristne, men som kanskje ikke er det på _innsiden_. Disse kan gi et feil bilde til de ikke kristne, som de ikke kristne ofte tror på.

Derfor blir det egentlig litt vanskelig å diskutere om slike ting, men det er jo fint å dele sine meninger og synspunkter.

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Ok, men nå er du i kvantefysikken. Kall det gjerne negativ energi du, om du først forteller at du har gitt det ett negativt fortegn. Tyngdekraften i ett svart hull, jordkloden og månen blir likevel ikke forskjellig, annet enn styrken av kraften.

. Hevdes visstnok at det kan forklare den voldsomme akselerasjonen til BigBang.

Men du fikk med deg poenget mitt lenger opp her om mine filosofiske betraktninger rundt opprinnelsen ?

Hva eller hvem som har bidrat med oppskriften og ingrediensene til big-bang er vel ikke akkurat noe vi har mye litteratur på...:)?

Lenke til kommentar

Ja jammen godt Gud sendte de for å drepe de skumle speedbarna. Historiene er like ille. At du ikke ser det, er forsåvidt greit. Du er gjerne vokst opp med å tro at Gud er bare kjærlighet. Hva var kjærlig med syndefloden?

Du konkluderer på mine vegne, det blir vel litt feil vel.... :). Synes du forenkler veldig nå...

Ingen har sagt at gud ikke straffer. De som ikke tar imot hans budskap skal ifølge bibelen dø - "gå fortapt". Kanskje er det såpass brutalt...selv om vi ikke liker det.

Syndefallet....at gud innførte synden i verden ???....tja...Mange meninger om hva dette egentlig forsøker å fortelle oss.( Overskriften "syndefallet" kom til lenge etter at innholdet ble nedtegnet.)

Syndefallet er kanskje en beskrivelse -metafor- av hvordan mennesket står seg mot det onde i verden.

Hva hvis det onde ikke var tilstede i verden..?. Hvor hadde drivkraften til menneskets søken etter gud vært da ? Hadde vi søkt gud uten synd i verden ?...Hvis synden ikke hadde vært i verden, hadde ikke da alle mennesker vært gode.? Da hadde jo verden vært slik gud mener den skal BLI i fremtiden. Regner med du er klar over hva bibelen mener med synd..

Realitetene være jo være ganske kompliserte, og man kan som du stille spm ved hva som er kjærlig med det ene og det andre, men for meg koker det litt ned til at; hva om det bare er slik, selv om vi ikke liker det..Gud har ikke skrevet noen avtale med oss mennesker om noe som helst. Han kunne like gjerne gitt oss en uke på Bahamas og så slått oss i hodet, uten at vi hadde likt det. Men nå har han da altså bestemt at han skal gi evig liv til de som velger å ta imot det han har å tilby.

Syndefloden

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Syndefloden

hehe..sorry, blir litt mye å lage middag mens man skal svare her. Syndefloden v.s syndefallet. Syndefloden ...

Var ikke det guds straff over folket som ikke fulgte det han påla mennesket..Store deler av folket ble utryddet..ja...Kjærlig med det ?...Nei, var vel ikke så kjærlig sett med våre øyne kanskje. Men muligens er det nå bare engang slik selv om vi ikke liker det.

For meg er ikke nødvendigvis sannheten bundet opp til hva vi mennesker synes er mest ok.

Lenke til kommentar

Syndefloden

hehe..sorry, blir litt mye å lage middag mens man skal svare her. Syndefloden v.s syndefallet. Syndefloden ...

Var ikke det guds straff over folket som ikke fulgte det han påla mennesket..Store deler av folket ble utryddet..ja...Kjærlig med det ?...Nei, var vel ikke så kjærlig sett med våre øyne kanskje. Men muligens er det nå bare engang slik selv om vi ikke liker det.

For meg er ikke nødvendigvis sannheten bundet opp til hva vi mennesker synes er mest ok.

Tenk om, bare tenk om, Bibelen, Gud og alt det der, er fantasi? Selv om du ikke liker det. Ville det vært fælt?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...