Gå til innhold

Rundkjøringer og vikeplikt (splittet ut fra Trafikalsk klagemur)


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Men uansett. Hvis vi snakker om forbikjøring til høyre i rundkjøring, så er dette som regel lov. Hvertfall slik jeg tolker loven om at dersom det farten er bestemt av forankjørende, så er forbikjøring til høyre lov.

På hvilket tidspunkt (kanskje bortsett fra verste rushtrafikk) er trafikken så tett inne i en rundkjøring? Jeg mener at § 12 bokstav c som du her refererer til ikke kan komme til sin nytte her. Køen står 99 av 100 ganger inn mot rundkjøringen, ikke inne i den. I tillegg vil jeg påstå at forbikjøringer til høyre skaper unødvendig farlige og uoversiktelige situasjoner.

 

Hvis noen kommer fra min venstre i en rundkjøring og tar meg igjen (vi kjørte inn tilnærmet samtidig). Hva skjer da når vi skal ut samme avkjørsel? Jo, da har de vikeplikt for meg.

 

Hvis det for eksempel er et fotgjengerfelt ved utkjøringen rett fram (som begge skal ut) så kan dette fort skje. Da stopper høyrefeltet opp, mens venstrefeltet er ledig. Vedkommende som befinner seg der har da vikeplikt for meg.

Selvsagt. Man har aldri diskutert om det er vikeplikt ved feltskifte eller ikke, man har diskutert hvordan vikeplikt ved innkjørsel og fartstilpasning (begge deler lovpålagt) vil, i alle fall i min mening, minimere disse "konfliktsituasjonene" der to biler kommer til avkjørselen samtidig, og dermed (nok en gang i min mening) sørge for bedre trafikkflyt. Dersom et av feltene blir hindret, som f.eks. av en forgjengerovergang, stiller situasjonen seg selvsagt annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uansett. Hvis vi snakker om forbikjøring til høyre i rundkjøring, så er dette som regel lov. Hvertfall slik jeg tolker loven om at dersom det farten er bestemt av forankjørende, så er forbikjøring til høyre lov.

På hvilket tidspunkt (kanskje bortsett fra verste rushtrafikk) er trafikken så tett inne i en rundkjøring? Jeg mener at § 12 bokstav c som du her refererer til ikke kan komme til sin nytte her. Køen står 99 av 100 ganger inn mot rundkjøringen, ikke inne i den. I tillegg vil jeg påstå at forbikjøringer til høyre skaper unødvendig farlige og uoversiktelige situasjoner.

 

 

I mine øyne så godt som hele tiden, sålenge det er en bil i samme felt som deg innenfor samme halvsirkel av rundkjøringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

§ 12 (1) c er ikke en grunn for å svippe ut i høyre felt og kjøre forbi - bestemmelsen er der for at den tette trafikken i høyre felt ikke skal måtte gå saktere enn den tette trafikken i venstre felt. 

 

§ 12 (1) c oppstiller to vilkår:

 

1) Trafikken må være så tett at det er kjøretøy i alle felt, og

2) Kjøretøyene i nevnte felt må kjøre i en hastighet styrt av kjøretøyet foran.

 

 

Dersom kjøretøyene kjører i den hastighet som er naturlig å ha i en rundkjøring vil ikke vilkår #2 være oppfylt (hastigheten er da styrt av noe annet enn kjøretøyet foran), og hvis det ikke er tett trafikk i både høyre og venstre felt vil ikke vilkår #1 være oppfylt.

 

 

Lenke til kommentar

Det er da ofte (stort sett alltid når disse situasjonene vil oppstå) så mye biler at hastigheten blir styrt av bilen foran.

Ikke nødvendigvis, det har eksempelvis av andre brukere blitt hevdet at det ikke er noe problem holde så høy fart i ytterste felt at man "kjører forbi" trafikken i innerste felt. Det blir i alle fall i mitt hode riv ruskende galt.

 

Husk også, som krikkert påpeker, at begge vilkår må være oppfylt for at dette skal være lovlig. Som oftest vil det ikke være så mye trafikk inne i en rundkjøring. Regelen kommer derimot mer til sin rett ved f.eks. rushtrafikk på "vanlig" vei.

Lenke til kommentar

Det er da ofte (stort sett alltid når disse situasjonene vil oppstå) så mye biler at hastigheten blir styrt av bilen foran.

Ikke nødvendigvis, det har eksempelvis av andre brukere blitt hevdet at det ikke er noe problem holde så høy fart i ytterste felt at man "kjører forbi" trafikken i innerste felt. Det blir i alle fall i mitt hode riv ruskende galt.

 

Husk også, som krikkert påpeker, at begge vilkår må være oppfylt for at dette skal være lovlig. Som oftest vil det ikke være så mye trafikk inne i en rundkjøring. Regelen kommer derimot mer til sin rett ved f.eks. rushtrafikk på "vanlig" vei.

 

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

 

Dette kan på alle måter forsvare forbikjøring til høyre for annet kjøretøy i en rundkjøring. Spesielt om det kun er et felt i veien du skal ut!

Lenke til kommentar

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

 

Dette kan på alle måter forsvare forbikjøring til høyre for annet kjøretøy i en rundkjøring. Spesielt om det kun er et felt i veien du skal ut!

Um, § 12 (1) a kommer vel mer til sin rett når en bil skal svinge til venstre og dermed forlate veien han er på, altså i et kryss. I den forbindelse må forbikjøring av dette kjøretøyet skje til høyre. Jeg er redd du misforstår denne paragrafen.

Lenke til kommentar
§ 12. Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a)    Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. Dette kan på alle måter forsvare forbikjøring til høyre for annet kjøretøy i en rundkjøring. Spesielt om det kun er et felt i veien du skal ut!
Nei, kjøring i en rundkjøring er juridisk sett å anse som kjøring rett frem ('svinging' er å anse som endring av kjøretøyets posisjon i sideretning i forhold til vegbanen) - ergo vil ikke § 12 (1) a være relevant her. Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Husk også, som krikkert påpeker, at begge vilkår må være oppfylt for at dette skal være lovlig. Som oftest vil det ikke være så mye trafikk inne i en rundkjøring. Regelen kommer derimot mer til sin rett ved f.eks. rushtrafikk på "vanlig" vei.

 

Rushtrafikk på vanlig vei og rushtrafikk i rundkjøring er per definisjon akkurat det samme. Det virker som om flere har er enige i at rundkjøring er en vanlig vei, men likevel tillegger den regler som ikke finnes.

 

Eventuelt ikke har kjørt så fryktelig mye bil i byer med mye trafikk. Ikke vet jeg. Det som hvertfall er helt sikkert er at jeg fote (flere ganger i uken) kjører gjennom rundkjøringer hvor høyrefeltet går fortere enn venstrefeltet - selv om hastigheten er bestemt av forankjørende.

Lenke til kommentar

Husk også, som krikkert påpeker, at begge vilkår må være oppfylt for at dette skal være lovlig. Som oftest vil det ikke være så mye trafikk inne i en rundkjøring. Regelen kommer derimot mer til sin rett ved f.eks. rushtrafikk på "vanlig" vei.

 

Rushtrafikk på vanlig vei og rushtrafikk i rundkjøring er per definisjon akkurat det samme. Det virker som om flere har er enige i at rundkjøring er en vanlig vei, men likevel tillegger den regler som ikke finnes.

 

Eventuelt ikke har kjørt så fryktelig mye bil i byer med mye trafikk. Ikke vet jeg. Det som hvertfall er helt sikkert er at jeg fote (flere ganger i uken) kjører gjennom rundkjøringer hvor høyrefeltet går fortere enn venstrefeltet - selv om hastigheten er bestemt av forankjørende.

Dersom trafikken er så tett at § 12 (1) c kommer til sin rett, er det selvsagt greit å kjøre forbi til høyre. Mitt poeng er at selv i rushtrafikken i de største byene (jeg har da erfaring fra de to største) er trafikken sjelden spesielt tett inne i rundkjøringen. Derimot er køene endeløse inn mot rundkjøringen. Jeg setter derfor spørsmålstegn ved om man kan hevde at forbikjøring til høyre er lov i rundkjøring, personlig synes jeg § 12 (1) c blir et noe tynt grunnlag her.

 

Selv om man kjører gjennom rundkjøringer der høyrefeltet går fortere, trenger det ikke være lovlig av den grunn. Det er nettopp fordi rundkjøring er en vanlig veg at jeg hevder forbud mot forbikjøring til høyre. Det er sågar ofte et problem at biler i ytterste felt, spesielt dem som skal rett fram, holder for stor fart. Dette skaper usikkerhet hos andre trafikanter inne i og ved rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mange kjøretøyer til i en rundkjøring før hastigheten i praksis er bestemt av kjøretøyet foran, jeg vil si 3-4 holder i de fleste tilfeller. Ellers kan jeg ikke helt se hvordan høyere fart skaper større usikkerhet for de utenfor rundkjøringen? Tvert om er det lettere å forutse hvor folk vil kjøre av. Man trenger ikke akkurat å kjøre i lynets hastighet for å kjøre fortere enn de som kjører innerst, innerste felt går ofte svært sakte. Hovedproblemet i forbindelse med høy fart er i mine øyne at mange har høy fart og kutter feltene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan jo for eksempel prøve å nærme deg Ring 3 mellom 07 og 09.30 eller mellom 14.30 og 17. Da vil du se at alle rundkjøringene som har noe som helst med den veien å gjøre er stappfulle.

 

Rundkjøringen på Alnabru (ved Lazy Boys og Mazda) er et godt eksempel på at folk ikke vet at de har vikeplikt ved feltskifte.

 

Jeg legger meg alltid over i høyrefeltet når jeg skal rett frem (den er firearmet). Bussfeltet slutter like før rundkjøringen, men de aller fleste holde likevel venstre felt gjennom - og mener jeg er idiot når de holder på å kjøre i siden min på vei ut. Hvem har da rett? De som bytter felt på vei ut (og har kjørt parallellt med meg gjennom), eller jeg som ligger korrekt plassert hele veien?

Lenke til kommentar

Du kan jo for eksempel prøve å nærme deg Ring 3 mellom 07 og 09.30 eller mellom 14.30 og 17. Da vil du se at alle rundkjøringene som har noe som helst med den veien å gjøre er stappfulle.

 

Rundkjøringen på Alnabru (ved Lazy Boys og Mazda) er et godt eksempel på at folk ikke vet at de har vikeplikt ved feltskifte.

 

Jeg legger meg alltid over i høyrefeltet når jeg skal rett frem (den er firearmet). Bussfeltet slutter like før rundkjøringen, men de aller fleste holde likevel venstre felt gjennom - og mener jeg er idiot når de holder på å kjøre i siden min på vei ut. Hvem har da rett? De som bytter felt på vei ut (og har kjørt parallellt med meg gjennom), eller jeg som ligger korrekt plassert hele veien?

 

Du har rett, men må samtidig være forsiktig fordi de andre hønsehjernene ikke skjønner hva de driver på med. Nå har ikke dette så mye med rundkjøringer å gjøre, men jeg irriterer meg ofte over folk som ligger i venstre felt i kryss og kjører rett fram. Når det ikke er skiltet annet skal man ligge i høyre felt for høyre og rett fram, og venstre felt for venstre. Det som skjer er at jeg ligger i høyre, og en idiot legger seg parallelt med meg i venstre, som gjør at på et eller annet tidspunkt må en av oss vike, pga parkerte biler lenger fram, og (Fleksnes stemme) det blir ikke meg.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mange kjøretøyer til i en rundkjøring før hastigheten i praksis er bestemt av kjøretøyet foran, jeg vil si 3-4 holder i de fleste tilfeller. Ellers kan jeg ikke helt se hvordan høyere fart skaper større usikkerhet for de utenfor rundkjøringen? Tvert om er det lettere å forutse hvor folk vil kjøre av. Man trenger ikke akkurat å kjøre i lynets hastighet for å kjøre fortere enn de som kjører innerst, innerste felt går ofte svært sakte. Hovedproblemet i forbindelse med høy fart er i mine øyne at mange har høy fart og kutter feltene.

 

AtW

3-4 kjøretøyer i kø kan nok ansees som en situasjon der nevnte paragraf kommer til sin rett, helt enig i det. Generelt finner man nok situasjoner i rushen der forbikjøring på høyre side er greit, og det har jeg aldri nektet for. Rushtrafikken varer likevel ikke særlig lenge, og det syndes i stor grad også utenfor denne.

 

Høyere fart skaper usikkerhet ved at andre biler ikke tør bruke de luker som behøves for at trafikken skal flyte tilfredsstillende i en rundkjøring. Resultatet er lange køer inn mot rundkjøringene. Husk at man aldri er alene på veien, og det er lovfestet og forventet at man skal ta hensyn til andre sjåfører, også dem som ikke er like sikre bak rattet. Jeg tror nok at både du og jeg hører til gruppen som føler seg relativt sikre, og det er ekstra viktig at vi da er påpasselige med å ta hensyn. For øvrig er jeg helt enig angående kutting av felter, det er hodeløst og farlig.

 

Du kan jo for eksempel prøve å nærme deg Ring 3 mellom 07 og 09.30 eller mellom 14.30 og 17. Da vil du se at alle rundkjøringene som har noe som helst med den veien å gjøre er stappfulle.

 

Rundkjøringen på Alnabru (ved Lazy Boys og Mazda) er et godt eksempel på at folk ikke vet at de har vikeplikt ved feltskifte.

Du har helt sikkert rett, dette er nok gode eksempler på steder og tidspunkter der forbikjøring til høyre må ansees som "greit" dersom forholdene tillater dette.

 

Jeg legger meg alltid over i høyrefeltet når jeg skal rett frem (den er firearmet). Bussfeltet slutter like før rundkjøringen, men de aller fleste holde likevel venstre felt gjennom - og mener jeg er idiot når de holder på å kjøre i siden min på vei ut. Hvem har da rett? De som bytter felt på vei ut (og har kjørt parallellt med meg gjennom), eller jeg som ligger korrekt plassert hele veien?

Dersom dere kommer fra samme utkjørsel, og det bare er et felt ved avkjørselen, er det selvsagt "idiotene" som holder venstre feltet når de skal rett fram - dette er et klassisk eksempel på at folk plasserer seg feil, og dermed selvsagt får vikeplikt for ytterste felt på veg ut av rundkjøringen. Du gjør alt rett. :)

 

Dersom de kommer fra utkjørselen før deg (som de vel ikke gjør i dette tilfellet), vil du ha vikeplikt for begge felter, også det innerste. Det er vel dette tilfellet vi har diskutert i denne tråden, førstnevnte tilfelle er vi alle enige om. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror man kan kjøre forbi på høyre uansett i rundkjøringer, grunnen er følgende paragraf:

 

"§ 12. Forbikjøring

 

...

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

 

Mange (de fleste?) rundkjøringer har skilt der det er merket spesifike felt for bestremte trafikanter (trafikanter som skal til høyere i høyre felt osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Høyre kjørefelt i rundkjøring er (som hovedregel) ikke forbeholdt bestemte trafikanter. For at dette vilkåret skal være oppfylt må det være skiltet på stedet (eventuelt som påtegning på veien), eller følge av en trafikkregel. For noen rundkjøringer er dette oppfylt - men for de fleste ikke.

Lenke til kommentar

Høyre kjørefelt i rundkjøring er (som hovedregel) ikke forbeholdt bestemte trafikanter. For at dette vilkåret skal være oppfylt må det være skiltet på stedet (eventuelt som påtegning på veien), eller følge av en trafikkregel. For noen rundkjøringer er dette oppfylt - men for de fleste ikke.

 

Det er jo veldig ofte skiltet foran rundkjøringer (det er et gult skilt der det er skissert hvilke kjørefelt som gjelder for hvilke retninger)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror man kan kjøre forbi på høyre uansett i rundkjøringer, grunnen er følgende paragraf:

 

"§ 12. Forbikjøring

 

...

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

 

Mange (de fleste?) rundkjøringer har skilt der det er merket spesifike felt for bestremte trafikanter (trafikanter som skal til høyere i høyre felt osv)

 

AtW

Denne regelen er for kollektivfelt, taxifelt, sykkelfelt, sambruksfelt (2+), osv.

Lenke til kommentar

Jeg tror man kan kjøre forbi på høyre uansett i rundkjøringer, grunnen er følgende paragraf:

 

"§ 12. Forbikjøring

 

...

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

 

Mange (de fleste?) rundkjøringer har skilt der det er merket spesifike felt for bestremte trafikanter (trafikanter som skal til høyere i høyre felt osv)

 

AtW

Denne regelen er for kollektivfelt, taxifelt, sykkelfelt, sambruksfelt (2+), osv.

 

Og dette gjelder ikke feks et felt med pliktig kjøring til høyre? Har du en kilde på dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Høyre kjørefelt i rundkjøring er (som hovedregel) ikke forbeholdt bestemte trafikanter. For at dette vilkåret skal være oppfylt må det være skiltet på stedet (eventuelt som påtegning på veien), eller følge av en trafikkregel. For noen rundkjøringer er dette oppfylt - men for de fleste ikke.

 

Det er jo veldig ofte skiltet foran rundkjøringer (det er et gult skilt der det er skissert hvilke kjørefelt som gjelder for hvilke retninger)

 

AtW

Og det er enda oftere bare merket med stedsnavn og retning. Som jeg sa - når det er merket av hvilke felt som gjelder kan man bruke den bestemmelsen, men på generell basis gjelder den ikke.

 

 

 

Jeg tror man kan kjøre forbi på høyre uansett i rundkjøringer, grunnen er følgende paragraf:

 

"§ 12. Forbikjøring

 

...

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

 

Mange (de fleste?) rundkjøringer har skilt der det er merket spesifike felt for bestremte trafikanter (trafikanter som skal til høyere i høyre felt osv)

 

AtW

Denne regelen er for kollektivfelt, taxifelt, sykkelfelt, sambruksfelt (2+), osv.

 

Denne regelen gjelder også felt som spesifikt er merket med at det skal i en annen retning (f.eks. E18 mot Sandvika, der hele høyre felt ved Sandvika er merket E16).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...