kybstud Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Ingen kristne tror på en skapt gud. En gud som ble skapt ville ikke bli kalt Gud. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Ingen kristne tror på en skapt gud. En gud som ble skapt ville ikke bli kalt Gud. Så.. at energi eventuelt oppstod, eller at en super-duper kompleks Gud alltid har eksistert.. Så er sistnevnte enklest å tro på? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 At de ikke tror han ble skapt forteller jo bare om den lille refleksjonen som blir gjort da det som oftest er de samme som mener at "alt må ha en årsak". Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 At de ikke tror han ble skapt forteller jo bare om den lille refleksjonen som blir gjort da det som oftest er de samme som mener at "alt må ha en årsak". Og poenget er ofte: Hahaahaha, det er jo ulogisk at energi oppstår fra ingenting. (Men at Gud alltid har eksistert, er jo logisk som bare det) 1 Lenke til kommentar
dixi Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Han tror jeg finns på riktig,og jeg tror det går an å ha kontakt med Han.Ihvertfall opplevr jeg det.Andre som tror på andre guder, krafter kan også oppleve det. Jeg vet ikke om det er samme kraft som jeg opplevr, men jeg opplever en stor kraft som er Gud. Synd at du ikke har opplevd den Kraftn, fordi det er virkelig noe å leve for.Jeg opplever en mening med livet som blir større enn bare å eksistere. Det er en mening vi mennesker har blitt til, og det er å være sammen med Gud. Følelsen av å ha en mening er viktig for meg. Da blir alt det andre mer meningsfullt også. Kunne du beskrive litt nærmere hvordan denne kontakten foregår i praksis? Jeg leser ofte om kristne som forteller om kontakt eller kommunikasjon med Gud, men det spesifiseres sjeldent. Ser du ham? Snakker du direkte, og får svar? Eller er det en følelse, og isåfall hvordan skiller du denne fra følelser forårsaket av andre ting/ingen ting? Du kan ikke bevise at det ikke finns en Gud, derfor kan du helller ikke nekte for at det jeg opplever kan være virkelig. Og selv om du nekter for det så kan det være virkelig uansett. Og jeg har det uansett bedre fordi jeg tror på Gud. En kraft full av levende vin. Nei, akkurat som du ikke kan bevise at jeg ikke har en usynlig drage i garasjen, eller at radikal Islam tar feil, eller at jorda ikke går under i 2012. Det vi kan gjøre, er å se på hvor sannsynlig noe er - og sannsynligheten for at den kristne gud eksisterer er ekstremt lav med tanke på at det ikke finnes noen indikasjoner på at noe som helst som fortelles om denne guden er sant, annet en vage anekdoter fra troende. At du har det bedre fordi du tror på Gud kan være sant, det skal jeg ikke benekte. Allikevel er jo ikke det noe bevis for at Gud eksisterer. Jeg er veldig følsom for det åndelige. Da jeg var rundt 20 år gammel så hadde jeg problemer med å se demoner. Jeg var redd, men så om Jesus inn, og han brukte skriftsteder i fra bibelen for at jeg skulle tro på det han sa. Han ledet meg til en liten kirke hvor presten sa det ssamme som Jesus sa. Det var positive ting for meg, at jeg skulle elske meg selv også videre. Jeg trodde i perioder jeg var sinnsyk,noe jeg vet jeg holdt på å bli også,fordi det var en kamp mellom gode og onde krefter. Men jeg valgte å høre på den gode kraften, Og Hanledet meg inn i en sund tilværelse. Gjorde så at jeg ble mer opptatt av det fysiske. Jeg kan se Jeus og høre Jesus snakke til meg. Det erflere som kan det. Jeg er veldig følsom av meg tror jeg. Jeg tror denfølsomheten gjør at jeg får oppleve mye av hvem Gud er. Jeg blir trygg når jeg opplever hvem Han er, fordi Han er så god og veldig normal.Jeg blir varm på innsiden og ofte tenker jeg på den sangen Bjørn Eidsvåg om "floden", hvorfor drikker jeg ikkke mer av deg.Fordi når jeg gjør det såblir jeg full av en kriblene glede og behag. Jeg har ikke hatt en lett barndom og går til en psykolog som er ateist. Men hun mener Jesus er bra for meg, og hun sier at det kan være sannt det jeg opplever. selv om Gud hjelper meg, så føler jeg allikevel at Gud vil jeg skal ta i mot hjelp fra andre mennesker. Han vil vi mennesker skal bry oss om hverandre. Jeg har blitt mer åpen for å stole på andre mennesker pga. at Jesus vil det. Men Jesus kan jeg snakke om alt. Og Han har åpenbart ting for meg. Jesus har vist meg at evulosjonsteorien er sann, og at det ikke er noen motsigelser i bibelen i det om manleser bibelen rett. Jeg skjønnernmye mer av hvem Gud er nå, og hvordan man skal forstå gamletestamentet. Gud har lest for meg Joh. Åp. Hvor jeg fikk en helt annen forståelse av det enn jeg hadde.Men som stemmer med hva de første kirkefedrene trodde på, noe jeg fant ut av senere. Men det viktigste er at jeg får det godt inni meg av å hvile i Gud.Han tar ikke bort alle problemer, men Haner med meg inn i dem. Jeg tror på at helsepersonell er en gave i fra Gud, og at Gud hjelper gjennom helsevesenet. Han kallte på Florence Nightingale om at hun måtte starte sykepleieskoler osv. Gud arbeider gjennom mennesker og organisasjoner. Kirkens nødhjelp osv. Kristne mennesker skal være kristi kropp på jorda som hjelper mennesker i nød. Det er jo flott at også ikke kristne mennesker hjelper. Da gjør de en tjenete for Gud.Fordi Gud ønsker å hjelpe andre mennesker. Å komme til Gud er noe man alltid kan komme. Har man noe man har dårlig samvittighet for så er det godt å komme til Han og kjenne at Hans kjærlighet er vilkårsløs. Å leve med Gud betyr ikke atjeg ungår problmer,men det betyr at jeg har en som går sammen med meg gjennomproblemene. Det betyr veldig mye for meg. At jeg kan se Jesus vet jeg ikke hjelper å få folk til å tro på Han. Men det hjelper meg, fordi Han utstråler så veldig mye. De største skattene vi kan finne er i Ham, det er ihvertfall det jeg tror på. Jeg trenger Jesus,selv omjeg trenger mennesker også. Når jeg ser Jesus så ser jeg hans skikkelse, Hans smil og karisma. Hans glede over at jeg kommer til Han. Jeg hører Hans røst med en stemme inni meg, men førte gangen hørte jeg Han snakke til meg som en hørbar stemme. Han har ihvertfall bevist for meg at Han finns! 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Det jeg prøvde å få frem var at mennesket før Jesus sto i en grunnleggende konflikt med Gud. Det som skilte var synd og opprør mot Guds vilje. Vi kjenner det igjen i dag og, begrepet "Guds vilje" vekker fortsatt opprøret og motstanden i mange. Dette satte et skille mellom Gud og mennesker som avskar oss fra Livet, det er derfor vi regnes som døde i utgangspunktet. Først med Jesus blir vi forsonet med Gud, gjennom troen på det han har gjort. Om du kjøper en bukett roser i butikken - er de levende eller dø(en)de? En blomst, eller grein, som er skåret av fra roten kan se levende ut, men vi vet den vil visne om noen dager. Slike bilder bruker bibelen for å fortelle at mennesket nok kan se levende ut, men avskåret fra Gud er kilden til liv egentlig brutt. Nå, etter Jesus, er nådens tid. Gud har i Jesus skaffet en soning for synd og konflikten er bilagt - rettferdigheten har blitt oppfylt. De som tror dette og erkjenner behovet for nåde blir av Gud regnet som rettferdige. Selv om man ikke klarer det i ett og alt. Enig i det, jeg har som sagt ikke noe bedre svar enn å stole på rettferdigheten her. Det er jo uansett et sentralt punkt slik jeg oppfatter Gud og troen - uten den rettferdige Gud, hvem skulle da sørge for alle svakes rett? Hvem skulle da dømme rettferdig? For meg er det et viktig håp. Jeg leser svaret ditt, og jeg aksepterer ditt synspunkt som kristen. Men for meg som ateist, så har det ingenting å si. Jeg bare forundrer meg hvorfor du velger å tro på det du skriver her? Jeg skal ikke sette meg til dommer over dine bønner, så ta det jeg her sier som mine refleksjoner. Hvem er rett kristen? Jesus gir oss noen spor. Det ene er fortellingen om fariseeren og tolleren i Luk 18,9-14. "En annen lignelse fortalte han til noen som stolte på at alt stod rett til med dem, og så ned på andre: To menn gikk opp til templet for å be. Den ene var fariseer og den andre toller. Fariseeren stilte seg opp og bad slik: "Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, som snyter, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener." Tolleren stod langt nede og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: "Gud, vær meg synder nådig!" Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt." Fariseeren klarte nok å holde budene nokså godt og så ned på andre som ikke gjorde det. Han forsøkte å forhandle med Gud og brukte sine sterke sider som forhandlingskort. Vi faller alle igjennom da. Det var tollerens innrømmelse av nederlaget som brakte ham til Gud. Det andre sporet er fadervår, den kjenner du sikkert. Der ber vi om at Gud må gi oss det vi trenger - "vårt daglige brød" - og at han må "tilgi oss vår skyld slik vi og tilgir våre skyldnere". Og kanskje først og fremst "Skje din vilje". Det er ingen lett bønn om vi faktisk mener det vi sier. Hva er det å være "under Guds makt", som du sier? Er ikke det å være overgitt til Gud - å be "vær meg synder nådig" og "skje din vilje"? Må du ha tegn og bevis for det når det står "For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." (Joh, 3, 16) og "Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder." (1. Joh. 4,10) Hvis du skrev det i det hele tatt, så skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor Gud ikke velger å gi meg noe tegn? Det er alt jeg trenger for å bli kristen! Vi ateister har ikke et trangsynt syn på verden, vi legger derimot "troen" våres på det som kan bevises. Så langt så er det ingen konkrete bevis på at noe av det overnaturlige i bibelen har skjedd, men det er derimot flere bevis på at kristendommen er humbug. Gud beskrives som allmektig, allvitende og velvillig. Det vil si at han kan gjøre hva han vil, når han vil, med ønsker om å gjøre verden bedre, uten sjanser for å feile. Smak på orden "allmektig". Hvis det hadde stemt, så ville verden vært helt annerledes. Hadde Gud bare å gitt oss et lite tegn slik som jeg bad om, eller bare tegne GOD IS REAL i flammer på himmelen, så ville ingen tvilt på hans eksistens. Det ville bare ført til goder for både menneskeheten, og for hans behov. Hadde Gud vært allmektig og velvillig, så ville ikke verden vært i en slik situasjon som den har vært i, er i nå, og kommer til å være i. Gud påvirker ikke oss mennesker, men troen vår på han har ført til drastiske endringer gjennom tidene. Endret 15. august 2010 av Magnus :) Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg er veldig følsom for det åndelige. Da jeg var rundt 20 år gammel så hadde jeg problemer med å se demoner. Jeg var redd, men så om Jesus inn, og han brukte skriftsteder i fra bibelen for at jeg skulle tro på det han sa. Han ledet meg til en liten kirke hvor presten sa det ssamme som Jesus sa. Det var positive ting for meg, at jeg skulle elske meg selv også videre. Jeg trodde i perioder jeg var sinnsyk,noe jeg vet jeg holdt på å bli også,fordi det var en kamp mellom gode og onde krefter. Men jeg valgte å høre på den gode kraften, Og Hanledet meg inn i en sund tilværelse. Gjorde så at jeg ble mer opptatt av det fysiske. Jeg kan se Jeus og høre Jesus snakke til meg. Det erflere som kan det. Jeg er veldig følsom av meg tror jeg. Du ser han altså fysisk, som hvilken som helst annen person rett foran deg, og hører han også? Jeg håper du forstår jeg er litt skeptisk her, som man jo bør være når noen forteller om ting som dette. Kunne du eventuelt hørt om han ville komme innom meg også? Om han åpenbarer seg for folk allerede bør det jo være tid til en til også? Jeg har ikke hatt en lett barndom og går til en psykolog som er ateist. Men hun mener Jesus er bra for meg, og hun sier at det kan være sannt det jeg opplever. selv om Gud hjelper meg, så føler jeg allikevel at Gud vil jeg skal ta i mot hjelp fra andre mennesker. Han vil vi mennesker skal bry oss om hverandre. Jeg har blitt mer åpen for å stole på andre mennesker pga. at Jesus vil det. Men Jesus kan jeg snakke om alt. Og Han har åpenbart ting for meg. Jesus har vist meg at evulosjonsteorien er sann, og at det ikke er noen motsigelser i bibelen i det om manleser bibelen rett. Jeg skjønnernmye mer av hvem Gud er nå, og hvordan man skal forstå gamletestamentet. (...) Jeg trenger Jesus,selv omjeg trenger mennesker også. Jeg ser at noe som kristendommen kan være bra for deg som person ja. Men, dette er jo ganske interessante greier. Kunne du tenke deg å skrive inngående om noen av disse samtalene/åpenbaringene/etc så man kan ta en titt på de fra en utenforståendes perspektiv? Når jeg ser Jesus så ser jeg hans skikkelse, Hans smil og karisma. Hans glede over at jeg kommer til Han. Jeg hører Hans røst med en stemme inni meg, men førte gangen hørte jeg Han snakke til meg som en hørbar stemme. Han har ihvertfall bevist for meg at Han finns! Det jeg ikke forstår er, hvorfor åpenbarer han seg ikke bare til alle sammen? Da hadde jo saken vært biff og alle vært kristne. Endret 15. august 2010 av mrhenrik Lenke til kommentar
Ultrawing Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 menne... hvem laget Gud? SuperGud? Det har jeg svart indirekte på. Hvem som skapte gud blir uinteresant. Fordi hvis mennesket befinner seg på et intelligens/forstandsnivå under Gud vil vi aldri kunne forstå den "verden" gud lever i. En liten og kanskje litt dårlig parallell kan være en fisk i en glassbolle v.s menneske. Fisken ser oss mennesker, men den forstår antakelig ingenting av det den ser. Fisken har ANTAKELIG ingen mulighet , med sin forstand, til å forstå det som foregår "utenfor" glassbollen. Bibelen peker jo også klart på dette da gud sier at menneskets forstand ikke er verd noe som helst og at den som mener han er smart ikke har forstått noe som helst. Jeg har alltid forundret meg over en ateists måte å se ting på. En ateist utelukker at det kan finnes en gud. Dvs at ateisten utelukker at det kan finnes en intelligent kraft i eller utenfor universet som står i et nivå over mennesket. Altså mener ateisten - indirekte - at det ikke finnes noe som overgår mennesket og at mennesket har mulighet til å forstå alt. Dette er i beste fall en ufattelig enkel tilnærming til saken. Det blir som om fisken i glassbollen skulle sagt at jeg har potensiale til å forstå alt i denne verden, og ingen er mer intelligent enn meg.. Selvsagt kan mennesket utvikle sin intelligens, men kanskje finnes det også noen absolutte begrensninger, som hos gullfisken. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) menne... hvem laget Gud? SuperGud? Det har jeg svart indirekte på. Hvem som skapte gud blir uinteresant. Fordi hvis mennesket befinner seg på et intelligens/forstandsnivå under Gud vil vi aldri kunne forstå den "verden" gud lever i. En liten og kanskje litt dårlig parallell kan være en fisk i en glassbolle v.s menneske. Fisken ser oss mennesker, men den forstår antakelig ingenting av det den ser. Fisken har ANTAKELIG ingen mulighet , med sin forstand, til å forstå det som foregår "utenfor" glassbollen. Bibelen peker jo også klart på dette da gud sier at menneskets forstand ikke er verd noe som helst og at den som mener han er smart ikke har forstått noe som helst. Jeg har alltid forundret meg over en ateists måte å se ting på. En ateist utelukker at det kan finnes en gud. Dvs at ateisten utelukker at det kan finnes en intelligent kraft i eller utenfor universet som står i et nivå over mennesket. Altså mener ateisten - indirekte - at det ikke finnes noe som overgår mennesket og at mennesket har mulighet til å forstå alt. Dette er i beste fall en ufattelig enkel tilnærming til saken. Det blir som om fisken i glassbollen skulle sagt at jeg har potensiale til å forstå alt i denne verden, og ingen er mer intelligent enn meg.. Selvsagt kan mennesket utvikle sin intelligens, men kanskje finnes det også noen absolutte begrensninger, som hos gullfisken. Ateister: vet at i 2010 er ikke siste ord sagt. Dermed så kan det godt være vi vil forstå mye mer om 10 år, 100 år eller 1000 år. Religiøse: innser at de ikke vet alt, og slår seg til ro med at de aldri vil vite alt. (Fordi det står i en gammel bok at de ikke trenger vite alt) Endret 16. august 2010 av Tenklitt 1 Lenke til kommentar
Ultrawing Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Ateister: vet at i 2010 er ikke siste ord sagt. Dermed så kan det godt være vi vil forstå mye mer om 10 år, 100 år eller 1000 år. Religiøse: innser at de ikke vet alt, og slår seg til ro med at de aldri vil vite alt. (Fordi det står i en gammel bok at de ikke trenger vite alt) Ateister UTELUKKER at det finnes en gud eller en styrende kraft som står over vår verden. Å UTELUKKE noe sånt mener jeg er en merkelig måte å forholde seg til noe som er så komplisert. Kristne utelukker ingenting, men TROR, det finnes noe som står over mennesket. Endret 16. august 2010 av Ultrawing Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Ateister: vet at i 2010 er ikke siste ord sagt. Dermed så kan det godt være vi vil forstå mye mer om 10 år, 100 år eller 1000 år. Religiøse: innser at de ikke vet alt, og slår seg til ro med at de aldri vil vite alt. (Fordi det står i en gammel bok at de ikke trenger vite alt) Ateister UTELUKKER at det finnes en gud eller en styrende kraft som står over vår verden. Å UTELUKKE noe sånt mener jeg er en merkelig måte å forholde seg til noe som er så komplisert. Kristne utelukker ingenting, men TROR, det finnes noe som står over mennesket. Neineinei, gjør hjemmeleksen din Ateister sier enkelt og greit at Gud ikke kan eller har vært bevist. (Og dermed trekker den logiske konklusjonen om at det ikke finnes noen Gud) Kristne følger en bok, skrevet av mennesker, for mennesker. Boken handler om en Gud som ikke kan bevises. Boken er full av ulogiske hendelser, og selvmotsigelser. Men mennesker er mennesker. Det finnes nok kristne som ødelegger ryktet til kristne. Og det finnes helt sikkert selverklærte ateister som ødelegger ryktet til andre som vil kalle seg ateister. Selv kaller jeg meg ikke noen ting. Jeg trenger ikke kalle meg ateist eller agnostiker. Jeg kaller meg åpen, og interessert. Endret 16. august 2010 av Tenklitt 1 Lenke til kommentar
LarsOl Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Håper ateister også innser at de ikke vet alt. Det trenger ikke å være en tilbakeholden holdning, men et sundt utgangspunkt for nysjerrighet. Men det kan nok være noe rett i nyansene du fremstiller. At om man støtter alt på det man vet så har man en drivkraft til å vite mer, men dette er nok veldig individuelt på tvers av de to grupperingene også. Synes likevel du fremstiller det litt svart/hvitt som om troende generelt ikke bryr seg om vitenskap. Det er nok feil å konkludere det sånn. Om man tror at det som eksisterer er skapt, hvorfor skal man da ikke kunne være interessert i hvordan det ser ut og henger sammen ut i fra egne observasjoner? Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Håper ateister også innser at de ikke vet alt. Det trenger ikke å være en tilbakeholden holdning, men et sundt utgangspunkt for nysjerrighet. Men det kan nok være noe rett i nyansene du fremstiller. At om man støtter alt på det man vet så har man en drivkraft til å vite mer, men dette er nok veldig individuelt på tvers av de to grupperingene også. Synes likevel du fremstiller det litt svart/hvitt som om troende generelt ikke bryr seg om vitenskap. Det er nok feil å konkludere det sånn. Om man tror at det som eksisterer er skapt, hvorfor skal man da ikke kunne være interessert i hvordan det ser ut og henger sammen ut i fra egne observasjoner? Ja, litt sort/hvitt med vilje for å understreke poenget. Selvsagt er det kristne som omfavner vitenskapen. De gjør det stort sett helhjertet på alle andre punkter enn evolusjonsteorien for eksempel. Evolusjonsteorien godtar flere og flere kristne, men når vi snakker om at mennesker også er sakte utvikler fra samme organismer som andre dyr (og at vi dermed også er dyr) så kommer det ofte ett "ja men.." Vis meg en ateist som påstår at han vet alt? Lenke til kommentar
Ultrawing Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Må du ha det med t-skje..;-)....ikke vondt ment. Ateisten krever bevis for alt !. Uten bevis kan ting ikke eksistere. Det er hovedessensen for deg som ateist. Det er her du snubler. Du setter altså menneskehjernen som den høyeste tenkelig intelligens i universet. Dette gir deg en utrolig begrensning når du skal vurdere forhold som KAN tenkes å ligge utenfor den menneskelige forstand. Det er selvsagt ditt valg, men du gir deg selv veldig dårig verktøy for å vurdere kompliserte forhold. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Må du ha det med t-skje..;-)....ikke vondt ment. Ateisten krever bevis for alt !. Uten bevis kan ting ikke eksistere. Det er hovedessensen for deg som ateist. Det er her du snubler. Du setter altså menneskehjernen som den høyeste tenkelig intelligens i universet. Dette gir deg en utrolig begrensning når du skal vurdere forhold som KAN tenkes å ligge utenfor den menneskelige forstand. Det er selvsagt ditt valg, men du gir deg selv veldig dårig verktøy for å vurdere kompliserte forhold. 1. Jeg er ikke ateist, det kan godt være en Gud som startet evolusjonen for eksempel 2. Jeg må ikke ha bevis for alt. Dersom for eksempel jeg hadde sett en arm som vokste ut etter en bønn i Jesu navn, så måtte jeg virkelig innsett at det finnes overnaturlige ting, som jeg bare må godta. Poenget er at det finnes ikke en døyt med indikasjoner på at det finnes noe som helst overnaturlig rundt oss 1 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Og for å legge til: Jeg har aldri hatt så mange spørsmål som etter da jeg forlot kristendommen. Jeg gikk fra en tilværelse der alle hull kunne fylles med "Gud gjorde det" til en tilværelse med :"oi, hvordan kan det gå an da.." Lenke til kommentar
Ultrawing Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 1. Jeg er ikke ateist, det kan godt være en Gud som startet evolusjonen for eksempel 2. Jeg må ikke ha bevis for alt. Dersom for eksempel jeg hadde sett en arm som vokste ut etter en bønn i Jesu navn, så måtte jeg virkelig innsett at det finnes overnaturlige ting, som jeg bare må godta. Poenget er at det finnes ikke en døyt med indikasjoner på at det finnes noe som helst overnaturlig rundt oss Overnaturlig: For meg virker det som om de som søker gud i større grad er vitne til "overnaturlige" ting enn de som ikke gjør det. Men sånn er del vel også ment å være. Men, det er jo liksom dette du peker på som er utfordringen da. Hvis man "visste", altså hadde bevis, så var det vel ingen utfordring å tro. Da hadde det heller ikke vært noen "tro". Men viten. Men for en som er blitt kristen får vedkommende ofte nok "bevis" for at troen er sann hvis han ønsker det ved at gud gjør noe med deg som menneske og virker i livet ditt. Høres idiotisk ut for en som ikke tror. Men ting starter virkelig å skje i en person som åpner seg for gud. Ateister mener selvsagt dette er hjernevasking. At så mange oppegående (millioner) av mennesker skal gå rundt å være hjernevasket gjennom et helt liv har jeg liten tro på. At det finnes noe vi mennesker ikke har forstand til å forklare synes jeg virker rett og rimelig. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Overnaturlig: For meg virker det som om de som søker gud i større grad er vitne til "overnaturlige" ting enn de som ikke gjør det. Men sånn er del vel også ment å være. Men, det er jo liksom dette du peker på som er utfordringen da. Hvis man "visste", altså hadde bevis, så var det vel ingen utfordring å tro. Da hadde det heller ikke vært noen "tro". Men viten. Men for en som er blitt kristen får vedkommende ofte nok "bevis" for at troen er sann hvis han ønsker det ved at gud gjør noe med deg som menneske og virker i livet ditt. Høres idiotisk ut for en som ikke tror. Men ting starter virkelig å skje i en person som åpner seg for gud. Ateister mener selvsagt dette er hjernevasking. At så mange oppegående (millioner) av mennesker skal gå rundt å være hjernevasket gjennom et helt liv har jeg liten tro på. At det finnes noe vi mennesker ikke har forstand til å forklare synes jeg virker rett og rimelig. Er muslimene hjernevasket? Opplever ikke de Gud? Hva er forskjellen på deg og dem, hvordan vet du at du har rett? (Ps, jeg har vært kristen i 20 år.) Endret 16. august 2010 av Tenklitt 1 Lenke til kommentar
LarsOl Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Må du ha det med t-skje..;-)....ikke vondt ment. Ateisten krever bevis for alt !. Uten bevis kan ting ikke eksistere. Det er hovedessensen for deg som ateist. Det er her du snubler. Du setter altså menneskehjernen som den høyeste tenkelig intelligens i universet. Dette gir deg en utrolig begrensning når du skal vurdere forhold som KAN tenkes å ligge utenfor den menneskelige forstand. Det er selvsagt ditt valg, men du gir deg selv veldig dårig verktøy for å vurdere kompliserte forhold. 1. Jeg er ikke ateist, det kan godt være en Gud som startet evolusjonen for eksempel 2. Jeg må ikke ha bevis for alt. Dersom for eksempel jeg hadde sett en arm som vokste ut etter en bønn i Jesu navn, så måtte jeg virkelig innsett at det finnes overnaturlige ting, som jeg bare må godta. Poenget er at det finnes ikke en døyt med indikasjoner på at det finnes noe som helst overnaturlig rundt oss Bare av nyskjerrighet: Hva slags indikasjoner mener du? Om det er observerbart så er det jo ikke lenger overnaturlig med mindre man ikke forstår hva det er (og da går det ganske ofte under kategorien "ikke forklart ennå" som f.eks dark matter som utgjør størsteparten av universet eller fenomenet i Hessdalen). Ellers så finnes det nok av mennesker som sier at de har opplevd utrolige ting som blir av mange avvfeid fordi de ikke er observerbare. Når det gjelder det du senere la til så må jeg si meg enig i at det ikke er sundt å fylle alle hull med "Gud gjorde det". Selv om man tror. Endret 16. august 2010 av LarsOl Lenke til kommentar
Ultrawing Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Er muslimene hjernevasket? Opplever ikke de Gud? Hva er forskjellen på deg og dem, hvordan vet du at du har rett? Har selv grubla mye på dette med muslimer v.s kristendom og har vel etter å ha lest litt kommet til at jeg TROR ganske enkelt ikke på Islam. Dette pga visse påståtte sammenhenger mellom bibelen og koranen, samt advarslene og kjennetegnene som er beskrevet i bibelen. Kort foralt sånn jeg ser det. Koranen mener GT er gangbar vare, men at jesus er en profet, og ikke guds sønn. Koranen hevder her at "talsmannen" som er omtalt i bibelen og som skal bli sendt til verden etter jesus' bortgang for å rettlede troende er mohammad. Mohammad kom noen hundre år etter jesus' død og muslimer mener dette er skikkelsen som skulle rettlede de troende. MEN, bibelen sier at denne "talsmannen" ikke er av denne verden. Det er ikke en person i kjøtt og blod, det er "den hellige ånd". Ånden som virker mellom gud og menneske. På dette punktet faller hele Islam sammen for meg. Med et pennestrøk setter her koranen strek over hele kristendommen. Når det også står referert til GT at man skal kjenne antikrist på at mennesker som følger denne nekter folk å gifte seg og nekter folk å spise visse sorter mat gir dette meg en viss pekepinn på at Koranen er nettopp det jesus varslet om- antikrist. I og med at guds "gave" til menneskene er kjærlighet, glede og ro osv..synes jeg det også virker litt rart at såpass dedikerte relgiøse som muslimene behandler andre mennesker slik de gjør. For meg fremstår de mer hatefulle enn noen og det rimer ikke med en gud som vil gi noe godt til de som tar i mot han. Endret 16. august 2010 av Ultrawing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå