Gå til innhold

Skal kjøpe D5000, men hvilke objektiver skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Har planer om å gå til innkjøp av et Nikon D5000. Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilke objektiver jeg skal gå for.

Det mest aktuelle objektivet jeg har sett på er:

Sigma 18-50mm f2.8-4.5

i følgende pakke:

Nikon D5000 m/Sigma 18-50mm OS

Spørsmålet er, vil dette være en betydelig oppgradering fra det standard kit-objektivet? Ser blant annet at det har høyere lysfølsomhet, med 2.8 mot 3.5 som nedre tall.

I første omgang kommer jeg ikke til å kjøpe tele-objektiv, da økonomien ikke tillater det, men kom gjerne med anbefalninger på tele også, så vet jeg hva jeg skal kjøpe når pengene er der.

Alternativet er å kjøpe et noenlunde skikkelig teleobjektiv nå, kun kamerahus, og følgende fastobjektiv:

Nikon 35mm AFS F1.8G

Dette har jo høyere lysfølsomhet igjen, men jeg lurer på om jeg ikke vil savne fleksibiliteten ved å ha et zoomobjektiv. Burde jeg eventuelt kjøpe dette som en utfylling til Sigma-objektivet senere?

Mange takk for alle konstruktive svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har planer om å gå til innkjøp av et Nikon D5000. Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilke objektiver jeg skal gå for.

Det mest aktuelle objektivet jeg har sett på er:

Sigma 18-50mm f2.8-4.5

i følgende pakke:

Nikon D5000 m/Sigma 18-50mm OS

Spørsmålet er, vil dette være en betydelig oppgradering fra det standard kit-objektivet? Ser blant annet at det har høyere lysfølsomhet, med 2.8 mot 3.5 som nedre tall.

I første omgang kommer jeg ikke til å kjøpe tele-objektiv, da økonomien ikke tillater det, men kom gjerne med anbefalninger på tele også, så vet jeg hva jeg skal kjøpe når pengene er der.

Alternativet er å kjøpe et noenlunde skikkelig teleobjektiv nå, kun kamerahus, og følgende fastobjektiv:

Nikon 35mm AFS F1.8G

Dette har jo høyere lysfølsomhet igjen, men jeg lurer på om jeg ikke vil savne fleksibiliteten ved å ha et zoomobjektiv. Burde jeg eventuelt kjøpe dette som en utfylling til Sigma-objektivet senere?

Mange takk for alle konstruktive svar:)

Ville også vurdert Nikon 16-85 3,5-5,6VR. Ikke fullt så bra på lysstyrke, men ellers i alle henseende et meget bra objektiv. 35mm 1,8 blir aldri feil :-)

Lenke til kommentar

Det mest populære objektivet til de små canon- og nikonkameraene tror jeg for tiden er Tamron 17-50 VC: http://old.prisguide.no/product.php?productId=113312&cat_id=24

Sigma har et tilsvarende på vei, men jeg vet ikke når det er i salg eller hva det vil koste. Ellers er det nevnte Nikon 16-85 et kjempegodt objektiv til en veldig overkommelig pris, men det vil altså klare seg litt dårligere når det er lite lys eller når motivet beveger seg fort.

Nikon 35/1.8 er helt topp til generell fotografering i lite lys. Vei det opp mot Sigma 30/1.4. Jeg har et tilsvarende objektiv som jeg bruker veldig mye, og som er det første jeg kjøpte og det siste jeg vil gi fra meg. Du kan si man savner en fleksibilitet med et fastobjektiv, men den synsvinkelen du får med et slikt objektiv er veldig anvendelig, og fotzoom og valget mellom vannrett og loddrett bruk gjør at du kommer veldig langt.

Men, kjøper du et objektiv som er ƒ/2.8 med stabilisering, så er ikke det fryktelig mye dårligere enn ƒ/1.8 uten stabilisering, avhengig av bruksområde.

Edit: Det ser ut som om det er kommet priser på Sigma 17-50 til Canon og Sigma, og det ligger på det dobbelte.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...