vikingkylling Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Jeg har brukt alle Windows-versjonene siden 3.0, og den forrige PCen hadde Vista. Med andre ord har jeg vært borti Windows en og annen gang før. Men i går fikk jeg ny PC fra komplett.no med Win7 Home Premium 64-bit installert. (riktignok ba jeg om 32-bit for å være sikker på at den takler spill, men nuvel.) Mye er forbedret fra før, men det er noen ting som irriterer meg. 1. Når jeg går til Start -> Dokumenter går det en meny til Mine Dokumenter, og deretter til selve dokumentene. Er det ikke mulig å linke direkte til dokumentene som i Vista? Jeg prøvde å slette de gamle snarveiene, lage en ny mappe kalt Documents og linke direkte til den, men neida. Fortsatt linkes det til Mine Dokumenter -> Documents. 2. Windows lastet ned ny oppdatering, jeg restartet maskinen og fant et nytt bilde på skrivebordet. (for øvrig samme reklamebilde som var på da jeg fikk maskinen.) (edit: ny oppdatering, ny fjerning av bildet jeg brukte.) 3. Litt off-topic, men hvordan endrer jeg standard søkemotor i IE8 til Google? Jeg tenker på den little ruten oppe til høyre. Jeg har prøvd å søke etter flere søkemotorer, men neida. Har laget en egen, men da måtte jeg søkte etter TEST av en eller annen grunn. Er de så kontollfreaks at jeg ikke får lov til å endre søkemotoren i min egen datamaskin? Jeg bruker Firefox nå, btw. Men den har fjernet alle fanene av en eller annen grunn, selv om det er akkurat samme versjon av Firefox jeg hadde på Vista. Bokstavelig talt, jeg kopierte bare installasjonsfilen. 4. Når jeg setter i en USB-lagringsenhet, hvordan får jeg den opp og ser filene uten å bruke autokjør? Den er ikke lenger i Datamaskin-menyen? (selv om jeg har åpnet den via Autokjør og ser på den og menyen samtidig?) Endret 31. juli 2010 av vikingkylling Lenke til kommentar
bChaos Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Som du da sikkert har oppdaget, bruker Windows 7 et bibliotek. Dokument mappa som ligger der inneholder to plasseringer, "Mine Dokumenter" og "Felles Dokumenter". Standard lagringssted er satt til "Mine Dokumenter" så det burde ikke være nødvendig linke direkte til dokument mappa. håper de var forståelig Når de gjelder å sette standard søkemotor må du inn på følgende adresse http://www.ieaddons.com/no/createsearch.aspx å lage den selv. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Joda, standard lagringssted er Mine Dokumenter. Den er grei. Det som er problemet er at linken på startmenyen viser Mine Dokumenter-mappen, og ikke innholdet, som i f.eks Vista. Takk for tipset om søkemotoren. Tror det funker. (installerer den nå, så er ikke sikker. Går litt tregt å installere samtidig som jeg surfer og installeret et spill via nettet.) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Det med fanene i Firefox som du nevner er jo bare en innstilling i Firefox under Faner. Ellers er det alltid ting som blir "borte" når man får ny Windows versjon, alltid noe man likte med den gamle versjonen som MS har gjort om, det burde du jo vite som har brukt Windows siden 3.0. Det har jeg også, og jeg savner noen ting enda fra noen av de første Windows versjonene, men ting går fremover, så jeg må bare tilpasse meg jeg også. Eller sitte å bruke gammel programvare da... Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Glemte helt det der men fanene i firefox, sorry. Har ikke brukt det på lenge. Fanene har "bare vært der". Fikk ordnet det med søkemotoren også, heldigvis. Men resten gjenstår. myhken: Jeg er fullt klar over at ting blir borte, og egentlig skulle jeg nok ha ønsket vi aldri fikk Win95 og oppover. Når vi hadde DOS og Win 3.1 hadde vi en del problemer, men til gjengjeld var det ofte små problemer vi kunne ordne selv på noen minutter. (med unntak av autoexec.bat og config.sys, selvsagt. Det har gått noen timer der, får å si det mildt...) Med Win95 ble det så lett at selv mora mi kunne bruke en PC, men det ble for lett. Når noe blir feil er det veldig mange som ikke har peilling på hva som er skjedd eller hvordan de skal fikse det. Husker en gang jeg kjørte i førti minutter for å "redde" dataen til tanta mi. Skjermen hennes var helt "ødelagt" når hun gikk på nettet. Jeg tok en rask titt og maksimerte IE... Men on-topic igjen irriterer Dokumenter'ene meg noe innmari. Å miste ting er en ting, men her har de prestert å gjøre den enda mer komplisert en det var før? Som forfatter går jeg stadig inn i dokumentene og henter frem bøker, men nå er den mappen begravd så langt inn i systemet at jeg like greit dropper hele greia og lager en snarvei til skrivebordet. Bortsett fra det er jeg svært fornøyd med Win7. Er bra å bli kvitt Vista, i det minste. Endret 31. juli 2010 av vikingkylling Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 1. Når jeg går til Start -> Dokumenter går det en meny til Mine Dokumenter, og deretter til selve dokumentene. Er det ikke mulig å linke direkte til dokumentene som i Vista? Jeg prøvde å slette de gamle snarveiene, lage en ny mappe kalt Documents og linke direkte til den, men neida. Fortsatt linkes det til Mine Dokumenter -> Documents. installasjonsfilen. 4. Når jeg setter i en USB-lagringsenhet, hvordan får jeg den opp og ser filene uten å bruke autokjør? Den er ikke lenger i Datamaskin-menyen? (selv om jeg har åpnet den via Autokjør og ser på den og menyen samtidig?) 1. Windows 7 bruker noe som heter Libraries nå. Dokumentene er i en slags virtuell mappe. Tror du bør lese en liten innføring på Libraries med det samme. http://www.nirmaltv.com/2009/05/30/windows-7-libraries-complete-guide/ 4. Igjen flyttet og gjort mer sentralisert. Sjekk ut denne linken: http://www.techtalkz.com/windows-7/516004-how-configure-autoplay-settings-windows-7-a.html Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 1. Så med andre ord er det ingenting jeg kan gjøre? Jeg er nødt til å klikke et ekstra ledd for å komme til dokumentene? Det var jo bra... 4. Problemet er ikke å starte autokjør, men å åpne minnebrikken osv uten å ta den ut og sette den inn igjen. I Vista ble den lagt til som en ny stasjon automatisk, så hvor er den i Win 7? Jeg finner den ingen steder? Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Minnebrikken finner du som egen disk ved de andre diskene. Minnebrikken finner du som egen disk ved de andre diskene. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Du kan selvsagt linke direkte til "my documents". Men spør du meg er Libraries langt bedre, om du bruker det rett. Bare å eksperimentere. Link til mine dokumenter er: C:\Users\DITT-BRUKERNAVN\Documents Angående minnepennen, virker å være en stasjonsbokstav som er tatt som den spør etter. Sjekk diskbehandlingen. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Er en stund siden jeg svarter her, men jeg bumper litt. 1. Linken går til Mine Dokumenter uansett hva jeg gjør. Får vel bare leve med det og håpe Win 8 blir bedre. 4. Bokstaven er der. Når jeg setter i minnebrikken starter den via autokjør og viser filene. Men når jeg lukker vinduet er den borte helt til jeg tar ut brikken, restarter windows og setter i brikken igjen for å starte autokjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå