Sutekh Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg har Canon 60d. På et EF-S objektiv som har brennvidden 17mm, så _er_ dette 17mm. Men vis jeg bruker et EF-objektiv på samme kamera, hvor det står 17mm, så er dette egentlig 17mm x 1.6 = 27,2 mm?Brennvidde er brennvidde. Begge er 17 mm. Cropfaktor gir stort sett bare mening for folk som er vant til å fotografere med film fra gamle dager. 17 mm brennvidde på 60D gir samme bildevinkel som 27.2 mm på 135-film. Men hvis du ikke har noe forhold til 135-formatet, så kan du gi blanke i det og bare venne deg til hvilken bildevinkel du får med en gitt brennvidde på ditt kamera. 2 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg har Canon 60d. På et EF-S objektiv som har brennvidden 17mm, så _er_ dette 17mm. Men vis jeg bruker et EF-objektiv på samme kamera, hvor det står 17mm, så er dette egentlig 17mm x 1.6 = 27,2 mm? Nei. 17mm er 17mm. Begge objektivene gir samme synsfelt. EF-objektivet kan brukes på 5D også, og da vil det gi et enda videre synsfelt enn på ditt kamera. 1 Lenke til kommentar
fAight Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Oki, da skjønner jeg det bedre. Tenkte faktisk å foreslå det alternativet, men gadd ikke å skrive så mye (yeah right). Igjen takk for lærdommen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå