tor_erik Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Du er jo tilsynelatende ikke enig med veivesenet, fordi du mener at vikeplikt for feltskift aldri vil gjøre seg gjeldene fordi det i praksis nulles ut av vikeplitksskiltet. Innerste felt har forøvrig svært liten svingradius og har dermed ofte lavere fart. Ellers virker det som du mener "å kjøre fortere enn noen andre i rundkjøringen" er uforsvarlig høy fart. Noe jeg finner å være en underlig holdning, iogmed at du snakekr om relativt til annen trafikk, så er det tilsynlatende ikke fordi man får dårlig tid til å observere utgangen eller noe slikt, men du mener bare generelt det er uforsvalrig raskt når man kjører fortere enn noen andre i en rundkjøring? Som jeg har nevnt før, det er utallige situasjoner der man fint kan havne ved siden av en bill på et eller annet tidspunkt, selv om man ikke er det når man kjører inn. Klok av andres manøvre så unngår jeg det, men det er kunf fordi jeg aktivt prøver å la være. Vegvesenet er ganske klare i sine uttaelser, dette er ting de sier om rundkjøringer spesifikt, "ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt", tror du virkelig de hadde sagt det slik om det i realiteten var den som kom inn sist som hadde vikeplikt uansett? Jeg mener det urealistisk å trekke inn "ikke forstyrre annen trafikk" til å drive å spå andre bilers mer eller mindre forutsigbare manøvere i framtiden, man forholder seg til det bilen gjør når man skal inn på forskjørsveien, er ilen i feltet sitt og gir ikke signal, så kan man ikke forventes å ta hensyn til at vedkommende kanskje kjører ut ved neste, andre eller tredje forbiskjøring. AtW Hehe, nå må du slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det går fint an å være enig med Vegvesenet angående vikeplikt ved feltskifte selv om jeg setter spørsmålstegn ved situasjonen "foran", vi har jo ikke kommet så "langt" enda. Jeg har aldri sagt at vikeplikt ved feltskifte aldri kommer til sin rett, det foregår noen ganger ting i en rundkjøring som gjør at biler blir liggende på siden av hverandre. Sånn er det bare. Det jeg derimot har sagt er at vikepliktsskiltet forbyr utkjørende bil å hindre eller forstyrre trafikken som er i rundkjøringen. Dersom man kjører ut slik at man gjør nettopp dette, f.eks. ved å legge seg kloss på siden av en bil som allerede ligger der, bryter man vikeplikten. Bilen som ligger der skal uansett i løpet av kort tid skifte felt, ofte etter mindre enn 50m. Jeg skjønner ikke at det er vanskelig å forstå. Angående fart har jeg allerede sagt at jeg ikke vil sette et viss antall km/h som grense fordi rundkjøringer er forskjellige. Jeg har også sagt at jeg anser uforsvarlig høy fart som for høy fart i forhold til annen trafikk, som f.eks. at man tar igjen trafikk foran som ikke er hindret på en eller annen måte. Det er for øvrig meget lite forskjell i svingradius på de to feltene, sjekk gjerne en tegning med en gradskive. Dermed er det ingen grunn til at trafikken i innerste felt skal gå særlig saktere enn den i ytre, i alle fall slik at biler i ytterste felt tar igjen dem i det innerste. Da holder bilene i ytterste felt for stor fart, og trafikkflyten lider. Ved et slikt tilfelle vil selvsagt vikeplikt ved feltskifte likevel inntreffe, dersom man da uten tvil ikke har hindret eller forstyrret eksisterende trafikk ved å legge seg inn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Du er jo tilsynelatende ikke enig med veivesenet, fordi du mener at vikeplikt for feltskift aldri vil gjøre seg gjeldene fordi det i praksis nulles ut av vikeplitksskiltet. Innerste felt har forøvrig svært liten svingradius og har dermed ofte lavere fart. Ellers virker det som du mener "å kjøre fortere enn noen andre i rundkjøringen" er uforsvarlig høy fart. Noe jeg finner å være en underlig holdning, iogmed at du snakekr om relativt til annen trafikk, så er det tilsynlatende ikke fordi man får dårlig tid til å observere utgangen eller noe slikt, men du mener bare generelt det er uforsvalrig raskt når man kjører fortere enn noen andre i en rundkjøring? Som jeg har nevnt før, det er utallige situasjoner der man fint kan havne ved siden av en bill på et eller annet tidspunkt, selv om man ikke er det når man kjører inn. Klok av andres manøvre så unngår jeg det, men det er kunf fordi jeg aktivt prøver å la være. Vegvesenet er ganske klare i sine uttaelser, dette er ting de sier om rundkjøringer spesifikt, "ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt", tror du virkelig de hadde sagt det slik om det i realiteten var den som kom inn sist som hadde vikeplikt uansett? Jeg mener det urealistisk å trekke inn "ikke forstyrre annen trafikk" til å drive å spå andre bilers mer eller mindre forutsigbare manøvere i framtiden, man forholder seg til det bilen gjør når man skal inn på forskjørsveien, er ilen i feltet sitt og gir ikke signal, så kan man ikke forventes å ta hensyn til at vedkommende kanskje kjører ut ved neste, andre eller tredje forbiskjøring. AtW Hehe, nå må du slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det går fint an å være enig med Vegvesenet angående vikeplikt ved feltskifte selv om jeg setter spørsmålstegn ved situasjonen "foran", vi har jo ikke kommet så "langt" enda. Jeg har aldri sagt at vikeplikt ved feltskifte aldri kommer til sin rett, det foregår noen ganger ting i en rundkjøring som gjør at biler blir liggende på siden av hverandre. Sånn er det bare. Det jeg derimot har sagt er at vikepliktsskiltet forbyr utkjørende bil å hindre eller forstyrre trafikken som er i rundkjøringen. Dersom man kjører ut slik at man gjør nettopp dette, f.eks. ved å legge seg kloss på siden av en bil som allerede ligger der, bryter man vikeplikten. Bilen som ligger der skal uansett i løpet av kort tid skifte felt, ofte etter mindre enn 50m. Jeg skjønner ikke at det er vanskelig å forstå. Angående fart har jeg allerede sagt at jeg ikke vil sette et viss antall km/h som grense fordi rundkjøringer er forskjellige. Jeg har også sagt at jeg anser uforsvarlig høy fart som for høy fart i forhold til annen trafikk, som f.eks. at man tar igjen trafikk foran som ikke er hindret på en eller annen måte. Det er for øvrig meget lite forskjell i svingradius på de to feltene, sjekk gjerne en tegning med en gradskive. Dermed er det ingen grunn til at trafikken i innerste felt skal gå særlig saktere enn den i ytre, i alle fall slik at biler i ytterste felt tar igjen dem i det innerste. Da holder bilene i ytterste felt for stor fart, og trafikkflyten lider. Ved et slikt tilfelle vil selvsagt vikeplikt ved feltskifte likevel inntreffe, dersom man da uten tvil ikke har hindret eller forstyrret eksisterende trafikk ved å legge seg inn. Hva mener du med å være "kloss på siden", mener du da at man komemr side ved side akkurat når man kjører ut, eller at man på et eller annet tidspunkt er ved siden av en bil, men som er i et annet felt? Bryter man vikeplikten mer ved å legeg seg ved siden av en bil når man selv kjører u ti rundkjøringen, men å være foran bilen når den andre skal ut, enn om man legger seg etter bilen når man kjører uti og tar den igjen i det vedkommende skal kjøre ut? Hva med å ta en kjøretur i rundkjøring selv? Ta en helt ledig rundkjøring med god sikt, sjekk hva slags fart du kan ha behagelig i ytterste felt når du skal rett fram, kontra i innerste når du skal 2/3-deler rundt, forskjellen er markant. I innerste felt har du i tillegg dårligere sikt ut til fotgjengerfelt og vikeplikt når du bytter felt, noe tilsier en lavere hastighet for å prossere det som skjer. AtW Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hva mener du med å være "kloss på siden", mener du da at man komemr side ved side akkurat når man kjører ut, eller at man på et eller annet tidspunkt er ved siden av en bil, men som er i et annet felt? Bryter man vikeplikten mer ved å legeg seg ved siden av en bil når man selv kjører u ti rundkjøringen, men å være foran bilen når den andre skal ut, enn om man legger seg etter bilen når man kjører uti og tar den igjen i det vedkommende skal kjøre ut? Hva med å ta en kjøretur i rundkjøring selv? Ta en helt ledig rundkjøring med god sikt, sjekk hva slags fart du kan ha behagelig i ytterste felt når du skal rett fram, kontra i innerste når du skal 2/3-deler rundt, forskjellen er markant. I innerste felt har du i tillegg dårligere sikt ut til fotgjengerfelt og vikeplikt når du bytter felt, noe tilsier en lavere hastighet for å prossere det som skjer. AtW Jøss, kjapt svar gitt! Med "kloss på siden" mener jeg at man legger seg ut slik at man kjører ved siden av bilen i innerste felt. Dette forstyrrer nevnte bil når den kort etter skal ut fra rundkjøringen. Dersom man foretar en "forbikjøring" i høyre felt er dette ikke lov med mindre trafikken i inneste (venstre felt) står tilnærmet stille, og jeg skulle ellers mene at man da holder for stor fart. Dersom man tar igjen en bil grunnet at en bil i innerste felt blir hindret er det greit, selvsagt da gjelder vikeplikten ved feltskifte. Det er ikke snakk om hvilken fart man "kan" ha, det er snakk om hvilken fart man "bør" ha. Husk at det er andre trafikanter i tillegg til deg selv i rundkjøringen. Det er ofte problematisk at biler som f.eks. skal rett fram holder for stor fart. Dersom man holder normal fart for en rundkjøring, vil man kunne kjøre like fort i innerste som i ytterste felt. Alle vinner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Det er mer å holde styr på i innerste felt enn i ytterste, noe som ytterligere taler for at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig å holde høyere fart på utsiden enn på innsiden. Hvor mye det er å holde styr på totalt er ganske individuelt, og det er forskjell på hvor tregt folk kjører innerst. Jeg er sterkt uenig med at det er noen automatikk i at det er uforsvarlig å kjøre fortere i ytterste felt sålenge det ikke er noe spesielt som hindrer innerste felt. Mange billister kjører også unaturlig sakte i krappe svinger av komforthensyn. Ikke forstår jeg hvorfor "alle vinner" på at man skal kjøre sakte i ytterste felt alltid heller. Ellers var argumentet mitt med fart relatert til ditt argument med svingradius, den reelle svingradisuen når man faktisk kjører i en rundkjøring er vesentlig krappere på en 3/4 runde i innerste felt, kontra en 1/2 i ytterste felt. AtW Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Man hverken unødig forstyrrer eller hindrer en bil som ligger i et annet felt enn det du kjører inn i, uansett om du vet at vedkommende kommer til å bytte felt om 10-100m... Om denne trafikkanten ikke gir tydelig tegn i god tid, er det faktisk han som har vikeplikt for deg om du kjører inn ved siden av han på en forkjørsveg! Man vet aldri om en bil kommer til å bytte felt eller ikke om 10m, skal man derfor bare la være å gjøre det selv for all tid fremover? En billist som ikke gir tydelig signal om at han skal bytte felt før du kjører inn i rundkjøringen, har vikeplikt for deg. Du har aldeles ikke vikeplikt for vedkommende inne i rundkjøringen om han ligger i et annet felt enn det du kjører inn i, uten å gi tegn om noe annet... Altså, om det kommer en bil fra venstre, som når rundkjøringen 2sec før deg, og som tydelig legger seg inn mot midten, mens du skal rett frem, og du kjører inn i høyre felt, vil dere være ved siden av hverandre ved trafikkøya før din(deres) utkjørsel. Du har til nå ikke hindret eller forstyrret bilen, rett og slett fordi kjøringen din til nå ikke har hatt noen innvirkning på bilen! Nå er begge på forkjørsveg og skal ut i samme arm, som forøvrig bare har ett felt. vedkommende får vikeplikt for deg. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er mer å holde styr på i innerste felt enn i ytterste, noe som ytterligere taler for at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig å holde høyere fart på utsiden enn på innsiden. Hvor mye det er å holde styr på totalt er ganske individuelt, og det er forskjell på hvor tregt folk kjører innerst. Jeg er sterkt uenig med at det er noen automatikk i at det er uforsvarlig å kjøre fortere i ytterste felt sålenge det ikke er noe spesielt som hindrer innerste felt. Mange billister kjører også unaturlig sakte i krappe svinger av komforthensyn. Ikke forstår jeg hvorfor "alle vinner" på at man skal kjøre sakte i ytterste felt alltid heller. Ellers var argumentet mitt med fart relatert til ditt argument med svingradius, den reelle svingradisuen når man faktisk kjører i en rundkjøring er vesentlig krappere på en 3/4 runde i innerste felt, kontra en 1/2 i ytterste felt. AtW Tror vi snart må være enige om å være uenige, men nå er det en gang sånn at man skal holde lav hastighet i en rundkjøring. Det er klart at svingradiusen blir større dersom man skal 270 grader rundt en rundkjøring, men man skal heller ikke kutte det innerste feltet når man skal rett fram. Altså skal man først svinge til høyre, deretter til venstre. Ser ikke hvorfor man skal holde så mye høyere fart i sistnevnte tilfelle, det er en uting spør du meg. Høy/varierende fart i rundkjøring skaper også usikkerhet hos andre trafikanter. Dersom det holdes unaturlig lav fart i innerste felt blir situasjonen selvsagt noe annerledes, men man har fremdeles ikke lov til å kjøre forbi på høyre side (ref. forbikjøringsreglene). Hvorfor det er så mye "mer" å holde styr på i innerste felt skjønner jeg ikke helt, jeg forutsetter at alle trafikanter skal holde styr på alle andre trafikanter (i en perfekt verden, selvsagt.) Man hverken unødig forstyrrer eller hindrer en bil som ligger i et annet felt enn det du kjører inn i, uansett om du vet at vedkommende kommer til å bytte felt om 10-100m... Om denne trafikkanten ikke gir tydelig tegn i god tid, er det faktisk han som har vikeplikt for deg om du kjører inn ved siden av han på en forkjørsveg! Man vet aldri om en bil kommer til å bytte felt eller ikke om 10m, skal man derfor bare la være å gjøre det selv for all tid fremover? En billist som ikke gir tydelig signal om at han skal bytte felt før du kjører inn i rundkjøringen, har vikeplikt for deg. Du har aldeles ikke vikeplikt for vedkommende inne i rundkjøringen om han ligger i et annet felt enn det du kjører inn i, uten å gi tegn om noe annet... Altså, om det kommer en bil fra venstre, som når rundkjøringen 2sec før deg, og som tydelig legger seg inn mot midten, mens du skal rett frem, og du kjører inn i høyre felt, vil dere være ved siden av hverandre ved trafikkøya før din(deres) utkjørsel. Du har til nå ikke hindret eller forstyrret bilen, rett og slett fordi kjøringen din til nå ikke har hatt noen innvirkning på bilen! Nå er begge på forkjørsveg og skal ut i samme arm, som forøvrig bare har ett felt. vedkommende får vikeplikt for deg. Enkelt og greit. Jeg er sterkt uenig med deg, selvsagt både hindrer og forstyrrer man en annen trafikant som man vet at straks skal skifte felt ved å legge seg på siden av ham, det er tross alt en rundkjøring. Alt som er sikkert i en rundkjøring er at alle skal forlate den etter rimelig kort tid. Vikeplikten opphører heller ikke i det øyeblikk man krysser vikepliktslinjen, det kan være verdt å ha i bakhodet noen ganger... Ditt eksempel kan stemme for en meget stor rundkjøring, der kan jeg være tilbøyeblig til å være enig. 99 % av rundkjøringene i dette landet er dog ikke store nok til å vikeplikten ved skiltet opphører innen dere kommer på kollisjonskurs, ref. uthevet skrift i forrige avsnitt. Videre kan det være kjekt å ha i bakhodet at skilt gjelder over vanlige trafikkregler, altså vil din vikeplikt ved skiltet uansett prioriteres over hans vikeplikt ved feltskifte i et tvilstilfelle. Helt alvorlig, hvem legger seg egentlig rett ved siden av en bil som ligger i en rundkjøring? Heldigvis stort sett ingen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Det er mer å holde styr på i innerste felt enn i ytterste, noe som ytterligere taler for at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig å holde høyere fart på utsiden enn på innsiden. Hvor mye det er å holde styr på totalt er ganske individuelt, og det er forskjell på hvor tregt folk kjører innerst. Jeg er sterkt uenig med at det er noen automatikk i at det er uforsvarlig å kjøre fortere i ytterste felt sålenge det ikke er noe spesielt som hindrer innerste felt. Mange billister kjører også unaturlig sakte i krappe svinger av komforthensyn. Ikke forstår jeg hvorfor "alle vinner" på at man skal kjøre sakte i ytterste felt alltid heller. Ellers var argumentet mitt med fart relatert til ditt argument med svingradius, den reelle svingradisuen når man faktisk kjører i en rundkjøring er vesentlig krappere på en 3/4 runde i innerste felt, kontra en 1/2 i ytterste felt. AtW Tror vi snart må være enige om å være uenige, men nå er det en gang sånn at man skal holde lav hastighet i en rundkjøring. Det er klart at svingradiusen blir større dersom man skal 270 grader rundt en rundkjøring, men man skal heller ikke kutte det innerste feltet når man skal rett fram. Altså skal man først svinge til høyre, deretter til venstre. Ser ikke hvorfor man skal holde så mye høyere fart i sistnevnte tilfelle, det er en uting spør du meg. Høy/varierende fart i rundkjøring skaper også usikkerhet hos andre trafikanter. Dersom det holdes unaturlig lav fart i innerste felt blir situasjonen selvsagt noe annerledes, men man har fremdeles ikke lov til å kjøre forbi på høyre side (ref. forbikjøringsreglene). Hvorfor det er så mye "mer" å holde styr på i innerste felt skjønner jeg ikke helt, jeg forutsetter at alle trafikanter skal holde styr på alle andre trafikanter (i en perfekt verden, selvsagt.) Man trenger da slettes ikke å kutte noe felt for å kunne ha en høyere fat enn det som er vanlig i innerste felt? Følger man trafikkstrømmen i begge felt så er det lovlig å kjøre forbi på høyre side (det er forrsten en regel jeg ikke er så fornøyd med, at det ikke er lovlig å kjøre forbi på høyre side på en tofeltsvei). Når du er i innerstefelt skal du på kort foreta et feltskifte der du har vikeplikt, før du umiddelbart etterpå kommer til en fotgjengerovergang, og sikten din er delvis blokkert av biler i ytterste felt. I realiteten er det ingen perfekt verden, ingen føler regelen om at du skal ha oversikt over alle andre traffikanter og kunne ta hensyn til enhver tenkelig situasjon som kan oppstå. I mine øyne er det ganske klart mer å holde styr på i innerste felt. AtW Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Man trenger da slettes ikke å kutte noe felt for å kunne ha en høyere fat enn det som er vanlig i innerste felt? Følger man trafikkstrømmen i begge felt så er det lovlig å kjøre forbi på høyre side (det er forrsten en regel jeg ikke er så fornøyd med, at det ikke er lovlig å kjøre forbi på høyre side på en tofeltsvei). Når du er i innerstefelt skal du på kort foreta et feltskifte der du har vikeplikt, før du umiddelbart etterpå kommer til en fotgjengerovergang, og sikten din er delvis blokkert av biler i ytterste felt. I realiteten er det ingen perfekt verden, ingen føler regelen om at du skal ha oversikt over alle andre traffikanter og kunne ta hensyn til enhver tenkelig situasjon som kan oppstå. I mine øyne er det ganske klart mer å holde styr på i innerste felt. AtW Dersom du skal holde så mye større hastighet enn det som er mulig i innerste felt må du nesten det, ellers blir det fort ganske ukomfortabelt. Nå skal det sies at jeg ikke kjører spesielt sakte i innerste felt heller, og tar utgangspunkt i min "normale" fart i innerste felt. Denne vil selvsagt variere fra person til person. Ja, dersom rundkjøringen er så tett trafikkert at man følger "køen" i begge felter, kan man kjøre forbi til høyre, men kun da. Da er mitt spørsmål, hvor ofte er det så tett trafikk i en rundkjøring at det nærmest står i kø? Min erfaring tilsier at køen i mye større grad går inn mot rundkjøringen enn inne i selve rundingen. Uansett vil jeg til dels kalle det uansvarlig å foreta forbikjøringer til høyre, dersom trafikkbildet ikke er meget oversiktelig. I motsetning til deg er jeg altså glad for denne regelen, men dessverre er vi forferdelig lite flinke til å følge den i Norge. Ikke rart at tyskere noen ganger blir usikre på norske veier, vi har jo til tider anarki. Den gjennomsnittelige tysker er for øvrig en bedre sjåfør fra min meget subjektive synsvinkel. Til slutt er jeg enig i at bilen i innerste felt må ha kontroll på bilene i ytterste, bilene bak ham, fotgjengerovergangen og alt det andre som skjer rundt bilen hans. Men jeg ser ingen grunn til at bilen i ytterste felt ikke skal ha kontroll på nøyaktig det samme, inkludert bilene i innerste felt? Vikeplikten ved feltskifte skal ikke brukes som noen sovepute. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Man trenger da slettes ikke å kutte noe felt for å kunne ha en høyere fat enn det som er vanlig i innerste felt? Følger man trafikkstrømmen i begge felt så er det lovlig å kjøre forbi på høyre side (det er forrsten en regel jeg ikke er så fornøyd med, at det ikke er lovlig å kjøre forbi på høyre side på en tofeltsvei). Når du er i innerstefelt skal du på kort foreta et feltskifte der du har vikeplikt, før du umiddelbart etterpå kommer til en fotgjengerovergang, og sikten din er delvis blokkert av biler i ytterste felt. I realiteten er det ingen perfekt verden, ingen føler regelen om at du skal ha oversikt over alle andre traffikanter og kunne ta hensyn til enhver tenkelig situasjon som kan oppstå. I mine øyne er det ganske klart mer å holde styr på i innerste felt. AtW Dersom du skal holde så mye større hastighet enn det som er mulig i innerste felt må du nesten det, ellers blir det fort ganske ukomfortabelt. Nå skal det sies at jeg ikke kjører spesielt sakte i innerste felt heller, og tar utgangspunkt i min "normale" fart i innerste felt. Denne vil selvsagt variere fra person til person. Ja, dersom rundkjøringen er så tett trafikkert at man følger "køen" i begge felter, kan man kjøre forbi til høyre, men kun da. Da er mitt spørsmål, hvor ofte er det så tett trafikk i en rundkjøring at det nærmest står i kø? Min erfaring tilsier at køen i mye større grad går inn mot rundkjøringen enn inne i selve rundingen. Uansett vil jeg til dels kalle det uansvarlig å foreta forbikjøringer til høyre, dersom trafikkbildet ikke er meget oversiktelig. I motsetning til deg er jeg altså glad for denne regelen, men dessverre er vi forferdelig lite flinke til å følge den i Norge. Ikke rart at tyskere noen ganger blir usikre på norske veier, vi har jo til tider anarki. Den gjennomsnittelige tysker er for øvrig en bedre sjåfør fra min meget subjektive synsvinkel. Til slutt er jeg enig i at bilen i innerste felt må ha kontroll på bilene i ytterste, bilene bak ham, fotgjengerovergangen og alt det andre som skjer rundt bilen hans. Men jeg ser ingen grunn til at bilen i ytterste felt ikke skal ha kontroll på nøyaktig det samme, inkludert bilene i innerste felt? Vikeplikten ved feltskifte skal ikke brukes som noen sovepute. Som du sier, dette er for mange snakk om komfort, noen synes det er komfrotabelt å kjøre fryktelig sakte, andre (som meg) har et kjøretøy der det er minimalt ubehag forbundt med store krefter i svinger. Nå tilsier ikke det alene at man kan kjøre så fort som man bare ønsker, men ofte har farten like mye med komfort som trafikksikkerhet å gjøre. Jeg mener det ikke trenger å nærme seg noen kø før man med rette kan si man følger flyten i en rundkjøring. Personlig har jeg aldri sett hvorfor det blir så ekstremt uoversiktlig når det foretas forbikjøringer på flerfeltsveier, folk gir lukt faen i regelen per i dag, og feltskifter går stort sett like bra som feltskifter til venstre. Når man skifter felt må man passe på uansett. Det er mye færre biler som har potensiale for å skape trøbbel for deg i ytterste felt, kun et fåtall biler har reelt potensiale til å feltskifte inn i deg, man har mange flere potensielle problemer når man selv skifter felt. I tillegg har man som nevnt vesentlig bedre sikt i ytterste felt. For å være helt ærlig, synes jeg det er en litt lite virkelighetsorientert argumentasjon du framstiller, man har aldri 100% kontroll på alle faktorer i trafikken, derfor må ting prioriteres. AtW Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Som du sier, dette er for mange snakk om komfort, noen synes det er komfrotabelt å kjøre fryktelig sakte, andre (som meg) har et kjøretøy der det er minimalt ubehag forbundt med store krefter i svinger. Nå tilsier ikke det alene at man kan kjøre så fort som man bare ønsker, men ofte har farten like mye med komfort som trafikksikkerhet å gjøre. Jeg mener det ikke trenger å nærme seg noen kø før man med rette kan si man følger flyten i en rundkjøring. Personlig har jeg aldri sett hvorfor det blir så ekstremt uoversiktlig når det foretas forbikjøringer på flerfeltsveier, folk gir lukt faen i regelen per i dag, og feltskifter går stort sett like bra som feltskifter til venstre. Når man skifter felt må man passe på uansett. Det er mye færre biler som har potensiale for å skape trøbbel for deg i ytterste felt, kun et fåtall biler har reelt potensiale til å feltskifte inn i deg, man har mange flere potensielle problemer når man selv skifter felt. I tillegg har man som nevnt vesentlig bedre sikt i ytterste felt. For å være helt ærlig, synes jeg det er en litt lite virkelighetsorientert argumentasjon du framstiller, man har aldri 100% kontroll på alle faktorer i trafikken, derfor må ting prioriteres. AtW Jupp, komfort er et sentralt poeng her. Jeg har også en bil som takler svinger langt bedre enn middels kjøretøyer, men velger likevel å holde lav fart i rundkjøringer. Dette grunnet to forhold: 1. Det skjer mye rart i en rundkjøring. Let's face it, Ola Nordmann kan ikke kjøre bil. Han er ikke i nærheten en gang. 2. Biler med høy fart relativt til sine omgivelser blir fort oppfattet som "truende", og kan også skape vanskelige situasjoner pga. punkt nr 1. Dersom alle hadde vært like flinke til å kjøre bil kunne gjerne hjulene skreket i rundkjøringer, men sånn er det altså ikke. Du ønsker selv å holde diskusjonen på et virkelighetsnært nivå, jeg er helt enig. Angående forbikjøringer i rundkjøringer er vi allerede enige om at en rundkjøring er en vei som går rundt i ring. Trafikkreglenes § 12 sier følgende om forbikjøringer: "1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: (...) c)Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. (...)" Her mener i alle fall jeg at grunnlaget for forbikjøring til høyre blir noe tynt. Trafikken er sjelden så tett inne i rundkjøringen at "kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran". Dette er mer tiltenkt lengre strekninger med flere felter, gjerne i rushtrafikk og lignende. Men det visste du godt. Problemet med forbikjøringer til høyre er at trafikken blir mindre oversiktelig, og farten dermed lavere. Til syvende og sist lider trafikkflyten. Dessverre er Ola Nordmann elendig til å kjøre bil (ref. over), og ligger gjerne og fiser i det venstre feltet. Dette irriterer meg like mye som alle andre, og ender av og til med at jeg kjører forbi til høyre. Dog vil jeg alltid forsøke å legge meg bak Hr. Nordmann og få ham til å skifte felt, det er strengt tatt ikke lov til å kjøre forbi til høyre. Jeg hadde gjerne sett at UP slo hardt ned på både fising i venstre felt og forbikjøringer til høyre. Forbikjøringer av lastebiler til høyre er jo eksempelvis en fin måte å utfordre skjebnen på... Angående dette med færre problemer i ytterste felt, hvordan er det lite virkelighetsorientert å hevde at også bilene i ytterste felt må ha koll på trafikken rundt seg, også bilene i innerste felt? Spesielt i en rundkjøring der, som jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, alle skal skifte felt etter meget kort tid. Tror ikke vi kommer så mye lengre her gitt. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg er sterkt uenig med deg, selvsagt både hindrer og forstyrrer man en annen trafikant som man vet at straks skal skifte felt ved å legge seg på siden av ham, det er tross alt en rundkjøring. Alt som er sikkert i en rundkjøring er at alle skal forlate den etter rimelig kort tid. Vikeplikten opphører heller ikke i det øyeblikk man krysser vikepliktslinjen, det kan være verdt å ha i bakhodet noen ganger... Ditt eksempel kan stemme for en meget stor rundkjøring, der kan jeg være tilbøyeblig til å være enig. 99 % av rundkjøringene i dette landet er dog ikke store nok til å vikeplikten ved skiltet opphører innen dere kommer på kollisjonskurs, ref. uthevet skrift i forrige avsnitt. Videre kan det være kjekt å ha i bakhodet at skilt gjelder over vanlige trafikkregler, altså vil din vikeplikt ved skiltet uansett prioriteres over hans vikeplikt ved feltskifte i et tvilstilfelle. Helt alvorlig, hvem legger seg egentlig rett ved siden av en bil som ligger i en rundkjøring? Heldigvis stort sett ingen. Man bryter ikke vikeplikten om man kan kjøre helt til utgangen av en rundkjøring uten å forhindre eller forstyrre annen trafikk. Dette kan helt enkelt sammenlignes med en vanlig tofelts veg. Hvis du kjører ut på siden av en bil som skal til høyre i neste avkjørsel/kryss, og han ikke bytter felt før du kjører inn, har du ikke vikeplikt av den grunn at du forstyrrer vedkommende når han eller hun skal svinge av veien. Samme prinsipp i en rundkjøring. Vedkommende som ligger innerst må ikke bremse for deg når du kjører ut, må ikke endre kjøreretningen sin. Ikke før begge bilene skal ut av rundkjøringen forstyrrer du, og strengt tatt gjør du ikke det, når den i innerste feltet ikke har tatt feltskifte tidligere. En billist i det andre feltet, hverken blir forhindret eller forstyrret med mindre han er midt i et feltskifte, eller kjører i ytterste felt... Og når man da er to biler som skal samme vei ut, må innerste vike for ytterste, uavhengig av det at den i ytterste felt kjørte inn etter den i det innerste feltet. å si at man "vet at vedkommende skal svinge ut en gang i fremtiden, derfor må jeg delvis ødelegge min og andres trafikkavvikling slik at jeg ikke forstyrrer denne bilen som skal svine en eller annen gang."(satt litt på spissen!) I overnevnte situasjon, som forøvrig er fullt mulig i de fleste rundkjøringer som er større enn en 50øring, vil de som benytter seg av luker og holder trafikkflyten oppe kjøre uten noe større problem. Den som kommer i innerste felt, skal uansett blinke seg ut i såppass god tid, og plassere seg på en slik måte at andre forstår hva han skal gjøre. Problemene oppstår i hovedsak mest når man kjører inn i rundkjøringen fra samme vei, eller ytterste felt har litt høyere fart. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg mener definitivt at ting i rundkjøringer er bestemt av kjøretøyet foran og at venstre felt er opptatt, det er korte avstander i rundkjøringer, så det er begrenset hva slags hastighet man kan ha, å kjøre fartsgrensen er veldig uvanlig, og venstre felt er i praksis blokkert i de fleste tilfeller, å kjøre en i ditt felt ved å kjøre via venstre er jo feks umulig så godt som alltid. Ellers ser jeg rett og slett ikke at trafikken blir så mye mindre oversiktlgi av forbikjøringer på høyre? Ujevn fart innad i et felt og stor fartsforskjell mellom felter er jo en ting, og det motvirkes delvis om folk faktisk kjører fortere jo lenger ut til venstre de er. Men jeg mener at det ikke er høyreforbikjøringen i seg selv som skaper problemet, tvert imot skaper det ofte mere felt, heller enn mindre. Det er lite virkelighetsorientert å anta at man må ha full kontroll på samtlige biler rundt seg til enhver tid, det er vesentlig tryggere å ha god kontroll på viktige kjøretøy, og perifer kontroll på resten (feks er det ikke bra å se i speilen hele tiden, i tilfelle bilen bak deg i rundkjøringen plutelig setter opp farte og kjører rett i rumpa på deg, det kan skje, men det er lite sannsynlig scenario, som derfor bør ta lite av din bevisste oppmerksomhet), i ytre felt er det færre viktige kjøretøy. Det er mye flere relevante hindringer når man kjører indre felt. AtW Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Nå begynner det å bli litt (for) mye snakk om rundkjøringer og vikeplikt. Dette er tross alt en tråd for trafikkrelaterte klager. Vil dere avslutte diskusjonen, eller flytte den til en ny tråd? Og hvis dere går for det siste, vil dere jeg skal splitte ut de siste sidene? ---------- Oppdatert: Da skal de fleste relaterte innleggene være splittet ut fra klagemuren. Hvis dere kommer over et innlegg som mangler eller ikke passer inn, ta kontakt! Endret 31. juli 2010 av Runar 2 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Man bryter ikke vikeplikten om man kan kjøre helt til utgangen av en rundkjøring uten å forhindre eller forstyrre annen trafikk. Dette kan helt enkelt sammenlignes med en vanlig tofelts veg. Hvis du kjører ut på siden av en bil som skal til høyre i neste avkjørsel/kryss, og han ikke bytter felt før du kjører inn, har du ikke vikeplikt av den grunn at du forstyrrer vedkommende når han eller hun skal svinge av veien. Samme prinsipp i en rundkjøring. Vedkommende som ligger innerst må ikke bremse for deg når du kjører ut, må ikke endre kjøreretningen sin. Ikke før begge bilene skal ut av rundkjøringen forstyrrer du, og strengt tatt gjør du ikke det, når den i innerste feltet ikke har tatt feltskifte tidligere. En billist i det andre feltet, hverken blir forhindret eller forstyrret med mindre han er midt i et feltskifte, eller kjører i ytterste felt... Og når man da er to biler som skal samme vei ut, må innerste vike for ytterste, uavhengig av det at den i ytterste felt kjørte inn etter den i det innerste feltet. å si at man "vet at vedkommende skal svinge ut en gang i fremtiden, derfor må jeg delvis ødelegge min og andres trafikkavvikling slik at jeg ikke forstyrrer denne bilen som skal svine en eller annen gang."(satt litt på spissen!) I overnevnte situasjon, som forøvrig er fullt mulig i de fleste rundkjøringer som er større enn en 50øring, vil de som benytter seg av luker og holder trafikkflyten oppe kjøre uten noe større problem. Den som kommer i innerste felt, skal uansett blinke seg ut i såppass god tid, og plassere seg på en slik måte at andre forstår hva han skal gjøre. Problemene oppstår i hovedsak mest når man kjører inn i rundkjøringen fra samme vei, eller ytterste felt har litt høyere fart. Forsøk å tenke litt praktisk - hvor ofte finner man seg i slike tenkte situasjoner der to biler ligger tett ved siden av hverandre hele veien rundt, uten å forstyrre hverandre? For å komme i en slik situasjon må da en bil “overse” at det kommer en bil i innerste felt fra venstre, og bare ta sjansen på at det går bra å legge seg ved siden av denne. Eventuelt kan han gjøre som resten av oss, oppfylle vikeplikten og vente til bilen har passert ham. Husk at vikeplikten gjelder for begge felter. Dersom vedkommende da skal “ta igjen” bilen i innerste felt for å skape en situasjon der man får vikeplikt med feltskifte, må vedkommende holde stor fart - noe som heller ikke er lovlig. Dette er kjernen i hva jeg mener med at vikepliktsskiltet ved innkjørselen i 99 av 100 tilfeller unngår konflikter ved feltskifte senere i rundkjøringen. Dersom begge bilene kommer fra samme innkjørsel, skal de heller ikke ligge i hvert sitt felt - da ligger en av bilene feil, med mindre det er to felter også på utkjørselen. Da er dette heller ikke noe problem ettersom de forlater rundkjøringen i hvert sitt felt. Tenk praktisk - det er ikke verre enn som så. Jeg mener definitivt at ting i rundkjøringer er bestemt av kjøretøyet foran og at venstre felt er opptatt, det er korte avstander i rundkjøringer, så det er begrenset hva slags hastighet man kan ha, å kjøre fartsgrensen er veldig uvanlig, og venstre felt er i praksis blokkert i de fleste tilfeller, å kjøre en i ditt felt ved å kjøre via venstre er jo feks umulig så godt som alltid. Ellers ser jeg rett og slett ikke at trafikken blir så mye mindre oversiktlgi av forbikjøringer på høyre? Ujevn fart innad i et felt og stor fartsforskjell mellom felter er jo en ting, og det motvirkes delvis om folk faktisk kjører fortere jo lenger ut til venstre de er. Men jeg mener at det ikke er høyreforbikjøringen i seg selv som skaper problemet, tvert imot skaper det ofte mere felt, heller enn mindre. Det er lite virkelighetsorientert å anta at man må ha full kontroll på samtlige biler rundt seg til enhver tid, det er vesentlig tryggere å ha god kontroll på viktige kjøretøy, og perifer kontroll på resten (feks er det ikke bra å se i speilen hele tiden, i tilfelle bilen bak deg i rundkjøringen plutelig setter opp farte og kjører rett i rumpa på deg, det kan skje, men det er lite sannsynlig scenario, som derfor bør ta lite av din bevisste oppmerksomhet), i ytre felt er det færre viktige kjøretøy. Det er mye flere relevante hindringer når man kjører indre felt. AtW Vi er tydeligvis uenig når det kommer til forbikjøringer på høyre side i rundkjøringer, noen som kan hjelpe med utdypende lovverk? Jeg kommer ikke dypere i Lovdata per tid da jeg sitter på min egen laptop hjemme. Uansett, jeg finner det lite sannsynlig at bokstav c i § 12 i Trafikkreglene (ref. forrige post) skal kunne lovliggjøre forbikjøringer på høyre side i rundkjøringer. En annen ting er at rundkjøringen er designet på en slik måte at man kommer “kjappere” rundt i innerste felt - hvorfor skulle man da ha et ønske om høyere hastighet i ytterste felt slik at trafikken flyter like dårlig (treffer hverandre samtidig ved utkjørselen)? Og nok en gang, hvorfor skal man ha lov til å holde en høyere hastighet i ytterste felt, med mindre trafikken i innerste felt blir hindret? Hele fordelen med rundkjøringen forsvinner jo! Du ser ikke at trafikken blir mindre oversiktelig med forbikjøringer til høyre i tillegg til de lovlige til venstre? Det overrasker meg, du virker som et oppegående menneske. Ta en prat med en tilfeldig lastebilsjåfør, eller se eksempelvis videoen under. Den gir et par gode grunner til at forbikjøringer til høyre ikke er spesielt oversiktelig. Til slutt, man behøver selvsagt ikke å ha like god kontroll på all trafikk rundt seg. Litt fornuftig differensiering må selvsagt til. Men man skal likevel være klar over at de befinner seg i de posisjonene de gjør, og det er like viktig både i innerste og ytterste felt i en rundkjøring. EDIT: Takk til Runar for splitting! Endret 31. juli 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg forstår rett og slett ikke hvordan innerste felt er mer egnet til å kjøre fortere rundt, jeg tør å vedde på at om man faktisk undersøker det, så går det saktere (i grader per tid i snitt per bil) i innerste felt. Ikke skjønner jeg hvorfor det fjerner fordelen med rundkjøringer heller? Hele fordelen med rundkjøring er at folk slipper å vente på rødt, det er jo en fordel uansett, om ytterste felt får igjennom flere biler enn innerste felt, så vil det snarere øke effektiviteten. For å være helt ærlig synes jeg det er litt ansvarsfrakrivelse i forbindelse med feltskifte i rundkjøring, det er strekking av vikepliktskilter, det er plutselig uforsvarlig høy fart og det ene med det andre som liksom skal gjøre at man ikke har vikeplikt allikevel. Lastebilsjåfører er mege forutsigbare på flerfelts motorvei, og er sjeldent i venstre felt uansett. De blinker og flytter seg sakte og kontrollert. Jeg har så godt som aldri hatt problemer med lastebiler som foretar feltskift, biler er en mye større fare. Eksempelvideoen er lite relevant for motorveikjøring, videre har de en ganske solid blindsone på venstre side også. Sist og aller viktigst, det er ikke under forbikjøringer slike blindsoner er verst, tvert imot, under forbikjøringer så vil man raskt bevege seg ut av blindsonen om man er i den, det er mye mye farlgiere å ha javn fart med trafikken i nabofeltet i så måte. Ellers sa jeg ikke at trafikken ikke kom til å bli mindre oversiktlig, men jeg mener effekten er minimal, feltskifte på motorveier er faktisk et tilfelle der du må sjekke feltet omtrent like godt uansett om du planlegger å legge deg i venstre eller høyre felt for deg. AtW Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Jeg forstår rett og slett ikke hvordan innerste felt er mer egnet til å kjøre fortere rundt, jeg tør å vedde på at om man faktisk undersøker det, så går det saktere (i grader per tid i snitt per bil) i innerste felt. Ikke skjønner jeg hvorfor det fjerner fordelen med rundkjøringer heller? Hele fordelen med rundkjøring er at folk slipper å vente på rødt, det er jo en fordel uansett, om ytterste felt får igjennom flere biler enn innerste felt, så vil det snarere øke effektiviteten. For å være helt ærlig synes jeg det er litt ansvarsfrakrivelse i forbindelse med feltskifte i rundkjøring, det er strekking av vikepliktskilter, det er plutselig uforsvarlig høy fart og det ene med det andre som liksom skal gjøre at man ikke har vikeplikt allikevel. Lastebilsjåfører er mege forutsigbare på flerfelts motorvei, og er sjeldent i venstre felt uansett. De blinker og flytter seg sakte og kontrollert. Jeg har så godt som aldri hatt problemer med lastebiler som foretar feltskift, biler er en mye større fare. Eksempelvideoen er lite relevant for motorveikjøring, videre har de en ganske solid blindsone på venstre side også. Sist og aller viktigst, det er ikke under forbikjøringer slike blindsoner er verst, tvert imot, under forbikjøringer så vil man raskt bevege seg ut av blindsonen om man er i den, det er mye mye farlgiere å ha javn fart med trafikken i nabofeltet i så måte. Ellers sa jeg ikke at trafikken ikke kom til å bli mindre oversiktlig, men jeg mener effekten er minimal, feltskifte på motorveier er faktisk et tilfelle der du må sjekke feltet omtrent like godt uansett om du planlegger å legge deg i venstre eller høyre felt for deg. AtW Jeg har aldri hevdet at man skal kjøre fort i innerste felt, men at man ikke skal kjøre fortere i ytterste felt. Dersom begge felter holder samme hastighet, som seg hør og bør, vil bilen i innerste felt nå avkjøringen før bilen i ytterste felt. På denne måten slipper man konflikter ved at flere biler skal forlate rundkjøringen samtidig. Det er et eksempel på god trafikkflyt. For siste gang, jeg har aldri hevdet, og kommer aldri heller til å hevde at man ikke har vikeplikt ved feltskifte. Selvsagt har man det! Dersom du har det inntrykket av mine poster må du pent lese dem en gang til. Mitt poeng er at dersom vikeplikten ved innkjørsel følges, og fartstilpasningen er som den skal være, vil man få mange færre situasjoner der to biler skal forlate rundkjøringen samtidig, og derav også færre situasjoner der en bil i et felt må vike for en bil i et annet felt. Desto færre av disse "konfliktsituasjonene" inne i rundkjøringen, desto mer effektiv trafikkavvikling. Angående forbikjøringer til høyre kan jeg ikke si annet enn jeg allerede har sagt. Hvis du fremdeles mener at dette er uproblematisk får du ta det opp med Vegmyndighetene som lager lovene, jeg er nemlig helt enig med dem i at forbikjøring til høyre skaper farlige og uoversiktelige situasjoner. Dette være seg både i rundkjøringer og på vanlig vei. Lastebiler i venstre felt finner man titt og ofte, og biler som blir "dratt med" når lastebilen skal tilbake i sitt eget felt hører man om flere ganger per måned. Et eksempel på et strekke der man har vært mye plaget med dette er E39 Vesterveien i Kristiansand. Og det finnes mange flere av dem! EDIT: Oppdaget skrivefeil. Endret 1. august 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Det er ikke veldig definert rekkevidden til et vikepliktskilt, annet enn at det krever at den som skal passere det "ikke hindrer eller forstyrrer kjørende på kryssende veg". Det er ikke nevnt noe sted i regelverket hvor langt denne veien går. At man har "etablert seg på veien" er en utskreven regel som mange praktiserer, men som ikke nødvendigvis er veldig definert. Tøv, Høyesterett har definert vikeplikt i opptil flere dommer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Angående forbikjøringer til høyre kan jeg ikke si annet enn jeg allerede har sagt. Hvis du fremdeles mener at dette er uproblematisk får du ta det opp med Vegmyndighetene som lager lovene, jeg er nemlig helt enig med dem i at forbikjøring til høyre skaper farlige og uoversiktelige situasjoner. Dette være seg både i rundkjøringer og på vanlig vei. Lastebiler i venstre felt finner man titt og ofte, og biler som blir "dratt med" når lastebilen skal tilbake i sitt eget felt hører man om flere ganger per måned. Et eksempel på et strekke der man har vært mye plaget med dette er E39 Vesterveien i Kristiansand. Og det finnes mange flere av dem! EDIT: Oppdaget skrivefeil. Sprøsmålet er om dette vil skje vesentlig oftere om forbikjøringer er lov i høyre felt, som du sier, biler blir avogtil dratt med i dag (billister flest er jo helt bevisstløse når det kommer til å ikke ligge i blindsoner), jeg tror dette er et like stort problem når folk bare ligger i høyre felt som når det kjøres forbi der. Når det er sagt så bør det tilstrebes at den tregeste trafikken er til høyre (men det er det jo mange som ikke har skjønt per i dag også) AtW Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Absolutt, den tregeste trafikken skal ligge til høyre. Jeg tror at man ville hatt flere slike situasjoner dersom forbikjøring på høyre side var tillatt, ettersom bilene som blir liggende i blindsonen jo først må komme seg dit. Mer dynamikk i trafikkbildet i form av biler som kommer fra både den ene og andre kanten ville ikke gjøre det spesielt lett for verken lastebilsjåfører eller andre sjåfører for den saks skyld. Er for øvrig helt enig i at folk er rimelige bevisstløse på dette punktet. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 TLDR. Men uansett. Hvis vi snakker om forbikjøring til høyre i rundkjøring, så er dette som regel lov. Hvertfall slik jeg tolker loven om at dersom det farten er bestemt av forankjørende, så er forbikjøring til høyre lov. Hvis noen kommer fra min venstre i en rundkjøring og tar meg igjen (vi kjørte inn tilnærmet samtidig). Hva skjer da når vi skal ut samme avkjørsel? Jo, da har de vikeplikt for meg. Hvis det for eksempel er et fotgjengerfelt ved utkjøringen rett fram (som begge skal ut) så kan dette fort skje. Da stopper høyrefeltet opp, mens venstrefeltet er ledig. Vedkommende som befinner seg der har da vikeplikt for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå