IHS Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) For å gjøre det helt klart: Det er ingen annerkjente publiserende historikere som ikke tror at Jesus ble henrettet. Godt sagt ! Vel, nå var vel heller påstanden at Jesus var konge. Og det er det heller ingen anerkjente publiserende historikere som mener. Og hvorfor trodde du Han ble henrettet, cuadro ? Fordi han drev vantro og skapte opptøyer. Hva dette ene menneskets ord og handlinger førte til verdenshistorisk er mild sagt fantastisk, cuadro Et menneske kjemper mot hele menneskeheten og vinner, ufattelig Endret 14. august 2010 av IHS Lenke til kommentar
dixi Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Ja Jesus er vel den mest kjente mannen i verden. Og han sa jo selv at Hans Ord ikke skulle forgå. Jesus visste hva som kom til å skje, og Han sa at Han skulle komme tilbake når alle folkeslag har hørt om Hans navn. Endret 14. august 2010 av dixi Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Du kan gi deg med unødvendige lange siteringer, IHS. Det var da vitterlig ikke bare Jesus som ble henrettet for kjetteri på den tiden. Det blir selvnarr. Jeg ser ingenting fantastisk ved det; det er helt uinteressant og ikke mindre enn forventet at dere slaviske folk ener dere om èn "utrolig" historie mens dere kaster og forglemmer resten. Ellers ville det jo være vanskelig å se det "spesielle" med denne ene personen som dere baserer deres dogmer på. Du kan jo forsøke, nevn èn eneste ting ved Jesus Kristus som jeg ikke kan finne igjen i andre. Lykke til! Lenke til kommentar
dixi Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Det store med Jesus var nettopp henrettelsen. At Gud kom til jorda for å bli henrettet for våre synders skyld! Det erjo nettopp en slik Gud som viser at Han er Kjærlighet. Han har gjort alt for oss, til og med tatt vår skyld på seg. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Du kan jo forsøke, nevn èn eneste ting ved Jesus Kristus som jeg ikke kan finne igjen i andre. Lykke til! OK, cuadro Første forsøk, hvem syns du Han ligner her ? Jesus Kristus sier at Far (dvs. Gud) er i Ham. Han sier at det egentlig er Hans Far som snakker og gjør ting, ikke Han selv. Han sier at nettopp de uvanelige tingene Han gjør, beviser at det er slik. Jesus Kristus > De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Endret 14. august 2010 av IHS Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] Kan muligens være at jeg misforstod det første svaret ditt, men det vil være fordi det var mye informasjon for meg å håndtere, og jeg fikk ikke noe konkret svar ut av det. Beklager at det ble langt, det er ikke alltid lett å forklare alt med få ord. Det jeg prøvde å få frem var at mennesket før Jesus sto i en grunnleggende konflikt med Gud. Det som skilte var synd og opprør mot Guds vilje. Vi kjenner det igjen i dag og, begrepet "Guds vilje" vekker fortsatt opprøret og motstanden i mange. Dette satte et skille mellom Gud og mennesker som avskar oss fra Livet, det er derfor vi regnes som døde i utgangspunktet. Først med Jesus blir vi forsonet med Gud, gjennom troen på det han har gjort. [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] Er det korte svaret ditt at Gud, under sitt arbeid med å få alle mennesker tilbake til seg, drepte dem som ikke trodde på ham, fordi det å ikke tro på Gud er det samme som å være død? Vel, langt fra alle tydeligvis, men jeg mener det er ting som tyder på det, ja. Det første er jo historien om Noah hvor Gud lar hele menneskeheten til da gå til grunne, med unntak av "en rettferdig og hederlig mann " - Noah og hans familie. det står mer i 1. Mos. 6. Det er og historien om Sodoma der byen legges øde - "Folk i Sodoma var onde og syndet grovt mot Herren." Siden kommer jeg i farten ikke på fortellinger som sier at Gud utrydder et helt folk for dets synders skyld, men det er mange historier hvor Israel vinner over sine fiender når de holder seg til Gud, og selv blir overgitt når de ikke vil gjøre det. Slå opp i Jesaia 5, 1-7 om Herrens vingår og se hva Jesus sier om det samme i Matt 21, 33 og utover. [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] 1) Hva er din definisjon på død i den sammenhengen? Jeg føler meg veldig levende. Det er bra Om du kjøper en bukett roser i butikken - er de levende eller dø(en)de? En blomst, eller grein, som er skåret av fra roten kan se levende ut, men vi vet den vil visne om noen dager. Slike bilder bruker bibelen for å fortelle at mennesket nok kan se levende ut, men avskåret fra Gud er kilden til liv egentlig brutt. Joh. 15,5-6 "Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, han bærer mye frukt, men uten meg kan dere intet gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene samles sammen og kastes på ilden, og de brenner." [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] 2) Hvorfor driver ikke Gud fremdeles med slikt? Nå, etter Jesus, er nådens tid. Gud har i Jesus skaffet en soning for synd og konflikten er bilagt - rettferdigheten har blitt oppfylt. De som tror dette og erkjenner behovet for nåde blir av Gud regnet som rettferdige. Selv om man ikke klarer det i ett og alt. [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] I det andre svaret ditt, så håper jeg inderlig at du har rett med Guds rettferdige dom for alle. Men det krasjer jo med andre deler av bibelen hvor det står det jeg siterte i spørsmålet mitt med at de som ikke tror på Jesus Kristus vil havne i helvete. Enig i det, jeg har som sagt ikke noe bedre svar enn å stole på rettferdigheten her. Det er jo uansett et sentralt punkt slik jeg oppfatter Gud og troen - uten den rettferdige Gud, hvem skulle da sørge for alle svakes rett? Hvem skulle da dømme rettferdig? For meg er det et viktig håp. [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] 1) Stoler du på alt bibelen sier? 2) Hvis ja, hvordan kan du forklare de flere hundre motsigelsene? 3) Hvis nei, hva får deg til å velge hva du vil tro på? Alt? Spørs hva du mener - haren er ingen drøvtygger, nei (3. Mos. 11, 6). Men helheten viser en Gud som skapte verden og som kjemper for sitt skaperverk. Du kan godt si det er motsigelser, f.eks. kronologiske. Men jeg tenker at dette er spor etter oppriktige mennesker som har brakt vitnesbyrdene videre, ikke feil i den forstand. Tekstene er skrevet av ulike forfattere, gjerne senere redigert, med ulike mottakere for øye. Vi kjenner grunntekstene med de ulike variantene og vår bibel blir hele tiden oversatt på nytt fra de samme grunnetekstene. Dette er riktig nok ikke origionalmanuskripter, men variasjonene er små. Om det skjer en bilulykke i nærheten av der du bor kan det hende at to aviser sender ut hver sin reporer. Du leser begge avisene og vil sikkert finne motsigelser, eller ting som ikke er helt likt, i det de skriver. Men du velger fortsatt å tro på at det har vært en ulykke, og uten at du må reise dit for å sjekke det selv? Det er slik med bibelen og den er vitnebeskriveser av det de opplevde: "Det som var fra begynnelsen, det vi har hørt, det vi har sett med våre øyne, det vi så og våre hender tok på, om det bærer vi bud, om livets ord. Og livet ble åpenbaret, vi har sett det og vitner om det og forkynner dere det evige liv, som var hos Faderen og ble åpenbaret for oss. Det som vi har sett og hørt, forkynner vi også for dere, for at dere skal ha samfunn med oss, vi som har samfunn med Faderen og hans Sønn Jesus Kristus. Og vi skriver dette for at vår glede skal være fullkommen." (1. Joh. 1, 1-2) [quote name=Magnus ' date='13. august 2010 - 01:23' timestamp='1281655388' post='16068772] Nei jeg bad ikke om ” tilgivelse for din synd og om Gud nåde over ditt liv”. Jeg kan være åpen og si at bønnen min var noe slik som dette: ”Gud, jeg prøver og prøver å tro på deg, for mitt største ønske er å være under din makt. Men selv hvor hardt jeg prøver, så klarer jeg ikke å trå inn i ditt rike. Derfor ber jeg deg om å gi meg et tegn på at du eksisterer. Jeg lover å verve mitt liv til deg om du hjelper meg.” Jeg fikk ikke noe tegn. Jeg ble faktisk trukket lengre vekk fra troen. Jeg syntes det blir for teit og ulogisk det at man må følge en oppskrift for å bli kristen, slik som du og IHS retter mot. Jeg kjenner faktisk et par kristne som aldri har bedt, så de har aldri bedt om det du spurte om. De tenker aldri over kristendommen, men kaller seg selv kristne antageligvis bare fordi deres dominerende sosiale sirkel gjør det. Det heter nok ”tro” fordi du må ende opp med å tro på at Gud finnes, aldri vite at han finnes. Jeg skal ikke sette meg til dommer over dine bønner, så ta det jeg her sier som mine refleksjoner. Hvem er rett kristen? Jesus gir oss noen spor. Det ene er fortellingen om fariseeren og tolleren i Luk 18,9-14. "En annen lignelse fortalte han til noen som stolte på at alt stod rett til med dem, og så ned på andre: To menn gikk opp til templet for å be. Den ene var fariseer og den andre toller. Fariseeren stilte seg opp og bad slik: "Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, som snyter, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener." Tolleren stod langt nede og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: "Gud, vær meg synder nådig!" Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt." Fariseeren klarte nok å holde budene nokså godt og så ned på andre som ikke gjorde det. Han forsøkte å forhandle med Gud og brukte sine sterke sider som forhandlingskort. Vi faller alle igjennom da. Det var tollerens innrømmelse av nederlaget som brakte ham til Gud. Det andre sporet er fadervår, den kjenner du sikkert. Der ber vi om at Gud må gi oss det vi trenger - "vårt daglige brød" - og at han må "tilgi oss vår skyld slik vi og tilgir våre skyldnere". Og kanskje først og fremst "Skje din vilje". Det er ingen lett bønn om vi faktisk mener det vi sier. Hva er det å være "under Guds makt", som du sier? Er ikke det å være overgitt til Gud - å be "vær meg synder nådig" og "skje din vilje"? Må du ha tegn og bevis for det når det står "For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." (Joh, 3, 16) og "Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder." (1. Joh. 4,10) Endret 14. august 2010 av Romeren Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Morsomt hvordan all forskning som angår medisin og helse blir tatt i mot med åpne armer, men utelukkende all forskning som på noen måte kan utfordre kristendommen kategorisk blir avvist. Eksempler? For å gjøre det helt klart: Det er ingen annerkjente publiserende historikere som ikke tror at Jesus ble henrettet. Godt sagt ! Vel, nå var vel heller påstanden at Jesus var konge. Og det er det heller ingen anerkjente publiserende historikere som mener. Ingen som sier at JEsus var konge. Men i overført betydning, i hans betydning for de kristne - var han vel å betrakte som en gud. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Du kan jo forsøke, nevn èn eneste ting ved Jesus Kristus som jeg ikke kan finne igjen i andre. Lykke til! OK, cuadro (..) "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger". Selv i kristendommen finner vi flere eksempler på personer som mener å være taledukke for Gud. Det er tross alt derfra den vanlige tolkningen at Bibelen er Guds ord kommer fra, så det håper jeg at jeg ikke behøver å gjøre klarere. Ellers er det nok av guder som sies å ha vært gjennom inkarnasjon, eller det å "vandre på jorden i menneskeform". Hinduistene har svært mange slike guder - nesten samtlige! Vi kan også nevne i fleng som de tre store, Krishna, Vishnu etc. som sies å gjevnlig ta form som både menneske, fisk og alt naturen omgir oss. Jesus er altså ikke den eneste som hevder å være Guds ord. Langt ifra! Jesus er heller ikke den eneste som hevder å være sønn av gud - liten "g" er intensjonelt - ei heller er Jesus den eneste som hevder at han er "i" gud, slik "gud er i han". Det er så lite her som er eget. Endret 15. august 2010 av cuadro 1 Lenke til kommentar
dixi Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Det helt spesielle med Jesus er at jeg opplever at Han lever i dag. For andre er ikke det noe bevis, men for meg har Han bevist seg selv. Han er Gud, og det er stort å tenke på at skaperen av universet har vært nede på jorda. Jeg vil tro på en slik Gud somofrer seg. Før var det vanlig å tro på Guder som man må ofre til, kansje det er det i dag også. Gud ønsker ikke slike offer som mennesker gir til andre guder. Han vil ha hjertene våre. Vår kjærlighet somHan kanfylle med sin Kjærlighet. Han gir meg kjærlighet og det kjenns fysiskt. Han prater med meg og Han er alltid noe som på fører meg noe positivt. Verden ligger i det vonde. Men Gud kom ned og Han er en god kraft. Den kraften har spredd seg rundt hele verden slik at den onde kraften blir bundet. Gud ga mennesker en fri vilje, og Gud ønsker ikke å ha kontroll over oss. Det gjør at vi har frihet og ikke er slaver til Gud. Men desverre gjør det også at det skjer mye vondt rundt oss. Men etter døden skal vi også bli dømt for våre gjerninger. Derfor lønner det seg i dette livet å leve et godt liv for seg selv og andre. Tilgivelse får vi jo også gjennom Jesu død om vi gjør noe galt. Deterhva jeg tror, og selv troen er en gave! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Du kan jo forsøke, nevn èn eneste ting ved Jesus Kristus som jeg ikke kan finne igjen i andre. Lykke til! OK, cuadro Første forsøk, hvem syns du Han ligner her ? Jesus Kristus sier at Far (dvs. Gud) er i Ham. Han sier at det egentlig er Hans Far som snakker og gjør ting, ikke Han selv. Han sier at nettopp de uvanelige tingene Han gjør, beviser at det er slik. Jesus Kristus > De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Selv i kristendommen finner vi flere eksempler på personer som mener å være taledukke for Gud....ei heller er Jesus den eneste som hevder at han er "i" gud, slik "gud er i han". Det er så lite her som er eget. Så du mener fordi andre sa det samme om seg selv etter Jesus Kristus, så er ikke dette noe som begynnte med Jesus Kristus ? Endret 15. august 2010 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Dixi: Du er klar over at folk som hører noen snakke til seg blir innestengt i alle andre sammenhenger enn religiøst? Fint for deg at du tror og stoler på gud og trenger ham og alt dette, men det er å blir løse påstander alikevel, da ingen har sett gud! Ikke den kristne gud, ikke visnu eller shiva eller zevs, tor og odin. Det som skjer er at du TROR du ser den guden fordi du så gjerne vil at den guden skal være sann. Still deg følgende spørsmål: Hvorfor hevder ALLE som tror på en eller ennen gud det samme som deg om SINE guder? Er det fordi det faktisk finnes så mange guder der ute og alle snakker med sine tilbedere eller er det fordi de også ønsker så høyt at dette skal være sant at de innbiller seg at de snakker med sin gud, akkurat som deg? (Og ikke vær arrogant å påstå at alle de andre gudene er bare tull og tøys er du snill, for ikke bare tramper du på andre religiøse som har de samme følelsene for sin gud som du har for din, men du innrømmer indirekte at også din gud er bare oppspinn og det har du vel ikke lyst til? De andre gudene er like virkelige for de andre som den guden din er for deg, husker du? Og nei, guden din finnes ikke fysiskt, hadde han gjort det kunne han bevises og det kan heller ikke guden din... For i likhet med alle endre guder mangler han enhver form for bevis og du kan gjerne TRO at dette er the real deal, men det er bare en imaginær illusjon i alle menneskers fantasi. Det er ihvertfall så langt, etter 2000 år med intens leting, ikke noe som tyder påat hverken guden din eller noen av de andre gudene er sanne... Og hva skjer med guder, (Tor, odin zevs osv), som ingen lenger tror på? Jo, de dør ut av seg selv, de er KUN i live så lenge noen tror på dem og hva skiller den kristne guden fra alle de andre ti tusner av glemte guder? Ikke en dritt, den guden vil dø han også når mennesker slutter å tro på ham, så levende er den guden... Men dette forventer jeg ikke at du skal forstå enda, til det er du nok syltet ned i tankefengslet kristendom til å forstå og fatte... Men kanskje du en dag ser lyset, hvem vet? Jeg var der du er i dag en gang jeg også, men det var før jeg så "lyset" og kom meg ut av kristendommens mørke kroker og innså at verden fint kan mestres uten å tro på vissvass i gamle bøker. Og det var fantastisk befriende å SE hva verden er uten å ha troen på dogmatiske og idiotiske gamle skrifter skrevet av ignorante menn for lenge siden! Men heller ikke det forventer jeg at du vil forstå... Kanskje en dag, men ikke i dag... IHS:Så du mener fordi andre sa det samme om seg selv etter Jesus Kristus, så er ikke dette noe som begynnte med Jesus Kristus ? Hæ?Nei, dette er ikke noe orginalt som denne jesus figuren begynte i det hele tatt, men antagelig en rip off fra andre, eldre religioner som de som skrev skribleriene om jesus kopierte fordi de ikke klarte å finne på noe orginalt selv. Det meste i kristendommen er rip off fra eldre religioner når du begynner å se på det, det er fælt lite orginalt i den troen selv om de kristne liker å tro det. Men i dag vet vi bedre og kan se hvordan eldre religioner er bygget opp og myten om jesus har utrolig mange likheter med andre, eldre guder, bla Horus... Sjekk det opp og se selv, du vil syntes at de som skrev mytene om jesus gjorde en heller middelmådig jobb når de ikke tenkte på at folk kunne søke opp slikt på internett... Endret 15. august 2010 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Du kan jo forsøke, nevn èn eneste ting ved Jesus Kristus som jeg ikke kan finne igjen i andre. Lykke til! OK, cuadro Første forsøk, hvem syns du Han ligner her ? Jesus Kristus sier at Far (dvs. Gud) er i Ham. Han sier at det egentlig er Hans Far som snakker og gjør ting, ikke Han selv. Han sier at nettopp de uvanelige tingene Han gjør, beviser at det er slik. Jesus Kristus > De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Selv i kristendommen finner vi flere eksempler på personer som mener å være taledukke for Gud....ei heller er Jesus den eneste som hevder at han er "i" gud, slik "gud er i han". Det er så lite her som er eget. Så du mener fordi andre sa det samme om seg selv etter Jesus Kristus, så er ikke dette noe som begynnte med Jesus Kristus ? Hæ? Nei, dette er ikke noe orginalt som denne jesus figuren begynte i det hele tatt, men antagelig en rip off fra andre, eldre religioner som de som skrev skribleriene om jesus kopierte fordi de ikke klarte å finne på noe orginalt selv... Kanskje du kan si hvem som sa akkurat dette om seg selv før Jesus Kristus ? Endret 15. august 2010 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Nå var det omtrent 5000 som løp rundt og hevdet at de var messias på den tiden jesusen din påsto at han var det også. Denne sporten ble jo svær i jødeland, da det jo er jødedommen som først predikerte om at guds sønn skulle komme.. (De glemte å legge med en dato bare) Så han var neppe den første nei... Ei heller den siste har det vist seg... Men jesus var da heller ikke guds sønn, for først må vi finne en gud han kan være sønn av og vet du, det har vi ikke Du kan påstå det, og det gjør jo en del tullinger i verden i dag, men det er dessverre en kjennsgjerning at dette bare er påstander, spredt i en bok som har det til agenda å få lettlurte folk til å tro på disse påstandene. Og enda mer dessverre, en del folk i dag er fremdeles så lettlurte at de tror på disse påstandene, helt uten selv den minste form for bevis! Tenk så mye bedre verden hadde blitt UTEN at folk trodde på påstander... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Så det kunne du ikke, RWS Ingen overaskelse akkurat Lenke til kommentar
dixi Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 RWS Jeg tror det finns mange krafter,men jeg tror allikevel bare det erJesus som døde for våre synder. Jeg respekterer selvsagt andre sin tro fordet,og selvsagt så kan jeg også få tro på hva jeg vil, og det vil si at det bare er en Gud. Han tror jeg finns på riktig,og jeg tror det går an å ha kontakt med Han.Ihvertfall opplevr jeg det.Andre som tror på andre guder, krafter kan også oppleve det. Jeg vet ikke om det er samme kraft som jeg opplevr, men jeg opplever en stor kraft som er Gud. Synd at du ikke har opplevd den Kraftn, fordi det er virkelig noe å leve for.Jeg opplever en mening med livet som blir større enn bare å eksistere. Det er en mening vi mennesker har blitt til, og det er å være sammen med Gud. Følelsen av å ha en mening er viktig for meg. Da blir alt det andre mer meningsfullt også. Du kan ikke bevise at det ikke finns en Gud, derfor kan du helller ikke nekte for at det jeg opplever kan være virkelig. Og selv om du nekter for det så kan det være virkelig uansett. Og jeg har det uansett bedre fordi jeg tror på Gud. En kraft full av levende vin. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Så du mener fordi andre sa det samme om seg selv etter Jesus Kristus, så er ikke dette noe som begynnte med Jesus Kristus ? Jeg mener at fordi noen har gjort det samme før Jesus (Romersk/gresk mytologi), så startet det ikke med han. Uansett, så er det et problem at det oppstår utallige "like" historier, der ikke alle kan stemme. Det er enklere forklart at alle historiene er til en viss grad skrøner, enn at kun en ikke er. Endret 15. august 2010 av cuadro Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) RWS Jeg tror det finns mange krafter,men jeg tror allikevel bare det erJesus som døde for våre synder. Jeg respekterer selvsagt andre sin tro fordet,og selvsagt så kan jeg også få tro på hva jeg vil, og det vil si at det bare er en Gud. Han tror jeg finns på riktig,og jeg tror det går an å ha kontakt med Han.Ihvertfall opplevr jeg det.Andre som tror på andre guder, krafter kan også oppleve det. Jeg vet ikke om det er samme kraft som jeg opplevr, men jeg opplever en stor kraft som er Gud. Synd at du ikke har opplevd den Kraftn, fordi det er virkelig noe å leve for.Jeg opplever en mening med livet som blir større enn bare å eksistere. Det er en mening vi mennesker har blitt til, og det er å være sammen med Gud. Følelsen av å ha en mening er viktig for meg. Da blir alt det andre mer meningsfullt også. Jada så klart er det fint at dette gir deg mening, men du må innse at dette ikke gir mening for alle. For meg er dette bare tull, på samme nivå som den røde dragen under her, det gir meg overhodet ingen mening. Så når du tror at uten gudetro så vil alt gå til helvette så er det altså ikke sånn, samme hvor mye du tror du kjenner dette... Du kan ikke bevise at det ikke finns en Gud, derfor kan du helller ikke nekte for at det jeg opplever kan være virkelig. Og selv om du nekter for det så kan det være virkelig uansett. Og jeg har det uansett bedre fordi jeg tror på Gud. En kraft full av levende vin. Joda det kan jeg. Jeg kan heller ikke bevise at enhjørninger ikke eksisterer, men siden ingen noensinne har sett en så holder jeg det for lite sannsynlig at enhjørninger finnes... Gjør ikke du også? Og når vi da ser på sannsynligheten for en gud, en hvilken som helst gud, så er den akkurat den samme som for enhjørninger, altså null... Og det går for den røde dragen jeg har i garasjen min også! Jeg VET nemlig at den er der, selv om den er usynlig og jeg ikke kan , ikke med beste vilje engang, bevise at den er der. JEG vet nemlig at den er der for jeg føler det og det er bevis godt nok for meg og det er ingenting du kan si som kan overbevise meg om at den røde dragen ikke hjelper og favoritiserer meg når jeg ber den om det! Nemlig! Så kan dere andre sitter der med de grønne dragene deres, men min røde er den tøffeste og mest troverdige nemlig, for de røde dragene har mange flere tilbedere enn de grønne... Ser du hvor utrolig idiotisk det blir å hevde noe slikt? Neida, guder er ikke satt utenfor alt annet sludder vi enn måte tro på fordi vi tror det, tvert i mot! Wishful thinking tror jeg dette heter... Endret 15. august 2010 av RWS 1 Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Han tror jeg finns på riktig,og jeg tror det går an å ha kontakt med Han.Ihvertfall opplevr jeg det.Andre som tror på andre guder, krafter kan også oppleve det. Jeg vet ikke om det er samme kraft som jeg opplevr, men jeg opplever en stor kraft som er Gud. Synd at du ikke har opplevd den Kraftn, fordi det er virkelig noe å leve for.Jeg opplever en mening med livet som blir større enn bare å eksistere. Det er en mening vi mennesker har blitt til, og det er å være sammen med Gud. Følelsen av å ha en mening er viktig for meg. Da blir alt det andre mer meningsfullt også. Kunne du beskrive litt nærmere hvordan denne kontakten foregår i praksis? Jeg leser ofte om kristne som forteller om kontakt eller kommunikasjon med Gud, men det spesifiseres sjeldent. Ser du ham? Snakker du direkte, og får svar? Eller er det en følelse, og isåfall hvordan skiller du denne fra følelser forårsaket av andre ting/ingen ting? Du kan ikke bevise at det ikke finns en Gud, derfor kan du helller ikke nekte for at det jeg opplever kan være virkelig. Og selv om du nekter for det så kan det være virkelig uansett. Og jeg har det uansett bedre fordi jeg tror på Gud. En kraft full av levende vin. Nei, akkurat som du ikke kan bevise at jeg ikke har en usynlig drage i garasjen, eller at radikal Islam tar feil, eller at jorda ikke går under i 2012. Det vi kan gjøre, er å se på hvor sannsynlig noe er - og sannsynligheten for at den kristne gud eksisterer er ekstremt lav med tanke på at det ikke finnes noen indikasjoner på at noe som helst som fortelles om denne guden er sant, annet en vage anekdoter fra troende. At du har det bedre fordi du tror på Gud kan være sant, det skal jeg ikke benekte. Allikevel er jo ikke det noe bevis for at Gud eksisterer. Lenke til kommentar
Ultrawing Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Mulig det er nevnt tidligere i tråden, kan ikke lese alt. Kommentar til punkt 4 om "vitenskapelig tøv". Beskrivelsen av jordens alder i bibelen må sees i forhold til hvordan man oppfattet BETYDNINGEN av "6000 år" den gangen dette ble nedtegnet. (Trodde det stod 10 000 år, men samme det). Da dette ble nedtegnet første gang hadde man ingen begreper om tid slik vi har i dag. Når noen benyttet et slikt tall var det synomymt med "uendelig" gammelt. Det var en måte å fortelle at jorden var tilnærmet "uendelig" gammel. Enkelte slike beskrivelser i GT må sees i forhold til språket og samfunnet som var den gang dette ble nedtegnet. Dette rokker ellers ingenting ved hovedbudskapet i bibelen. Når det gjelder evolusjonen og naturvitenskapelige teorier om jordas tilblivelse er dette ikke på et eneste punkt i strid med kristendommen. Vil heller si at vår vitenskap bare underbygger at det finnes en Gud. Vitenskapen forteller at energi ikke kan bli til av ingenting. Vi har forklart at universet startet med big-bang, men vi har et lite problem når vi skal forklare hvordan det svarte hullet, bestående av negativ masse, har begynt sin "eksplosjon". Fordi om negativ masse i enkeltes oppfatning betraktes som "ingenting", er det faktisk ikke riktig å se på dette som "ingenting". Det er det motsatte av "noe", men ingenting er det ikke. For å bringe negativ masse i ubalanse kreves energi. Den negative massen-og katalysatoren for reaksjonen- må også på ett eller annet tidspunkt ha blitt til...Når og hvordan ?....For meg er det lettere å tro at det står en intelligent kraft bak - GUD - ,og som i så fall befinner seg på et intelligensnivå/forstandsnivå over mennesket, enn at slikt har oppstått ved en tilfeldighet, hvilket også da er en umulighet sett i forhold til våre naturlover om at energi ikke kan bli til av ingenting. Endret 15. august 2010 av Ultrawing Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Mulig det er nevnt tidligere i tråden, kan ikke lese alt. Kommentar til punkt 4 om "vitenskapelig tøv". Beskrivelsen av jordens alder i bibelen må sees i forhold til hvordan man oppfattet BETYDNINGEN av "6000 år" den gangen dette ble nedtegnet. (Trodde det stod 10 000 år, men samme det). Da dette ble nedtegnet første gang hadde man ingen begreper om tid slik vi har i dag. Når noen benyttet et slikt tall var det synomymt med "uendelig" gammelt. Det var en måte å fortelle at jorden var tilnærmet "uendelig" gammel. Enkelte slike beskrivelser i GT må sees i forhold til språket og samfunnet som var den gang dette ble nedtegnet. Dette rokker ellers ingenting ved hovedbudskapet i bibelen. Når det gjelder evolusjonen og naturvitenskapelige teorier om jordas tilblivelse er dette ikke på et eneste punkt i strid med kristendommen. Vil heller si at vår vitenskap bare underbygger at det finnes en Gud. Vitenskapen forteller at energi ikke kan bli til av ingenting. Vi har forklart at universet startet med big-bang, men vi har et lite problem når vi skal forklare hvordan det svarte hullet, bestående av negativ masse, har begynt sin "eksplosjon". Fordi om negativ masse i enkeltes oppfatning betraktes som "ingenting", er det faktisk ikke riktig å se på dette som "ingenting". Det er det motsatte av "noe", men ingenting er det ikke. For å bringe negativ masse i ubalanse kreves energi. Den negative massen-og katalysatoren for reaksjonen- må også på ett eller annet tidspunkt ha blitt til...Når og hvordan ?....For meg er det lettere å tro at det står en intelligent kraft bak - GUD - ,og som i så fall befinner seg på et intelligensnivå/forstandsnivå over mennesket, enn at slikt har oppstått ved en tilfeldighet, hvilket også da er en umulighet sett i forhold til våre naturlover om at energi ikke kan bli til av ingenting. menne... hvem laget Gud? SuperGud? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå