Gå til innhold

Godtok, men skrev ikke under på å miste førekortet - kan jeg hente det?

subpro

Anbefalte innlegg

hei.

jeg mistet førekortet mit for 4 uker siden for å ha kjøt 140 kmt på 90 sonen. jeg godtok førekort beslag men skrev aldri under på noe som helst. så jeg lurte på om siden d har gått over 3 uker og jeg har ikke skrevet under på noe som helst. kan jeg gå å hente førekortet tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke det på grensen til fengsel å kjøre så fort?

Ifølge et brev fra riksadvokaten (pdf) i 2007 gir 142 km/t i en 90-sone samfunnsstraff, mens fengsel oppnås fra og med 150 km/t. Hvis trådstarter ble målt til nøyaktig 140 km/t var han sannsynligvis over, så han var "heldig".

Trådstarter: Hvis du søker (både her på forumet og Google) vil du finne tråder hvor samme spørsmål har blitt spurt flere ganger.

Lenke til kommentar

jeg kan ikke finne svar på dette, verken her eller på google. spørmålet mitt var at når jeg mista lappen godtok jeg førekortbeslag men skrev alrdri under på noe som helst dokumentasjon, og siden nå d har gått over 3 uker. lurte jeg på om jeg kunen dra og hente førekortet tilbake.siden når man ikke har samtykket noe førekort beslag har de 3 ukers fritsteller noe sånt.

PS :det er ikke noe snakk om straffer les mitt første inlegg. hadde vært bra hvis noen kunne ha svart på dette spørsmålet.

Endret av subpro
Lenke til kommentar

skrev du ikke under på noe som helst?

uansett: vis du ikke samtykket til det midlertidige beslaget så må vurdering om videre beslag opp i tingretten innen tre uker etter beslag for å vurdere om det midlertidige beslaget kan videreføres.

vis du har samtykket i beslaget vil førerkortet ditt bli beholdt opp til saken din kommer for retten(du kjørte så fort at jeg tror du faktisk må i retten), der vil de ta standpunkt til hvor lang tid førerkortet ditt skal beslaglegges for.

som vel er 6 til 9 måneder.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men det er vel slik at dem ikke har rett til og beholde førerkortet over 3 uker, uten at man får beskjed hva som skjer?

Dem tok i fra meg lappen, jeg hørte ikke noe fra dem på 3 uker, dro på politistasjonen å fikk da førerkortet tilbake.

Lenke til kommentar

Men det er vel slik at dem ikke har rett til og beholde førerkortet over 3 uker, uten at man får beskjed hva som skjer?

Dem tok i fra meg lappen, jeg hørte ikke noe fra dem på 3 uker, dro på politistasjonen å fikk da førerkortet tilbake.

ser jeg kanskje var litt uklar her.

vis du ikke samtykker i beslaget vil politiet uansett kunne foreta et midlertidig beslag, da har politiet 3 uker fra beslagsdato til å få videre beslag av førerkortet vurdert av tingretten(dette har ingenting med selve saken å gjøre, kun førerkortbeslaget).

vis dette ikke gjøres innen tre uker kan man hente førerkortet fra politiet uten videre problemer.

vis du har samtykket men trekker samtykket starter de tre ukene fra og med dagen du trekker samtykket ditt.

*tillegg*

*overflødig les vedlagt bilde/dokument*

*tillegg2*

her kan du se papiret jeg fikk av sivilpolitiet når de tok meg for en liten stund siden

post-96466-1280662654,6269_thumb.jpg

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

jeg ikke hva som er godt nok, men man pleier å måtte signere på noen papirer når man blir stoppet uansett.

vis du er i tvil om det er godt nok så er det bare en ting å gjøre og det er å ta en telefon eller troppe opp på ditt lokale politikammer/lensmannskontor i morgen å spør de direkte.

Lenke til kommentar

politi mannen som stoppet meg sa at d blir rundt 15 tusen kroner og ca 8 mnd sperrefrist, men slipper å møte i retten så tror nok ikke at d blir samfunnsstarff. har ikke motatt noe forelegg ennå.

Endret av subpro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...